lasten liikunnan tukeminen.. hermot meni!
Paloi käämit totaalisesti tänään. Eräässä urheiluliikkeessä oli äiti kolmen lapsen kanssa. Lapset jotain 5-12v poikia. Äiti erittäin ylipainoinen (lue. läski wt av-mamma).
Olin vieressä, kun äiti sanoi. "En kyllä 5 euroa maksa jalkapallosta!" ja nakkasi pallon takaisin alennuskoriin.
Silloin minulla kiehahti. Otin pallon ja kävelin kassalle. Vein pallon pojille ja läskille kuitin. Olisin sanonut erittäin pahasti, jos lapset ei olisi olleet vieressä.
.
Voiko tosiaan lasten liikkumisen tukeminen olla 5€:sta kiinni? Millaisen esikuvan tuollainen antaa?
En vttu ymmärrä..
Kommentit (46)
Mitäs mamma siihen sanoi ku annoit pallon?
kai se vitonen olis pitäny käyttää peleihin, nii mammaki olis hyötyny ku ei tarvis nostaa persettään
Jäi suuauki katsomaan. Kävelin pois etten sano mitään rumasti. Kiehahti sen verran.
Isoin pojista kiitti. :)
Vitosella ois saanu myös muutaman viinerin...
Meillä on talous tiukilla, mutta lasten harrastus maksut hoidetaan ja pyydetään sponsorointia isovanhemmilta tarvittaessa.
Olishan sillä femmalla saanut tämä läski-äiti sipsipussi, ehkä (en tiedä mitä maksavat). Näitä idari vanhempia riittää...Pelastit iltapäiväni toiminnallasi:) Toivottavaa vain olisi, että jokin lamppu olisi syttynyt äidin päässä!
Muutaman viinerin, itselle tupakkaa tai siideriä. Talous voi olla tiukilla tosiaan, mutta harvoin 5 eurosta kiinni. Jäi lisäksi kuva, että lapsilla ei ollut palloa kotona.
Olisit sanonut että nyt mammakin voi lähteä poikien kanssa pelaamaan, hyvää tekis.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:30"]Olisit sanonut että nyt mammakin voi lähteä poikien kanssa pelaamaan, hyvää tekis.
[/quote]
Olisi pitänyt ostaa mammalle oma pallo. En tajunnu. Höh. :D
Peukkuja edelleen alas. Taitaa av-mammojen omatunto olla kovilla..
Mut hei, olivat kuitenkin urheiluliikkeessä.
Ymmärrän että tulkitsit tilanteen niin että äiti pyrkisi suorastaan estämään lasten liikkumisen. Äidin läskiydestä huolimatta tilanne ei kuitenkaan välttämättä ollut juuri se. Ehkä äidillä ei ihan oikeasti olisi ollut rahaa ostaa palloa silloin. Ja köyhissä perheissä ollaan usein lihavia; ei ole varaa laadukkaaseen ruokaan. Varmaan perhe on kuitenkin iloinen pallosta, ikävää kuitenkin että lahjoitit sen aggressiivisen ylimielisyyyden saattelemana.
Mun tätini on sellainen jonka voisi varmaan luokitella syrjäytyneeksi. Mielenterveysongelmia jne. , sairaseläkkeellä. Ja hän on lihava. Ei juo eikä polta, ei ole koskaan tehnyt kumpaakaan. Suututtaa että tiedän ihmisten pitävän häntä juoppona röökaajana ja ilemeisesti myös kaikin puolin huonona ihmisenä ihan vaan tädin ulkonäön perusteella.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:44"]Mut hei, olivat kuitenkin urheiluliikkeessä.
Ymmärrän että tulkitsit tilanteen niin että äiti pyrkisi suorastaan estämään lasten liikkumisen. Äidin läskiydestä huolimatta tilanne ei kuitenkaan välttämättä ollut juuri se. Ehkä äidillä ei ihan oikeasti olisi ollut rahaa ostaa palloa silloin. Ja köyhissä perheissä ollaan usein lihavia; ei ole varaa laadukkaaseen ruokaan. Varmaan perhe on kuitenkin iloinen pallosta, ikävää kuitenkin että lahjoitit sen aggressiivisen ylimielisyyyden saattelemana.
Mun tätini on sellainen jonka voisi varmaan luokitella syrjäytyneeksi. Mielenterveysongelmia jne. , sairaseläkkeellä. Ja hän on lihava. Ei juo eikä polta, ei ole koskaan tehnyt kumpaakaan. Suututtaa että tiedän ihmisten pitävän häntä juoppona röökaajana ja ilemeisesti myös kaikin puolin huonona ihmisenä ihan vaan tädin ulkonäön perusteella.
[/quote]
Aina ei voi olla täydellinen. Varsinkaan silloin, kun kiehahtaa.
Eniten minua suututti sen mamman tapa ja tyyli ilmasta, ettei palloa osteta. Olisi varmasti voinut hoitaa toisin, kuin äkäisenä pojille suoraan sanoen ettei sijoita 5 euroa jalkapalloon?
Olisiko voinut selittää lapsille, että miksi ei tällä kertaa 5 euron palloa voi ostaa?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:44"]Mut hei, olivat kuitenkin urheiluliikkeessä. Ymmärrän että tulkitsit tilanteen niin että äiti pyrkisi suorastaan estämään lasten liikkumisen. Äidin läskiydestä huolimatta tilanne ei kuitenkaan välttämättä ollut juuri se. Ehkä äidillä ei ihan oikeasti olisi ollut rahaa ostaa palloa silloin. Ja köyhissä perheissä ollaan usein lihavia; ei ole varaa laadukkaaseen ruokaan. Varmaan perhe on kuitenkin iloinen pallosta, ikävää kuitenkin että lahjoitit sen aggressiivisen ylimielisyyyden saattelemana. Mun tätini on sellainen jonka voisi varmaan luokitella syrjäytyneeksi. Mielenterveysongelmia jne. , sairaseläkkeellä. Ja hän on lihava. Ei juo eikä polta, ei ole koskaan tehnyt kumpaakaan. Suututtaa että tiedän ihmisten pitävän häntä juoppona röökaajana ja ilemeisesti myös kaikin puolin huonona ihmisenä ihan vaan tädin ulkonäön perusteella. [/quote] Aina ei voi olla täydellinen. Varsinkaan silloin, kun kiehahtaa. Eniten minua suututti sen mamman tapa ja tyyli ilmasta, ettei palloa osteta. Olisi varmasti voinut hoitaa toisin, kuin äkäisenä pojille suoraan sanoen ettei sijoita 5 euroa jalkapalloon? Olisiko voinut selittää lapsille, että miksi ei tällä kertaa 5 euron palloa voi ostaa?
[/quote]
Jäi vaan sellainen kuva että olet itse kovin tyytyväinen omaan käytökseesi.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:44"]Mut hei, olivat kuitenkin urheiluliikkeessä. Ymmärrän että tulkitsit tilanteen niin että äiti pyrkisi suorastaan estämään lasten liikkumisen. Äidin läskiydestä huolimatta tilanne ei kuitenkaan välttämättä ollut juuri se. Ehkä äidillä ei ihan oikeasti olisi ollut rahaa ostaa palloa silloin. Ja köyhissä perheissä ollaan usein lihavia; ei ole varaa laadukkaaseen ruokaan. Varmaan perhe on kuitenkin iloinen pallosta, ikävää kuitenkin että lahjoitit sen aggressiivisen ylimielisyyyden saattelemana. Mun tätini on sellainen jonka voisi varmaan luokitella syrjäytyneeksi. Mielenterveysongelmia jne. , sairaseläkkeellä. Ja hän on lihava. Ei juo eikä polta, ei ole koskaan tehnyt kumpaakaan. Suututtaa että tiedän ihmisten pitävän häntä juoppona röökaajana ja ilemeisesti myös kaikin puolin huonona ihmisenä ihan vaan tädin ulkonäön perusteella. [/quote] Aina ei voi olla täydellinen. Varsinkaan silloin, kun kiehahtaa. Eniten minua suututti sen mamman tapa ja tyyli ilmasta, ettei palloa osteta. Olisi varmasti voinut hoitaa toisin, kuin äkäisenä pojille suoraan sanoen ettei sijoita 5 euroa jalkapalloon? Olisiko voinut selittää lapsille, että miksi ei tällä kertaa 5 euron palloa voi ostaa?
[/quote]
Jäi vaan sellainen kuva että olet itse kovin tyytyväinen omaan käytökseesi.
[/quote]
Sekava kuva jäi. Suuttunut, turhautunut, vastenmielinen, mutta toisaalta hyväkin. Se pojan kiitos pelasti minun päivän ja sai lopulta ihan tyytyväisen olonkin.
En tietysti tehny sitä itseni takia tai oman tyytyväisyyden. Piikkinä sitä mammaa kohtaa ennemmin. Joka ei ehkä kovin fiksua sekään... Olisiko pitänyt olla ostamatta?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:52"] [quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:44"]Mut hei, olivat kuitenkin urheiluliikkeessä. Ymmärrän että tulkitsit tilanteen niin että äiti pyrkisi suorastaan estämään lasten liikkumisen. Äidin läskiydestä huolimatta tilanne ei kuitenkaan välttämättä ollut juuri se. Ehkä äidillä ei ihan oikeasti olisi ollut rahaa ostaa palloa silloin. Ja köyhissä perheissä ollaan usein lihavia; ei ole varaa laadukkaaseen ruokaan. Varmaan perhe on kuitenkin iloinen pallosta, ikävää kuitenkin että lahjoitit sen aggressiivisen ylimielisyyyden saattelemana. Mun tätini on sellainen jonka voisi varmaan luokitella syrjäytyneeksi. Mielenterveysongelmia jne. , sairaseläkkeellä. Ja hän on lihava. Ei juo eikä polta, ei ole koskaan tehnyt kumpaakaan. Suututtaa että tiedän ihmisten pitävän häntä juoppona röökaajana ja ilemeisesti myös kaikin puolin huonona ihmisenä ihan vaan tädin ulkonäön perusteella. [/quote] Aina ei voi olla täydellinen. Varsinkaan silloin, kun kiehahtaa. Eniten minua suututti sen mamman tapa ja tyyli ilmasta, ettei palloa osteta. Olisi varmasti voinut hoitaa toisin, kuin äkäisenä pojille suoraan sanoen ettei sijoita 5 euroa jalkapalloon? Olisiko voinut selittää lapsille, että miksi ei tällä kertaa 5 euron palloa voi ostaa? [/quote] Jäi vaan sellainen kuva että olet itse kovin tyytyväinen omaan käytökseesi. [/quote] Sekava kuva jäi. Suuttunut, turhautunut, vastenmielinen, mutta toisaalta hyväkin. Se pojan kiitos pelasti minun päivän ja sai lopulta ihan tyytyväisen olonkin. En tietysti tehny sitä itseni takia tai oman tyytyväisyyden. Piikkinä sitä mammaa kohtaa ennemmin. Joka ei ehkä kovin fiksua sekään... Olisiko pitänyt olla ostamatta?
[/quote]
Kiva että pojat saivat pallon, varmaan äitikin on iloinen että sai vitosen arvosta pojille jotain mukavaa ja hyödyllistä. Jos hän huomasi tuohtuneisuutesi ja halveksuntasi, hän saattaa silti olla nyt henkisesti vielä enemmän hartiat lysyssä kuin aiemmin ja hävetä köyhyyttään. Paha sanoa, toivottavasti ei kuitenkaan.
Pallon lahjoittamisen olisi voinut tehdä ihan ystävällisestikin, siitä olisi jäänyt parempi mieli teille kaikille, ehkä sinullekin.
No olisi pitänyt jättää ostamatta. Et voi tietää heidän.elämäntilannettaan.
Tuo argumentti, että köyhissä perheissä ollaan usein lihavia, koska ei ole rahaa ostaa ostaa terveellistä ruokaa, on invalidi. Vaikka ostaisi roskaa, onko sitä pakko syödä se kaikki roska kerralla, eikö sitä voi laittaa jääkaappiin/pakastimeen odottamaan seuraavaa päivää ja näin säästää ruokalaskussa? Silloin ei myöskään liho. Esim. Ostat yhden ranskispussin/pakastepitsan, syöt siitä tänään puolet ja huomenna puolet. Lenkkeily on ilmaista, Youtubesta löytyy tehokkaita jumppavideoita.
Sitä paitsi niillä pakastepitsojen/ranskisten hinnalla saisi oikeasti tehtyä ison satsin ihan kunnon ruokaa, kun viitsii nähdä sen vaivan että etsii reseptejä ja tekee itse. Porkkanat, perunat, sipulit, linssit, pavut, tomaattimurska, tarjousliha, kananmunat jne. eivät paljon maksa ja taatusti on terveellisempää kuin hakea joka päivä mättöä ja vetää se kaikki kerralla naamariin.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:14"]No olisi pitänyt jättää ostamatta. Et voi tietää heidän.elämäntilannettaan.
[/quote]
Miksi siitä tilanteesta pitäisi lasten kärsiä, jos kerran AP:lla oli mahdollisuus se pallo heille ostaa? Ihan vaan äidin ylpeyden takia?
Peukku alas. Olitko se sinä, joka olit siellä urheiluliikkeessä?