Helsingistä pois haluavien pitäisi antaa vapaasti muuttaa pois
On ilahduttavaa että ne kaupungissa asuvat joilla on agraarijuuret pääsevät palaamaan takaisin heille mieluisaan ympäristöön. Aivan liian monet ovat joutuneet muuttamaan työn perässä ympäristöön joka ei ole ollut heille luontainen. Tämä tilanne on ollut ongelmallinen sekä kaupungin kantaväestölle että tulijoille. Näin ollen molemmat vaihtoehdot sekä maaseutu että kaupunki hyötyvät nykyisestä suuntauksesta.
Kommentit (34)
Mä muutin jo kymmenen vuotta sitten. Nyt asun länsirannikolla pikkukaupungissa ja täällä on ihmisen hyvä olla. Ahdistaa aina kun joudun Stadissa käymään, takaisin en aio enää koskaan muuttaa.
Tottakai voi vapaasti muuttaa pois ja sinne minne haluaa. Ei kukaan pakota asumaan Helsingissä.
Olosuhteiden muututtua koronan vuoksi ja kun saimme puolison kanssa etätyöt niin muutimme pois Helsingistä keväällä 2020 laittaen oman kodin vuokralle. Muutimme kesäkotiin "maalle", järvimaisemiin miehen lapsuuskodin lähelle. Alku meni hyvin ja sopeutuminen lapsillakin sujui kun isovanhemmat olivat lähellä ja kavereita sai päiväkodista sekä koulusta.
Nyt on tullut takapakkia jokaiselle ja kaivataan takaisin stadin ympyröihin ja kesällä muutto takaisin Helsinkiin. Kiva kokemus tämä on ollut, mutta olemme sittenkin enemmän kaupunkilaisia ja kaupungin aktiviteetit ja meno on meidän juttumme.
Vierailija kirjoitti:
Mua pitää ainoastaan hautahoito enää Helsingissä. Voisin muuttaa vaikka heti, mutta velvollisuuksia on.
Ainakin täällä landella seurakunta hoitaa haudat eri maksua vastaan. Kyllä siellä stadissakin varmaan on vastaavaa palvelua!
Toki ymmärrän ap : en Helsinki keskeisyyden hänen siellä asuessaan, mutta Suomessa on muitakin kasvukeskuksia, joissa työtä on vielä tarjolla ja asuntojen hinnat erityisesti taajamissa vielä ihan järkevällä tasolla elinkustannuksissa.
Itse muutin aikanaan Helsingistä Tampereelle ja elintason keskituloisena on kasvanut ihan silminnähden. Pystyin säästämään menojen ohessa jopa ennen koronaa mm. ulkomaanmatkoihin ja muutoinkin. Helsingissä vuokra vei ison osan palkasta, josta erotus menee nyt säästöön (ja sijoitan, josta innostuin, kun se alkoi olemaan mahdollista).
Helsinki on edelleen mukava kaupunki ja siellä on kiva käydä, mutta rehellisesti sanoen: Turkukin olisi nykyisin parempi paikka asua kuin Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin pois Helsingistä, mutta olen pitkäaikaistyötön ja luottokelvoton. Minulla ei ole mitään mahdollisuuksia lähteä.
Kyllä on kun alat selvittää asiaa jos olet tosissasi. Ensimmäiseksi etsit googletuksella Kelan vuokrarajat v. 2022, Suomen jokainen kunta aakkosissa ja yhdelle hengelle Kelan korvaama maksimivuokra toimeentulotuessa, Kelan sivuilla on myös yleisen asumistuen laskuri jos et ole ttt-asiakas. Tori.fi:ssä on muuttotappioalueilla aina vuokrattavien asuntojen ilmoituksissa joitakin, missä lukee että Kelan vakuus käy tai luottotiedoista voidaan keskustella.
Jos haluat asustella kunnassa, missä työttömyysaste on korkea, katso
https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/graph/tkat/tkat.aspx?ssid=210823190…
sieltä näet maakunnittain jokaisen kunnan työttömyysasteen kuukauden välein päivitettynä, kartan yläpuolella on valikko missä voi valita maakunnan ja saa kartalla jokaisen sen alueen kunnan ja työttömyysprosentin, tammikuun luvut julkaistaan ihan pian. Jos syrjäseudulla työttömyys% on tosi alhainen niin kertoo siitä että työttömät on määrätty johonkin orjatöihin suurin joukoin. Idässä työttömyys on ok, en muuttaisi työttömäksi mihinkään läntiseen Suomeen enkä Pohjanmaalle asenneilmapiirin takia.
Kaveri muutti kallista helsingin vuokra-asunnosta noin 30km lahden keskustasta "mummon mökkiin", siis kun saimme yt-ssä potkut.
Ei ole töitä tarvinnut ottaa vastaan kun tuolla ei ole julkisia, eikä hänellä ole ajokorttia, saa olla ihan rauhassa.
Rahaakin taitaa jäädä enmmän käyttöön, kun töissä käydessä, niin iso osa palkasta meni vuokraan, nyt hänen vuokra on siis 0e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää muuttamasta pois Helsingistä? On niitä työpaikkoja muuallakin. Tai sitten voi ryhtyä yrittäjäksikin.
Kukan ei estä Helsingistä muttoa pois. Jos muutat työtömänä ja asunnon hankkinut joku muu kunta, kaupunki.Toimentulo tukea et saa.Lähetävät takas Helsinkiin rasitamaan yhteiskunnan menoja.
Lopeta valehtelu, Suomessa asuinpaikkansa saa valita itse työttömänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri muutti kallista helsingin vuokra-asunnosta noin 30km lahden keskustasta "mummon mökkiin", siis kun saimme yt-ssä potkut.
Ei ole töitä tarvinnut ottaa vastaan kun tuolla ei ole julkisia, eikä hänellä ole ajokorttia, saa olla ihan rauhassa.
Rahaakin taitaa jäädä enmmän käyttöön, kun töissä käydessä, niin iso osa palkasta meni vuokraan, nyt hänen vuokra on siis 0e.
Alkaa olemaan niin monissa tössä olosuhteet sellaisia "ei sovi valkoselle miehelle", että tätä tullaan varmaan harrastamaan paljon ja syrjään vetäydytään nauttimaan elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua pitä
ä ainoastaan hautahoito enää Helsingissä. Voisin muuttaa vaikka heti, mutta velvollisuuksia on.
PS: Hautojen hoidon voi ostaa seurakunnan paikoista useaksi vuodeksi,ei ole pakko jäädä....
Tiedetään, kun kyseessä on oma veli, niin on ollut vaikea vaan lähteä ja jättää hauta muiden hoidettavaksi. On piristävää itse käydä ja hoitamassa hautavelvollisuudet, kun suvussa kukaan muu ei sielä käy.
Tästä syystä mä haluan, että mut tuhkataan ja tuhkat ripotellaan metsään. Ei jää haudan hoitaminen lapsilleni edes omantunnon asiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin pois Helsingistä, mutta olen pitkäaikaistyötön ja luottokelvoton. Minulla ei ole mitään mahdollisuuksia lähteä.
Kyllä on kun alat selvittää asiaa jos olet tosissasi. Ensimmäiseksi etsit googletuksella Kelan vuokrarajat v. 2022, Suomen jokainen kunta aakkosissa ja yhdelle hengelle Kelan korvaama maksimivuokra toimeentulotuessa, Kelan sivuilla on myös yleisen asumistuen laskuri jos et ole ttt-asiakas. Tori.fi:ssä on muuttotappioalueilla aina vuokrattavien asuntojen ilmoituksissa joitakin, missä lukee että Kelan vakuus käy tai luottotiedoista voidaan keskustella.
Jos haluat asustella kunnassa, missä työttömyysaste on korkea, katso
https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/graph/tkat/tkat.aspx?ssid=210823190…sieltä näet maakunnittain jokaisen kunnan työttömyysasteen kuukauden välein päivitettynä, kartan yläpuolella on valikko missä voi valita maakunnan ja saa kartalla jokaisen sen alueen kunnan ja työttömyysprosentin, tammikuun luvut julkaistaan ihan pian. Jos syrjäseudulla työttömyys% on tosi alhainen niin kertoo siitä että työttömät on määrätty johonkin orjatöihin suurin joukoin. Idässä työttömyys on ok, en muuttaisi työttömäksi mihinkään läntiseen Suomeen enkä Pohjanmaalle asenneilmapiirin takia.
Kerroin jo tuolla aiemmin, että tarkoitan asuntoa, joka ei ole mätä ja jonka ympärille ei ole koottu paikkakunnan juopporemmiä.
Olen TYPin asiakas, ollut jo pitkään, mutta myös moniammatillinen tiimi sosiaalialan vahvistuksineen on joutunut myöntämään sen, että muuttaminen yksinomaan huonontaa elämänlaatuani, joka jo nyt on sietämättömän rajamailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua pitä
ä ainoastaan hautahoito enää Helsingissä. Voisin muuttaa vaikka heti, mutta velvollisuuksia on.
PS: Hautojen hoidon voi ostaa seurakunnan paikoista useaksi vuodeksi,ei ole pakko jäädä....
Tiedetään, kun kyseessä on oma veli, niin on ollut vaikea vaan lähteä ja jättää hauta muiden hoidettavaksi. On piristävää itse käydä ja hoitamassa hautavelvollisuudet, kun suvussa kukaan muu ei sielä käy.
Eiköhän veljeksikin olisi halunnut että elät ennemmin itsesi ja muiden elävien kuin hänen hautansa parhaaksi.
Toistaiseksi alaikäiset lapset säätelee asuinpaikkaani. Kun he aikuistuvat, niin ratkaisevana tekijänä ön työ ja harrastusmahdollisuus. Nykyisellään sekä työ että harrastus olisi hoidettavissa muuallakin ja mitä luultavimmin muutaman vuoden päästä lähdenkin pk-seudulta pois. Asunnon myymisestä jää mukava väliraha, millä turvaan elämääni taloudellisesti.
Suomessa saa vapaasti valita asuinpaikkansa, joten kyllä Helsingistä voi muuttaa pois. Nämä, joilla on syy olla muuttamatta (hauta, lapset tms.) eivät halua muuttaa pois, koska Helsingissä on jotain mitä muualla ei ole.
Useimmissa ammateissa niitä töitä löytyy kyllä muualtakin, mutta rajoitteeksi tulee lähinnä se, että harva haluaa muuttaa vain Helsingistä pois - yleensä mielessä on jokin tietty kunta/ kaupunki ja toki voi olla, ettei sopivaa duunia löydy juuri sieltä.
Jos tekosyitä keksii miksi ei voi lähteä, niin saattaisiko olla, ettei oikeasti haluakaan lähteä?