HS: Yli 80 prosenttia raskaana olevista pelkää synnytystä
http://www.hs.fi/elama/a1305965706513
Yli 80 prosenttia raskaana olevista pelkää synnytystä – huolena on myös alapään muuttuminen
Huh aika korkea prosenttimäärä. En ainakaan itse mitään pelkotiloja kokenut..ehkä olen vain niin..varomaton :D
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:28"]
Mua ainakin pelottaa mahdolliset pidätysongelmat ja se, jos en enää pystykään nauttimaan seksistä synnytyksen jälkeen. Kyllä ne ainakin minulle ovat tärkeitä asioita.
[/quote]
Nämä on eri asioita, kuin pelätä synnytystä.
[/quote]
Ootko vähän tyhmä
Raskaus ja synnytys on kiistatta suurin terveysriski lisääntymisikäisellä naisella. Minullekin jäi elinikäinen terveyshaitta ensimmäisestä raskaudesta. Ei siinä ole mitään vähättelemistä.
Minä ainakin pelkäsin. En mitenkään lamauttavasti tai niin, että olisin tarvinnut pelkopolikäyntiä tms, mutta pelkäsin kuitenkin. Synnyttäminen nyt kuitenkin on ihan realistinen mahdollisuus vammautua enemmän tai vähemmän tai jopa kuolla, vaikka se harvinaista onkin. Tai menettää lapsi, tai että hän vammautuu.
Kuten jutussa haastateltu henkilö sanoo, on ihan normaaliakin pelätä tuntematonta. Koskaan ei voi etukäteen tietää miten synnytys tulee menemään vaikka niitä olisi miten monta.
Itse en esim. ole tavannut kätilöä ollenkaan ennen synnytyksiäni. Olisi ollut ihan kiva päästä juttelemaan jonkun kanssa etukäteen. Onhan se jälkipuintikin ihan kiva, mutta siinä tilanne on jo ohi, eikä mitään voi enää muuttaa.
Toisesta synnytyksestäni on nyt muutama viikko ja kyllä esim. saamani laskeuma mietityttää. Sen olemassaolo vain todettiin aika ykskantaan ja käskettiin jumpata alapäätä, mutta sen jälkeen jäin yksin epätietoisuuteen asian kanssa.
Pelkäsin vaikka oli lapsettomuushoidotkin taustalla. Ehkä juuri siksi, joistain puudutteista oli negatiivisia kokemuksia. Yritin sanoa lääkärille että haluan keskustella synnytystavoista ja lääkäri totesi että ei ole mitään keskusteltavaa, koska ei ole mitään alatie synnytyksen estäviä tekijöitä. Yritin lopussa vain olla ajattelematta synnytystä. Loppujen lopuksi synnytys meni hyvin, eikä puudutteista tullut niitä samoja sivuvaikutuksia kuin hoidoissa. Pelkäsin turhaan, jotain tukea tai keskustelua olisi kyllä ollut kiva saada.. Nainen26v
Mitä ihmettä siinä on? Kuinkahan moni ei pelkää kun menee esim hammaslääkäriin? Useat tuttuni joilla on aivan ehyet hampaat ovat aivan paniikissa kun ovat menossa hammaslääkäriin, vaikka ei ole edes kokemusta esim hampaiden poraamisesta ilman puudutusta. Vasta kärsin jalkavammasta joka oli tosi kipeä ja esti kävelemisen ko jalalla. Tuli mieleen menneet synnytykset ja se hirveä kipu johon ei millään meinattu antaa lääkettä. Kuinka lamaannuttavaa se oli ja siinä ei kyllä mistään lopussa odottavasta vauvasta ollut mitään muistikuvaa. Yritti vain pysyä hengissä. Yleensäkin ihmettelen nyt myöhemmin että miten ihminen eli nainen pysyy yleensä tajuissaan kun kipu on niin kamala.
El naiset saa pelätä synnytystä niin paljon kuin haluavat eikä siinä tarvi kenenkään sitä tulla vähättelemään.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:33"]
Synnyttämisessä ei todellakaan ole mitään pelättävää. Vähän sama kuin kävisi kovalla kakalla. En tajua, miksi asiasta on tehty niin iso numero.
M35
[/quote]
Tämä. Kakan ollessa iso työtä on tehtävä ja tarvittaessa vaihdettava asentoa. Onneksi älykännykkä pelastaa jos aikaa kuluu. Repeämisen vaara myös tässäkin kuten synnyttämisessä. Mutta se helpotus työn jälkeen..
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:33"]Synnyttämisessä ei todellakaan ole mitään pelättävää. Vähän sama kuin kävisi kovalla kakalla. En tajua, miksi asiasta on tehty niin iso numero.
M35
[/quote]
Toivottavasti vaimosi ja lapsesi kuolevat vielä synnytykseen. Tule sitten uudestaan sanomaan että ei siinä ole mitään pelättävää. Taitaa olla tukalat oltavat sitten kun vaimo makaa käyrillä ja lapsen sydänäänet alkavat tippua, etkä voi tehdä yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:33"]Synnyttämisessä ei todellakaan ole mitään pelättävää. Vähän sama kuin kävisi kovalla kakalla. En tajua, miksi asiasta on tehty niin iso numero.
M35
[/quote]
Kyllähän paskaa vääntäessä repeileekin välilihat ihan kaiken aikaa. Mee pois tyhmä provoilija.
Lähipiirissä on kaksi synnytyksessä vammautunutta lasta (sektiopäätöstä lykättiin liian pitkään) ja kaksi elottomana syntynyttä (jälleen lääkäri odotutti sektion kanssa liian kauan), jotka kyllä saatiin elvytettyä, mutta kestää vuosia nnen kuin selviää tuliko vaurioita eli kyllä pelkäsin ihan valtavasti synnytystä. Enkä todellakaan oman itseni takia vaan sen viattoman vauvan. Onneksi kaveri oli perätilassa, joten sektio oli automaatio. Ei tullut vammoja kummallekaan ja toivuin parissa viikossa :).
M35
[/quote]
Sitten kun pippelistäsi on vedetty läpi valtava melooni voit tulla kertomaan miltä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:33"]Synnyttämisessä ei todellakaan ole mitään pelättävää. Vähän sama kuin kävisi kovalla kakalla. En tajua, miksi asiasta on tehty niin iso numero.
M35
[/quote]
Toivottavasti vaimosi ja lapsesi kuolevat vielä synnytykseen. Tule sitten uudestaan sanomaan että ei siinä ole mitään pelättävää. Taitaa olla tukalat oltavat sitten kun vaimo makaa käyrillä ja lapsen sydänäänet alkavat tippua, etkä voi tehdä yhtään mitään.
[/quote]
Miksi silloin minulla olisi tukalat oltavat? Vaimohan se synnyttää.
M35
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:28"] Mua ainakin pelottaa mahdolliset pidätysongelmat ja se, jos en enää pystykään nauttimaan seksistä synnytyksen jälkeen. Kyllä ne ainakin minulle ovat tärkeitä asioita. [/quote] Nämä on eri asioita, kuin pelätä synnytystä. [/quote] Ootko vähän tyhmä
[/quote]
Sinä taidat olla. Uutisessa sanotaan, että 80% pelkää itse synnytystapahtumaa. Tietysti voit pelätä vaikka avioeroa löystyneen alapään takia, mutta se ei ole yhtä kuin synnytyksen pelkääminen.
Eiköhän iso osa peloita tule kätilöiden asenteesta eli siitä, että synnyttäjä ei hyväksy kipua, vaikka kätilön mielestä vain kivulla synnyttänyt osaa olla äiti ja arvostaa lastaan. Ruotsissa kivuton synnytys on tavoite, koska halutaan äidin ja lapsen alusta alkaen voivan kiintyä toisiinsa eikä niin kuin Suomessa, jossa kymmenien tuntien jälkeen kivuilla rikkirääkätty äiti ei enää edes jaksa katsoa lastaan, koska on shokissa ja myöhemmin kärsii kätilöiden aiheuttamasta masennuksesta. Kun ei sinusta ole edes lasta synnyttämään, pienen kivun alkaessa vaadit kipulääkettä etkä tajua, miten se tuhoaa lapsen. Et rakasta lastasi, jos haluat kipulääkettä, koska se kipu kertoo, että jotain tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:33"]Synnyttämisessä ei todellakaan ole mitään pelättävää. Vähän sama kuin kävisi kovalla kakalla. En tajua, miksi asiasta on tehty niin iso numero. M35 [/quote] Toivottavasti vaimosi ja lapsesi kuolevat vielä synnytykseen. Tule sitten uudestaan sanomaan että ei siinä ole mitään pelättävää. Taitaa olla tukalat oltavat sitten kun vaimo makaa käyrillä ja lapsen sydänäänet alkavat tippua, etkä voi tehdä yhtään mitään.
[/quote]
Huhhuh o_O Kaikenlaista. Kivoja ihmisiä täällä.
Olen ollut synnytyspelkoinen syntymästäni lähtien. Siksi menikin pitkään, ennen kuin uskalsin edes ajatella raskautta. Yritin neuvolassa puhua peloista ja sektiosta, mutta ne tyrmättiin. Esikoinen kuoli kohtuun 39+5 ja jouduin synnyttämään hänet. Ponnitusvaihe kesti yli tunnin ja oli yhtä helvettiä, koska ei annettu mitään kivunlievitystä.
Seuraavalla kerralla vaadin sektiota ensi metreistä lähtien. Lopulta avuksi tuli perätila, jonka vuoksi luvattiin sektio. Sain kirjautettua, että sektio tehdään vaikka tilanne muuttuisi. Tilanne muuttui ja toinen lääkäri yritti evätä sektion. Pidin kuitenkin kiinni luvatusta. Sektio oli ihana kokemus.
Sitä seuraavalla kerralla jouduin pelkopolille. Minua loukkasi, että lääkäri puhui kuin ensikertalaiselle, vaikka minulla oli kokemusta molemmista tavoista. Lääkäri ei ymmärtänyt, miksi minusta alatie oli huono kokemus - sehän oli kuin oppikirjasta? Lääkärin seireenin laulu ei tehonnut vaan pidin pääni. Toinenkin sektio oli ihana kokemus.
Kolmas sektio sitten olikin itsestään itsestäänselvyys. Ja sekin oli ihana kokemus.
Minulla oli pelkona vauvan kuoleminen tai vammautuminen alatiesynnytyksessä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:33"]Synnyttämisessä ei todellakaan ole mitään pelättävää. Vähän sama kuin kävisi kovalla kakalla. En tajua, miksi asiasta on tehty niin iso numero.
M35
[/quote]
[/quote]
Miksi silloin minulla olisi tukalat oltavat? Vaimohan se synnyttää.
M35
[/quote]
Eli sulle on ihan sama myös saatko lapsen elävänä syliisi? Haista vittu
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:28"] Mua ainakin pelottaa mahdolliset pidätysongelmat ja se, jos en enää pystykään nauttimaan seksistä synnytyksen jälkeen. Kyllä ne ainakin minulle ovat tärkeitä asioita. [/quote] Nämä on eri asioita, kuin pelätä synnytystä. [/quote] Ootko vähän tyhmä
[/quote]
Sinä taidat olla. Uutisessa sanotaan, että 80% pelkää itse synnytystapahtumaa. Tietysti voit pelätä vaikka avioeroa löystyneen alapään takia, mutta se ei ole yhtä kuin synnytyksen pelkääminen.
[/quote]
No ne jälkiseuraukset, omat ja lapsen vammat, on aika kiinteästi kytköksissä siihen synnytystapahtumaan. Sulla on ongelmia ymmärryksessä, oikeasti.
Ei mikään ihme: Suomessa synnytysvalmennus on retuperällä ts. varmaan aika iso osa menee synnyttämään ilman minkäälaista tietoa ko. tapahtumasta. Käsitykset eivät ole kovin realistisia kuvitellaan vaan ponnistusvaihetta kipuineen ja keskitytään vain pohtimaan kivunlievitystä, joka tietysti on ihan paikallaan, mutta ei ainoa asia synnytyksessä. Tietysti kaikkeen ei voi varautua, mutta sitä varten paikalla on hoitohenkilökunta, jonka tehtävä on varautua yllättäviin käänteisiin. Hoitovirheisiin sen enempää kantaaottamatta Suomessa sekä äiti- ja lapsikuolleisuus ovat kuitenkin hyvin pieniä.
Uskon, että ainakin osan synnytyspeloista voisi välttää hyvällä valmistautumisella. Sääli, ettei yhteiskunnalla tunnu olevan resursseja sen järjestämiseen.
En ihmettele. Onhan se ajatuksenakin ihan hirvittävää puskea jotain niin isoa alapäästään. Minuakin pelotti ja jännitti etukäteen kipu ja se jos jokin menee vikaan. Joku aiemmin sanoikin hyvin ettei pelko ollut kuitenkaan lamaannuttavaa tai pelkopolilla käyntiä vaativaa, juuri näin minullakin. Kun raskaus meni kaksi viikkoa yliajalle, en jaksanut enää pelätä vaan halusin vauvan jo ulos kun oli niin tukala olla. Niin sitä vaan käynnistyksellä saatiin nelikiloinen beibi maailmaan helvetillisestä kivusta ja toimimattomasta epiduraalipuudutuksesta huolimatta.
Minusta on hienoa, että nykyaikana synnytyspelkoa osataan hoitaa. Vaikka kyllähän se on niin että lapsi tulee ulos tavalla tai toisella, pelotti äitiä tai ei.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:28"]
Mua ainakin pelottaa mahdolliset pidätysongelmat ja se, jos en enää pystykään nauttimaan seksistä synnytyksen jälkeen. Kyllä ne ainakin minulle ovat tärkeitä asioita.
[/quote]
Nämä on eri asioita, kuin pelätä synnytystä.