Näin tänää kun nainen hyppäsi metron alle
Huh. Lamaannuin ja jäin vaan tuijottamaan. Kuski huitoi käsiään ja löi ikkunaa paniikissa. Ihmiset vaan huusi ja lapset itki.
Uskomatonta mutta tämä nainen selvisi. Nyt oli kyllä aikamoinen tuuri tai suojelus. Toivottavasti saa asiat kuntoon sillä harva selviää tosta. Sai uuden mahdollisuuden.
Usein mietin että muuttuukohan joskus itsemurhan tekijän mieli ennen kuolemaa. Esim jos hyppää, iskeeköhän paniikki että ei helvetti en mä haluakaan kuolla... No kuitenkin. Älkää jooko ihmiset tappako itseänne. Tässä maailmassa on jo niin tarpeeksi kuolemaa. Jossain joku taistelee, jossain joku luovuttaa. Älkää luovuttako jooko. :(
Outo olo.
Kommentit (60)
Miksi pitäs välitttää muista, jos muutkaan ei ole välittänyt itsemurhaajasta?
Ennen kuin painatte alapeukkua, perustelkaa!
Laituriovien ongelma on ymmärtääkseni se, että raskas juna on saatava pysähtymään oikeaan paikkaan. Varmaan sekin vaikuttaa että näin on tehty aina ennenkin, joten erityyppisiä laiturioviratkaisuja ei jakseta miettiä.
Sitä vielä ihmettelin, jäikö nainen siis jumiin sinne metron alle, kun juna seisoi asemalla 40 minuuttia tapahtuman jälkeen. Oliko juna uusi, vanha vai oikein vanha?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:32"]Ei hypännyt. Horjahti raiteille. . Älä viitsi puhua asiasta ja lisätä omia juttuja mukaan.
Kiitos
[/quote]
Varmasti niin.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 09:25"]Mikähän siinä on ongelmana, että asemille ei saada turvaovia. Kustannus ei todellakaan ole suuri, kun ajatellaan yleistä turvallisuutta ja kuljettajien mielenrauhaa. Ymmärrän kyllä, että jossakin Pariisissa kustannus olisi aika hurja, koska asemia on valtavasti ja osalla linjoista on todella pitkät junat ja laiturit, mutta Helsingissä se maksaisi max. 10milj €
[/quote]
Helsinki ja helsikiiläisten turvallisuus ei oo ensimmäisenä Kepun ja persujen prioriteettinä.
[/quote]
..
Monikohan persuja äänestänyt kaupunkilainen tietää, että puolue on perustettu Suomen maaseudun puolueen raunioille.
Radan sähköt joudutaan ottamaan joksikin aikaa pois kun henkilö tippuu radalle, joten sen takia menee ainakin jonkun aikaa.
Jos kyseessä oli siis tahallinen hyppääminen, niin ehkä tämä nainen on ehtinyt epäröidä ja asettua mahdollisimman hyvin raiteiden väliin. Tosin joskus kymmenen vuotta sitten humalainen mies horjahti myös Itiksessä metroraiteelle ja oli ilmeisesti ihan sattumalta osunut sopivasti raiteiden väliin niin, että säästyi vammoilta. Tai ainakin joku pelastaja arveli silloin lehdessä, että kyse oli ihan tuurista koska se tippunut oli niin tukevasti kännissä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 09:25"]
Mikähän siinä on ongelmana, että asemille ei saada turvaovia. Kustannus ei todellakaan ole suuri, kun ajatellaan yleistä turvallisuutta ja kuljettajien mielenrauhaa. Ymmärrän kyllä, että jossakin Pariisissa kustannus olisi aika hurja, koska asemia on valtavasti ja osalla linjoista on todella pitkät junat ja laiturit, mutta Helsingissä se maksaisi max. 10milj €
[/quote]
Paljon halvemmaksi tulisi yhteiskunnan pitämät palvelupisteet jossa jokainen täysi-ikäinen voisi käydä hakemassa yhden syanidikapselin paikan päällä nautittavaksi. Siinä samalla voisi hoitaa vaikka pankki-, vero- ja muut asiansa loppuun.
Siisti ja nopea loppu ihmisille joille elämä ei enää maistu. Ja melkoinen helpotus nyky-yhteiskunnallekin ? Win-Win-tilanne kaikille. Seinille kokoomusjohtajien kuvia siltä varalta että joku rupeaisi epäröimään.
Kolme junan allejääntiä kokeneena (olen konduktööri), tiedän tunteen. Valitettavasti joutunut lähteä katsomaan myös raiteille noita kolmea. Kyllä ne 99 prosenttisesti ovat aina itsemurhia. Itsellä on auttanut kollegoiden kanssa jutteleminen ja psykologilla käynnit, suosittelen. Voimia sinne, ei ole helppoja juttuja nuo.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:11"]
Mistä tieto ettei kuollut? Miten kävi, paiskautuiko vaan syrjään?
Keksisivät parempia tapoja, ettei tarvisisi toisia traumatisoida. Esimerkiksi yksi tuttava meni talvella junan raiteille valkoisen liinan alla, ettei kuljettaja voi mitenkään huomata.
Kukaan ei nähnyt mitään, talviyönä juna meni päältä, ei lähelläkään asemaa.
Jos on pakko jonkun alle jättäytyä niin
1. ei koskaan autoapäin
2. ei koskaan katsekontaktia kuskiin
3. MAKAA huomaamattomasti siinä raiteilla, ja pysy poissa asemien läheltä.
Kylläpä onkin järkevää seisoa pönöttää keskellä raidetta ja pilata kymmenien ihmisten päivä siinä samalla.
[/quote]
Anteeksi, alkoi naurattaa tuo "seisoa pönöttää keskellä raidetta".
Normi aikuiset ei kyllä horjahtele vahingossa mihinkään raiteille, jos eivät ole kännissä tai aineissa. Jokainen aikuinen älyää sen verran varoa. Lapsille voi joskus käydä, jos ei valvota etteivät mene liian lähelle.
44 lisää, että on tietty sairaskohtauksen mahdollisuus, mutta harvemmin hekään ihan raiteen viereen seisomaan menevät.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:50"]
Itse olin laiturilla ja katsoin tätä naista kun ensimmäisen kerran tuli laiturin reunalle ja katsoi alas. Epäilykseni heräsi, mutta siirtyi sitten kuitenkin kauemmas seisomaan. Junan valojen näkyessä siirtyi seisomaan aivan siihen raiteen loppuun kulmaan, seisoi ja odotti siinä aivan suorana ja tärisi kauttaaltaan. Olin niin kaukana etten olisi kerennyt juosta estämään ja lamaannuin täysin, etten tajunnut edes huutaa mitään yms. Hyppäyksen jälkeen näytti että horjahti, kaatui selälleen ja metro meni päältä, mikään jäsen ei siis osunut itse raiteelle.
[/quote]
Epäilys oikein heräsi, muttei tullut mieleenkään mennä kysymään tyyliin "hei, onko sulla mikä hätänä?"
...niin. Jo 20 v sitten kun vierailin parikymppisenä helsingissä, ihmetytti ihmisten välinpitämättömyys avuntarvitsijoita kohtaan. okei ymmärrän, että varovainen pitää olla, onhan näitä narkkeja ja avotapauksia jotka voi oikeasti olla vaarallisiakin. Mutta oikeasti. Ihmisyys. Inhimillisyys. Vaikka edes kauempaa kysyis, että onko kaikki kunnossa+
...tapahtui helsingissä myös tällaista. Liikuntarajoitteinen kulki sähköpyörätuolilla ja rengas jäi ratikkakiskon väliin jumiin. Henkilö ei myöskään pystynyt puhumaan selvästi, mutta alkoi pitää sellaista ölinää. no, mitä teki nuorimies lähellä: katsoi avuttomana ja otti kännykän käteensä, liekö ollut soittamassa 112, en tiedä kun juoksin vähän kauempaa ja autoin pyörän pois jumista. Henkilö jatkoi matkaansa (ölisi jotain kiitoksen tapaista, tai siis selkeä kiitos se oli vaikkei sanaa kiitos sanonutkaan) ja teini jäi hölmön näköisenä katsomaan hetkeksi ja jatkoi matkaansa hänkin.
Mutta, sydän ja järki on asioita joita kaikille ei ole suotu.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:30"]
Huh. Lamaannuin ja jäin vaan tuijottamaan. Kuski huitoi käsiään ja löi ikkunaa paniikissa. Ihmiset vaan huusi ja lapset itki.
Uskomatonta mutta tämä nainen selvisi. Nyt oli kyllä aikamoinen tuuri tai suojelus. Toivottavasti saa asiat kuntoon sillä harva selviää tosta. Sai uuden mahdollisuuden.
Usein mietin että muuttuukohan joskus itsemurhan tekijän mieli ennen kuolemaa. Esim jos hyppää, iskeeköhän paniikki että ei helvetti en mä haluakaan kuolla... No kuitenkin. Älkää jooko ihmiset tappako itseänne. Tässä maailmassa on jo niin tarpeeksi kuolemaa. Jossain joku taistelee, jossain joku luovuttaa. Älkää luovuttako jooko. :(
Outo olo.
[/quote] Mun kaveri oli tos kuskina ja sano ei oo mitää haknnu suritti jarrutukse ja ym.
olipa siellä paljon av-mammoja samalla laiturilla! :o
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 12:16"]
olipa siellä paljon av-mammoja samalla laiturilla! :o
[/quote] Juu ja kaikki näki eri tavalla.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 09:25"]
Mikähän siinä on ongelmana, että asemille ei saada turvaovia. Kustannus ei todellakaan ole suuri, kun ajatellaan yleistä turvallisuutta ja kuljettajien mielenrauhaa. Ymmärrän kyllä, että jossakin Pariisissa kustannus olisi aika hurja, koska asemia on valtavasti ja osalla linjoista on todella pitkät junat ja laiturit, mutta Helsingissä se maksaisi max. 10milj €
[/quote]
Pariisissa on muistaakseni ainakin kahdella asemalla turvalasit, koska ihmisiä on työnnetty siellä metron alle. Kun oltiin ekan kerran siellä mun ranskalaisen miehen kanssa, niin hän sanoi, että ikinä ei tule seisoa lähellä reunaa siellä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:50"]Itse olin laiturilla ja katsoin tätä naista kun ensimmäisen kerran tuli laiturin reunalle ja katsoi alas. Epäilykseni heräsi, mutta siirtyi sitten kuitenkin kauemmas seisomaan. Junan valojen näkyessä siirtyi seisomaan aivan siihen raiteen loppuun kulmaan, seisoi ja odotti siinä aivan suorana ja tärisi kauttaaltaan. Olin niin kaukana etten olisi kerennyt juosta estämään ja lamaannuin täysin, etten tajunnut edes huutaa mitään yms. Hyppäyksen jälkeen näytti että horjahti, kaatui selälleen ja metro meni päältä, mikään jäsen ei siis osunut itse raiteelle.
[/quote]
Tämä on kauhea tilanne, kun ei ole oikeasti varmaa tuleeko joku hyppäämään alle vai ei. Useimmissa tilanteissa voisi vetää laiturilla olevasta hätäjarrusta. Jokaisella laiturilla on 2 tai 3 hätäjarrua.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 09:25"]Mikähän siinä on ongelmana, että asemille ei saada turvaovia. Kustannus ei todellakaan ole suuri, kun ajatellaan yleistä turvallisuutta ja kuljettajien mielenrauhaa. Ymmärrän kyllä, että jossakin Pariisissa kustannus olisi aika hurja, koska asemia on valtavasti ja osalla linjoista on todella pitkät junat ja laiturit, mutta Helsingissä se maksaisi max. 10milj €
[/quote] olihan niitä turvaovia esim. Vuosaaressa puoli vuotta mutta poistivat kun ei automaattimetro tulekaan. Halpaa ensin laittaa ja sit poistaa?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 09:25"]Mikähän siinä on ongelmana, että asemille ei saada turvaovia. Kustannus ei todellakaan ole suuri, kun ajatellaan yleistä turvallisuutta ja kuljettajien mielenrauhaa. Ymmärrän kyllä, että jossakin Pariisissa kustannus olisi aika hurja, koska asemia on valtavasti ja osalla linjoista on todella pitkät junat ja laiturit, mutta Helsingissä se maksaisi max. 10milj €
[/quote]
Helsinki ja helsikiiläisten turvallisuus ei oo ensimmäisenä Kepun ja persujen prioriteettinä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:50"]
Itse olin laiturilla ja katsoin tätä naista kun ensimmäisen kerran tuli laiturin reunalle ja katsoi alas. Epäilykseni heräsi, mutta siirtyi sitten kuitenkin kauemmas seisomaan. Junan valojen näkyessä siirtyi seisomaan aivan siihen raiteen loppuun kulmaan, seisoi ja odotti siinä aivan suorana ja tärisi kauttaaltaan. Olin niin kaukana etten olisi kerennyt juosta estämään ja lamaannuin täysin, etten tajunnut edes huutaa mitään yms. Hyppäyksen jälkeen näytti että horjahti, kaatui selälleen ja metro meni päältä, mikään jäsen ei siis osunut itse raiteelle.
[/quote]
Hei ihan oikeasti, voitko kertoa, että oliko kyseessä minkä näköinen nuori nainen? Vaivaa hemmetisti kun mieti näinkö sen vilaukselta vai en