Top 5 -aiheet, jotka toistuvat unissasi?
1. Joudun palaamaan kouluun, kun tajuan, että kokeita tai tehtäviä, joskus jopa kokonainen vuosikurssi, on suorittamatta.
2. En saa kodin ulko-ovea kunnolla kiinni, vaikka kuinka räpeltäisin lukon ja kahvan kanssa.
3. En saa autoa pysähtymään, vaikka lyön jarrun pohjaan ja käsijarrunkin päälle, auto liikkuu siltikin jopa tasaisella maalla.
4. Muutto on jäänyt kesken, palaan johonkin vanhoista asunnoista hakemaan tavaroita tai siivoamaan (usein salaa, kun uusi asukas on jo muuttanut tilalleni).
5. Kotonani onkin ylimääräinen huone (tai jopa monta huonetta), jota en ole aiemmin huomannut.
Nuo varmaan ovat yleisimmät. Mistä te näette toistuvasti unta?
Kommentit (68)
1. Olen hississä matkalla ylöspäin ja hissi ei pysähdykään vaan uhkaa mennä katon läpi. Tämä on vakiouneni, jonka näin usein ja joka kerta unessani sanon ääneen, että olen nähnyt tällaisen unen usein, että NYT tämä oikeasti tapahtuu.
2. Olen palaamassa ulkomailta Suomeen ja hotellissa pakkaamassa matkalaukkuani. Yllätyksekseni olen ottanut reissuun mukaan koko vaatevarastoni, astiat, kirjat jne ja ihmettelen, miten saan ne matkalaukuun mahtumaan. En kuitenkaan raatsi heittää niitä menemään.
3. Unessani olen palannut yhteen ex-mieheni kanssa (josta olen eronnut melkein 20 vuotta sitten) ja muuttanut samalle paikkakunnalle, jossa silloin asuimme. Olen irtisanonut työni ja asunnon ja tulevaisuus on nyt täällä ulkomailla, jonne en halunnut enää palata. Huh!
4. Palaan lapsuudenkotiini, joka on jo purettu. Riippuen unesta, joskus kuollut äitini on paikalla ja on lavastanut oman kuolemansa ja onkin oikeasti elossa!
5. Olen lentokoneessa, johon tulee vika. Usein kone lentää ihan matalalla autojen yläpuolella ja toivo on vielä pelastumisesta. Tai toinen lentokoneuni, jonka näen, on, että olen ulkona ja näen kuinka lentokone tippuu taivaalta alas.
6. Olen palannut takaisin työpaikkaan, josta olen jo ajat sitten lähtenyt. Unessa on kova huoli, että miten pärjään niissä töissä, kun en ole niitä pitkään aikaan tehnyt.
7. Joudun yllättäen suorittamaan jonkun ylioppilaskokeen, enkä ole valmistautunut siihen ollenkaan. Toinen kouluaiheinen uni on, että olen menossa luokkaan, ja siellä ei olekaan itselleni tuolia.
8. Olen myös viimeaikoina nähnyt unia muutosta, että muutamme huonompaan asuntoon kuin tämä nykyinen. Miehelläni on oikeasti vähän muuttokuume, ja olenkin vedonnut uniini, ettei kannata muuttaa. :)
Nämä eivät ole missään erityisessä järjestyksessä:
1. Olen menossa kuntouttavaan työtoimintaan. Etsin tuttua ohjaajaani, mutta hän on jossain "ties missä". Todellisuudessa olen ollut useamman kerran kuntouttavassa työtoiminnassa ja suhteeni ohjaajiin on usein saanut riippuvaisia piirteitä (liittyy mt-ongelmiin).
2. Matkustan linja-autolla, mutta se harhautuu reitiltä. Todellisuudessa käytän joukkoliikennettä ja ainakin joitakin vuosia sitten linja-autot välillä eksyivät reitiltä. Nykyään harvoin, varmaankin navigaattorit jo kaupunkiliikenteessäkin.
3. Olen ulkomailla ja minulla on vaikeuksia päästä lentoasemalle. Todellisuudessa, matkustelin paljon ennen Koronaa ja välillä ollut tiukkaa aikataulujen kanssa ja muutakin sekoilua. Olen myös kerran myöhästynyt ulkomaille menevältä lennolta ja jouduin ottamaan uuden muutaman päivän päähän.
4. Minulla on kiire lähteä ulos, mutta kengännauhojen sitominen ei onnistu millään. Todellisuudessa inhoan kengännauhojen sitomista.
5. Pitää soittaa jostain syystä 112, mutta näppäilen paniikissa aina numeron väärin. Joskus onnistun unessa ratkaisemaan asian pistämällä lukitusnäytön päälle, jolloin puhelin kysyy tarvitseeko minun soittaa hätänumeroon. Todellisuudessa olen eri yhteyksissä soittanut hätänumeroon muutamia kertoja sekä ollut muutamia kertoja tilanteessa, jossa joku muu on soittanut.
6. Lapsuudessa / nuoruudessani näin usein unia, että matkustajalentokone syöksyy maahan lähelläni. Todellisuudessa, elin nuoruuteni ajassa jolloin Neuvostoliitto oli juuri romahtanut. Jostain syystä en koskaan ymmärtänyt miksi hävittäjä lentää rauhan aikana. En keksinyt muuta syytä kuin, että se jahtaa venäläistä hävittäjää ilmatilassamme ja aikoo pudottaa sen. Venäjä ei tietenkään ei tykkäisi heidän lentokoneensa pudottamisesta ja mietin alkaako nyt sota. Vasta myöhemmin ymmärsin koulutuslentojen merkityksen ja sen, että on muitakin vaihtoehtoja torjua vieras lentokone kuin ampua se alas.
Kiipeämisunet unohtuivat. Eli olen menossa rappuja ylöspäin, ja ne muuttuvat yhtäkkkiä sellaisiksi rapuiksi, jotka ovat rapun toisella puolella. Onko tässä selityksessäni mitään järkeä? Niitä pitkin on kuitenkin mahdoton kävellä, jos ei roiku kaiteessa kiinni ja vedä itseään ylöspäin käsillä.
Toinen kiipeämisuni on, että olen jossain maastossa pienen ryhmän kanssa kävelemässä. Yhtäkkiä maasto muuttuu vuoristoisemmaksi ja yhtäkkiä löydän itseni pikkuvuoren päältä, josta on todella vaikea päästä alas, koska se on jyrkkä.
Italian Dolomiiteista olen nähnyt myös unta (ennen kuin tiesin, että ne ovat Dolomiitit), vaikken ole siellä koskaan ollut.
Tuo itsensä alastomana julkisella paikalla unessa näkeminen tarkoittaa oikeasti sitä, että muut ihmiset tietävät sinusta enemmän, kuin heidän lain mukaan pitäisi tietää. Unen näkemisen aikoihin näitä tietoja on sitten joko levitetty, tai niistä on puhuttu.
Unet ovat yksi keino, millä alitajunta välittää tietoa todellisuudesta. Siinä on vain se ikävä puoli, että unissa ne tiedot eivät tule sellaisenaan, vaan vertauskuvallisesti esitettyinä.
-Olen jonkun sekaannuksen takia joutunut armeijaan uudestaan alokkaaksi, vaikka olen kotiutunut reserviin jo yli 25 vuotta sitten.
-Yritän juosta johonkin (pakoon?), mutta raajat ovat hirveän raskaat ja juoksu on tahmean hidasta.
Puhelin ei toimi.Auton jarrut ei toimi.Tai että teen muuttoa ja haluan palata tähän kotiin takaisin.
Oho! Muillakin unia lukioajasta!
Minulla:
1. Kirjoitukset ovat takana ja olen valmistumassa ylioppilaaksi, mutta muistan, että historiankurssi, jonka käymistä pitkitin ja pitkitin, on edelleen suorittamatta. Koitan pinnistellä, mutten millään muista, olenko ehkä sittenkin käynyt kurssin, enkä osaa selvittää unessa asiaa mistään. Jää vaan se täysin epätietoinen, ahdistunut ja häpeällinen olo siitä, etten nyt sitten kai valmistu.
2. Oksennusaiheiset unet. Minä tai joku muu oksentaa tai on oksentamassa. Tai olen uppoavassa laivassa, joka täyttyy veden sijaan oksennuksella.
3. Hampaat murenevat suuhun tai putoavat.
4. Vanhat koulukaverit esiintyvät unissa.
5. Luon jotakin taidetta, sävellän tai teen koreografiaa.
1. Olen töissä, jossa yritän saada jotakin tärkeää asiaa aikaiseksi, mutta mikään ei suju, syystä tai toisesta. Kiire on, mutta tekemättömät työt painavat päälle, enkä osaa/pysty/ehdi tai toisten ihmisten saamattomuuden/tarvitsevuuden vuoksi saa tehtyä jotakin asiaa.
2. Kiipeän jossakin keskeneräisessä tai muuten epämääräisessä rakennuksessa tai rakennelmassa aina korkeammalle ja korkeammalle joillakin telineillä, portailla tai tikapuilla. Mitä korkeammalle kipuan, sitä huterammiksi rakennelmat käyvät. Lopulta joudun tasapainoilemaan korkeuksissa jonkun huteran lankun päällä, ja jään jumiin, koska en uskalla enää liikkua. Muutaman kerran olen pudonnut.
3. Olen unohtanut jonkin tärkeän asian, jota en pääse sillä hetkellä tekemään. Yritän kiemurrella ja valehdella ihmisille, jotta pääsisin tekemään tuota tekemättä jäänyttä asiaa. Ihmiset kuitenkin tahtovat minusta koko ajan jotakin, enkä pääse heistä eroon.
4. Ajan autolla karkuun jotakin tai jotakuta (usein poliisia), jotka yrittävät saada minut kiinni. Ajon aikana auton vauhti kuitenkin on koko ajan hidastumassa, kierrokset laskevat, moottori temppuilee tms. ja takaa-ajajat saavuttavat. Joskus joudun hylkäämään auton ja yritän juosta takaa-ajajiani karkuun sakeassa tiheikössä tai pusikossa.
5. Palaan kotiini (en nykyiseen, vaan useimmiten lapsuudenkotiini) hakemaan jotakin, mutta en muista mitä. Jään ihmettelemään vanhaa kotiani, joka näyttää aivan liian pieneltä, nuhjuiselta ja vääränlaiselta. Samalla pelkään, että sen nykyinen omistaja huomaa, että olen tunkeutunut luvatta sisään.