Top 5 -aiheet, jotka toistuvat unissasi?
1. Joudun palaamaan kouluun, kun tajuan, että kokeita tai tehtäviä, joskus jopa kokonainen vuosikurssi, on suorittamatta.
2. En saa kodin ulko-ovea kunnolla kiinni, vaikka kuinka räpeltäisin lukon ja kahvan kanssa.
3. En saa autoa pysähtymään, vaikka lyön jarrun pohjaan ja käsijarrunkin päälle, auto liikkuu siltikin jopa tasaisella maalla.
4. Muutto on jäänyt kesken, palaan johonkin vanhoista asunnoista hakemaan tavaroita tai siivoamaan (usein salaa, kun uusi asukas on jo muuttanut tilalleni).
5. Kotonani onkin ylimääräinen huone (tai jopa monta huonetta), jota en ole aiemmin huomannut.
Nuo varmaan ovat yleisimmät. Mistä te näette toistuvasti unta?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
1. Kouluun palaaminen, koska jotain on suorittamatta.
2. Kiire, mutta en pääse lähtemään.
3. Salahuone, joka löytyy vahingossa
4. Likainen julkinen vessa: Pönttö vuotaa, ja sen vesi tulvii kengilleni. Oloni unessa on sietämättömän saastainen.
5. Alasti julkisella paikalla.
Bonuksena nuoruuteni usein toistuva stressiuni, jossa yhdistyi sekä julkinen vessa että osittainen alastomuus: Unessa istuin wc-pöntöllä, ja yhtäkkiä huomasin pöntön olevan jossain keskellä vilkasta toria.
Wc-teema on myös tuttu! Ap
On hätätilanne ja yritän soittaa miehelleni tai jollekin läheiselleni, en löydä puhelimesta hänen numeroaan tai sählään niiden numeroiden kanssa eikö puhelu onnistu.
Tai jään jotenkin yksin. Tilanne ja paikat vaihtuu, mutta kuvio aina sama.
1. Olen työpaikallani sairaalassa ja minulla on koko ajan tunne, etten saisi olla siellä. Yleensä samoja työkavereita esiintyy unissa. Tuo uni toistuu tosi usein. Päättelen että näen siksi kun jouduin jäämään ennenaikaiselle eläkkeelle sairaanhoitajan työstä. Isoja leikkauksia.
2. Olen tosi isossa talossa. Asun siellä ja talossa on puoli metriä paksut seinät. Kerrostalo. Huoneet vanhoja ja hissillä nousen kerroksiin.
3. Etsin vessaa enkä meinaa ehtiä tai löytää ja hirveä hätä. Rakennus jossa etsin näyttää siltä että siellä on paljon suihkuja ja vessoja ( kuin sairaala?)
4. Syttyy sota ja pommituskoneet lentävät ja niitä paetaan ja pakenen ja säästyn aina vahingoittumiselta.
5. Ajan henkilöautoa ja tuntuu tosi epävarmalta. Silti se onnistuu mutta tulee pelottavia tilanteita. En ole käytännössä ajanut n 15 vuoteen.
Pissaan joko komeroon tai jonkin ison viherkasvin ruukkuun. Koskaan ei ole oikeasti näin käynyt.
Puhun puhelimessa, enkä saa mitään selvää vastapuolen puheesta.
1. Saman tyylinen kuin aloittajalla. On määrätty, että ennen eläkkeelle pääsyä lukio on käytävä uudelleen. Tai yliopistotutkinnostani on jäänyt kursseja suorittamatta ja yritän viimein tenttiä loputkin luennot ja oppikirjat.
2. Kuljen kaupungilla, näen erilaisia taloja ja katuja. Joskus minua ajetaan takaa ja joudun piileskelemään rappukäytävissä. Etsin takaovia ja koetan kulkea talosta taloon niin, ettei takaa-ajaja huomaa, missä menen.
3. Työpaikkani on eri kaupunginosassa ja erilaisessa rakennuksessa kuin oikeasti. Myös asuntoni on eri alueella kuin oikeasti ja työmatka kulkee erilaisia reittejä esim. junalla ja linja-autolla.
4. Kaupunkiunia on nykyään tosi paljon. Erilaisia rakennuksia ja kaupunkinåkymiä, satamia, teollisuusrakennuksia ja toisaalta erilaisia asuinalueita. Usein myös etsin uutta asuntoa.
1. Olen myöhässä jostain
2. Ajan autolla, hiljaa, yleensä jossain parkkipaikalla tms. ja jarrut eivät toimi
3. Työasiat
4. Harrastukset
5. Tindermies, johon ihastuin, mutta se ei ollut molemminpuolista
1. Vanhempieni talo on järven rannalla. Usein toistuvassa unessa olen heidän tuvassaan ja katson ikkunasta rantaan päin. Näen, että isot aallot lyövät rantaan, mikä ei vielä näytä kovin pahalta. Katson hetkeksi muualle, ja kun käännän katseeni takaisin ikkunaan, kauhistuksekseni näen, että aallot iskevätkin jo ikkunaruutuja päin! Tähän herään.
2. Paluu kouluun mullakin! Ryntäilen entisen lukioni portaita ylös alas, olen myöhässä ruotsin kirjoituksista tai tentistä tai jostakin enkä ole varma, mihin pitäisi mennä. Samalla mietin, että enhän mä viime vuosina tunneillakaan ole tainnut käydä, joten mitenköhän tässä käy?! Hölmöintä on, että herättyäni olen aina pienen hetken ihan sekaisin, että olenkos mä nyt oikeasti suorittanut sen lukion ruotsin vai en :D Ja mysteeri on, miksi unessa esiintyy aina nimenomaan ruotsi! Ei mulla ollut siinä koskaan mitään vaikeuksia.
3. Mulla ei ole ajokorttia. Unessa kuitenkin ajelen suvereenisti henkilöautolla yleensä jossain pikkukaupungissa. Tiedän, etten tee oikeaoppisesti kaikkea ajamiseen liittyvää, mutta jotenkin saan auton kulkemaan. Erityisesti jarrutuksissa mulla on jokin oma kikka, mutta en nyt osaa tarkkaan kuvailla, mikä se on. Pelkään koko ajan jääväni poliisin haaviin kortittomana ajosta.
4. Tässä unessa olen auton, kenties taksin, kyydissä takapenkillä. Olen juuri tajunnut, että synnytykseni on käynnistynyt, ja siksi olen menossa sairalaan, ainoa vaan etten ollut tiennyt olevani raskaana! Mietin, mitä kaikkea kiellettyä olen juonut ja syönyt kun en ollut tietoinen raskaudesta, ja samalla yritän rauhoitella itseäni, ettei niistä nyt ehkä kuitenkaan ole vauvalle koitunut haittaa. Herään ennen kuin pääsemme sairaalaan.
5. Unessa herään jollain julkisella paikalla peittoni alla, muuten vain pikkarit jalassa (eli kotiolojen normiyöasussa). Lähden kävelemään peitto ympärilläni ja ajattelen, että eihän tässä mitään, peitto peittää hyvin strategiset paikat. Ihmiset katsovat ja minua alkaa ärsyttää: ei kai se nyt niin kummallista ole, jos kulkee peittoon kääriytyneenä! Vai onko...? Herään tässä vaiheessa, kun unessa alkaa nolostuttaa :)
Aika pelottavaa, samankaltaisia unia olen itsekin nähnyt kuin ap ja toinenkin kirjoittaja. Tässä minun toistuvimmat:
1. Muuttaminen. Muutan ihanasta asunnosta paljon huonompaan, ja kadun sitä jo muuttohetkellä. Tajuan myös että minulla on joku vanha asunto jäänyt hoitamatta vuosiksi ja menen katsomaan sitä. Samat asunnot toistuu.
2. Vanhat lemmikkini ja niiden hoitamatta jättäminen. Näen paljon unia vanhoista hamstereistani, olen jättänyt unissa ne viikoiksi ilman vettä ja hoitoa. Tätä unta näen todella usein! Olen aina pitänyt lemmikeistäni huolta oikeassa elämässä.
3. Alastomuus. Hoksaan olevani alasti julkisella paikalla, eikä vaatteita näy missään.
4. Koulutehtävät jää hoitamatta. Aihe aina matematiikka. Olen valmistunut viimeisimmästä ammatistani jo 2013.
1. Minulle ilmoitetaan, että olen aikoinaan päässyt ylioppilaaksi virheellisesti vaikka kursseja suorittamatta. Minut pakotetaan suorittamaan ne entisessä lukiossani teinien keskellä nyt 36-vuotiaana.
2. Yleinen wc on käyttökelvoton; ovi puuttuu, pönttö puuttuu jne.
1. Vietän aikaa vanhojen kavereideni kanssa, joita en enää tapaa
2. Omituiset unet, joissa minulle tutu paikat ja ihmiset sekoittuvat (esim. rakennus, joka on puoliksi yksi ja puoliksi toinen minulle tuttu rakennus)
3. Erilaiset hellittelyt julkkisihastusteni kanssa
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin jo tuonne ylemmäs, mutta muistin nyt myös lentounet ja putoamisunet.
Putoamisunessa saatan pudota jostain hirvittävän korkealta mereen.
Nyt nuo on jääneet pois. Olen ollut aikaisemmin melko epävakaa ja tunnistan itsessäni masennuksen ja hypomaanisuuden. Ajattelen että ehkä nuo korkeusunet liittyvät johonkin tietoisuuden kerroksiin ja torjuntaan. Lentäessä hallitsee "mieltä". Putoamisen ovat jotenkin pelottavia vääjäämättömyydessään.
Korkealla liitelyn sanotaan usein liittyvän grandioosiin suojautumiseen, yli muut eivät saa kiinni. Saattaa hyvinkin olla omalla kohdalla jotain tuollaista. Salaisia suuruuskuvitelmia. Tunnustan, sen verran epävarma olen ollut arvostani.
SIlltä se kuullostaakin että kontrolloit itseäsi koska on pakko ja halua omaa vapauttta ja lisäää vastuuuta.
Vierailija kirjoitti:
1. Vietän aikaa vanhojen kavereideni kanssa, joita en enää tapaa
2. Omituiset unet, joissa minulle tutu paikat ja ihmiset sekoittuvat (esim. rakennus, joka on puoliksi yksi ja puoliksi toinen minulle tuttu rakennus)
3. Erilaiset hellittelyt julkkisihastusteni kanssa
Tähän vielä se, että vanhempani on vaarassa, mutten voi liikkua kunnolla enkä pelastaa heitä tai olen itse vaarassa, mutten pääse liikkeelle vaikka miten yrittäisin. Ja sekin, että yritän saada ulko-ovea lukkoon, mutta se ei mene tai yritän paeta jotakin, mutten saa sitä pirun ovea kiinni.
Sota, painajaismainen takaa-ajetuksi tai hengenvaarassa oleminen.
Ikimuistoisin uni jonka olen nähnyt vain kerran: jouduin metsäpalon saartamaksi. Tuli lähestyi joka suunnalta, maa oli polttavamkuuma ja kumisaappaat alkoivat sulaa jalkoihin. Heräsin sydän hakaten kuolemankauhuun.
Linnna jonka ympärilllä pato, taii keskellä hiihtolatua juna jonka katolle hyppääminen olisi kuin mac gyver (en ole katsonut tv sarjaa mutta tuli mieleen ihmemies ratkaiisuina kekseiliäinä) hengesssä paeta. Taii hiihtolatu jonka kohta josta lähtee ala mäkeen laskemaan mutta ei mietityttää mitä jos jatkaisi hiihtolatua vielä pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Linnna jonka ympärilllä pato, taii keskellä hiihtolatua juna jonka katolle hyppääminen olisi kuin mac gyver (en ole katsonut tv sarjaa mutta tuli mieleen ihmemies ratkaiisuina kekseiliäinä) hengesssä paeta. Taii hiihtolatu jonka kohta josta lähtee ala mäkeen laskemaan mutta ei mietityttää mitä jos jatkaisi hiihtolatua vielä pidemmälle.
VArmaan perustuuu siihen että miten vaikka stressiä pystyy hallita niin että voi vaiikka unohtaa asioita joihin ei voi vaikuttaa ja enmmän löytää niiitä asioita joihin olisi ehkä mahdollista enemmän vaikuttaa ja keskittää energiaa niihin enemmmän ja sitä kautta elämän anataa tuoda uutta sisältöä eletyn elämän kautta vanhan pääälle ja antaa aivoissa muistissa uusien asioiden korvata vanhaa informaaatiota.
Yllättävän paljon samantyyppisiä unia kuin muillakin.
1. Olen yhtäkkiä takaisin kauppaoppilaitoksessa. Ihmettelen unessakin, miksi olen vielä täällä, olenhan jo työelämässä. Toki kaikki kirjat ovat hukassa, enkä ymmärrä kokeista mitään. En tunne myös myöskään ketään muita opiskelijoita.
2. Kastelen kukkia. Kukkia vain riittää ja riittää. En edes muistanut, missä kaikkialla on amppeleita ja ruukkuja. Kukkia ei ole kasteltu aikoihin.
3. Variaatio edellisestä. Ruokin lemmikkejä. Kissoja ja hamstereita (minulla on ollut molempia). Kauhea huoli ja syyllisyys, kun ovat selvästi olleet pitkän aikaa hoitamatta. Ja lemmikkejä on todella paljon!
4. Mummolan pimeä ullakko. Se oli oikeasti kiva, mutta hieman salaperäinen paikka. Unessa ullakolla on jotain pelottavaa, isovanhemmat kummittelevat siellä tms. Silti sinne on pakko mennä kapeaa portaikkoa pitkin, vaikka pelottaa.
5. Autoilu. Painan kaasua, mutta auto matelee kävelyvauhtia eteenpäin, vaikka olisi hirveä kiire.
6. Huomaan yhtäkkiä, etten ole irtisanonut opiskeluaikaista vuokrakämppääni, vaikka olen asunut muualla jo vuosia. Pyörin siellä ja manaan hölmöyttäni ja mietin, miten saan kämpän mahdollisimman nopeasti tyhjäksi. Ja murehdin, kuinka paljon vuokraa on jo rästissä.
7. Hammaslääkäri (nämä ovat ihan hirveitä). Olen hammaslääkärissä ja tunnen, että kaikki hampaat ovat ihan muroina, tai ainakin heiluvat hurjasti. Mietin, että mitään ei ole kyllä enää tehtävissä, olen menettänyt kaikki hampaani. Mikä helpotus tuosta unesta on herätä!
8. Jano. Hirveä jano, mutta vettä ei löydy sitten mistään. Kun herään, minua janottaa ihan oikeasti.
Unissani enimmäkseen käyn mielenkiintoisissa paikoissa ja puhun ihmisten kanssa. Painajaisissa 1) En saa tehtäviäni hoidettua 2) En pääse karkuun hirviötä 3) aavemaiset paikat 4) sota 5) tapahtuu jotain pahaa ja peruuttamatonta.