Top 5 -aiheet, jotka toistuvat unissasi?
1. Joudun palaamaan kouluun, kun tajuan, että kokeita tai tehtäviä, joskus jopa kokonainen vuosikurssi, on suorittamatta.
2. En saa kodin ulko-ovea kunnolla kiinni, vaikka kuinka räpeltäisin lukon ja kahvan kanssa.
3. En saa autoa pysähtymään, vaikka lyön jarrun pohjaan ja käsijarrunkin päälle, auto liikkuu siltikin jopa tasaisella maalla.
4. Muutto on jäänyt kesken, palaan johonkin vanhoista asunnoista hakemaan tavaroita tai siivoamaan (usein salaa, kun uusi asukas on jo muuttanut tilalleni).
5. Kotonani onkin ylimääräinen huone (tai jopa monta huonetta), jota en ole aiemmin huomannut.
Nuo varmaan ovat yleisimmät. Mistä te näette toistuvasti unta?
Kommentit (68)
1. Olen eksyksissä ulkomailla tai myöhästynyt paluulennolta ja yritän päästä takaisin kotiin, mutta aivan omituisilla tavoilla tai sitten kaikki poispääsyreitit on jotenkin estetty.
2. Olen entisessä työssäni kirjastossa ja siellä tapahtuu kaikenlaisia katastrofeja, tietokoneet eivät toimi, hirveä asiakasryntäys ja olen yksin töissä, asiakkaat eivät suostu lähtemään pois vaikka on sulkemisaika jne.
3. Kuljeskelen jossain isossa taidemuseossa, varastossa tms. ja katselen siellä olevia esineitä.
4. Putoan jostain korkealta, yleensä herään tähän.
En nyt keksi enempää toistuvia aiheita, edellämainituista en näe esimerkiksi ylioppilaskirjoitusunia tai alasti julkisella paikalla -unia (paitsi ehkä ensi yönä).
1. Huomaan, että hampaani ovat mädäntyneet suuhuni. Tähän liittyy myös unet, joissa leukani melkein menee pois paikoiltaan ja se sattuu todella paljon.
2. Yritän juosta, mutta en tietenkään pääse minnekään.
3. Avomies tekee jotain kauheaa esim. pettää tai pilkkaa minua, suutun ihan tajuttomasti ja huudan ja raivoan, mutta hän ei edes kuule minua tai sitten vain nauraa pilkkaavasti. Saattaa olla joku muukin kuin avomies, esim. joku nainen kiusaa lasta ja minä raivostun. Ihmiset saattaa tuijottaa minua silleen "olet idiootti" vaikka tiedän olevani oikeassa.
4. Olen jossain, ihan missä vain ja minulla on vessahätä. Koko pitkän uneni ajan etsin vessaa ja kun löydän sen, menen sinne mutta mitään ei tietenkään tule. AINA muita ihmisiä änkee vessaan myös niin että näkevät minut pöntöllä. Monesti pönttö on vaikka olohuoneen nurkassa.
5. Näen joskus toistuvia ihan mukaviakin unia esim. pojastani ja koirastani.
Bonus: joku hyökkää kimppuuni esim. zombie ja minä hakkaan sitä jollain terävällä aseella ilman että aseesta on yhtikäs mitään hyötyä.
Minulla suht yleinen painajaistyyppi on se, että muutun sekunnissa niin väsyneeksi, että en jaksa enää ottaa yhtäkään askelta tai sanoa yhtäkään sanaa. Usein tämä iskee sellaisissa unissa, kun olen juuri selittämässä jotain tärkeää tai juoksemassa pakoon.
1. Yritän näppäillä 112, ei onnistu.
2. Joku uhkaa, en saa ulko-ovea lukkoon.
3. Auto ei tottele.
4. Olen vieraassa talossa omin luvin.
5. Makaan tienpientareella enkä pysty liikkumaan. Hävettää kun ihmiset luulee että olen niin humalassa.
Muiden vastauksia lukiessa muistin, että näen usein unta myös lentokentälle ja lennolle kiirehtimisestä sekä kirjastoon tuuraajaksi menosta (olen ollut joskus kirjastossa töissä).
On kyllä kiehtovaa, miten samankaltaisia unia ihmiset näkevät. Ap
1. Läheinen kuolee
2. Läheinen sairastuu
3. Läheinen vahingoittuu enkä pysty pelastamaan
4. Itse kuolen
5. Juoksen karkuun pahiksia
1. Etsin jotakin ihmistä, mutta en saa häntä kiinni. Yritän soittaa, mutta en muista puhelinnumeroa. Olen lähdössä käymään kotiovella, mutta en muistakaan osoitetta.
2. Mies pettää unessa ja kiinni jäädessään käyttäytyy tosi ilkeästi. Naureskelee vasten kasvoja surulleni.
3. Zombie-unet. On tullut maailmanloppu ja suuriosa ihmisistä on muuttunut zombeiksi. Yritän paeta zombeja heikolla menestyksellä.
4. Matkustaminen unessa. Aina maisemana meri/järvi ja saatan jopa soutaa venettä. Tämä lopulta päätyy siihen, että matkaan bussilla kohti tuntematonta. Unessa aina ahdistava tunnelma.
5. Kiipeilen vuorilla. Yleensä ylöspäin ja matka on pitkä ja kivinen. Meinaan aina pudota alas syvyyteen, mutta pääsen lopulta ylös.
1. Availen kaappeja ja laatikoita joista alkaa ryömiä valtava määrä luteita ja torakoita. Yritän paniikissa tappaa niitä, mutta niitä tulee koko ajan lisää, asunnosta löytyy myös ylimääräisiä ovia joiden alta niitä vyöryy. Ötökkäunet liittyy aina ahdistuksen pahenemiseen, alkoi viime muuton jälkeen jossa kaikki mahdollinen meni pieleen, sain luultavasti pelkästä stressistä ihottumaa ja mulla oli pitkään lähes psykoottinen usko että kämpässä on entisen asukkaan jäljiltä luteita.
2. Edesmennyt kissani ilmestyy jostain elävänä. Joskus se on ihan ok kunnossa, mutta usein selvästi sairas ja ymmärrän että se on joko jo kertaalleen kuollut, tai eutanasia ei jostain syystä onnistunut, ja mun pitää viedä se taas lopetettavaksi. Jahkailin sen lopetusta aivan liian kauan enkä tule ikinä antamaan sitä itselleni anteeksi.
3. Sain aikanaan masennukseen ECT-hoitoa, ja vaikka itse hoidosta jäi ihan positiivinen muisto, näen aina välillä unta jossa olen taas menossa hoitoon ja jokin menee pieleen. Joko mua ei nukuteta/en nukahda, tai muistan liian myöhään että olen syönyt aamulla vaikka ei olisi saanut, henkilökunta on jotenkin outoa porukkaa, hoitohuoneessa on ylimääräistä väkeä, tv-kameroita tms.
4. Otan pahimmillaan fyysisesti yhteen tiettyjen ihmisten kanssa joiden seurassa joudun oikeassa elämässä jatkuvasti puremaan hammasta, esittämään jotain mitä en ole tai salailemaan asioita.
5. Tapaan jonkun entisen ystävän jonka kanssa välit ovat menneet poikki, tilanne on joko kiusallinen tai sitten teemme sovinnon, tai ollaan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan ja kaikki on hyvin. Usein herätessä on surullinen olo kun en oikeasti saa enää tilaisuutta korjata asioita.
Mun on paha laatia Top 5 koska nykyisellään niin harvoin muistaa uniaan ja nekin ovat silloin jos muistaa niin sekalaista hyppelyä paikasta toiseen.
Yksi teema minkä muistan ja mikä silloin tällöin toistuu niin se, että olen vanhassa koulussa ala-asteella ja näissäkin teema vaihtelee. Joskus olen vain seikkaillut luokkahuoneissa tai opettajanhuoneessa paikkoja tutkimassa ja silloin koulu ollut autio. Ei opettajia tai lapsia paikalla.
Muutama yö sitten näin taas ala-asteunen. Siinä oli kuitenkin normaali koulupäivä, mutta itse yksikseni olin välitunnilla ja katselin sivusta muiden lasten leikkejä kunnes eräs aikalainen opettaja tuli juttelemaan mun kanssa, unessa olin itsekin lapsi. Sitten tapahtui joku aikahyppy ja olinkin ikäiseni, mutta olin avustajana ja pitämässä liikuntatuntia lapsille yllämainitun opettajan kanssa. Tämä opettaja on ollut eläkkeellä jo vuosia, mutta unessa oli vielä virassa ja samannäköinenkin vielä kun silloin lapsuudessa.
1. Joudun ajamaan autoa. Minulla ei ole voimassa olevaa ajokorttia, enkä ole ajanut vuosiin. Unessa liikenteen seassa pärjään juuri ja juuri.
2. Ollaan lähdössä lomalle, ja pakkaaminen jää viimeiselle tunnille.
3. Palaan menneisyyteen, johonkin niistä asunnoista joissa asuimme kun olin lapsi. Yksi näistä kodeista ei ole vuosien varrella muuttunut miksikään "unikodiksi" joka on se koti mutta silti ihan erilainen, vaan palaan sinne sellaisena kuin se oli.
4. Löydän unikodeista tai talosta jonka olemme juuri hankkineet, lisää huoneita. Huumaannun aina siitä, miten unelmani väljästi asumisesta vihdoin toteutuu.
5. Yritän soittaa kännykällä miehelle/lapselle/hätänumeroon, mutta sormet ei millään saa osuttua oikeaan kohtaan. Joko scrollaan ohi nimen, tai en saa näppäiltyä oikeita numeroita.
Bonuksena vielä kaksi toistuvaa painajaista: zombit ja dinosaurukset. Kyllä, olen aikuinen nainen :D
Vierailija kirjoitti:
1. Joudun ajamaan autoa. Minulla ei ole voimassa olevaa ajokorttia, enkä ole ajanut vuosiin. Unessa liikenteen seassa pärjään juuri ja juuri.
2. Ollaan lähdössä lomalle, ja pakkaaminen jää viimeiselle tunnille.
3. Palaan menneisyyteen, johonkin niistä asunnoista joissa asuimme kun olin lapsi. Yksi näistä kodeista ei ole vuosien varrella muuttunut miksikään "unikodiksi" joka on se koti mutta silti ihan erilainen, vaan palaan sinne sellaisena kuin se oli.
4. Löydän unikodeista tai talosta jonka olemme juuri hankkineet, lisää huoneita. Huumaannun aina siitä, miten unelmani väljästi asumisesta vihdoin toteutuu.
5. Yritän soittaa kännykällä miehelle/lapselle/hätänumeroon, mutta sormet ei millään saa osuttua oikeaan kohtaan. Joko scrollaan ohi nimen, tai en saa näppäiltyä oikeita numeroita.
Bonuksena vielä kaksi toistuvaa painajaista: zombit ja dinosaurukset. Kyllä, olen aikuinen nainen :D
Jatkan vielä uudella listalla, kun niin monella on samanlaisia unia:
- hampaani murenevat suuhun, ja sitä hammasmursketta vain tulee ja tulee (hyi hitto)
- tapaan joko tutun miehen tai ennestään tuntemattoman mutta jossa on jotain tuttua, ja petän miestäni tämän kanssa. Näissä unissa oloni on käsittämättömän rento, onnellinen ja hyvä, ja seksi on niin nautinnollista että yleensä herään siihen että saan orgasmin
- mieheni pettää ja jättää, ja olen niin raivoissani että se sattuu. Näihin uniin usein liittyy tuo toimimaton puhelin, pohjaton ikävä ja suru.
1. Puhelimella soittaminen ei onnistu millään, vaikka tilanne sitä vaatisi. 2. Sopivaa vessaa ei löydy, vaan pönttö on aina enemmän tai vähemmän julkisella paikalla. 3. En pysty juoksemaan. 4. En pysty puhumaan kuuluvalla äänellä. 5. Käsien voimattomuus.
Vesi toistuu unissani silloin tällöin. Paikat tulvivat, oli se sitten jokin mökkipaikka, tai metsäalue, kaupunki tai oma koti. Olen usein veden saartamana.
Hampaiden irtoamis/murenemisunet taitaa olla ilmeisen yleisiä, unohdin sen omasta listastani. Mulla on kyllä oikeastikin ongelmia hampaiden kanssa, usein myös herään siihen kun puren hampaita niin että leuat on krampissa, ja pari näkyvällä paikalla olevaa hammasta on jo siinä kunnossa että ne tuskin pysyvät suussa hautaan asti, ja asia kuumottelee mieltä jatkuvasti. Unessa yleensä juuri etuhampaat vain tippuvat itsestään tai muuttuvat joksikin puruksi.
Aika paljon samoja kuin ap:llä.
- eksyminen, samassa unessa usein se ettei puhelimella soittaminen onnistu tai rahan nostaminen käteisautomaatista ei onnistu, joten ei pääse kotiin
- koulun penkille palaaminen ja se, että on jäänyt pakollisia kursseja suorittamatta, kirjat ja monisteet kadonneet
- ovet eivät mene kiinni tai pysy kiinni
- luonnonkatastrofit ja suuronnettomuudet: tsunami, vedenpaisumus, lentokone putoaa, satelliitti putoaa avaruudesta
- kuollut ruumis alkaa liikkua ja palaa elämään
Myös ap:n mainitsema, että kodista löytyy uusi huone, on tuttu.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
- Olen ammattikoulussa ja ihmettelen mitä h*lvettiä siellä edelleenkin teen. Valmistuin siis 2004.
- Koulussa menossa tunnille, mutta ei ole mitään hajua luokasta, eikä lukujärjestyksestä, usein kaikki kirjat ja muut hukassa
-Ajan autoa täysin holtittomasti, jarrut ei myöskään toimi
-En pysty kävelemään kunnolla, on kuin kävelisi sementissä
-Yritän soittaa 112 mutta se ei millään onnistu
-Suussani on purkkaa ja se ikään kuin turpoaa siellä niin, että koko suu täyttyy siitä. Yritän vetää sitä ulos, mutta sitä tulee aivan loputtomasti.
-Asun tai olen käymässä jossain talossa, jossa on aivan ihastuttava alakerta, täynnä kasveja ja valoa. Talossa on useampi kerros ja paljon huoneita. Viimeisessä kerroksessa on jotain todella uhkaavan kauheaa, enkä koskaan pysty menemään sinne.
-Koulussa yritän mennä pissalle, mutta vessat tulvivat virtsaa ja pöntöt on sijoiteltu niin, ettei niihin pysty edes nousemaan. Ovia ei saa lukkoon tai ovia ei edes ole. Aivan kamala pissahätä tietysti.
-Kuljen alasti ulkona, jossain vaiheessa tajuan hävetä.
-Yritän epätoivoisesti piilottaa ruumista, joka on jostain syystä riesanani.
1. Uiminen jossain vesistössä kaukana rannasta. Vesi on yleensä kirkasta ja sopivan lämmintä.
2. Hammas/hampaita irtoaa.
3. Joudun jostain syystä juoksemaan ja yhtäkkiä huomaan kuinka kevyttä ja vaivatonta juokseminen on.
4. Menen salaa nurkan taakse tupakalle ja sitten harmittelen mitä tuli tehtyä (oon lopettanut tupakoinnin vuosia sitten).
5. Pitäisi soittaa kännykällä tai katsoa jokin tieto netistä, mutta se ei toimi koska en osaakaan käyttää sitä. Kauhee paniikki iskee!
1. Olen myöhästymässä lennolta. Huomaan yhtäkkiä että lento onkin tunnin kuluttua ja kaikki on pakkaamatta.
2. Käynti lapsuudenkodissani
3. Lentounet
4. Joku vaara uhkaa eikä suustani tule pihaustakaan ja jalat ovat raskaat etten pääse karkuunkaan.
5. Olen ulkomailla useimmissa unissani.