Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laivan buffetin terrorisoivat ja sikailevat lapsiperheiden vanhemmat

Vierailija
26.06.2015 |

Tulinpa tässä eräänä päivänä Tallinnasta Helsinkiin ja päätettiin miehen kanssa käydä syömässä laivan buffetissa. Paikalla oli pääasiassa eläkeläisiä ja vain muutama lapsiperhe. Kaksi lapsiperhettä ruokaili viereisissä pöydissä ja ilmeisesti vanhemmat olivat ystäviä keskenään. Toisessa perheessä oli kaksi lasta, alle viisivuotiaita varmaan kumpikin, toisessa perheessä oli kolme lasta, myös kaikki varmaankin alle viisivuotiaita. Nuorin oli syöttötuolissa. 

Lapset ruokailivat nätisti, nuorin syöttötuolissa oleva pupusti ruokaa lattialle ja enemmän näytti suklaakiisseliä olevan naamalla kuin missään muualla, mutta sitten alkoikin vanhempien show. Kolmen lapsen äiti aloitti kovaan ääneen keskustelun siitä, miten paljon on joutunut vaihtamaan vaippoja kun nuorimmalla on ollut ripulia. Toinen äiti haki kahvia, röhnötti pöydän vieressä kuin angstinen teini ja pissa-kakka-aiheen jutut jatkuivat. 

No lapsethan tietty alkoivat kyllästymään; ruokailu oli jo hoidettu ja olisi ollut aika päästä leikkimään. Mutta ei. Pyhällä Äidillä oli kahvi kesken. Se tarkoitti luonnollisesti sitä, että myös isät istuivat pöytien vieressä. Kun toinen isä ehdotti että voisi lähteä leikkihuoneeseen, niin äiti ilmoitti että ei vielä. Ja sitten, luonnollisesti, päästettiin lapset valloilleen. Juoksemaan sitä samaa käytävää pitkin missä muut ruokailijat kävelivät ruokalautasten kanssa ja henkilökunta likaisten asioiden kanssa. Kahvitteleva, Pyhä Äiti, katseli touhua sivusta eikä sanallakaan käskenyt lapsia takaisin. 

Isä lähti hakemaan lapsia pois ja sanoi että nyt on hyvä hetki lähteä, mutta ei äidin mielestä. Ja se saatanallinen kakaroiden juokseminen sai vaan jatkua. "Kun se on niin suloista" 

Tiedoksi äidit, koska tällä kertaa te olitte ne jotka käyttäytyivät huonosti: 

Ruokaillessa ei ole hyvien tapojen mukaista puhua ulosteista. Ei omista, ei toisten. Ei kovaan ääneen ja niin ettei toisilla ole mitään mahdollisuuksia olla kuulematta puheitanne.

Lisäksi ravintoloissa ei ole ok antaa lasten juoksennella. Ei ole nyt eikä tule ikinä olemaankaan.

Ja voisiko joku vastaavanlainen äiti kertoa mulle miksi se, että isät olisivat lähteneet lasten kanssa leikkihuoneeseen kun jo kerran olivat menossa, ei ollut ok? "Koska mulla on kahvi kesken" ei ole validi vastaus.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten samaa mieltä, mutta tuota juoksemista en ole kyennyt kitkemään pois vaikka kuinka olemme yrittäneet. Meidän 3 v on sellanen pikajuoksija, ehkä ikä ja sitkeä kasvatus tuottaa tulosta?

En puhu ulosteista ja en kyllä tois edes vasta ripuloinutta lasta buffaan!!! (tsemppiä ap)

Lisäksi tuollaisessa tilanteessa on ok, et iskä häivää sinne leikkihuoneeseen.

Vierailija
2/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kyllä sanoa, että kyllä muuten muutkin ihmiset osaa terrorisoida siellä laivalla kuin lapsiperheet!  Mut toki siitä ei ollut nyt puhe.

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis kiitos ap:lle tästä aloituksesta.

T. Tarjoilija laivan buffasta.

Vierailija
4/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipas munattomia isiä :)

Vierailija
5/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mua nyt ei haittaa epänormaalitkaan keskustelunaiheet ruokailun yhteydessä. Ja multa myös löytyy kavereita joiden kanssa keskustelut menee huomaamatta alueelle, joka vie muilta herkästi ruokahalun.
Viimeksi laivalla ollessani juteltiin esim ruumiinavauksista hyvinkin ykstyiskohtaisesti. Ei edes rajuttu, että joku menettää niiden takia ruokahalunsa. Tajuttiin vasta siinä vaiheessa kun naapuripöydän seurue jätti täydet lautaset pöytään ja lähti pois.
Mikäli jonkun plytäseurueen puheet tekevät pahaa sinulle, miksi et avaa suutasi ja käy sanomassa asiasta heille?
Mustakin olisi ollu ihan kiva jos tämä seurue olisi sanonut puheistamme, koska tosiaan emme itse asiaa tajunneet.

Vierailija
6/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako juoksevan lapsen kampata kasvatusmielessä? Monta kertaa on tehnyt mieli, mutta en ole vielä uskaltanut.

Vierailija
7/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:28"]

No, mua nyt ei haittaa epänormaalitkaan keskustelunaiheet ruokailun yhteydessä. Ja multa myös löytyy kavereita joiden kanssa keskustelut menee huomaamatta alueelle, joka vie muilta herkästi ruokahalun. Viimeksi laivalla ollessani juteltiin esim ruumiinavauksista hyvinkin ykstyiskohtaisesti. Ei edes rajuttu, että joku menettää niiden takia ruokahalunsa. Tajuttiin vasta siinä vaiheessa kun naapuripöydän seurue jätti täydet lautaset pöytään ja lähti pois. Mikäli jonkun plytäseurueen puheet tekevät pahaa sinulle, miksi et avaa suutasi ja käy sanomassa asiasta heille? Mustakin olisi ollu ihan kiva jos tämä seurue olisi sanonut puheistamme, koska tosiaan emme itse asiaa tajunneet.

[/quote]Ne käytöstavat puuttuvat näköjään aika monilta:/

Vierailija
8/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:30"]Saako juoksevan lapsen kampata kasvatusmielessä? Monta kertaa on tehnyt mieli, mutta en ole vielä uskaltanut.
[/quote]

Jos teet sen "vahingossa" niin se on ok. Oppii siinä vanhemmat ja lapsi.

Vierailija
9/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:18"]

Muuten samaa mieltä, mutta tuota juoksemista en ole kyennyt kitkemään pois vaikka kuinka olemme yrittäneet. Meidän 3 v on sellanen pikajuoksija, ehkä ikä ja sitkeä kasvatus tuottaa tulosta?

En puhu ulosteista ja en kyllä tois edes vasta ripuloinutta lasta buffaan!!! (tsemppiä ap)

[/quote]Nyt selvisi tämäkin mysteeri juoksevista pennuista, avuton mamma. Pysy vaikka kotona jos et osaa laittaa lastasi kuriin. Ravintoloissa juokseminen on todella vaarallista ja ärsyttävää.

Vierailija
10/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mua nyt ei haittaa epänormaalitkaan keskustelunaiheet ruokailun yhteydessä. Ja multa myös löytyy kavereita joiden kanssa keskustelut menee huomaamatta alueelle, joka vie muilta herkästi ruokahalun. Viimeksi laivalla ollessani juteltiin esim ruumiinavauksista hyvinkin ykstyiskohtaisesti. Ei edes rajuttu, että joku menettää niiden takia ruokahalunsa. Tajuttiin vasta siinä vaiheessa kun naapuripöydän seurue jätti täydet lautaset pöytään ja lähti pois. Mikäli jonkun plytäseurueen puheet tekevät pahaa sinulle, miksi et avaa suutasi ja käy sanomassa asiasta heille? Mustakin olisi ollu ihan kiva jos tämä seurue olisi sanonut puheistamme, koska tosiaan emme itse asiaa tajunneet.

[/quote]

Koska käytöstavat.

Varmaan naapuripöydästäkin olisi ollut kiva, jos kanssamatkustajilla olisi ollut käytöstavat.

TE mokasitte, ei naapurit. Ei kukaan oleta että vieraita aikuisia ihmisia pitää alkaa opastaa, mikä on sopiva keskustelunaihe ruokapöydässä!

Vierailija
11/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pientä tuo AP vielä on, usko mua! Voisin vaikka kirjoittaa kokoelmateoksen huonosti käyttäytyvistä pienten lasten vanhemmista ja näiden aiheuttamista kommelluksista. :(

Helpointa on välttää laivoja, kylpylöitä, hotelleja, huvipuistoja ja kaikenlaisia turistirysiä lomasesonkeina, niin pääsee helpommalla. Omat matkat kannattaa sijoittaa AINA yleisten loma-aikojen ulkopuolelle.

Vierailija
12/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:18"]

[/quote]Nyt selvisi tämäkin mysteeri juoksevista pennuista, avuton mamma. Pysy vaikka kotona jos et osaa laittaa lastasi kuriin. Ravintoloissa juokseminen on todella vaarallista ja ärsyttävää.

[/quote]

Juuri näin. Ymmärrätkö, että se sinun "pikajuoksijasi" saattaa törmätä tarjoilijaan, jolla on 15 lautasta käsissään. Ne kun putoavat kullannuppusi päälle kun tarjoilija kompastuu, niin saattaapa pikajuoksijan taival tyssätä siihen. Köytä se kakarasi siihen tuoliin tai pysy kotona.

Vierailija
13/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:35"]

[/quote]

Koska käytöstavat.

Varmaan naapuripöydästäkin olisi ollut kiva, jos kanssamatkustajilla olisi ollut käytöstavat.

TE mokasitte, ei naapurit. Ei kukaan oleta että vieraita aikuisia ihmisia pitää alkaa opastaa, mikä on sopiva keskustelunaihe ruokapöydässä!

[/quote]

No aika herkkänahkaista oli pöytänaapureidenkin käytös. Jokainen ihminen on ihan itse vastuussa tunteistaan ja siitä, miten asioihin valitsee suhtautuu. Asennemuutoksen paikka ehkä?

Lisäksi, ehkä ruokaillessa kannattaisi keskittyä syömiseen ja oman seurueen kanssa seurustelemiseen, ei naapuripöydän juttujen (sala)kuuntelemiseen? Sekin on aika rumaa ja huonoa käytöstä.

Vierailija
14/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä viedä niitä riiviöitä minnekään ennen kuin osaavat käyttäytyä. 

Vierailija
15/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolaetiketti on vaikea asia jopa monille aikuisille, saati sitten pienille lapsille. Miksi Välimeren maissa lapset istuvat ruokailun ajan nätisti paikoillaan ja yli 5-vuotiaat osalistuvat aikuisten keskusteluun möykkäämisen sijaan?

Siksi, että lapset otetaan melkein aina mukaan syömään. Myös yleinen ilmapiiri sallii lasten mukanaolon. Jos lapsi yrittää aloittaa näytöksen, naapuripöytiä myöten kaikki aikuiset puuttuvat asiaan - se on normaali tapa kasvattaa lasta. Suomalaisessa kulttuurissa voitaisiin tässä asiassa ottaa oppia etelä-Euroopasta: asenne lasten läsnäoloa kohtaan sallivammaksi ja reipas ja napakka huomautus, jos lasten käytös on häiritsevää. :)

Terkuin lapseton, mutta viiden täti

Vierailija
16/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:28"]

[/quote]Ne käytöstavat puuttuvat näköjään aika monilta:/
[/quote]

Ai, käytöstapojen puutosta jos keskusteluun uppoutuu täysin?
Avaa turpas jos jonkun puheet etoo!

Vierailija
17/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en kiistä, etteikö buffetnaapuripöytäläistenne käytös olisi ollut asiatonta, mutta jälkikäteen valittaminen on arveluttavaa, mikäli ei ole edes yrittänyt itse puuttua tilanteeseen. 

T:16

Vierailija
18/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:28"] No, mua nyt ei haittaa epänormaalitkaan keskustelunaiheet ruokailun yhteydessä. Ja multa myös löytyy kavereita joiden kanssa keskustelut menee huomaamatta alueelle, joka vie muilta herkästi ruokahalun. Viimeksi laivalla ollessani juteltiin esim ruumiinavauksista hyvinkin ykstyiskohtaisesti. Ei edes rajuttu, että joku menettää niiden takia ruokahalunsa. Tajuttiin vasta siinä vaiheessa kun naapuripöydän seurue jätti täydet lautaset pöytään ja lähti pois. Mikäli jonkun plytäseurueen puheet tekevät pahaa sinulle, miksi et avaa suutasi ja käy sanomassa asiasta heille? Mustakin olisi ollu ihan kiva jos tämä seurue olisi sanonut puheistamme, koska tosiaan emme itse asiaa tajunneet. [/quote]Ne käytöstavat puuttuvat näköjään aika monilta:/ [/quote] Ai, käytöstapojen puutosta jos keskusteluun uppoutuu täysin? Avaa turpas jos jonkun puheet etoo!

[/quote]Just, miten voikaan odottaa lapsilta käytöstapoja kun aikuisilta ne puuttuvat täysin. Ei ole koko laivan ruokailijoiden asia käydä huomauttamassa mänttiseurueelle.

Vierailija
19/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:38"]

Aika pientä tuo AP vielä on, usko mua! Voisin vaikka kirjoittaa kokoelmateoksen huonosti käyttäytyvistä pienten lasten vanhemmista ja näiden aiheuttamista kommelluksista. :(

Helpointa on välttää laivoja, kylpylöitä, hotelleja, huvipuistoja ja kaikenlaisia turistirysiä lomasesonkeina, niin pääsee helpommalla. Omat matkat kannattaa sijoittaa AINA yleisten loma-aikojen ulkopuolelle.

[/quote]

Kyllä mä uskon. Matkustan itse aika paljon, niin lomasesonkeina kuin sen ulkopuolellakin ja olen aikalailla tottunut erityisesti känniörveltäjiin ja pyrinkin laivoilla välttämään viimeiseen asti sikavuoroja (illan viimeiset) sekä baarin puolta. Nyt oli keskellä sunnuntaipäivää lähtenyt vuoro ja ruokailussa tosiaan pääasiassa eläkeläisiä. Ehkä juuri sen takia tuo kiinnittikin huomion kun perheet olivat olevinaan sieltä fiksuimmasta päästä ulkonäöllisesti, mutta sit kuitenkin nuo tavat olivat mitä olivat. 

Mä nostan itse mielessäni hattua jokaiselle ravintola-alan työntekijälle jotka joutuvat olemaan tekemisissä vastaavanlaisten, ja pahempien, vanhempien kanssa. 

Vierailija
20/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:30"]

Saako juoksevan lapsen kampata kasvatusmielessä? Monta kertaa on tehnyt mieli, mutta en ole vielä uskaltanut.

[/quote]

Ei. Ja herää kysymys millainen aikuinen tekisi niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi