Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulutettu, oletko katunut ammattiliitosta eroamista tai sitä ettet alunperin liittynyt?

Vierailija
13.02.2022 |

Itse olen palkkakuopassa eli kuulunut niihin vähiten yleiskorotuksista hyötyviin eikä liitto voi mitenkään vaikuttaa siihen että monet joutuu palkkakuoppaan. En olen 7v työurani aikana koskaan tarvinnut liittoa ja ja työnhakukin onnistunut ihan hyvin ilman.

Kiinnostaisi kuitenkin tietää mitä mahdollisia tilanteita voi tulla missä joku on katunut sitä ettei ole kuulunut liittoon?

Huom. nyt en puhu kassasta, siinä aion pysyä jotta saa päivärahaa tarvittaessa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Säästin liitonjäsenmaksurahat ja laitoin nekin poikimaan. Liitto ei koskaan kyennety edistämään mitään tärkeitä asioita.  Suurimman osan sai ihan itse kehityskeskusteluissa sovittua työnantajan kanssa ja palkkakehitys on ollut monella työkaverillakin paljon korkeampi, kuin liittoon kuuluvilla, kun heidän osalta ei ole enää sitten neuvotteluvaraa palkankorotuksista, kun nekin on neuvoteltu sinun puolestasi. Liittoon kuuluminen sopii keskimääräistä tyhmemmille ihmisille.

Vierailija
22/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketju vaikuttaa elinkeinoelämän keskusliiton omalta vaikutusyritykseltä.

Miksi ihmeessa esim. SAK ei lähde tähän palstalla pelleilyyn mukaan? Eikö ole varaa trolleihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä huomio että palkkakuopassa olevana, hyödyt vähiten yleiskorotuksista mutta maksat silti saman liiton maksun (koska on tasasumma yleensä YTNän liitoissa).

Eli jos itse tienaat vaikka 3600 ja moni muu samalla alalla 4500, sinä saat 2% yleiskorotuksessa 70€/kk ja esim kolleegasi 90€ lisää kuukaudessa. Maksatte kuitenkin saman liiton maksun.

Tämä on totta, kertoo miten porvarillisia korkeakoulutettujen liitot yleensä ovat. Matalapalkkainen korkeakoulutettu ei välttämättä kannata kuulua liittoon.

Esim YTNän syksyn neuvottelutuloskin oli todella työnantajia myötäilevä. Heräsi jo epäily kenen puolella ovat.

Vierailija
24/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ketju vaikuttaa elinkeinoelämän keskusliiton omalta vaikutusyritykseltä.

Miksi ihmeessa esim. SAK ei lähde tähän palstalla pelleilyyn mukaan? Eikö ole varaa trolleihin?

Ihan oikeasti mietin liitosta eroamista kun kaikki kustannukset vain nousee, jostain pitää säästää enkä koe liitosta olevan hyötyä. Varsinkaan palkkakuopassa olevalle korkeakoulutetulle.

ap

Vierailija
25/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuulunut liittoon enkä tarvinnut sitä. Mitä indeksikorotuksiin tulee, niin niissä on kyse minun palkallani muutamasta kympistä, merkitykselliset palkankorotukset olen neuvotellut itse. Olen 2000-luvulla ollut työttömänä ja silloin työllistin itseni toiminimellä myymällä sitä ammattitaitoani, mitä palkkatyössä olen kartuttanut, ja jos työni nyt loppuisivat niin siirtyisin uudestaan yrittäjäksi. Nyt on vielä enemmän verkostoja ja osaamista. Mutta koska en nauti itseni markkinoimisesta ja koska tulot ovat epäsäännölliset ja pienemmät yrittäjänä, teen tällä hetkellä mieluummin töitä kuukausipalkalla.

YTK:hon kuulun.

26/31 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin Tehystä 6v sitten, ei ole tänä aikana ollut tarvetta ammattiliiton palveluille.

Vierailija
27/31 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Erosin Tehystä 6v sitten, ei ole tänä aikana ollut tarvetta ammattiliiton palveluille.

Sama. Laskin, että olen säästänyt varmaan noin 3000 e tämän ansiosta.

Vierailija
28/31 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tuli liiton maksu maksettua mutta ensi vuonna kyllä harkitsen eroa. Eipä ole tullut liiton palveluja käytettyä….

Vierailija
29/31 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ihan hyvilläni liittoon kuulumisesta, kun jouduin laittoman ja yksityiskohdiltaan erittäin ruman irtisanomisen kohteeksi. Työnantajani oli Helsingin yliopisto, jota vastaan en olisi uskaltanut lähteä pullikoimaan ilman liiton lakimiehiä. Tästä syystä kuuluisin liittoon, jos en sattuisi olemaan pitkäaikaistyötön.

Muut kokemukseni liitoista eivät ole hyviä. Aikoinaan OAJ kehotti minua, kesäpalkatonta sijaista, sinnittelemään kesän yli vaikka lainaamalla joltain sukulaiselta. Perusteena oli se, että työttömiä on niin paljon, ettei hakemustani ehditä käsitellä ennen syksyä, ja sittenhän taas olisi palkkaa, jolla elää. Erään Akavan liiton yrittäjäjäsenille tarjoama palvelu ei tarjonnut minun kaipaamaani tietoa, vaan lähinnä iltapäivänviettoja rouville, joiden toimeentulo ei ollut kiinni omasta yrittäjyysharrastuksesta, mikä suoraan myös kerrottiin.

Jos saisin töitä, liittyisin liittoon viivyttelemättä nimenomaan liiton juristien vuoksi.

Vierailija
30/31 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tuli liiton maksu maksettua mutta ensi vuonna kyllä harkitsen eroa. Eipä ole tullut liiton palveluja käytettyä….

Minun liitollani on kesämökkejä eri puolilla Suomea ja joka vuosi mökkeilen viikon todella edullisesti liiton mökissä.

Vierailija
31/31 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katunut. Olin Talentiassa, joka ei noin 20 vuotta sitten ajanut ammattini asioita eikä aja edelleenkään. Olen yleisessä työttömyyskassassa ja olen ollut vuorotteluvapaalla sekä pitkällä opintovapaalla. Kaikki asiat sujuneet ilman ongelmia. Myös juristin apua sain nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi