Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo ei noteerannut millään tavalla mun työpaikanvaihtoa.

Vierailija
26.06.2015 |

Olen ollut 1,5 vuotta samassa työpaikassa määräaikaisena. Hain ja sain uuden työpaikan, jossa aloitan elokuun alussa. Olen jutellut avoimesti pomon kanssa työkuvioista, koska lähtöni on ollut itsestäänselvää. Olen saanut pomolta hyvät suositukset haettaviin työpaikkoihin ja olen usein saanut kiitosta työstäni.

Minulla alkaa kesäloma vasta ensi viikon keskiviikkona, pomolla alkoi tänään. Meillä oli aamupalaveri 8-8.30 ja jotenkin kuvittelin, että kun pomo lähtee sen jälkeen kesälomalle ja lähtöni on tiedossa, saisin edes sanallisen kiitoksen näistä 1,5 vuodesta. Itse asiassa odotin jotain muutakin. 

Firma on pieni ja minä jään yksin näiksi viime päiviksi, muut ovat lähteneet jo lomille. Pomo ei ole mitenkään voinut unohtaa, että lähden pois ja että tänään oli viimeinen päivä, kun näimme.

Kokouksen jälkeen pomo katsoi minua, sanoi tasan näin: "Jaahas. Ulkona vähän tihuttaa. Toivottavasti säät tästä pian lämpenee. Nyt alkoi loma. Heippa!" Ja lähti. Noin vain. 

Mulla on tosi hölmö olo. Minä täällä yksin toimistolla. Heippa vaan. Kiitti. 

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kömpelöä pomoltasi, mutta eihän tuossa ole sinun puoleltasi mitään, mitä kannattaisi jäädä murehtimaan. Onnea uusiin tehtäviin! 

Vierailija
2/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu no, jotkut ihmiset on tökeröitä ja mulkkuja. Mä en saanut eksältä kolmen vuoden jälkeen edes erokeskustelua, hän vaan tyyliin sulki puhelimen ja odotti että käyn hakemassa tavarani. Voit kuvitella kuinka paljon se vielä vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 09:14"]

Mielenkiinnosta kysyn, että mikä oli se "jotain muutakin", mitä odotit sanallisten kiitosten lisäksi?

[/quote]

Ihan vain joku kortti tai kukka. Tai edes joku firman logolla varustettu liikelahja, muki tai kynä. Oletin, että palaverin jälkeen pomo edes puolella sanalla olisi sanonut jotain lähdöstäni.

ap

[/quote]

Mä en ole koskaan saanut työnantajalta läksiäislahjaa. En edes silloin, kun olin ollut samassa työpaikassa 20 vuotta. Sen sijaan työkavereiltani olen saanut. Hyvien jatkojen toivottaminen olisi kuitenkin ollut pomoltasi ihan kohteliasta.

Vierailija
4/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se ei vaan tajunnut?En vaikea sanoa kun ei tyyppiä tunne. Itse olen joskus kämmäillyt,en tajunnut toivottaa hyvää vuorotteluvapaata esimiehelle yms.. Kyllä on nolottanut myöhemmin:( Älä jää vatvomaan pomoas, sulla on nyt uudet tuulet joten tsemppiä!:)

Vierailija
5/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen, mitä sä oikein odotit? Fanfaareja, kukkakimppuja jne? Sä hoidit työsi ja nyt vaihdat työpaikkaa, niin ihmiset tekevät. 

Vierailija
6/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 10:52"]

Mielenkiinnosta kysyn, että mikä oli se "jotain muutakin", mitä odotit sanallisten kiitosten lisäksi?

[/quote]

Ihan vain joku kortti tai kukka. Tai edes joku firman logolla varustettu liikelahja, muki tai kynä. Oletin, että palaverin jälkeen pomo edes puolella sanalla olisi sanonut jotain lähdöstäni.

ap

[/quote]

Mä en ole koskaan saanut työnantajalta läksiäislahjaa. En edes silloin, kun olin ollut samassa työpaikassa 20 vuotta. Sen sijaan työkavereiltani olen saanut. Hyvien jatkojen toivottaminen olisi kuitenkin ollut pomoltasi ihan kohteliasta.

[/quote]

Saatiin joskus kesän duunien jälkeen pomolta just noita firman lippiksiä ja kyniä yms. lahjaksi. Tuskin noilla arvoa oli yhteensäkään nykyrahassa muutamaa euroa enempää mutta olipa jokin muisto. Tämä kuitenkin tapahtui 80-luvulla jolloin firmoja ei johdettu vielä tiukan kvartaali-ideologian mukaan ja työntekijä oli muutakin kuin kiusallinen kuluerä kirjanpidon jossain sarakkeessa.

Vierailija
7/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sanoisin vaikka viikon olleelle extraajallekin kiitos ja heippa ja hyvää jatkoa jos siis olisi tehnyt työnsä hyvin/Ok.

Älä välitä moukasta ap! Kaikilla ei ole käytöstapoja.

Vierailija
8/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin AP onnittelut uudesta työpaikasta! Ex-pomosi käytös vaikuttaa siltä ettei hän oikein tiennyt mitä sanoa ja livisti paikalta. Älä jää murehtimaan sitä.
Itse jouduin aikanaan vaihtamaan työpaikkaa v-mäisen esimiehen vuoksi joka teki elämästäni helvettiä, ja paikan pomo lähetti minut matkaan pidättämällä 50% kesäbonareista, vaatimalla takaisin työsuhde-etuna saadun laitteen ("ne on vain työntekijöille") ja mikä parasta, arveli ääneen etten heillä koskaan oikeastaan pärjännytkään, vaikka oli viikkoa aikasemmin tarjonnut minulle jatkoa määräaikaiseen soppariini. Suostuin tuohon kaikkeen koska halusin vain hiiteen sieltä mahdollisimman nopeasti. Lähtöpäivääni ei noteerattu mitenkään, vain yhtiön luova johtaja kävi kuiskaamassa, että ymmärtää miksi lähden. Se lämmitti mieltä vähän.

Vierailija
9/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 08:56"]

Haha. Kuvittelitko olevasi korvaamaton? Puolitoista vuotta on niin lyhyt aika työpaikalla, että ei siinä vielä mitään tunteikkaita läksiäisiä vietetä. Mitä ihmettä oikein odotit? Määräaikanen duunari käy hetken kääntymässä.

[/quote]

Harva ihminen on korvaamaton ja tuskin ap:kaan mitään suurta tunteilua odotti. Mutta olisihan se nyt kohteliasta noteerata edes jollain tavalla, että toisen työrupeama on lopussa ja hän on lähdössä. Meillä muistetaan jopa harjoittelijoita, joiden jakso on kestänyt vain pari kuukautta, ei tietenkään mitenkään isosti mutta muistetaan kuitenkin.

Vierailija
10/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap, älä välitä. Jotkut nyt vaan on junttejä, töröjä tai "ei tullu mieleen" -tyyppejä.

Itse aikoinaan sanoin itseni irti ja sain pomolta irtisanomisajan mykkäkoulua. Tuolloinen työpaikka oli väliaikaiseksi tarkoitettu ja sain sitten töitä omalta alaltani. Eli lähtöni ei varmaan ollut mikään suuri yllätys.

Viimeisenä päivänä ollessani lähdössä, kävi sanomassa että "no hei nyt sitten vaikka kyllä sä kohta olet tänne takaisin vinkumassa, kun et uudessa viihdykään". Onneksi sen verta hyvin viihdyin ettei tarvinnut vinkua.

Vierailija
11/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä todella tökeröltä.

Meidän firmaassa saavat kesätyöntekijätkin lähtiessään jotain "pientä"... Viime kesänä saivat molemmat shampanjapullot (Möetia), kukkia ja lahjakortin.

Mutta ei ollakaan Suomessa ja ollaan keskikokoinen (n. 40 työntekijää) erikoisalaan keskittynyt insinööritoimisto, ehkä se vaikuttaa? :D

Vierailija
12/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisithan sinä voinut olla itsekkin aloitteellinen, jos olisit halunnut jotenkin hyvästellä.

Työntekijöitä tulee ja menee, kyllä se työntekijän lähtö on paljon isompi juttu työntekijälle kuin työnantajalle.

Ei minuakaan ole mitenkään koskaan musitettu työnantajan puolelta koskaan, hyvä jos endest toivotettu hyvää jatkoa. Työkaverit on joskus muistaneet jotenkin, joskus taas ei edes sitä, ei varsinkaan silloin jos viimeinen työpäivä ei ole työpäivä, vaan jää lopussa lomalle tai pitää kertyneitä tunteja pois.

Ei kannata murehtia, työn vaihtaminen on koruton ja luonnollinen tapahtuma.

Ne ajat ovat historiaa kun töissä on juhltittu työvuosien tasakummenten saavuttamista, tai että lähtevälle järjestettäisiin läksiäisjuhlia.

Vierailija
13/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 10:52"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

No en minäkään ole koskaan mitään saanut. Yhdestä työpaikasta sain lopputilin mukana ihan kivan tulospalkkion ja sellaien on tosi poikkeuksellista että niitä maksetaan pois lähteneille työntekijöille. Tuoltakaan en kyllä mitään kortia saanut työnantajalta, mutta työkavereilta sain.

Vierailija
14/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 1½ vuotta on kyllä niin lyhyt aika, varsinkin kun on tiedossa, että kyseessä on määräaikainen pätkätyöläinen, ettei rivistä poistuminen aiheute toimenpiteitä. Ja kirjoittihan pomo sentään hyvän työtodistuksen. Eikö se riitä?

Monessa työpaikassa lähtijä on saattanut olla moninkertaisesti tuon puolitoista vuotta eikä saa mitään erikoisempaa huomiota osakseen, oli sitten kyseessä paikanvaihto tai eläkkeellejääminen. Olin saman työnantajan palveluksessa 24 vuotta eikä läksiäisiä järjestetty, tosin omasta vaatimuksestani. Luonteeni mukaisesti en halua joutua edes hetkeksi huomion keskipisteeseen. Ja ne enemmän tai vähemmän keinotekoiset kauniit sanat eivät ainakaan minua lämmitä. Reilu kädenpuristus riittää.

Vierailija
15/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo lupasi irtisanoutumisen jälkeen että saan pitää puhelimen, mutta pari viikkoa työsuhteen päättymisen jälkeen soitti ja pyysi palauttamaan sen. Että sellainen läksiäislahja :)

Vierailija
16/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti joskus asioita vaan unohtuu, kun on tärkeämmät asiat päällimmäisenä mielessä. Tuskin pomosi pahaa tarkoitti, unohti koko asian vain.

Vierailija
17/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 09:28"]

No mun pomo kiukutteli koko irtisanomisajan. Ei paljoa naurattanu

[/quote]

Niin meilläkin. Et sitten jää sairauslomalle!

Vierailija
18/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan ihmeellisiä vastauksia!!! En voi uskoa... Tai no, ehkä Suomessa on sitten just tällaista, jurotetaan omissa poteroissa ja tuskin huomataan, että oho, vieruskaveri sai vissiin potkut kun ei sitä ole näkynyt kuukauteen. Ei katsota silmiin, ei osata sanoa kiitos. Ei tervehditä naapuria, ei osata toivottaa hyvää jatkoa lähtijälle tai hyviä vointeja sairaalle. Möllötetään mykkänä jos joku tervehtii.

Ihan oikeastiko te olette sitä mieltä, että on ihan normaalia sanoa vaan, etä kappas kun tihuttaa ja poistua paikalta???? Siis aivan oikeasti??? Jos ihminen on ollut 1,5 vuotta talossa ja on lähdössä pois? Ei siis ole ollenkaan kummallista, ettei sanota esim. että kiitos sulle ja oikein hyvää jatkoa? Taivas varjele.

Kyllä meillä on työpaikalla tapana sanoa ihan TET:läisille ja harjoittelijoillekin kiitokset ja hyvää jatkoa, harjoittelijoiden kanssa juodaan kahvit ja rupatellaan (siis ihan tavallisen kahvitauon aikana) jatkoista ja suunnitelmista ja hyvän harjoittelijan kehotetaan olemaan yhteydessä kesätöistä ja muusta jatkosta. Jos työntekijä lähtee, niin yleensä työkaverit keräävät jonkun pienen lahjan, tai ainakin kortin. Vaikka olisi projekti-ihminen.

Ei, kukaan ei ole korvaamaton, mutta kuuluu aivan normaaleihin ihmisten välisiin käyttäytymissääntöihin kuuluu sanoa hei, kiitos, ole hyvä, hyvää jatkoa jne. Sanon kaupan kassallakin kiitos hei ja vaikka hyvää juhannusta tms. enkä poistu mykkänä paikalta.

Muutin viikko sitten takaisin Suomeen, alan jo haluta takaisin...

Vierailija
19/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi outoa. Varsinkin pienessä työyhteisössä. Urpo pomo.

Meilläkin kiitetään ja toivotetaan jatkot työelämään tutustujille ja kaikille.  Toimistoamme pitkään siivonnut SOL:n siivooja kertoi lähtevänsä opiskelemaan ja porukalla kiitimme hyvästä työstä ja toivotimme onnea opiskeluihin ja kyselimme vähän että mitä alaa jne.

Kummallista käytöstä.

Vierailija
20/55 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä urpoja riittää esimiehissä. Ei kannata jäädä miettimään asiaa, tiedät, että olet tehnyt työsi hyvin ja enemmänkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi