Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?

Vierailija
13.02.2022 |

Kulutatko vähemmin vai teetkö enemmin töitä?

Kommentit (1638)

Vierailija
1581/1638 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin ostamisen mitä yliverotetaan.

Alkoholi,tupakka ja polttoaineet ravintola ruoat jne...yleensäkin palvelujen ostamisen jätin pois

Vierailija
1582/1638 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamisesta tulee ostokrapula joten lopetin ostamisen ja on paljon onnellisempi olo,silloin voi myös lopettaa/vähentää tulojen haalimista mikä nostaa onnellisuutta entisestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/1638 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisen grilliyrittäjän tukeminen on pitänyt lopettaa ja muukin ulkoruokailu on vähentynyt yli 80%.

Hintoja ovat kovasti nostelleet, mutta laskuni on silti pienempi, koska ostan merkittävästi vähemmän satunnaisesti jos vielä käynkin jossain mäkkärissä. Ollaan kyllä nälässä mäkkärikäynnin jälkeen, kun syödään liian vähän. Laihoja ollaan jo ennestään.

Vierailija
1584/1638 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut ylimääräisen ostamisen eli käytän rahaa vain välttämättömään kuten ruokaan, vaatteisiin ja asumiseen. Kaikki muu on ylimääräistä ja pakko sanoa että nyt jaa rahaa säästöönkin. Ja pakkohan tässä on säästää kun ei tiedä jos vaikka jää työttömäksi niin sosiaaliturvaan ei voi luottaa.

Vierailija
1585/1638 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen lopettanut ylimääräisen ostamisen eli käytän rahaa vain välttämättömään kuten ruokaan, vaatteisiin ja asumiseen. Kaikki muu on ylimääräistä ja pakko sanoa että nyt jaa rahaa säästöönkin. Ja pakkohan tässä on säästää kun ei tiedä jos vaikka jää työttömäksi niin sosiaaliturvaan ei voi luottaa.

Kannattaa käyttää entiset vaatteet loppuun ennen kuin uusia ostaa. Itsellä mennyt kahdessa vuodessa vaatteisiin alle 50 euroa, kun ei oikeasti tarvitse ostaa säännöllisesti kuin alkkareita ja sukkia. Vanhoja ehjiä vaatteita kaapit täynnä.

Vierailija
1586/1638 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivätyö vuorotyöksi + keikkatyö.

Kulukuri

Keitot ja laatikot ruotsi, pakaste vihannekset tuoresalaatin tilalle

Halvet pesuaineet

Ei kampaamoa

Autolaina oli pakko ottaa

Lainaa on liikaa

Vierailija
1587/1638 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään ylimääräistä. Kaikki säästöön, mitä liikenee. Ei suoratoistoja, kampaamoita, kahviloita, ulkona syömistä. Ei autoa, pyöräilen joka paikkaan. Kotona halvinta mahdollista ruokaa. Metsästä marjat ja sienet. Tölkit jos löytyy, niin mukaan. Kaikki mahdollinen tarvittava kirppareilta. 

Olen kuntoutustuella ja kaksi nuorta kotona vielä. 

Vierailija
1588/1638 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä tapahtuu jos ihmiset alkavat kuluttaa vähemmän?

Inflaation ja hallitustoumien yhteisvaikutus on hyytävä.

Ensin inflaatio vähentää kulutusta ja johtaa kauppojen heikompaan tulokseen.

Sitten tulee hallitus leikkauksineen syventämään sitä samaa kuoppaa. Entistä enemmän alkaa yrityksillä mennä huinosti ja tulee enemmän irtisanomisia ja ostovoima heikkenee entisestään.

Kiva kierre. Kohta ollaan samassa tilanteessa kuin ysärillä.

Vierailija
1589/1638 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa lukea näitä säästökeinoja joita ihmiset ovat ottaneet käyttöön viime aikoina. Olen aina elänyt noin. Siis säästäväisesti. En keksi enää mistä säästää, mutta toisaalta ei ole hätää taloudellisesi koska puskuria on kertynyt paljon vuosien varrella. Lapsuudenkodista asti on sanottu että vain asunnon voi ostaa velaksi ja jos ei ole varaa ostaa autoa ilman velkaa pitää olla ilman. Osamaksut ei  ole koskaan ollut ok jne. 

Vierailija
1590/1638 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen taloyhtiön hanasta käyttöveden, sähköä säästän ja lataan kaikki laitteet taloyhtiön tai työpaikan piikkiin. 

Syön töissä ilmaiseksi ylijäämäruokaa, käyn työpaikan liikuntaetusalilla suihkussa ja saunassa paristi viikossa treenin päälle. 

En osta ruokaa kotiin kuin hyvin satunnaisesti. Haen ruokaa leipäjonosta aina kun mahdollista. En osta mitään. 

Vierailija
1591/1638 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttamalla tietysti vähemmän. 

Vierailija
1592/1638 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt 2-4 kertaa vuodessa leikkauttamassa hiukset tiettyyn, minun kasvonpiirteisiin sopivaan malliin. Käyn huomenna "viimeisen kerran" parturissa joka tasoittaa isoimmat muotoerot että hiusmalli ei näyttäisi ylikasvaneelta ja hoitamattomalta.

Eli parturiin en mene,vaihdoin kotimaiset tuoreet myös pois että on varaa ajaa töihin

Kävin kampaajalla viimeksi 1/2020. Siitä saakka olen kasvattanut hiuksia, luonnontaipuisia. Itse olen latvoista lyhentänyt tarvittaessa. Melkoinen säästö. En myöskään värjää. Muotoilutuotteitakaan en tarvitse. Hyvä shampoo ja suihkutettava hoitoaine Normalista.

Vierailija
1593/1638 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaiken ulkomailta ja säästän! Ruokakin tulee Saksan Amazonista kun Suomessa on niin kallista.

Vierailija
1594/1638 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kallista kaupassa. Ihan tavallisen ruokaostoksilla käynnin jälkeen tulee ostoskrapula. Ennen sentään vaan jos tuhlaili

Vierailija
1595/1638 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumalla enemmän ja syömällä vähemmän.

Vierailija
1596/1638 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien kollegoiden tavaroita kirppikselle, eli näin kirppiksen asiakkaat saavat ostaa edukkaasti käyttötavaraa. Saldo, mitä saan kirppikseltä, jää sinne, eli ostan myynnissä olevaa.

Meillä on 2 airbnb huonetta. Toinen maksaa yöpymisen käteisellä, pimeästi ja toinen menee airbnb.n sisällä saldona seuraavaan kertaan. Tuleva joululoma lähes tyhjentää saldon.

Uuden tavaran ostaminen on loppunut, pitkälti siksi, kun kirppistavaraa tulee käytyä läpi koko ajan ja tulee ns tavaraähky

Vierailija
1597/1638 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin töitten jälkeen kaupassa. Käytin 4.5€.

Vierailija
1598/1638 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin työpaikkaa, palkka nousi mukavasti.

Vierailija
1599/1638 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosin käytetyn tavaran ostamista, koska maapallolla on jo nyt liikaa tavaraa. Kryptosijoituksilla olen myös saanut enemmän, mitä inflaatio on. Uskon että nämä tiukat ajat muuttavat meidän ihmisten kulutuskäyttäytymistä. Mitä me oikeasti tarvitaan? Ruokaa, lämpöä ja läheiset.

-Kylmis

Vierailija
1600/1638 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän talveksi etelään. Siellä on halvempaa. Anteeksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi