Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?

Vierailija
13.02.2022 |

Kulutatko vähemmin vai teetkö enemmin töitä?

Kommentit (1638)

Vierailija
1421/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma ryosta steissil enemma suomiurpo

Vierailija
1422/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaisi hankkiutua velattomaksi.

Eikä. Juurihan uhottiin että great resetissä velat nollautuu. Nyt kannattaa siis ottaa velkaa.

Tiedätkö miten se velan nollaus tapahtuu? Siten että pankki tulee ja ottaa omansa pois. Esim jos sulla on talo lainalla, se talo ei oo sun, vaan lainanmyöntäjän

Meillä on putkiremppa riesana, mutta pahassa tilassa voisimme maksaa pois. Oli halpa korko kun yhtiolaina tuli.  Säästöjä on n. 130 0O0:-   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin viime vuonna kaksi kertaa palkankorotusta. Sain. 

Vierailija
1424/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän lomat esim.Indonesiassa tai muualla jossa ruoka ja eläminen halvempaa.

Vierailija
1425/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukaupassa teen töitä, ja sulkuvuoroissa pöllin hävikkiruokaa. Yllättävän helppoa jos olet yksin ja tiedät kameroiden sijainnit. Vartijoiden tarkastuskäyntejä on todella helppo varoa, niitä on muutenkin todella harvoin. Roskiinhan tuo tavara muuten menisi, joten en tunne hirveää omatunnon tuskaa.

Vierailija
1426/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole pulaa käteisestä, mutta hintojen jatkuva nousu ärsyttää.

Olen muuttanut jonkin verran ostotottumuksiani ja protestoin jättämällä tietyt tuotteet kauppaan ja ostamalla edullisempia ja punalaputettuja mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
1427/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin työpaikkaa juuri ennen Ukrainan sotaa. Aiemmassa työpaikassa oli aika surkea palkka, mutta nyt se on huomattavasti parempi. Huvittavaa seurata, miten aikaisemmin itseäni parempituloiset ihmiset kamppailevat elintasonsa säilyttämisen kanssa ja miettivät mistä säästää, kun oma elintasoni on samaan aikaan noussut merkittävästi ja pystyn ostamaan kaiken mitä tarvitsen elääkseni hyvää elämää.

Mikäs siinä niin huvittaa?

Vierailija
1428/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutan vain ruokakauppaan.

Vierailija
1429/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kuormasta.

Vierailija
1430/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastamalla.

Vierailija
1431/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shoppailu on loppunut lähes tyystin. Ostetaan vain mitä tarvitaan. Onneksi ei tee edes mieli ostaa kaupasta juuri muuta kuin ruokaa ja huussipaperia.😁

Vierailija
1432/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut tinkimään aika lailla kaikesta. Ostoksia täytyy miettiä tosi tarkkaan.

Vierailija
1433/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vähemmän luomua mutta edelleen mieluiten kotimaista.

Emme syö ulkona.

Teemme pitsaa itse kotona.

Karvarilla harvemmin ja useammin vain leikkuu värjäysten yms jäädessä pois.

Tarkistettiin kaikki vakuutukset.

Käytiin myös läpi kaikki suoraveloitussopimukset. Löytyi parikin sellaista missä maksetaan palvelusta, mitä ei käytetä. Harvoin ja pieni summa mutta siltikin. Kaikki on kotiinpäin.

Ja muutenkin olemme karsineet kaikennäköisiä nice to have juttuja.

Vierailija
1434/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä jäänyt pois: suoratoistopalvelut, mun kampaaja, kosmetologilla käynnit, hierojat, leffat, ravintolassa syönnit, teatterit, konsertit, kukkakimput viikonlopuksi, lehtitilaukset.

Ainakin nämä.

Vierailija
1435/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin tekemään lisätöitä viikonloppuisin ja kaikki kulutus minimiin, mitään ylimääräistä en osta. Ruokakaupassa ostan halvinta versiota ja teen kaikki ruuat itse. Jos ostan herkkuja niin halpista ja pieniä pakkauksia (elän yksin).  Hyödynnän tarjouksia myös esim. kosmetiikassa eli saatan luopua luottotuotteistani ja ostaa niiden sijaan toista vastaavaa, jos sitä sattuu saamaan halvemmalla. Kituuttaminen on aivan p*rseestä, joten jos tämä uhkaa jäädä pysyväksi olotilaksi niin pitää miettiä isompia ratkaisuja esim. asunnon myyntiä ja vuokralle muuttamista. Ja olen siis pienipalkkainen ja vakituisessa työssä, mutta kun lainankorot nousi 500eur siitä mitä ne oli niin aika sietämättömäksi menee tää eläminen...

Vierailija
1436/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihistän entisestään ruokaostoksista ja ajan autolla vain välttämättömät ajot kuten työmatkat.

Lapsen vaatteita ja tarvikkeita on tähänkin asti ostettu hyvin harkiten ja vain tarpeeseen niin siitä ei pysty enää tiristämään. Omat vaatteet ja kengät olen jo vuosikausia ostanut kirppikseltä.

Muuten hyvä, mutta kirppikseltä en kenkiä (enkä alusvaatteita) osta, koska itse ainakin vie kirppikselle semmoset kengät, jotka ovat tosi epämukavat jalassa. Monesti kenkien mukavuuden huomaa vasta, kun on niillä muutaman kerran yrittänyt kävellä.

Vierailija
1437/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma nosti pilu 20 evro ja suusex 10 evro.

Vierailija
1438/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut tarvetta kompensoida.  Jos elinkustannukset ovatkin nousseet, ei se meillä ainakaan menoa ole hidastanut.

Vierailija
1439/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiruoka, tarjoukset, 30 % aleruoat, kirpputorit jne

Vierailija
1440/1638 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuontia pitäisi lisätä ja kovasti. Ennen kun kurkkua tuotiin maahan vuonna 2020 oli hinta noin 90 snt kg ja nyt 5e kg. Kompeinsointi olisi siis 400% joten aika suuri palkankorotus. Jätin pois joten kompensointi onnistui.

Miksi ihmiset kantaa sitä kurkkua kaupasta, eihän se oo ko vettä, ei mitään ravintoaineita. Tietysti makuasia sano koira ko mun.... a nuoli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä