Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Lohta ostetaan vähemmän, luovuttiin joistakin luomutuotteista. Nelihenkinen perhe, sähkö noussut 50e per kk, vastike samoin mutta nostetaan varmaan taas, eli siihen 100e per kk enemmän, kauppaan ehkä 200e enemmän? Korkokuluihin ( toisen lainan koronnnousu myöhemmin keväällä) varmaan maks 100e yhteensä. Ei aiheuta sen suurempia toimia, säästöön jää vähemmän.
Yleiskorotuksista on tulossa joku 200€ lisää. Hauskaa etten tarvitsis mokomaa kun pärjään nykyiselläkin liksalla oikein hyvin...
Pitäisiköhän sitä hankkia joku mukava nuori nainen jota sponsoroida?
En kayta palveluita, esim kampaamoa (pienyrittajat jotka sitten karsivat), en osta uutta esim vaatteita tai elektroniikkaa (liikkeet karsivat), joten ei tassa kukaan voita.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaihtanut tomaatit ja kurkut porkkanaan ja lanttuun, jotka ovat edullisia. Kikherneitä tölkissä aina kotona. Niistä edullista proteiinia.
Kikherneet ovat edullisempia ja parempia kuivattuina kuin tölkkitavarana. Ennen käyttöä vaan liotus ja keittäminen.
Tuoreen tomaatin voisi ruoanlaitossa korvata lisäaineettomalla tomaattipyreellä tai -soseella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoon vaihdetaan.
Miten sähköautoon vaihtaminen laskee vuotuisia kulujanne? Polttoainekulut korvautuvat suuremmilla pääomakuluilla.
sähköauton lataukseen mennyt 60€ kun bensakäyttöisellä meni polttoaineeseen 600-800€. Tulee halvemmaksi sähköauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoon vaihdetaan.
Miten sähköautoon vaihtaminen laskee vuotuisia kulujanne? Polttoainekulut korvautuvat suuremmilla pääomakuluilla.
sähköauton lataukseen mennyt 60€ kun bensakäyttöisellä meni polttoaineeseen 600-800€. Tulee halvemmaksi sähköauto.
Sähköauto myös toimii tehokkaammin kuin polttomoottori. Eli samalla energiamäärällä pääsee pidemmän matkan. Toki vielä enemmän säästää, jos voi jättää turhat ajelut kokonaan pois.
Näin työttömänä ja vähävaraisena varastan enemmän koska sosiaaliturva on riittämätön.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos ihmiset alkavat kuluttaa vähemmän?
Mitäs veikkaisit? Valtio kaatuu tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vaihtanut tomaatit ja kurkut porkkanaan ja lanttuun, jotka ovat edullisia. Kikherneitä tölkissä aina kotona. Niistä edullista proteiinia.
Kikherneet ovat edullisempia ja parempia kuivattuina kuin tölkkitavarana. Ennen käyttöä vaan liotus ja keittäminen.
Tuoreen tomaatin voisi ruoanlaitossa korvata lisäaineettomalla tomaattipyreellä tai -soseella.
Papujen keittoaika taisi olla monta tuntia? Eli sähkökulut pitää laskea hintaan.
Näin uusiotyöttömänä ei pysty kompensoimaan. Jotain pitäisi syödäkin ja vuokra maksaa. Kumpaankaan ei ole just nyt varaa kun vaimokin työttömänä.
Ja ennen kuin joku rupeaa saarnaamaan jostain, niin meillä molemmilla on yliopistotutkinto. Mulla niitä on 3 kappaletta.
Vierailija kirjoitti:
Vietän kesän ulkomailla ja säästän elämiskustannuksisa monta tonnia.
Samoin.
Oon töissä kansainvälisessä työpaikassa ja meillä on on mahdollisuus vaihtaa koteja.
Lähdetään heti kesäkuun alussa Wieniin kuukaudeksi.
Oli vaikeaa saada vaihtoperhettä tänä vuonna, koska lapsiperheillä ei ole lomia noin ajoissa.
Asunto on n 80 neliötä Wienin keskustassa.
Lomalla menee tietty rahaa, mutta lomarahoilla saadaan paljon maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt 2-4 kertaa vuodessa leikkauttamassa hiukset tiettyyn, minun kasvonpiirteisiin sopivaan malliin. Käyn huomenna "viimeisen kerran" parturissa joka tasoittaa isoimmat muotoerot että hiusmalli ei näyttäisi ylikasvaneelta ja hoitamattomalta.
Eli parturiin en mene,vaihdoin kotimaiset tuoreet myös pois että on varaa ajaa töihin
Juu, kaikki palvelut on jätettävä. Työt siinä menee pienyrittäjiltä, mutta minkäs teet. Jää eloon vain valtion isopalkkaiset. Kansa taas jaetaan kahtia. Orjat ja niiden herrat.
Vierailija kirjoitti:
Minä kulutan muutenkin niin vähän ja nykyään vähemmän kuin koskaan, joten inflaatio ei vaikuta minuun.
Kai tajuatte, että kun vähennätte kulutusta ja palveluiden käyttöä, inflaatio pahenee? Raha kuuluu olla liikkeellä, ei tilillä makaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kulutan muutenkin niin vähän ja nykyään vähemmän kuin koskaan, joten inflaatio ei vaikuta minuun.
Kai tajuatte, että kun vähennätte kulutusta ja palveluiden käyttöä, inflaatio pahenee? Raha kuuluu olla liikkeellä, ei tilillä makaamassa.
Ennätussuuria osinkoja jaetaan ja samalla ulistaan, että "ostakaa meidän palveluita/tuotteita", ja samalla pidetään palkat alhaisella tasolla. Saa loppua tämä touhu. Voittojen pitää valua samassa suhteessa palkkoihin kuin sinne osinkoihin. Muuten kulutus loppuu. Suomessa palkat ovat 10 vuotta jälkijunassa. Aina on joku uusi selitys sille, miksei palkkoja voi nostaa tämän päivän tasolle, mutta niitä herrojen palkkioita ja bonareita kyllä hölvätään miljoonatolkulla firmoissa.
Vaihdoin työpaikkaa juuri ennen Ukrainan sotaa. Aiemmassa työpaikassa oli aika surkea palkka, mutta nyt se on huomattavasti parempi. Huvittavaa seurata, miten aikaisemmin itseäni parempituloiset ihmiset kamppailevat elintasonsa säilyttämisen kanssa ja miettivät mistä säästää, kun oma elintasoni on samaan aikaan noussut merkittävästi ja pystyn ostamaan kaiken mitä tarvitsen elääkseni hyvää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Toimin entiseen tapaan, ostan sitä, mitä tarvitsen. Tai mitä kulloinkin mieli tekee. Miksi pitäisi panikoida ja vetää kotimarkkinoista elävä palvelusektori superlamaan? Montako kampaamoa ja kahvilaa pitää nyt saada konkurssiin?
Mutta kun ei ole enää varaa käyttää palveluita! Ei ole minun vikani, että palkkani on surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin entiseen tapaan, ostan sitä, mitä tarvitsen. Tai mitä kulloinkin mieli tekee. Miksi pitäisi panikoida ja vetää kotimarkkinoista elävä palvelusektori superlamaan? Montako kampaamoa ja kahvilaa pitää nyt saada konkurssiin?
Mutta kun ei ole enää varaa käyttää palveluita! Ei ole minun vikani, että palkkani on surkea.
Oletko työssä, johon olet opiskellut itse ?
Tai hakenut siihen paikkaan ?
Kenen syy palkan suuruus on, kuin sinun ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoon vaihdetaan.
Saitko sähköauton lahjaksi? Mulle jäi bensarahaa kun en ostanut sähköautoa, voin nyt ostaa 15000 litraa bensaa säästyneillä rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tällä hetkellä säästetä, vaan ostetaan mahdollisimman paljon kulutustavaraa ja hyödykkeitä. Kenkiä, sukkia, alusvaatteita, puuvillaisia ja villaisia asuja, riisiä, papuja, säilykkeitä, kaikkea mitä arkisin kuluu ja mitä saattaisi tarvita tulevina vuosina.
Tämä olisi varmaankin viisasta, jos vaan olis rahaa..
Niin, rahaa ja myös tilaa. Pienessä yksiössä kun asuu, niin kaapit on täynnä viikon tai puolentoista tarpeista. Ei mitään mahdollista suurempaan hamstrailuun.
Heivaat koristehilut kirpparille, häkkivarastoon tai jätteisiin ja kas, taas tuli metritolkulla lisää säilytystilaa.
Me asuttiin 80 neliön asunnossa, 4 henkinen perhe.
Eron jälkeen aloin karsimaan ja jatkoin sitä muutaman vuoden.
Kun erosta oli n 15 v, muutettiin, jokainen eri osoitteeseen.
Mun huonekalut olivat tulleet tiensä päähän, en säästänyt, kuin sohvanja tason.
Lasten huonekalut myytiin.
Mun maallinen omaisuus mahtui pakettiautoon ja farkkuun.
Karsiminen kestää kauan, mutta jälki on kaunista