Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
En enää tuo noutoruokaa töistä tullessani, vaan kauppakassin, vaimo saa tehdä kun kotona kerran on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moraalitonta on olla käyttämättä pienyrittäjien palveluja. Tällöin jos kahvilat häviää jää jäljelle vain osuuskaupan kahvilat ja ketjut. .
Kuka on muka selittänyt lopettavansa vain pienyrittäjän kahvilassa käynnit mutta juoksevansa kuitenkin markettien ketjukahviloissa?
Kun käteen jäävät tulot yksinkertaisesti katoavat elämisen ja työssäkäynnin kannalta välttämättömiin menoihin niin kaikkien ylimääräisten palveluiden käytön lopettamisessa ei ole kyse moraalista vaan ainoasta vaihtoehdosta.
Vaikka kahvin hinta olisi miten pompannut niin yhden kahvilassa nautitun lattemukin hinnalla ostaa puolen kilon paketin kahvia josta saa 40 kuppia (tai 20 mukillista) ja lidlin paistopisteestä saat 1/4 hinnalla vähintään yhtä hyvän mutta tuoreemman croisantin kuin Coffee Housesta
Tämä on niin hämmentävää!
Italiassa espresso maksaa 1,10€ ja siihen saa keksin tai suklaapalan mukaan. Cappuccino on "kallis", 2,20€. Ihan tavalliset ihmiset poikkeavat lähes päivittäin paikallisessa kahvilassa ottamassa kupposen. Ihmisillä hyvä mieli ja kahvila menestyy. Sen mitä olen vuosien mittaan kysellyt Italian palkkatasoa ei se ole Suomea kummasti jäljessä, ehkä 10% mikä ei vielä selitä Suomen kalliita hintoja. Sata edullisesti myytyä tuotetta on parempi kuin pari kalliilla myytyä! Suomessa ei tätä ymmärretä.
Kävin juuri viikko sitten pizzalla Italiassa. Kunnon ravintola. Valkoiset pöytäliinat ja kangasservetit. Kolme suurta pizzaa (2 salamipizzaa ja 1 kinkku herkkusienipizza ja 2 kpl 0,75l kivennäisvesi pulloa. Yhteensä maksoin kaikesta 31. En tiedä saisiko tuolla hinnalla edes kioskista 3 pizzaa ja juomat Suomessa.
Oi voi, toivottavasti ei ole ravintola alalla asuntolainoja
Ostan vain vähemmän ja halvemmalla. Olen tottunut elämään vähällä, koska lapsuuteni ja nuoruuteni oli yhtä rahapulassa kärvistelyä. Nyt olen elämäni aikana saavuttanut tilanteen jossa saan suuren osan mielihyvästäni muualta kuin kuluttamisen kautta, ja itse asiassa kuluttaminen etoo minua. Ostan vain sen mitä tarvitsen enkä ajattele rahaa sen kummemmin. Usein sitä jääkin säästöön ihan itsestään.
En mitenkään.
Asun yksiössä pienen kunnan keskustassa.
Täällä ei kulu rahaa juurikaan muuhun kuin ruokaan. Asuminenkin halpaa yhtiövastike 65/kk
Palkastani on mennyt aina säästöön yli puolet.
No onhan se ikävää että hinnat ovat nousseet.
En kuitenkaan jaksa niin välittää hintojen noususta.
Näin yksinasuvana sinkkumiehenä palkkani riittää ihan hyvin.
Oon siirtyny ryyppäämään kaikkein halvinta viinaa sekä tupukkia, mut vielä enemmän jotta se ärsyttäisi semmosia kukkahattuja jotka eivät voi sietää meitä rentukoita ;-D
Sehän on hyvä että tosiuskovaiset temmataan täältä pois, ei tartte enää sit kuunnella noita rokote on pedon merkki sun muita sekoiluja.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on hyvä että tosiuskovaiset temmataan täältä pois, ei tartte enää sit kuunnella noita rokote on pedon merkki sun muita sekoiluja.
Jumala ei huoli ja piru tietää aina saavansa. Siksi nuo "tosiuskovaiset" ovat yhä "ilonamme".
Haen kouluun kovapalkkaiselle alalle ja toivon opintolainan riittävän.
Palkkani on noussut 5v aikana n. 2500e brutto, joten inflaatiovaraa vielä on.
Ekana lopetan palvelujen ostamisen, sitten take out -ruuat, kahvilat, ulkona syömisen.
Karsin maksullisia harrastuksia ja kursseja.
Eli vielä on paljonkin varaa nipistää kuluista.
Ei tarvitse enää kuluttaa kauhuelokuvia, riittää käynti supermarketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kumpikaan. Pyrin tulotasostani riippumatta kuluttamaan mahdollisimman vähän joka tapauksessa, lähinnä ympäristösyistä. Tuloni ovat n. 50 000 e/vuosi bruttona ja aina on jäänyt säästöönkin.
Minun bruttotulot on n 30 000€ vuodessa ja elätän kahta teini-ikäistä nuorta ja minä saan säästöön n 5000-7000€ vuodessa, joten olen sinua parempi.
Muista myös progressiivinen verotus. Ei tuolle edelliselle jää paljoa sua enempää käteen kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ministeri Saarikon kannattaisi soitella Puolaan ja kysyä miten siellä onnistui polttoaineveron ja bensan alvin poisto tilapäisesti. Saarikko aina vouhkaa että mistä saadaan korvaavat verovarat.
Eikö nuo ole sataan kertaan hokeneet että velkaa voi ottaa loputtomiin kun nuo vetelevät vekseliä johonkin itsekannattamaansa turhuuteen, joten miksi tää tässä kohtaa on yhtäkkiä ongelma?
Ongelma on nimenomaan kommenttisi kaltaiset ihmiset, jotka on sitä mieltä että velkaa voi vetää taivaisiin asti ilman että se tuntuu missään.
Vierailija kirjoitti:
Palkankorotuksilla.
Sairaanhoitajako siellä? Vielä joutuu odottamaan, jos vuodenvaihteeseen siirretään neuvottelut.
Ajattelin ostaa pakastimen tai kyttään torista ilmaista. Kesällä sitten marjastamaan. Tykkään marjoista mutta en marjastamisesta kun menee niskat jumiin. Mutta kai sitä sirdalud -päissään muutaman viikon marjastaa. Ollaan hyvin toimeentulevia, että ei tässä hätää. Mutta marjojen hinta kaupassa hirvittää. Haluan syödä terveellisesti.
Autoilua on vähennetty ja vähennetään lisää. Polttoaine on kallista. Autot meillä on muutaman tonnin vempeleitä. Ihmetyttää ne joilla on monen kymmenen tuhannen euron auto ja sitten se bensa on kallista!? Eikö se 35 000 euron auto ole kallis??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä keinoja on kirkosta eroaminen jos siihen kuuluu älyttömän kallis turhake
Ei ole uskovaiselle vaihtoehto.
Saathan sinä uskoa ilmaiseksikin, ei sitä sinulta kukaan voi ottaa pois. Mitäs teidän suuressa kirjassa sanottiin niistä köyhistä, tai farisealaisista.
Uskon kannalta ei tarvita organisaatioita. Haluan siitä huolimatta maksaa sen prosentin veron. Sen sijaan olen lahjoittanut pieniä summia eri järjestöille. Meillä on korkea verotus josta maksetaan sosiaaliturvaa tarvitseville ja olen alkanut miettiä näitä pikku lahjoituksia. Menevätkö edes oikeisiin. Niitä kympin maksuja kertyy 50-70 e/kk. Jos jätän ne maksamatta, olen kattanut ruuan hintojen nousun.
Uskovat siis tosi uskovat temmataan sitä ennen pois ja valo poistuu maailmasta,alkaa hirvein ihmiskunnan koskaan näkemä ajanjakso.