Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?

Vierailija
13.02.2022 |

Kulutatko vähemmin vai teetkö enemmin töitä?

Kommentit (1638)

Vierailija
821/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana lukea kun ensimmäisenä säästetään kampaajasta. Voihan sitä näyttää ihan hyvältä vaikka inflaatiota iskee.

No sen näköisiä ne mammojen ja kakaroiden päät sitten ovatkin, että ihan itse tein ja säästin :D

Vierailija
822/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana lukea kun ensimmäisenä säästetään kampaajasta. Voihan sitä näyttää ihan hyvältä vaikka inflaatiota iskee.

No sen näköisiä ne mammojen ja kakaroiden päät sitten ovatkin, että ihan itse tein ja säästin :D

Aika karun näköisiä ovat kampaamossa tehdyt värjäykset ja töyhtöt. Tukka pari viikkoa sen näköinen kuin ois uitettu maalipöntössä sitten väri haalistuu vaikka kampaajat väittää, että vain marketti värit haalistuu. Miesten hiustenleikkauskoneen saa Tokelta parilla kympillä, sillä ajaa kymmenen vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalitonta on olla käyttämättä pienyrittäjien palveluja. Tällöin jos kahvilat häviää jää jäljelle vain osuuskaupan kahvilat ja ketjut. .

Kuka on muka selittänyt lopettavansa vain pienyrittäjän kahvilassa käynnit mutta juoksevansa kuitenkin markettien ketjukahviloissa?

Kun käteen jäävät tulot yksinkertaisesti katoavat elämisen ja työssäkäynnin kannalta välttämättömiin menoihin niin kaikkien ylimääräisten palveluiden käytön lopettamisessa ei ole kyse moraalista vaan ainoasta vaihtoehdosta.

Vaikka kahvin hinta olisi miten pompannut niin yhden kahvilassa nautitun lattemukin hinnalla ostaa puolen kilon paketin kahvia josta saa 40 kuppia (tai 20 mukillista) ja lidlin paistopisteestä saat 1/4 hinnalla vähintään yhtä hyvän mutta tuoreemman croisantin kuin Coffee Housesta

Vierailija
824/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moraalitonta on olla käyttämättä pienyrittäjien palveluja. Tällöin jos kahvilat häviää jää jäljelle vain osuuskaupan kahvilat ja ketjut. .

Kuka on muka selittänyt lopettavansa vain pienyrittäjän kahvilassa käynnit mutta juoksevansa kuitenkin markettien ketjukahviloissa?

Kun käteen jäävät tulot yksinkertaisesti katoavat elämisen ja työssäkäynnin kannalta välttämättömiin menoihin niin kaikkien ylimääräisten palveluiden käytön lopettamisessa ei ole kyse moraalista vaan ainoasta vaihtoehdosta.

Vaikka kahvin hinta olisi miten pompannut niin yhden kahvilassa nautitun lattemukin hinnalla ostaa puolen kilon paketin kahvia josta saa 40 kuppia (tai 20 mukillista) ja lidlin paistopisteestä saat 1/4 hinnalla vähintään yhtä hyvän mutta tuoreemman croisantin kuin Coffee Housesta

Tämä on niin hämmentävää!

Italiassa espresso maksaa 1,10€ ja siihen saa keksin tai suklaapalan mukaan. Cappuccino on "kallis", 2,20€. Ihan tavalliset ihmiset poikkeavat lähes päivittäin paikallisessa kahvilassa ottamassa kupposen. Ihmisillä hyvä mieli ja kahvila menestyy. Sen mitä olen vuosien mittaan kysellyt Italian palkkatasoa ei se ole Suomea kummasti jäljessä, ehkä 10% mikä ei vielä selitä Suomen kalliita hintoja. Sata edullisesti myytyä tuotetta on parempi kuin pari kalliilla myytyä! Suomessa ei tätä ymmärretä. 

Vierailija
825/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vingutan visaa entistä enemmnän.

Vierailija
826/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta minuun ehkä niin paljon kuin muihin. Toki bensan hinta on kallista, joten ajan nykyään vähemmän, mutta joudun tämän vuoksi luopumaan kauniista merenranta lenkeistä, koska lähelläni ei niitä ole. Ei myöskään kotini lähellä ole mitään kävelypolkuja metsissä.  Työmatkoihin on vain pakko käyttää autoa, koska täällä ei mene busseja mihinkään suuntaan. Vain kaksi vuoroa klo 7 aamulla ja päivällä noin klo 15.00. Ei vain sovi minun työvuoroihini, eikä mitään vaihto liikennettä, koska kunnalla ei ole varaa.  Säästän sähköä, mutta sähkö on muutenkin niin kallista, että laitan talveksi patterit +15 asteelle ja takan päälle, että olisi lämmintä, mutta nykyään polttopuun hintakin noussut, ei varaa aurinkopaneeleihin. En käytä meikkejä, ostan mielummin kasvisruokaa, syön salaatteja, joten en tarvitse niin paljon hellaa tai uunia. Yritän säästää vaatekuluissa, koska aikaisemmin olin aika tuhlari näiden suhteen, ostin siis vain retkeily vaatteita ja pihatöihin soveltuvia vaatteita, mutta olen aika shoppailu alkoholisti. Yritän vähentää sitä. Ja kierrätän vaatteita ym. parhaani mukaan, siis lahjoitan tai myyn eteenpäin. Parantamiseen varaa olisi vieläkin. Ostan välillä ruokaa, joka menee hukkaan, koska vain unohdan, mitä jääkaapissa on ja kun olen kaupassa, en aina muista, mitä sitä ruokaa kotona oli? Ostan vieläkin ruokaa liian paljon, mitä en kuluta, johtuu varmaan lapsuudestani, koska ruokaa ei aina välillä ollut 60- ja 70-luvulla äitini ollessa yksinhuoltaja. Oltiin enemmän tai vähemmän nälässä. Tyydyttiin jo silloin aika vähään, ei tuhlattu vaatteisiin. Ainoat uudet vaatteet sai keväällä koulun juhliin tai jouluna. Muuten sain pitää siskoni vanhoja vaatteita. Eli kysymykseen palaten, niin ei haittaa vähentää kuluja, koska olen jo nähnyt köyhyyden, eikä se silloinkaan haitannut. Voisin muuttaa jopa pieneen luostari huoneeseen ja pitää vain kahta mustaa mekkoa. Ja muuten pitää sitten hauskaa. Ei siivoamista, ei jatkuvaa huoneiden imurointia, ei kalliita sähkökuluja ym. ym. Ehkä tämä on todella hyvä asia, että ihmiset joutuvat tinkimään omista tarpeistaan ja miettimään enemmän sitä, mihin rahansa pistää. Ainakin minulle hyvä asia. 

Vierailija
827/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osta enää lahjoja jotain tavallaan pakollista, en käy kahviloissa, joskus nk ulkona syömässä, lohen syönti vähemmälle, ei alkoholia, ainoastaan ulkomailla ruoan kanssa viiniä, ulkomaita en hylkää mutta ei vielä tänä vuonna, kulutan entiset vaatteet loppuun samaten kengät, kampaajalle en mene tänävuonna, muutenkin liian lyhyet hiukset , syön edelleen terveellisesti, 

Vierailija
828/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan kilpailijalle hommiin kun oma firma ei monesta lupauksesta huolimatta antanut palkankorotusta. Palkka nousee sen pyytämäni korotuksen verran, se riittää minulle.

Vierailija
829/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo viimeiset 7 vuotta ostanut suurimman osan perheeni vaatteista kirpputorilta; on jotenkin uskomatonta, että jollakin 1 eurolla saa uudenveroisia merkkivaatteita. Mietin juuri yksi päivä taas kuinka paljon maailman tilanne tulee vielä vaikuttamaan vaatteidenkin hintoihin.

Eilen kävin kirpputorilla ja ostin esim. Itselleni mustan kevyttoppakin, 37 koon Puman kengät lapselle, juhlamekon, kesäisen housupuvun, lapselle crocsin lämminvuorisaappat, miehelle paidan ja olikohan siellä jotain muutakin.. ja maksoin siis noista kaikista yhteensä 16 euroa. Kaikki olivat uudenveroisia. Jo pelkästään nuo Crocsin saappaat maksavat vähintään 24 e kaupassa.

Niin ja se ruoka; meillä tehdään paljon kotiruokaa, ravintoloissa ei olla syöty nyt niin paljon kuin aiemmin.. se on vähentynyt jotenkin ihan huomaamattomasti! Kahviloissa olen käynyt kiireisinä harrastuspäivinä, mutta nykyään tosi vähän tulee otettua noutokahvia.

Asutaan omakotitalossa, jossa nyt lähinnä noussut sähkön hinta eikä onneksi muu. Meillä on 2 autoa, toinen autoista bensa-sähköhybridi.. ajelen lähimatkat sähköllä ja työmatkat hybridillä..

Minulla on alesta ostettuja hygieniatuotteita, kuten suihkusaippuat, shampoot, hoitoaineet, vartalovoit, kasvokuorinnat jne valmiina kaapissa useammat kappaleet. Varsinkin Sokoksen tarjoukset tulee käytettyä ja eräästä kampaamosta saa aina tosi halvalla laadukkaita hiustenhoitotuotteita (ei viitsi maksaa 40 e shampoosta, jos sen saa sieltä 5 eurolla 🧐)..

Ei ole tarvetta tehdä lisätöitä, rahaa jää edelleen säästöön ja sijoituksiin itselleni sekä lapsille.

Vierailija
830/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, ei ole ajokorttia,ei autoa joka kuluttaisi,parturissa, ravintoloissa yms huvituksissa en ole vuosiin käynyt ainoa asia mikä muuttuu on ruoka kulutus,ostin vähemmän ja syön vähemmän.

Vierailija
831/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin median aivopesemät lampaat!

Hurratkaa nyt kun saatte maksaa kiskurihintoja kaikesta että pääsette kostamaan "pahis-Putinille"!

New Yorkin pörssi sukeltaa ja Moskovan pörssi porskuttaa korkeammalla kuin koskaan!

Mutta aivottomat lampaat hurraa, ja tinkii ja kärsii mutta hurraa.

Eiköhän ongelma ole keskuspankkien loihitima raha korona-aikana yritysten ja yrittäjien tileille, ultralöysä pankkien velantyrkytys, osamaksu luottokauppa ja valtava välistävetäjien armeija. Pelkästään julkisella hyörii suomessa 700 000 suurimmaksi osaksi naista, keskipalkka 3500eur. Se nostaa hintoja. Sannamarinin hallitus ottanut lisää velkaa kaikkeen kivaan kymmeniä miljardeja lisää ja korkojen nyt noustessa viivasuoraan ylös alkaa näkymään velkamassasta maksettavat korot veroissa.

Vierailija
832/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä oletteko ajatelleet kuinka paljon vastikkeet ja vuokrat nousevat ja energia laskut jotka asutte kaukolämpö asunnoissa? Taloyhtiöthän joutuvat ne korotetut maksut hajauttaan asuntoihin. Viime talvenahan sähkö oli halpaa mutta ensi talvena on sähkö ja kaukolämpö hinnoissaan.

Vierailija
833/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutetaan todellakin huomattavasti vähemmän. Peruttiin aiottu reilun viikon kotimaan matkailukierros, majoitushinnat ja polttoainekulut niin kovia.

Kesälomaan ajatellut kodin pikkurempat jäihin myös, ja kaikki ruoka/vaateostokset on ainoastaan välttämättömyyksiä. Ja vaatteet mahdollisuuksien mukaan käytettyjä/kierrätettyjä.

Vierailija
834/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen sitten vaikka siivoustöitä pahan päivän varalle, kun ei rupuisella paikkakunnalla muita töitä oikein ole, ellei satu olemaan hoitoalalla (jolta karkaa muutenkin tekijät). Lohipalaa en varmaan ole ostanut ainakaan puoleen vuoteen ja kampaamokäynnit on jääneet unholaan.

Vierailija
835/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hätäisesti luin otsikon ensin että "miten kompostoit..."  :)))

Vierailija
836/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomasin että monet alkkarit alkaa olemaan kaatopaikka kamaa mutta eiköhän ne vielä menettele eli ei turhia ostoksia, kuluttakaa te, liikemaailman pitää pyöriä

Vierailija
837/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon käynyt niin monet risteilyt että nyt pannaan stoppi mutta säilytän pienen ylellisyyden eli lentäen johonkin maahan missä nähtävää. 

Vierailija
838/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin hämmentävää!

Italiassa espresso maksaa 1,10€ ja siihen saa keksin tai suklaapalan mukaan. Cappuccino on "kallis", 2,20€. Ihan tavalliset ihmiset poikkeavat lähes päivittäin paikallisessa kahvilassa ottamassa kupposen. Ihmisillä hyvä mieli ja kahvila menestyy. Sen mitä olen vuosien mittaan kysellyt Italian palkkatasoa ei se ole Suomea kummasti jäljessä, ehkä 10% mikä ei vielä selitä Suomen kalliita hintoja. Sata edullisesti myytyä tuotetta on parempi kuin pari kalliilla myytyä! Suomessa ei tätä ymmärretä. 

Kävin juuri viikko sitten pizzalla Italiassa. Kunnon ravintola. Valkoiset pöytäliinat ja kangasservetit. Kolme suurta pizzaa (2 salamipizzaa ja 1 kinkku herkkusienipizza ja 2 kpl 0,75l kivennäisvesi pulloa. Yhteensä maksoin kaikesta 31. En tiedä saisiko tuolla hinnalla edes kioskista 3 pizzaa ja juomat Suomessa.

Vierailija
839/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön kotona vaan silloin kun lapsi on (joka toinen viikko). Lapsettomilla viikoilla syön ainoastaan koulussa arkisin ilmaisen lounaan, pärjään ihan hyvin näin kun oon pienikokoinen. Lisäksi käyn vaan lidlissä ja teen itse ruoat:)

Vierailija
840/1638 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan nyt tarvitsemani vaatteet ja tavarat moneksi vuodeksi eteenpäin, ettei tarvitse ostaa kohta vielä kalliimmalla, tilillä ei kannata rahaa nyt pitää.