Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Otan eväät töihin, vähennän alkoholin ja limsojen juontia
Olen voimaantunut, eli myyn fittania herramiehille ja naisille. Ei inflaatio haittaa mittään.
Olen hamstrannut ruokaa aina kun olen huomannut hyviä tarjouksia, eli hintoja jotka ovat vielä entistä tasoa.
Joku aika sitten hamstrasin häpeilemättä Lidlistä säilykeananasta, kun huomasin ettei siinä ollut mitään ostorajoitusta, vaikka alennus oli hyvä. Äskettäin osuin Matsmartin verkkokauppaan kun sinne oli tullut tomaattimurskaa viisi tetraa vain euron ja parasta ennen päiväykseen yli vuosi, eikä joku ollut huomannut asettaa sille ostorajoitusta. Ostin härskisti 20 tetraa, vaikka arvasin että niitä olisi saanut ostaa vain eurolla. Olisin ostanut muuten vielä enemmän, mutta sitä on jo ennestään varastossa. Vähän myöhemmin tuotteelle oli asetettu rajoitus.
Vinkki Matsmartin asiakkaille: kannattaa käydä välillä verkkokaupan sivulla katsomassa tuotteita ja laittaa niitä ostoskoriin, vaikka ei aikoisi tilata. Jos tuotetta on valmiiksi korissa ja sama tuote tulee erikoistarjoukseen, sitä ainakin aiemmin pystyi tilaamaan enemmän kuin ostorajoitus rajoitti, jos sitä on valmiiksi enemmän korissa. Myös päivän tarjouksia kannattaa laittaa koriin, koska joskus jos niitä ei myydä loppuun, niitä pystyy sillä tavalla tilaamaan tarjoushinnalla myöhemmin. Olen joskus tilannut usean eri päivän erikoistarjouksia sillä keinolla. Tosin nykyään jotkut tuotteet muuttuvat korissa myöhemmin normaalihintaisiksi.
Työnantajalle palkankorotuspyyntö ja vuokralaisille pikkupikku korotus ;)
Eli ei vaikuta omaan elämään juurikaan.
Ei tarvitse kompensoida. Ei se kivaa ole että kaikki kallistuu mutta se ei vaikuta kulutukseeni millään tavalla.
Säästettyä tulee monellakin tapaa. Arjen pieniä säästöjä, etten enää tee heräteostoksia juuri ollenkaan. Olen tutkinut vaatekaappeja tarkemmin ja huomannut, että minullahan on vaatteita vaikka muille jakaa. Sama korujen ja meikkien kanssa. Pandemia-aikana kun ei ollut käyttöä. Omista jemmoista näköjään tekee vaikka mitä löytöjä! Näin säästän pitkän pennin.
Olemme ajatelleet jättää perinteisen Kreikan reissun tekemättä, siinä säästää jo paljon.
Ruokaa ostetaan lähes entiseen malliin, harmi vaan että kala on kallistunut ja kahvista emme luovu. Puuro on edullista ja sitä voisi tehdä useammin. Toivottavasti tulee hyvä sieni- ja marjasato, niitä saa ihan ilmaiseksi kerätä.
Kunpa vaan ei tulisi sotaa ja nälänhätää, niin pärjätään kyllä.
Hyvää kesää kaikille!
En osta enää suurta palaa lohta vaan n 5 centtiä.
En käy tänävuonna hiuksia leikkauttamassa koska viimeksi leikkautin liikaa, saa kasvaa, katotaan jos ens vuonna leikkautan halvimmalla mahdollisella kampaajalla. Pesen itse hiukset.
En edelleenkään aja autolla, lennä lomalle, pidä lemmikkejä tai osta turhaa - näin säästyy paljon rahaa. Ruokakaupassa kiinnitän enemmän huomiota hintoihin. Ruokalistojen suunnittelua voisin aloitella.
Jätän alkoholin pois. Laskin, että n.160e jää kouraan enemmän kuussa, jolla kompensoin hintojen nousun. Paino putoaa ja muutenkin kohti terveempää elämäntapaa. WIN-WIN.
Vierailija kirjoitti:
Pesosjusa kirjoitti:
Minä lisäsin työntekijöitteni vuotuista työaikaa viikolla nostamatta palkkaa. Tällä toimenpiteellä lisäsin yhtiöni kilpailukykyä.
Selitätkö vielä miten kilpailukyky kasvaa kun työntekijöiden työmoraali ja -halu romahtaa niin että ne vähät välittävät enää siitä miten vähän ja miten paskalla laadulla ne saavat aikaan kunhan kellokorttiin tulee kaivatut leimat.
Ainoa asia johon ne panostavat on seuraavan duunin löytäminen.
Kilpailukyky kasvaa siten että kun työaikaa on pidennetty, pärjätään pienemmällä porukalla. Voin potkia jonkun motivaatiopuutteisen pellolle.
Fimran sisäisessä hauissa uusi parempipalkkainen homma tähtäimessä. Ruokakaupassa valikoin tarkemmin mitä ostan. Aiemmin pidin koneellista ilmanvaihtoa 24/7/365 päällä, mutta nyt säännöstelen tuuletusta.
Pyörän voisin ostaa ja käydä ainakin joinain päivinä töissä pyörällä. Sekin on win-win kaikin tavoin. Muuten oon elänyt sen verran säästeliäästi jo pitkään että en oikein muuta keksi. Säästöön jää vaan vähemmän jatkossa kun kustannukset nousee.
Tekemällä vapaa aikana rikoksia. 12 tuntista päivää viikolla ei enään riitä kun työajoon menee niin helvetisti rahaa, kallis auto ja isot vakuutukset, vaimon auto, omakotitalo, kesämökki, moottoripyörä, lapset ja niiden harrastukset, koirat. Rahat riitti hienosti vielä vuosi pari sitten. Kiitos läpeensä surkeen nykyhallituksen, saa viikonloppuisinkin tehtailla erinäisiä rikoksia että rahat riittää. Autoja en vaihda kun viimevuonna uudet ostin ja yhden kivitalon verran pistin rahaa niihin. Pakko olla hyvät ja turvalliset kun paljon ajaa pitkiä matkoja
Piensijoittaja kirjoitti:
Joka kuukausi jää nettopalkasta 2000€ säästöön ja lisäksi tulee 700€ pääomatuloja. Ei ole kummosta kompensoinnin tarvetta. Tosin ostamme punalappuisia niin kuin aina ennenkin.
Minä taasen ostan aina vain tuoreita ja hyvin säilyviä elitarvikkeita, niitä myydään yleensä siinä samassa hyllyssä takarivissä, mistä eturivissä olevat ovat huomenna punaliputettavaa moskaa.
Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoja ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole töitä. Ihan niinkuin tähänkin asti. En osta mitään ja kulutan mahdollisimman vähän rahaa mihinkään.
Saanko kysyä kun nyt on työvoimapula ainakin kaupungeissa, että miksi sinulla ei ole töitä?
Tätä ihmettelen myöskin. Toki riippuu alasta mutta töitä on.
Esim mun ulkomaalaistaustainen vävyni tekee nyt 4-5 eri firmalle töitä, kohta enää kahdelle kun sai vakipaikan viikon työskentelyn jälkeen. Toisesta paikasta soitetaan päivittäin ja kerjätään töihin vielä paremmalla palkalla. Harmi vaan ettei ole korttia eikä autoa vielä niin ei voi ottaa sitä vastaan. Muutaman kuukauden kuluttua sekin on mahdollinen vaihtoehto
Mutta töitä on tekevälle vaikka kuinka paljon!
Millaisia töitä? Olen niin kyynistynyt te-palveluihin etten ole heidän sivuillaan vielä tänä vuonna käynyt, enkä muutenkaan työpaikkailmoituksia selaillut.
Siivoajana ja fine-dining ravintoloissa eri tehtävissä. Ei ole lähelläkään hänen omaa yliopistotasoista koulutustaan mutta ei viitsi istua peukalo persiissä kotona vaan tienaa elantonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole töitä. Ihan niinkuin tähänkin asti. En osta mitään ja kulutan mahdollisimman vähän rahaa mihinkään.
Saanko kysyä kun nyt on työvoimapula ainakin kaupungeissa, että miksi sinulla ei ole töitä?
Ei ole ainakaan Hesassa. Hakenut kaikkialle ja nyt luovuttanut. Kun ei kelpaa niin ei sitten. Avoimia tavallisia työpaikkoja parikymmentä Hesassa. Hakijoita satoa tuhansia, muistakin kunnista. Työttömiä suomessa satoja tuhansia ja avoimia duuneja tarjolla muutama kymmen ettei mitään työntekijä pulaa ole muuta kuin halpisduunareista eurolla tunti. Sillä kun ei suomen hinnoilla elä.
Miltä alalta etsit?
Täytyy joko karsia perheen harrastuksista tai sitten lopettaa muutama onlyfans tilaus. En ole vielä päättänyt.
Moraalitonta on olla käyttämättä pienyrittäjien palveluja. Tällöin jos kahvilat häviää jää jäljelle vain osuuskaupan kahvilat ja ketjut.
Niinkauan kun käytetään, niin kauan on myös tarjontaa.
Syyttömiä pienyrittäjät ovat sille, että valtion virkapalkat ovat nousseet ja ihmisiä verotetaan hengiltä energiaveroin.
Kaikenkaikkiaan, pienyrittäjien palveluja kannattaa käyttää aina kuin mahdollista. Yrittäjä usein työllistää välillisesti muitakin ja myös usein suoraan.