Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Ostan dieselit Teboililta, se on jostakin syystä melkein joka paikassa halvin asema nykyään. Ravintolassa en ole käynyt ainakaan vuoteen, enkä käy. Isommat asiat vessassa hoidan työpaikalla aina, kuluu vain vähän vessapaperia kotona, samoin huuhteluvettä. Vaatteet ja kengät kulutan loppuun.
Täytyy tulla ilman kaikkea, mikä ei ole välttämätöntä. Eihän se hauskaa ole, mutta ei ole valinnanvaraa.
Ihminen tulee muuten hyvin toimeen vaikka ei söisi joka päivä yhtäkään ateriaa.
Olen kokeillut viikkopaastoakin, ja ihan hyvin sujui kun vain sai nestettä kehoonsa.
Joten jos täytyy jossain vaiheessa kovin säästää, niin paastolle vain, että rahat riittää muuhun.
Säästöön menee joka kuukausi vajaa 2 000 €. Siinä on puskuri.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hölmöä, kun ihmiset kuvittelevat, että työttömät käyvät parturissa.
Riippuu työttömästä. Ikuisuuslomautetut työttömät finnairin lentobussine kuskit saa edeleen lomautusrahana kolmatta vuotta putkeen sen 10 000€/kk jne. Yli satatuhatta työtöntä, elinikäiseen työttömyyteen tuomittua l saa sen 500 euroa kuussa lusiessaan.
En kompensoi mitenkään, hintojen nousu ei itseä haittaa. Köyhiä voi haitata, mutta eipä se itseä kiinnosta.
Palveluista,suoratoistoista ja valmisruoista tingitään ensimmäisenä. Sitten harrastuksista ja vaatteista. Lopuksi asumisesta,mutta se tarkoittaa paljon kauemmas työpaikasta muuttamista jolloin työmatkakulut kasvaa.
Taidan lisätä matkustelua tänä vuonna. Yleensä kolme kertaa etelään vuodessa.
Kannan mielummin rahani edullisempaan ka ihmisystävällisempään maahan kuin tähän riistoverotuksen ja impivaaralaisuuden luvattuun maaha.
Vierailija kirjoitti:
Taidan lisätä matkustelua tänä vuonna. Yleensä kolme kertaa etelään vuodessa.
Kannan mielummin rahani edullisempaan ka ihmisystävällisempään maahan kuin tähän riistoverotuksen ja impivaaralaisuuden luvattuun maaha.
Eli olet yksi syyllinen ilmastonmuutokseen. Yksi lento vastaa vuoden autoilua.
Eipä sitä duunarilla paljon vaihtoehtoja ole. Lisäduunin tekemisellä on lähinnä vaikutusta vain työnantajalle eikä käytännössä ole niin paljon edes töitä tarjolla. Tarkottaisi jo nykyisen työajan puitteissa 100% laskutusta mikä on mahdottomuus ja sen päälle ylityöt. Ei auta kuin kuunnella Wahlroosien ja kumppaneiden nilitystä miten suomessa on korkeat työvoimakustannukset ja miten ne duunarit kehtaavatkin kinuta lisää palkkaa. Kohta ei ole edes työpaikkojakaan he jatkavat paatostaan. Näin meillä täällä tänään suomenniemimaalla...
Olen jo aiemmin säästänyt...kaurapuurollako pitäisi elää päivästä toiseen?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ylimääräinen kulutus loppuu, ei kahviloita, ravintoloita, kampaajaa tai mitään muutakaan. Harmittaa koska on pois palveluntuottajilta jos moni muu tekee saman. Ja halvinta ruokaa mitä löytyy, kahvin juomista en lopeta mutta pienennän määrää. Ajetaan autoa niin vähän kuin mahdollista. Muusta ollaan jo ennestään tingitty.
Meillä puoliso on jo pitkään värjännyt ja leikannut hiukseni, koska olen saanut vain palkkatukitöitä.
Hiusväri maksaa kaupassa 15 euroa, jos parturi laittaisi sen niin maksaisi 100 euroa
Minulla on puolipitkät maantienväriset hiukset. Ennen kuin mieheni jätti minut ja kolme lastamme toisen naisen vuoksi pari vuotta sitten, kävin kaksi kertaa vuodessa kampaajalla leikkauttamassa ja raidoittamassa hiukset. Yksi käynti maksoi 150 eli vuodessa 300!
Nyt olen opetellut Yotube-videoiden avulla leikkaamaan omat (ja lasten) hiukset eikä maksa mitään . Viimeksi ostin kestoväripurkin Lidlin tarjouksesta 6,9.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo aiemmin säästänyt...kaurapuurollako pitäisi elää päivästä toiseen?!
Jos on iso velka niin se kuuluu tavallaan asiaan niin on tehty aina.
Jos haluaa säästää kampaamokustannuksissa, niin kannattaa alkaa käydä ammattikoulun kampaamossa . Siellä tehdään edullisesti opiskelijatöitä. Esim. Mun paikkakunnalla ammattiopiston kampaamossa hiusten leikkaus maksaa 3-15.
Ostan paljon punalaputettuja tuotteita, aiemminkin ostin jonkin verran.
https://www.vauva.fi/comment/56925797#comment-56925797
Meillä on sähköauto ja edullinen sähkö (4,17 senttiä/kwh) joten kulkeminen on edullista. Ollaan vähennetty ravintoloissa syömistä ja kun käytiin esim. Mäkkärissä niin otettiin kaikille vain hampurilaiset (n 10,50 yhteensä) kun normaalisti otettaisiin 2-4 ateriaa ja ehkä jälkiruoatkin.
Kyse ei ole inflaatiosta vaan pakotteiden aiheuttamasta keinotekoisesta hintojen nostosta. 90% noususta on täysin itse keksittyä ja nyt rahastetaan. Esimerkkinä kaasun katkaiseminen ja nyt maksetaan 2 kertaista hintaa joka tulee ostajan maksettavaksi. Luonnollisesti kaasuntoimittaja on yksityinen ja osingot omistajille kuten bensassa. Älkää olko hölmöjä ja vaatikaa poliitikoilta muuta kun yli puolet euroopan maista on suostunut maksujärjestelyihin ja kaasu virtaa normaalisti. Suurimman osan talous ei tule kestämään näitä keinotekoisia nostoja. murkut org
Toistaiseksi hintojen nousu ei ole näkynyt kauppalaskussa. Ostan enemmän kotimaista, mutta annoskokoni on hieman pienentynyt. Kahviakin juon vain kerran päivässä.
Kurkkua ostin viimeksi yhden sijaan kolme, sillä niiden kilohinta oli viimein laskenut alle kahden! Myös tomaattia ostin pitkästä aikaa reippaasti. Raaskinpa ostaa lisäksi euron jäävuorisalaatin, kun löysin sellaisen oikein runsaan yksilön. Niiden kanssa söin punalaputettua kanan jauhelihaa ja fiksuruoalta tilattuja 50cnt tortilloja. Kyseinen tilaus maksoi itselle vain postituskulujen verran, sillä saan sinne lahjakortteja kyselyihin vastaamalla.
Ruokin lapset vain joka toinen päivä.