Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Olen vihainen valtiolle, ja aion jatkossa toimia sen motivoimana.:
- En tee päivääkään verollista työtä jatkossa.
- En suosi suomalaista, en mieti tuottajia.
- Olen mahdollisimman hankala asiakas julkisissa palveluissa, jos eivät meinaa hoitaa asiaani kunnolla. Ikävä kyllä tämä myös tuottaa tulosta, tiedän kokemuksesta!
- Alkoholi, tupakat ym. ulkomailta, ostan reissussa käyneeltä kaverilta jos tarvitsen.
- En tee lomalla mitään sellaista, josta en selviäisi omilla eväillä ja teltalla/makuupussilla.
- Ostan kaupasta jatkossa lähinnä vain ruokaa ja hygieniatarvikkeita. Vaatteet ostan joko kirpparilta, ulkomailta, tai olen ilman.
Jos kerran nyt on saatu maa laman partaalle, niin eletään sitten sen mukaan, perkele!
Muutan johonkin sivistysvaltioon esim. Puolaan.
Kansan selkänahasta YRITETÄÄN kiskoa kompensaatiota. En suostu. Palkka ei nouse, joten en maksa mistään yhtään enempää kuin tähänkään asti. Minun selkänahasta ei irtoa.
Ajattelin nostaa sijoitusasuntojeni vuokraa elinkustannusindeksin nousun verran, sen olen kirjannut vuokrasopimuksiin korotusehdoksi, se seuraa mukavasti inflaatiota. Itse nautin edelleen konjakkia täällä Portugalissa, jossa hinnat eivät toki ole nousseet lähellekään samalla tavalla kuin siellä Suomessa, joten saan taskuun jopa vähän reilummin kuin ennen.
Kiitos, Suomen hallitus!
Jotenkin surullista, kun osa ihmisistä on niin kyynisiä yhteiskuntaa kohtaan ja kantaa kaunaa päättäjiä kohtaan. Ymmärrän kyllä mistä tuo johtuu, mutta oman elämän sillä vain pilaa, ei yhteiskuntaa kiinnosta ja päättäjät menevät työpäivän jälkeen koteihinsa riippumatta siitä, että mitä äänestäjät ovat päivän aikana tehneet. Voitte olla pettyneitä siihen millainen Suomi on, mutta älkää uhratko omaa elämäänne sen takia. Negatiivisuudella ja kyynisyydellä pilaatte vain oman elämänne eikä se vaikuta kaunan kohteeseen mitenkään.
Ihme kiukuttelua.
Nostan omia hintojani.
Suosin edelleen kotimaisia alkutuottajia minkä voin. Vähennän keskusketjujen käyttöä entisestään. Tilaan jo nyt munat ja osan lihasta sekä kuivatavarasta suoraan tuottajilta.
Pyrin vaatteiden korjausompeluun ennen uuden ostamista. Jos ostan, ostan kotimaista kuten ennenkin. Tamsilkin kalsareita varmaan seuraavaksi.
Yrittäjä
Ruoanhinta noussut noin prosentin, sähkölasku nyt 18kk ennallaan. Autolla ajaminen kallistunut toki 11%, siitä tulee omilla isohkoilla kilsoilla noin 270e lisää maksettavaa vuoteen.
Palkan indeksikorotusta tulee varmaan taas pari prosenttia niin se kattaakin nämä kaikki.
Kohta ruuan hinta nousee entisestään venäjäpakotteiden vuoksi.
Kompensoin jättämällä palkastani hiukan vähemmän rahaa tilille säästöön joka kuukausi.
On se jännä kun kaikki alkoi menemään päin peetä 2015-lähtien...
Vierailija kirjoitti:
On se jännä kun kaikki alkoi menemään päin peetä 2015-lähtien...
2014 Venäjä miehitti Krimin, ei 2015.
En mitenkään. Asuntolainaa on jäljellä 3 v
Ostan alelaputettuja jos ostan ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Ostan alelaputettuja jos ostan ylipäätään.
Niitä onkin viime aikoina ollut erityisen vaikea löytää enää illalla. Kaikki menee jo -30% päivällä.
Ehkä menen töihin. Tai sitten leipäjonoon. Komsi, komsa.
Venytän kauppaanlähtöä. Jos pärjäämme vielä yhdenkin päivän kotona olevilla tuotteilla, sitten ei ole tarvetta käydä kaupassakaan.
Kannan mukanani aina vettä sekä pientä välipalaa, esim. hedelmäsose tai välipalakeksi, jotta selviän menoistani kotiin ilman heräteostoksia. Syön myös aina ennen lähtöä, ja pyrin ajoittamaan menot isomman aterian jälkeiseen aikaan.
En kirjaa enää orjallisesti päiväkohtaista ruokalistaa, vaan listaan pienen kasan ruokia, joista sitten valitsen jokaisen päivän mukaan sopivan. Kun näihin kaikkiin on hankittu ennalta ainekset, ei tarvitse hermostua yllättäviä menoja tai muutoksia.
Sähköauto ja varaava aurinkopaneelijärjestelmä jo hankittu viime syksynä joten tasoittuu siinä. Ilmaiset polttoaineet autoihin. Ilmaiset tietysti siinä mielessä että tuo järjestelmä maksoi kymppitonnin verran mutta siinähän tuo kahdella sähköautolla vuodessa tulee maksettua.
Pyrin kulujen minimoimiseen ja mahdollisimman suureen omavaraisuuteen. Näin olen toiminut aina ennenkin, joten asia ei ole uusi
Aloin kävellä töihin, katson entistä tarkemmin mitä ostan kaupasta ja vähensin ulkona syömistä. Onneksi sain vastikään palkankorotuksen.