Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Ostan halvalla ja myyn kalliilla
T osuuskauppa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen budjetoinut 50€ viikossa ruokaan ja hygieniaan. Minulla on kaksi lasta ja koira. Nyt kiristin alkuvuonna vyötä ja on menty kolmellakymmenellä eurolla viikko.periaatteessa voin vielä vähän tarvittaessa kiristää.
Siis tuolla 30 eurollako syö ja pysyy puhtaana kolme henkeä ja koira? Ja että siitäkin olisi vielä varaa tinkiä?!
Kun on nuuka, on nuuka.
Vierailija kirjoitti:
Lattialämmitys on pois päältä ja iltaisin poltan kynttilöitä. Sähkölasku on kolminkertaistunut puolessa vuodessa.
Kesä on ihan paras. Ei tarvitse käyttää sähköä niin paljon.
Itse lopetin todellisen elämisen ja uppoiduin vain virtuaalimaailmaan. Tämä todellisuus on nykyään ei hirveää ettei pärjää.
Tämä on ollut aiemmin hupi- ja kauhisteluketju, mutta nyt voisi lukea vinkkiketjuna…
https://www.vauva.fi/keskustelu/2752391/millaisia-ovat-tuntemanne-super…
Ostin vaatteet vuodenvaihteen alennusmyynneistä. Samoin uuden tietokoneen ennen kuin tulee taas uusi komponenttipulashokki. Nyt en ostele muuta kuin ruokaa ja autoilusta siirryn pyöräilyyn kun kelit lämpeää. kaikki varusteet on jo hankittu viime kesänä, joten tänä vuonna ei tarvitse liiemmin tehdä hankintoja. Sitten tietysti voi tivata palkankorotusta työnantajalta. Tai vaihtaa uuteen parempipalkkaiseen työsopimukseen.
Kulutan entistä vähemmän. Välttelen ravintoloita ja shoppailua - ylipäätänsä kaikkea turhaa rahanmenoa.
En ajele yhtään metriä turhaa, enkä käy juuri missään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaisi hankkiutua velattomaksi.
Miksi näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaisi hankkiutua velattomaksi.
Miksi näin?
Koska on yksi kulu vähemmän kun ei tarvitse velkoja enää lyhentää ja olet ehkä kuullut koronnoususta. Monella lainanhoito vaikeutuu jo nyt kun rahat menee kohonneisiin hintoihin. Kannattaa maksaa velat ennenkuin huomaa ettei pysty velkoja hoitamaan, menee kaikki ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Hyväntekeväisyyden lopettanut, tai noh se nyt väheni jo aikoja sitten, mut nyt loppu kokonaan, myyköön koululaiset myyjäistouhunsa niille ketä vielä kiinnostaa.
Kierrätän vähemmän. Eli esim. pattereita, akkuja, palaneita lamppuja, moottoriöljyjä, elektroniikkaa, jarrunesteitä jne. en vie minnekkään keräykseen tai ongelmajätteisiin, vaan kaikki menee perusroskikseen, en ala maksaa siitä, että pääsee kierrättää, en lähde autolla tai millään muullakaan pelillä kuskaamaan kamaa pois. Kuukausi sitten pistin mikroaaltouunin ja jarrunesteet roskiin, nam.
Jos jotain on ostamassa, niin miettii tarviiko sitä. Tätä nyt soveltaa aina.
Pistää säästöön/sivuun hitusen enemmän.
Ravintolakäynnit aion pitää nollassa myös näin koronan jälkeenkin ja muut turhat "tapahtumahömpät" minimiin.
Autoja tai moottoripyörää en aio vaihtaa. Vanhoista lähtee muutenkin tyylikkäämpi ääni. Mitä vanhempi sen parempi.
Vaatteisiin panostaa vähemmän, paitsi urheilukamat. Aina löytyy joku hikipaja joka tekee halvemmalla.
Ostaa vähemmän kotimaista.
Verolappuun muistaa laittaa kaikki vähennykset.
Sanomalehdet olen lopettanut. "uutiset" voi lukea ilmaiseksi.
Kännykän vaihdan vasta sitten kun akku ei kestä enään puoltapäivää ja sit vasta uutta tilalle ja vanha roskiin.
Nyt oli todella itsekkään ihmisen tekstiä. Sinulla on selvästikin auto. Kai sinä joskus käyt kaupoilla ja siellä on kierrätyspisteet. Siihen vaan patterit, mikrot yms kyytiin ja viet samalla kierrätykseen kun käyt kaupassa. Kai joka pitäjässä jokin elektroniikka liike on, jonne voi sen mikron viedä ja pattereita kierrättää jokainen kauppa. Ei siihen rahaa mene. Minäkin olen vähävarainen, enkä viitsi tuhlata vettä maitopurkkien huuhteluun, mutta kyllä minä sentään patterit kiertänyt ja vien hajonneen mikron sinne minne se kuuluu. Toivottavasti keksit koko jutun, eikä tuollaista ihmistä ole oikeasti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ruoanhinta noussut noin prosentin, sähkölasku nyt 18kk ennallaan. Autolla ajaminen kallistunut toki 11%, siitä tulee omilla isohkoilla kilsoilla noin 270e lisää maksettavaa vuoteen.
Palkan indeksikorotusta tulee varmaan taas pari prosenttia niin se kattaakin nämä kaikki.
Joo tulee yleiskorotus 1.6. alkaen 2 %, mutta ainakin minulla nousi veroprosentti helmikuun alusta niin, että kesäkuun alussa tulevan korotuksen jälkeen jää käteen saman verran kuin ennen veronkiristystä eli ostovoimaan ei valitettavasti ole tuosta yleiskorotuksesta mitään apua. Toki parempi se kuin ei mitään, mutta kyllä siltikin menee aiempaa enemmän rahaa ihan peruselämiseen.
Teen ruokavalinnat uusiksi. Esim. En osta sipsejä enkä limuja, vaan teen popcornia. kolmen euron pullapitkot jää ostamatta, vaan teen vaikka brownien itse tai vohveleita jos tekee mieli makeaa. Kävelen pitemmän matkaan vähän halvempaan kauppaan. Yritän löytää punalaputettuja tuotteita. En osta kuin ruokaa josta voi tehdä kahdeksi päiväksi ruoat. En osta yli 1,5e/kg maksavia hedelmiä, eli suosi niitä mitkä on tarjouksessa ja joissa on satoaika. En osta vaatteita. Takit ja housu yleensä kestää kymmeniä vuosia. En osta karkkia ja jäätelön teen itse. En käytä yleisiä kulkuvälineitä, vaan pyöräilen ja kävelen alle 20km matkat. Imuroin ja pesen pyykkiä harvemmin niin sähköä säästää. En pidä suihkun lattialämmitystä päällä vaan pidän oven auki että tuulettuu sitä kautta. Vältän uunin käyttöä. Sähkösaunaa en käytä.
En ennenkään ole elänyt kädestä suuhun. Jos jotain teen niin ostan tarjouksista ja punalappuisia varastoon enkä vain suoraan käyttöön menevää.
Olen alkanut käydä tankkaamassa puolen tankin kohdalla, kononaissumma mittarilla näyttää pienemmälle :) . Joku aika sitten tankilliseen meni yli 70€ ja se sai aikaan kuvaannollisesti hengenahdistusta ja rytmihäiriöitä. Äkkiseen laskettuna se tankillinen olis nyt 90€. On mulla siihen varaa.
Sen tiedän että en osta ainakaan 3 euron tienoila maksavia Wrappeja ja tortilloja valmiina vaan teen itse Vehnästä, suolasta, öljystä ja vedestä, niin hinnaksi tulee kymmeniä senttejä.
Sinkku ei mielestäni vessapaperia tarvitse ostaa. Bidee hoitaa aika hyvin homman, eikä tarvii käsiä käyttä eikä pesuaineita. AI niin ja pesen hiukset keran viikossa shampoolla niin säästyy sitäkin. Luin jostain että turha niitä joka päivä pestä shampoolla, koska luonnollinen rasvakerros tuhoutuu ihmiseltä
Vierailija kirjoitti:
Teen ruokavalinnat uusiksi. Esim. En osta sipsejä enkä limuja, vaan teen popcornia. kolmen euron pullapitkot jää ostamatta, vaan teen vaikka brownien itse tai vohveleita jos tekee mieli makeaa. Kävelen pitemmän matkaan vähän halvempaan kauppaan. Yritän löytää punalaputettuja tuotteita. En osta kuin ruokaa josta voi tehdä kahdeksi päiväksi ruoat. En osta yli 1,5e/kg maksavia hedelmiä, eli suosi niitä mitkä on tarjouksessa ja joissa on satoaika. En osta vaatteita. Takit ja housu yleensä kestää kymmeniä vuosia. En osta karkkia ja jäätelön teen itse. En käytä yleisiä kulkuvälineitä, vaan pyöräilen ja kävelen alle 20km matkat. Imuroin ja pesen pyykkiä harvemmin niin sähköä säästää. En pidä suihkun lattialämmitystä päällä vaan pidän oven auki että tuulettuu sitä kautta. Vältän uunin käyttöä. Sähkösaunaa en käytä.
Lattialämmitys on mieletön sähkösyöppö. Punalaputetut tuotteet on usein kalliita ja turhia vaikka alennuksella.
Vierailija kirjoitti:
Sinkku ei mielestäni vessapaperia tarvitse ostaa. Bidee hoitaa aika hyvin homman, eikä tarvii käsiä käyttä eikä pesuaineita. AI niin ja pesen hiukset keran viikossa shampoolla niin säästyy sitäkin. Luin jostain että turha niitä joka päivä pestä shampoolla, koska luonnollinen rasvakerros tuhoutuu ihmiseltä
Shammppoon voi korvata halvimmalla palasaippualla, pesee jopa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
On se jännä kun kaikki alkoi menemään päin peetä 2015-lähtien...
Paitsi miljonääreillä, poliitikoilla, suurella ikäluokalla ja virkarälssillä.
Meillä töissä on poissaolot kasvaneet huomattavasti kun bensan hinta nousi. Just saying.