Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kassatyöntekijä, näetkö jos maksavalla asiakkaalla on paniikkikohtaus menossa?

Vierailija
26.06.2015 |

Tuli vain tuosta yhdestä ketjusta mieleen. Itse usein ollut tilanteessa, että alkaa kassajonossa paniikkihäiriötä pukkaamaan, ja siinä vaiheessa kun on mun vuoroni maksaa niin olen aivan hiestä märkä, vuoroin kuolon kalpea ja punainen, silmät ei pysty tarkentamaan, kädet tärisee aivan järkyttävästi: vaikea saada maksukorttia sisään :D

Niin, kiinnitätkö itse huomiota tuollaiseen jos olet kassalla töissä?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:36"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:33"]Olen vaatekaupassa. Usein en kiinnitä asiakkaaseen niin paljon kassalla huomiota että voisin huomata. Muutama nopea vilkaisu. Ketran asiakkaana palvelu tilanteessa oli paniikkihäiriöstä avoimesti kertonut mies ja sen kyllä huomasi-poissaolokohtauksista. :)
Me kassat näemme niin paljon kaikkea että ei tule kiinnitettyä huomioita tollasiin pikku asioihin. :)))!
[/quote]

"Heippa. Juu tän yhden paidan ottaisin. Mulla on muuten paniikkihäiriö. Joo laita vain kuitti kassiin. Käykö kortti? Kas noin. Kiitti hei."
[/quote]

Ihan palvelin puolisen tuntia ;D
[/quote]
Miten hän ilmaisi sen paniikkihäiriönsä? Pyysikö anteeksi esim käsiensä tärinää ja kertoi sen johtuvan paniikkihäiriöstä?

Vierailija
22/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:50"]

Ei kaikki ymmärrä mikä on paniikkikohtaus, valitettavasti en usko että nuo yhdet kommentit ovat provoja.

[/quote]

Niin, eihän ne välttämättä ole provoja. Joillakin ihmisillä on ymmärryksessä vikaa, ja silloin lopputuloksena suolletaan tuollaisia kommentteja. Mahtaa olla hankalaa elämää sellainen kun kaikkien tulisi olla samanlaisia kuin itse, mikä ei tietenkään ole mahdollista kun jokainen ollaan yksilöitä. Loppujen lopuksi sellainen ihminen löytää itsensä varmaan aika rajusta yksinäisyydestä, kaikki ihmiset kaikonneet ympäriltä. Ei ehkä vielä parikymppisenä, eikä välttämättä vielä kolmekymppisenäkään, mutta sitten vanhoilla päivillä ihmetellään miksei kukaan vieraile, eikä ketään kiinnosta viettää aikaa kanssani. Niin makaat kuin petaat menee vanha sanontakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaita on niin moneen lähtöön, että en kyllä varmaan huomaisi, onko kyseessä paniikkikohtaus vai onko asiakas muuten vain erikoinen. Jos asiakas hikoilee, kädet tärisee ja naama on valkoinen, niin luulisin ehkä ennemmin asiakkaalla olevan darra :D Kaikenlaista hiihtäjää tulee kuitenkin nähtyä, tuskin jäät paniikkikohtauksesi kanssa mitenkään erityisesti mieleen. 

Vierailija
24/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 17:29"]

Olen kaupassa töissä ja satunnaisesti myös kassalla. Olen jokaiselle mukava ja huomaavainen. Jos huomaan ihmisessä jonkinlaista paniikkia, ahdistusta tms., olen vielä lempeämpi ja rauhallinen. En halua nolata ketään asiakasta, en kommentoi kenenkään ostoksia, en huuda kovaan ääneen, jos pin-koodi sattui menemään väärin tai tilillä ei olekaa rahaa. Ne ovat jokaisen henkilökohtaisia asioita.Tarjoudun usein laittamaan kortin asiakkaan puolesta koneeseen, jos kädet tärisee tai ei vaikka näe niin hyvin. Tykkään kyllä meidän asiakkaista hyvin paljon. Olkoon he sitten lapsia, juoppoja, mamuja, narkomaaneja, suuria perheitä, teinejä... kaikki he ovat tärkeitä ihmisiä.

[/quote]

ihana oot :)

[/quote]

Joo, lisää tällaisia tyyppejä maailmaan :))

Vierailija
25/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaupassa töissä, enkä suostu olemaan mikään tunneroskis jolle kuka tahansa voi purkaa paniikkikohtaustaan, pahaa oloa tai muuta epäasiallista häiriökäytöstä. Puolustusreaktiona näpäytän sanallisesti takaisin, heikkoutta en näytä. T: kaupan täti topakka.

Vierailija
26/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:29"]

Tuli vain tuosta yhdestä ketjusta mieleen. Itse usein ollut tilanteessa, että alkaa kassajonossa paniikkihäiriötä pukkaamaan, ja siinä vaiheessa kun on mun vuoroni maksaa niin olen aivan hiestä märkä, vuoroin kuolon kalpea ja punainen, silmät ei pysty tarkentamaan, kädet tärisee aivan järkyttävästi: vaikea saada maksukorttia sisään :D

Niin, kiinnitätkö itse huomiota tuollaiseen jos olet kassalla töissä?

[/quote]kääk, ehkä nyt on tyhmä kysymys, mutta onko kuvailemasi oikeasti paniikkihäiriötä/paniikkikohtaus? Liittyykö siihen vielä että sydän hakkaa tuhatta ja sataa? Äänikin ehkä tärisee?

[/quote]

Joo, ääntä ei välttämättä saa ulos kurkusta ollenkaan. Tuntuu, että kuolee siihen paikkaan. Pääkoppa luhistuu, seinät kaatuu päälle.

[/quote]no voikun kiva, mulla on sitten paniikkihäiriö.. :( Mulla on sosiaaliset tilanteet olleet vaikeita, olen ujo ja arka, esitelmät koulussa oli mahdottomuus.. Olen aina kärsinyt kuvaamastasi oireista, en vain ole ikinä ajatellut että se olisi paniikkihäiriötä.. 

Vierailija
27/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:55"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:36"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:33"]Olen vaatekaupassa. Usein en kiinnitä asiakkaaseen niin paljon kassalla huomiota että voisin huomata. Muutama nopea vilkaisu. Ketran asiakkaana palvelu tilanteessa oli paniikkihäiriöstä avoimesti kertonut mies ja sen kyllä huomasi-poissaolokohtauksista. :)
Me kassat näemme niin paljon kaikkea että ei tule kiinnitettyä huomioita tollasiin pikku asioihin. :)))!
[/quote]

"Heippa. Juu tän yhden paidan ottaisin. Mulla on muuten paniikkihäiriö. Joo laita vain kuitti kassiin. Käykö kortti? Kas noin. Kiitti hei."
[/quote]

[/quote]
Miten hän ilmaisi sen paniikkihäiriönsä? Pyysikö anteeksi esim käsiensä tärinää ja kertoi sen johtuvan paniikkihäiriöstä?
[/quote]

Hikoili paljon ja oli muutenkin todella hengästynyt-pelokkaan oloinen. Kysyi minulta että huomaanko että hän kärsii paniikki häiriöstä. Tarjosin hänelle tuolia ja pyysin istumaan- annoin omaa tilaa ja myin kengät mitä oli tullut hakemaan :)

Vierailija
28/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:57"]

Olen kaupassa töissä, enkä suostu olemaan mikään tunneroskis jolle kuka tahansa voi purkaa paniikkikohtaustaan, pahaa oloa tai muuta epäasiallista häiriökäytöstä. Puolustusreaktiona näpäytän sanallisesti takaisin, heikkoutta en näytä. T: kaupan täti topakka.

[/quote]

Eihän paniikkihäiriöinen mitenkään muita kohtaan ole käytöshäiriöinen. Tragedia on menossa yksin hänen omassa pääkopassaan. Ennemminkin niin päin, että paniikkihäiriöinen yrittää olla mahdollisimman huomaamaton, ja omissa oloissaan. Miksi siitä pitää alkaa ilkeilemään jos näet, että asiakas on jännittynyt sosiaalisesta tilanteesta kassalla? Ihminen kenellä on hyvä olla itsensä kanssa ei tunne tarvetta olla toisille ilkeä.

Kannattaa käydä lukemassa paniikkihäiriöstä, lisätä omaa ymmärrystä ympärilläsi olevasta maailmasta ja sen asukkaista ;) http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00404

Asia erikseen ovat sitten nämä huumepäissään riehuvat jotka ovat uhka muille asiakkaille ja henkilökunnalle, senhän vuoksi apteekeissakin on nykyään vartijat. Mutta siitäkin on ohjeistettu kassatyöntekijöitä, ettei heidän tulisi oman henkensä uhalla puuttua tilanteeseen vaan soittaa poliisit apuun.

Jos alat, lainaten sanavalintaasi, kuittailemaan ihmiselle kenellä on menossa psykoosi tai on huumeissa tms niin saatat heittää bensaa liekkeihin :/ Äkkiä vain sellaisessa tilanteessa yhteys myymälän vartijaan tai poliiseille jotka voivat poistaa väkivaltaisen, uhkaavan ihmisen tilasta parempaan jemmaan.

Vierailija
29/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassalla muut asiat mielessä.päivittäin tolkuton määrä asiakkaita. Ei siinä kiinnosta ihmisten erikoisuudet..

Vierailija
30/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaatekaupassa. Usein en kiinnitä asiakkaaseen niin paljon kassalla huomiota että voisin huomata. Muutama nopea vilkaisu. Ketran asiakkaana palvelu tilanteessa oli paniikkihäiriöstä avoimesti kertonut mies ja sen kyllä huomasi-poissaolokohtauksista. :)

Vierailija
31/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:33"]Olen vaatekaupassa. Usein en kiinnitä asiakkaaseen niin paljon kassalla huomiota että voisin huomata. Muutama nopea vilkaisu. Ketran asiakkaana palvelu tilanteessa oli paniikkihäiriöstä avoimesti kertonut mies ja sen kyllä huomasi-poissaolokohtauksista. :)
[/quote]

Vierailija
32/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sosiaalisten tilanteiden fobia ja kassajono on ihan ykköspaikkoja saada kohtaus. Minkäs teet, siinä sitten hiessä odottelet että pääsisit maksamaan ja lähtemään hevon kuuseen toipumaan.

Vierailija
33/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kirjastossa töissä vuoden aspassa. Siellä oli myös lainausautomaatit, niin jännittäjät varmaan käytti niitä, koska en ainakaan huomannut asiakkaissa mitään erikoista

Vierailija
34/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:36"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:33"]Olen vaatekaupassa. Usein en kiinnitä asiakkaaseen niin paljon kassalla huomiota että voisin huomata. Muutama nopea vilkaisu. Ketran asiakkaana palvelu tilanteessa oli paniikkihäiriöstä avoimesti kertonut mies ja sen kyllä huomasi-poissaolokohtauksista. :)
[/quote]

[/quote]

Vierailija
35/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään lääkäreitä oo

Vierailija
36/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mielestäni tarvitse lääkäri ollakaan, että näkee, ettei toisella ole kaikki nyt ok.

Lisää vastauksia kassatyöntekijöiltä? :)

Vierailija
37/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen huomaa, jos toinen on kovin tuskaisen oloinen ja hiki valuu otsalta. Aika välinpitämätön pitää olla, jos ei yhtään katsele asiakkaitaan.

Vierailija
38/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertaakaan kiinnittänyt huomiota, ja sellaiset pari vuotta kassalla ollut.

Vierailija
39/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa maksukortin laittamisesta sisään, itse vältän tärinää laittamalla sen kortin puoliksi sisään jo ennen kuin pitää maksaa. Sitten maksaessa vain tökkään kortin syvemmälle. Näin saan rauhassa laittaa kortin ilman kiirettä ja tunnetta että kukaan katselee.

Vierailija
40/65 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:38"]

Itselläni on sosiaalisten tilanteiden fobia ja kassajono on ihan ykköspaikkoja saada kohtaus. Minkäs teet, siinä sitten hiessä odottelet että pääsisit maksamaan ja lähtemään hevon kuuseen toipumaan.

[/quote]

Mutta kun eihän se kassajono edes ole sosiaalinen tilanne. Eihän siinä ole mitään sosiaalista. On pikemminkin epäsosiaalinen tilanne. Sosiaalinen tilanne on esim. tuttujen tapaaminen ja jutustelu. Tässä on nyt käsitteet sekaisin.