Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?
Hyviä pointteja
Kommentit (4664)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On väärin sanoa tätä perhettä köyhäksi, oikein kivan näköinen asunto, siistit vaatteet kaikilla, trampoliini näytti olevan ja autokin. Pienipalkkainen työssäkävijä joutuu ihan samalla tavalla laskemaan että mihin rahat riittää ja mitä voidaan ostaa, onko rahaa mökkibensoihin tai Särkänniemeen tai merkkireppuun. Näin meilläkin eikä tulisi mieleenkään sanoa että olemme köyhiä.
Köyhyys on aina suhteellista. Suomen varallisuus on kasvanut, mutta samalla voimakkaasti keskittynyt suurituloisille. Keskiluokasta joko pudotaan köyhyyteen tai jotkut harvat pääsevät kiipimään suurituloisten joukkoon, yleensä sijoittamalla tai perimällä.
Tuo perhe ei ole köyhä. Elää oikeinkin hyvää keskiluokkaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tuntuu "mukavalta" käydä nukkumaan. Luettuani koko ketjun. Olen 3 lapsen yksinhuoltaja. Tehnyt töitä aina. Peräsuolipihalla. Kolmea työtä yht aikaa parhaillaan. 3 eri sairautta, ei tosin sydämen vajaatoimintaa joten siihen en ota kantaa.
Mutta on diabetes, on vasemman puolen hemiplegia, on kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja astma. (Jota en laske kun hoitotasapaino on ok)
On edelleen oma koti, auto, ja lapsilta ei tietääkseni puutu mitään kun eivät oikein joululahjojakaan keksineet. Yhtään tukea yhteiskunnalta en saa. Välillä itkettää oma väsymys.Duuniin vaan nämä. Oksennus meinaa tulla.
Säälittävää kerjäämistä. Mitä tämä perhe on kuuleman mukaan hyvinkin "ammattitaitoisesti" harjoittanut vuodesta vuoteen. Google on käytössä ja nimi vaihtuu....
Ei jatkoon!
Oletko miettinyt, mistä tuo armottomuus itseäsi ja muita kohtaan on lähtöisin?
Oletko miettinyt putositko lapsena päällesi vai miksi olet non tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
"ilman autoa emme pääse tutkimuksiin"
Väärin: Kela-taksilla pääsee sairaanhoitoon. Maksaa 25e/suunta. Eli huimasti vähemmän kun sen auton omistaminen ja korjaaminen maksaa. Lisäksi jos käyntejä on paljon, niin omavastuun (300e) täyttymisen jälkeen kelataksit ovat loppuvuoden ilmaisia. Kenen autokustannukset/ vuosi on 300e?
Tämän kirjoittaja ei kyllä ymmärrä pienituloisuudesta mitään. 50 euroa taksimatkaan! Ja vielä useammin kuin kerran kuussa. Työmarkkinatuella tuo oli monesti lähes koko kuukauden ruokarahani. Bensa sen sijaan maksaa 10 euroa täältä edestakaisin sairaalaan, jonne on noin 30 km. Lisäksi Kela-taksien odottelu on nykyisin todella raskasta, kun olet huonossa kunnossa. Asiakkaat joutuvat istumaan tunteja aulassa, jossa on suuri tartuntariski, väsyneinä ja huonokuntoisina, usein syömättä kokeiden vuoksi.
Älkää viisastelko asioista, joista ette tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tuntuu "mukavalta" käydä nukkumaan. Luettuani koko ketjun. Olen 3 lapsen yksinhuoltaja. Tehnyt töitä aina. Peräsuolipihalla. Kolmea työtä yht aikaa parhaillaan. 3 eri sairautta, ei tosin sydämen vajaatoimintaa joten siihen en ota kantaa.
Mutta on diabetes, on vasemman puolen hemiplegia, on kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja astma. (Jota en laske kun hoitotasapaino on ok)
On edelleen oma koti, auto, ja lapsilta ei tietääkseni puutu mitään kun eivät oikein joululahjojakaan keksineet. Yhtään tukea yhteiskunnalta en saa. Välillä itkettää oma väsymys.Duuniin vaan nämä. Oksennus meinaa tulla.
Säälittävää kerjäämistä. Mitä tämä perhe on kuuleman mukaan hyvinkin "ammattitaitoisesti" harjoittanut vuodesta vuoteen. Google on käytössä ja nimi vaihtuu....
Ei jatkoon!
Edellisellä kirjoittajalla löytyy sisua ja selkärankaa. Ennen myös köyhille ihmisille oli kunnia-asia pärjätä omillaan ja pyrkiä eteenpäin elämässään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin: Kela-taksilla pääsee sairaanhoitoon. Maksaa 25e/suunta. Eli huimasti vähemmän kun sen auton omistaminen ja korjaaminen maksaa. Lisäksi jos käyntejä on paljon, niin omavastuun (300e) täyttymisen jälkeen kelataksit ovat loppuvuoden ilmaisia. Kenen autokustannukset/ vuosi on 300e?
Tämän kirjoittaja ei kyllä ymmärrä pienituloisuudesta mitään. 50 euroa taksimatkaan! Ja vielä useammin kuin kerran kuussa. Työmarkkinatuella tuo oli monesti lähes koko kuukauden ruokarahani. Bensa sen sijaan maksaa 10 euroa täältä edestakaisin sairaalaan, jonne on noin 30 km. Lisäksi Kela-taksien odottelu on nykyisin todella raskasta, kun olet huonossa kunnossa. Asiakkaat joutuvat istumaan tunteja aulassa, jossa on suuri tartuntariski, väsyneinä ja huonokuntoisina, usein syömättä kokeiden vuoksi.
Autosta on muitakin kuluja kuin bensa. Nämä kun huomioidaan ,ei kannata itse autoa omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin keskustelu vahvistaa sitä ajatusta, että teen itsem*rhan sitten kun olen niin vanha etten enää pysty työhön. Minä nimittäin tiedän, että siinä vaiheessa joudun hakemaan tukia, koska saan vähän vajaa 10€ tuntipalkkaa ja siitä ei kerry sellaista eläkettä, että sillä elää. Koska olen sitten ison osan ihmisistä silmissä moskaa, jätettä, kuppaaja, elätti, tukirotta, mitä näitä nyt on tässäkin keskustelussa mainittu, niin en todellakaan halua elää.
Tai ehkä täällä kommentoivien mielestä pitäisi päästää itsensä päiviltä jo nyt, olenhan nytkin todella pienituloinen, rumakin olen ja myös tyhmä (oppimisvaikeudet), eli sellainen jolla ei ainakaan tämän palstan mukaan ole mitään ihmisarvoa.
Älä viitsi uhriutua. Sinun elämänvalintasi ja -tyylisi tuskin on sama kuin tällä perheellä. Sinä käyt kuitenkin töissä kun vielä pystyt etkä ole heti parikymppisenä heittäytynyt tukisysteemiin.
Minä käyn töissä tasan sen ansiosta, että satuin henkilökohtaisesti tuntemaan ihmisen joka viitsi ja uskalsi minut palkata. Jos en olisi tuntenut, niin tuskin olisin nyt töissä, koska ei lähes kehitysvammaisen kognitiivisilla kyvyillä varustettu ihminen kuten minä edes pysty tekemään moniakaan töitä, saati että tällainen ihminen uskallettaisiin palkata kun normaalejakin on saatavilla. Ei minulla ole mitään varaa ylentää itseäni jotenkin fiksummaksi kuin ne, joilla ei ole työtä. Työhön kun ei tosiaan noin vain mennä vaikka kuinka olisi motivaatiota, pitää löytyä myös se työnantaja joka haluaa palkata.
Ja mitä uhriutumista se on jos päättää tehdä sen ratkaisun mikä ilmeisesti olisi tänne kirjoittavien mielestä hyvä meille vähävaraisille?
Tuskin kukaan toivoo sinun tai dokkarin perheen kuolemaa. Ihmiset arvostelevat heidän asennettaan ja kykenemättömyyttään ottaa vastuuta tietyistä asioista. Ja toivovat että ottaisivat sen vastuun. Älä lue liikaa rivien välistä.
Olen eri vastaaja, mutta kyllä asenne köyhiä kohtaan on ollut aika hirveää viime vuosina, ei vain esim. somessa, vaan ihan yleisesti, tämä palsta kylläkin varmaan pahin kaikista. En olisi viime vuosituhannella osannut kuvitella, miten kovaksi ja armottomaksi asenteet voivat Suomessa mennä.
Itsestänikin on välillä tuntunut, että monet ihmiset varmaan olisivat mielissään, jos kuolisin pois. Näin siitä huolimatta, että olen varmaan monien mielestä "kunnollinen" köyhä siinä mielessä, että minulla ei ole lapsia, ei lemmikkejä, ei tatuointeja, en käytä päihteitä eikä ole muitakaan addiktioita, en osta merkkituotteita. Kodinkoneita on vähän ja nekin vanhoja, ei uusinta viihde-elektroniikkaa, vaatteet enimmäkseen kirpparilta. Syön terveellistä ruokaa, en osta eineksiä, sipsejä, limsoja jne... ollenkaan.
Mutta jos kertoisin, mihin pienet roposeni käytän, niin olen saletti, että porukka alkaisi valittaa ainakin tällä palstalla. Käyttäisin rahojani erittäin tyhmästi ja täysin turhiin asioihin. Pointti nimittäin on, että köyhällä ei saisi olla elämässä juuri mitään. Kaikkein vähiten sellaista, joka tuottaa sille köyhälle jotain iloa tai nautintoa. Kaikkein parasta olisi, jos köyhä kärsisi mahdollisimman paljon. Tämä tuntuu oikeasti olevan monen näkemys ja toive. Enkä usko, että olisin kauhean yllättynyt, jos joku oikeasti toivoisi sitä kuolemaa köyhille.
Kun ne luksukset ja nautinnot pitäisi rahoittaa ihan itse, eikä köydä muiden kukkarolla.
Velat pitäisi maksaa sen joka on ne ottanutkin, eikä lapsiakaan tarvitsisi tehdä ajatuksella, että muut loputtomiin elättää.
Et ilmeisesti tuossa katkeruuden vimmassa edes lukenut mitä edellinen kirjoitti, löysitpä sieltä vain sen hirmuisen nautinto-sanan. Miksi ensinnäkään puhut lapsista? Kyseisellä ihmisellä ei edes ole lapsia, minkä sinäkin olisit voinut todeta jos olisit vaivautunut lukemaan hänen kirjoituksensa kunnolla. Minkäänlaista luksusta hän ei myöskään ilmaissut haluavansa, tulipa nyt vain maininneeksi sen ilmeisen vihastuttavan seikan, että köyhäkin kaipaa elämäänsä joskus jotain mikä tuottaa iloa. Eivät ne kaivatut asiat useimmille köyhille ole mitään isoja ja kalliita, vaan varsin pieniä, mutta niidenkin kaipaaminen on hirveä synti tällä Suurten Maksajien palstalla. Kirjoituksesi osoitti juuri sen mitä edellinen kuvasi; köyhällä ei saisi olla yhtään mitään muuta kuin hengissäpysymiseen vaadittavat asiat. Mitään muuta, pienintäkään ei koskaan saisi toivoa.
Köyhän kannattaa mennä töihin. Silloin ei ole muillanokan koputtamista siinä mihin turhuuteen omat ansionsa lykkää.
'
Mulla olisi ehdotus: Jokainen keskisuuri ja sitä isompi yritys velvoitetaan työllistämään pitkäaikaistyöttömiä ja osatyökykyisiä. Mitä suurempi yritys, sitä enemmän on ihmisiä työllistettävä. Samoin mitä enemmän liikevoittoa, sitä enemmän työllistettävä. Velvoitteen laiminlyömisestä tulisi tuntuvat sanktiot. Vain tappiollinen toiminta vapauttaa velvoitteesta.
Osatyökykyisille ja esim. huonosta stressinsietokyvystä kärsiville jotain helppoa ja leppoisaa hommaa ja/tai osa-aikaista työtä. Kaikille kokoaikaista työtä tekeville säällinen palkka, että tulee toimeen ilman yhteiskunnan tukia. Minimipalkaksi vähintään 15 €. Kaikenlaisesta ikä- ja muusta syrjinnästä huomattavat sakot yrityksille. Osakkeenomistajien isot voitot pois, rahat yrityksen toiminnan tukemiseen ja työntekijöiden palkkoihin. Toimitusjohtajille ja muulle johtoportaalle palkanalennukset, nekin rahat yhteiseen hyvään.
Köyhyys ja tukien varassa makaaminen on tämän jälkeen vähentynyt huomattavasti.
Jos olisit yrittäjä tai muu työnantajan, oikeasti ottaisit tuon tyyppiset henkilöt palvelukseesi, henkilöt joilla ei mitään ammattitaitoa ja työnteon motiivit täysin hukassa. Kysyn vaan!
Tässäkin on heti oletus, että työttömät ovat kouluttamattomia ja luusereita. Vaikka kirjoittaja puhui osatyökykyisistä ja burnoutin kokeneista.
Osatyökykyisissä on myös paljon erilaisista vaikeista oppimisvaikeuksista kärsiviä ja varsinkin vanhemmassa ikäluokassa on myös yllättävän paljon diagnosoimatta jäänyttä lievää kehitysvammaa. Motivaatio on usein heillä korkea, mutta kun työssä ei vain pärjää vaikka kuinka yrittää. Helppoja avustavia töitä on yhä vähemmän, ennen tällekin porukalle löytyi töitä, nykyään ei enää löydy.
Nämä ominaisuudet ovat synnynnäisiä, ihminen ei ole itse niitä valinnut eikä aiheuttanut itselleen, niitä ei saa pois millään itseä niskasta kiinni ottamisella, niiden kanssa selviämistä voi harjoitella mutta ne asettavat silti rajat sille missä voi onnistua ja valitettavasti ne rajat ovat usein sellaisia, että ne käytännössä estävät nykyisessä työelämässä pärjäämiseen. Olen puhunut tästä täällä paljon koska minullakin on pahat oppimisvaikeudet ja olen epäillyt jopa olevani lievästi kehitysvammainenkin, ja tuskin tosiaan olisin työssä ellen olisi tuntenut ihmistä, jolla oli minulle sopivaa työtä tarjolla. Moni muu kaltaiseni ei ole yhtä onnekas.
Onkohan tuo vanhin poika isän edellisestä suhteesta? Ihan erinäköinen kuin muut pojat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On väärin sanoa tätä perhettä köyhäksi, oikein kivan näköinen asunto, siistit vaatteet kaikilla, trampoliini näytti olevan ja autokin. Pienipalkkainen työssäkävijä joutuu ihan samalla tavalla laskemaan että mihin rahat riittää ja mitä voidaan ostaa, onko rahaa mökkibensoihin tai Särkänniemeen tai merkkireppuun. Näin meilläkin eikä tulisi mieleenkään sanoa että olemme köyhiä.
Köyhyys on aina suhteellista. Suomen varallisuus on kasvanut, mutta samalla voimakkaasti keskittynyt suurituloisille. Keskiluokasta joko pudotaan köyhyyteen tai jotkut harvat pääsevät kiipimään suurituloisten joukkoon, yleensä sijoittamalla tai perimällä.
Tuo perhe ei ole köyhä. Elää oikeinkin hyvää keskiluokkaista elämää.
Veronmaksajien kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi voisi olla vaikka perheen äiti syömättä jos ei ruokaa riitä. Jo linkkiä avaamatta kun pystyi ennustamaan miltä "nälässä elävän" perheen, tai ainakin sen äidin, ruumiinrakenteet näyttää. Syömättömyydellä kun ei tuonmuotoiseksi pääse.
SYDÄNSAIRAUS,kerryttää nestettä joka puolelle. Hänellä vieläpä paha sydänsairaus. Lue juttu uudelleen ja googlaa se sydänsairaus ja ole hiljaa sen jälkeen!
Älä tuomitse tietämättä asioita.
Sydämen vajaatoimintaa syödään nesteenpoistolääkettä. Itsellä on sama sairaus ja eka hoito oli laihdutus. Tämä nyt mikään paha sairaus ole nuoremmalla ihmisillä, tähän kuolee vanhempana ja ne jotka eivät hoida itseään. Jos tuolla naisella olisi paha sydänsairaus, ei hän olisi kestänyt noin monia raskauksia.
Sydämen vajaatoiminta ei ole itsenäinen sairaus, vaan siellä on aina taustalla se varsinainen sairaus joka sen aiheuttaa. Yleensä nämä ovat tulehduksellisia sydänsairauksia, joit ylipaino ei aiheuta, eikä laihduttaminen paranna sairautta, vaikka voi potilaan oloa helpottaa. Kortisonilääkitys kuitenkin voi tehdä laihduttamisen käytännössä mahdottomaksi; tämä on yksilöllistä. Tämänkin tietäisit, jos oikeasti olisit vajaatoimintapotilas.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo vanhin poika isän edellisestä suhteesta? Ihan erinäköinen kuin muut pojat.
On se uusperhe. Ainakin vanhin poika on isän, dokkarissa näkyi kyllä toinenkin aavistuksen vaaleampi naamainen poika ruokapöydässä. Että en tiedä oliko se joku kaveri vai veli.
Ainakin kolme nuorinta poikaa on yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autosta on muitakin kuluja kuin bensa. Nämä kun huomioidaan ,ei kannata itse autoa omistaa.
Sillä ei ole mitään merkitystä, jos et pääse sinne sairaalaan silloin kuin on tarvis. Jos sitä 50 euroa ei ole, sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
En usko tuohon sydänvikaan.
Mulla on tuttu jolla on ”kipeä käsi”.
Kovasti aina käy suunnittelemassa työllisrymistä mutta aina on huono hetki. Tätä on nyt jatkunut 23 vuotta.
Ja hänenkin tyttärensä oli tuollainen erityisautwttava ja kaiken maailman tukia sai nyhdettyä hänestäkin.
Kiikutti myös vanhan äitinsä kotiinsa ja kas siitäkin alkoi juosta tukia.
Tiedätkö, että jos kirjoittaisit tämän omalla nimellä, se olisi kunnianloukkaus? Ihmiset luulevat, että nykyisin voi sanoa mitä tahansa toisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon!
Edellisellä kirjoittajalla löytyy sisua ja selkärankaa. Ennen myös köyhille ihmisille oli kunnia-asia pärjätä omillaan ja pyrkiä eteenpäin elämässään
Tekee pahasti sairaana kolmea työtä ja itkee väsymystään. Helpommalla pääsevät ihmiset oksettavat. Ei millään tasolla tervettä.
Minkä palkinnon nämä marttyyriraatajat odottavat itselleen saavansa? Ennenaikaisen kuoleman, kun tappavat itsensä työllä?
Selkärangat omaavat ihmiset ottavat vastuun myös omasta terveydestään.
Jos ihmisellä on selkärankaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole mitään merkitystä, jos et pääse sinne sairaalaan silloin kuin on tarvis. Jos sitä 50 euroa ei ole, sitä ei ole.
Mihin sairaalaan?
Aina voi soittaa ambulanssin.
Ja hehän pani nytkin menemään tonnin autoon. Sillä tonnilla ajaa aika monta taksikeikkaa.
Voi myös muuttaa.
Minä en ymmärrä miksi pitää ottaa lemmikkejä jos on rahat noin tiukilla. Minä olen yhden lapsen yksinhuoltaja, olen työtön. Kovasti haluttaisiin pojan kanssa kissa, mutta en ole hankkinut koska ei ole varaa. Itse ostohinta vielä menisi, mutta kissa pitäisi leikkuuttaa, ruuat ja hiekat maksavat, puhumattakaan mahdollisista eläinlääkärikuluista.
Toisen lapsen myös haluaisin ja olen asiaa harkinnut tosissani. Mutta koska nytkin on taloudellisesti niin tiukkaa, niin miten sitten jos minulla olisi vielä toinenkin lapsi. Puhumattakaan jos tekisin vielä kolme lisää?? Kyllähän se pahalta tuntuu kun näyttää siltä että en sitä toista voi saada, kun aina on ollut sellainen "tunne" tai ajatus että minun "kuuluu" olla äiti kahdelle. Mutta pakko ottaa järki käteen.
Todennäköisesti tulen työllistymään kyllä vielä, että katsoo sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon!
Tekee pahasti sairaana kolmea työtä ja itkee väsymystään. Helpommalla pääsevät ihmiset oksettavat. Ei millään tasolla tervettä.
Minkä palkinnon nämä marttyyriraatajat odottavat itselleen saavansa? Ennenaikaisen kuoleman, kun tappavat itsensä työllä?
Selkärangat omaavat ihmiset ottavat vastuun myös omasta terveydestään.
Jos ihmisellä on selkärankaa
Ja tämä läskikö on ottanut? Syö rasvaista epäterveellistä ruokaa eikä liiku ja opettanut lapsensakin samanlaisiksi.
Ketju on kokoomuksen puoluetoimiston kehittämä haukkumaketju. Muokataan asenteita seuraavan hallituksen toimenpiteitä varten. Tarkoitus on lakkauttaa sosiaaliturva ja laittaa kaikki työttömät orjatyöhön. Näin saadaan lopulta kaikki suorittavat työt sellaisiksi, että palkaksi riittää työmarkkinatuki noin 700 e kuussa verottomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko tuohon sydänvikaan.
Mulla on tuttu jolla on ”kipeä käsi”.
Kovasti aina käy suunnittelemassa työllisrymistä mutta aina on huono hetki. Tätä on nyt jatkunut 23 vuotta.
Ja hänenkin tyttärensä oli tuollainen erityisautwttava ja kaiken maailman tukia sai nyhdettyä hänestäkin.
Kiikutti myös vanhan äitinsä kotiinsa ja kas siitäkin alkoi juosta tukia.
Tiedätkö, että jos kirjoittaisit tämän omalla nimellä, se olisi kunnianloukkaus? Ihmiset luulevat, että nykyisin voi sanoa mitä tahansa toisista.
Ei ole kunnianloukkaus.
En usko pätkääkään tuohon tarinaan sydänviasta, enkä usko myöskään tarinaan pojan vammaisuudesta.
Enkä usko että jutun toimittaja on tarkastanut noiden todenperäisyyttä mitenkään.
En minä sano mitä tahansa. Sanon oman arvioni. Toimittajan olisi kannattanut tarkistaa faktat.
klo kirjoitti:
Tiedän pariskunnan jo vuosien takaa, silloin kun asuivat vielä Espoossa. Osa lapsista ovat aiemmista suhteista, ja ex-mies kyllä visusti edelleen elossa, vaikka joku keskustelija tätä pohtikin. Samantyyppinen on hänkin, vaikka ymmärtääkseni on kuitenkin jossain töissä. Lapsia hänelläkin eri suhteista.
Elämänhallinta on ohjelman naiselta ollut kyllä aina kadoksissa. Oli (ainakin tuolloin) hyvinkin vahvaluonteinen, aggressiivinen (myös fyysisesti), suhteet ja niiden selvittelyt olivat myrskyisiä, eikä työpaikoissa pysynyt. Syyt näihin löytyivät aina muualta kuin itsestä. Edut ja oikeudet yhteiskunnalta olivat ainakin tuolloin kyllä hyvinkin tiedossa, ja niitä myös käytettiin ahkerasti.
Naisen kerrottuun taustaan en ota kantaa, enkä lapsiin muuten. Heille toivon ainoastaan parempaa tulevaisuutta ja jonkinlaista irtautumista tuosta maailmasta.
Kiitos taustatiedoista. Jotain tällaista olen tässä ketjussa esittänytkin omana oletuksenani. Nykyinen mies on ilmeisen kiltti tossukka, jonka tämä "amatsoni" on saanut napattua. Nainen on vahvaluonteinen, joka tietää mitä haluaa.
Kyllä oitäisikin leikata tukia ja kunnon omavastuu kaikkiin tukiin. Kun ihmiset hankkiutuvat tahallaan tuollaiseen tilanteeseen niin eipä empatiat maksumieheksi joutuvilla työssäkäyvillä riitä. Miten voi laittaa smura 11 vuotta työttömänä it- alalla? Varsinkaan kun eivät edes asu missään korvessa.