Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?

Vierailija
13.02.2022 |

Kommentit (4664)

Vierailija
921/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kysymys: mitä hittoa noiden elämä on sinun elämästäsi pois? Saisitko sinä enemmän rahaa jos he eivät saisi? Olisitko onnellisempi kuin he jos hekään ei saisi?

Kannattaisi näiden täällä ulisijoidenkin katsoa enemmän omaan napaansa sillä se oma onnellisuus ja mielenrauha tulee sieltä, ei siitä että joku muu saa jotain enemmän tai muuta kuin minä. Kannattaisi keskittyä omaan matkaan ja tehdä siitä parempi eikä ulista että jo en minä niin ei muutkaan! Aina on joku joka saa sinua enemmän tai sinua vähemmän ja jos aiot tuhlata elämäsi siinä vinkumiseen niin sama kun pistäisit sen pimeän perunasäkin päähäsi jo tänään.

Niin, ja miksi nämä keskituloiset tai pienituloiset (mutta ei ihan köyhät) eivät noudata omia neuvojaan? Jos palkka on liian pieni, niin miksi ei vaihdeta parempipalkkaiseen työhön? Tai oteta lisähommia tai kouluttauduta uudelleen? Miksi ei karsita reilusti menoja?

Onko ihmisoikeus asua isossa omakotitalossa  - siis kenenkään oikeus ihan tulotasoon katsomatta? Sitä sietäisi pohtia. Tarvitseeko nelihenkinen perhe laadukkaseen asumiseen toistasataa neliötä? Omasta mielestäni ei. Jos asuntolaina tuntuu isolta menolta, niin oliko se pakko ottaa?

Pitääkö ulkomaanmatkalle päästä monta kertaa vuodessa tai edes kerran vuodessa? Onko se jokin ihmisoikeus? Jos ei polla kestä kotona olemista, niin suosittelen avun hakemista tunnetaitoihin ja - säätelyyn. Se ei nimittäin ole normaalia, että pää hajoaa, jos ei lomamatkalle pääse.

Voisin jatkaa listaa, mutta en jaksa. Toisten neuvominen on niin hemmetin helppoa ja niin herkullista. Maassa makaavien potkiminen kaikkein herkullisinta, eikö niin? Helpottaa niin hemmetisti omaa surkeaa oloa.

eivät kaikki keskituloiset asu omakotitaloissa ja käyttävät jo näitä säästöniksejä valmiiksi..mut oletko tosiaan sitä mieltä että keskituloisten pitää opiskella ja raataa vielä enemmän, jotta voi maksaa vielä enemmän veroja, jotta nämä kun mulla on oikeus tyypit olisivat tyytyväisiä? ( spoiler- mikään ei tule riittämään)

Suomen sosiaalimenoista menee suurin osa terveydenhuollon kuluihin ja eläkkeisiin. Myös erilaiset perheiden saamat etuudet vievät kakusta isomman osan kuin esim. työttömyys- ja asumistuet.

Tilastokeskuksen sivuilta löytyy tiedot:

https://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_sosiaaliturva.html#Sosiaaliturvan…

Ja verovarojahan käytetään paljon muuhunkin kuin sosiaalimenoihin, minkä tietysti itsekin tiedät.

Vierailija
922/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ulkomaalaisia? Mistä se isä tänne on tullut jos suomalainen ei ole?

Jochen Walhelm.

Tiedän. Mutta onko syntynyt muualla ja lapsuusperheensä joskus muuttanut tänne? Eihän pelkkä ulkomaalainen nimi kerro ihmisen taustasta juurikaan mitään. Vaikka sukujuuret olisivat muualla niin hän voi olla ihan syntyperäinen suomalainen, kenties useassa polvessa jo.

Juuri näin. Miehen vanhemmilla oli kesämökkikin. Tuskinpa ulkomailta käsin mökkeilee.

Monilla saksalaisilla on Suomessa kesämökkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se isä oli jotenkin hitaalla käyvän oloinen.

Äiti oli röyhkeä ja taitava manipuloija.

Vierailija
924/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jochen Walhelm.

Tiedän. Mutta onko syntynyt muualla ja lapsuusperheensä joskus muuttanut tänne? Eihän pelkkä ulkomaalainen nimi kerro ihmisen taustasta juurikaan mitään. Vaikka sukujuuret olisivat muualla niin hän voi olla ihan syntyperäinen suomalainen, kenties useassa polvessa jo.

Juuri näin. Miehen vanhemmilla oli kesämökkikin. Tuskinpa ulkomailta käsin mökkeilee.

Ai sellaisilla saksalaisilla joiden lapsi puhuu täydellistä suomea? Tuon nimisiä ihmisiä on asunut Suomessa ainakin 1800-luvulta lähtien.

Vierailija
925/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihailen sitä positiivisuutta, joka tästä perheestä huokuu, vaikka elämä on ollut vaikeaa ja vastoinkäymisiä on riittänyt.

Ai ai kun nauttisin minäkin, kun rahashekki tulisi tilille joka kuukausi ja voisin lorvia kotona. 

No niinhän sinä teetkin.

Vierailija
926/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kysymys: mitä hittoa noiden elämä on sinun elämästäsi pois? Saisitko sinä enemmän rahaa jos he eivät saisi? Olisitko onnellisempi kuin he jos hekään ei saisi?

Kannattaisi näiden täällä ulisijoidenkin katsoa enemmän omaan napaansa sillä se oma onnellisuus ja mielenrauha tulee sieltä, ei siitä että joku muu saa jotain enemmän tai muuta kuin minä. Kannattaisi keskittyä omaan matkaan ja tehdä siitä parempi eikä ulista että jo en minä niin ei muutkaan! Aina on joku joka saa sinua enemmän tai sinua vähemmän ja jos aiot tuhlata elämäsi siinä vinkumiseen niin sama kun pistäisit sen pimeän perunasäkin päähäsi jo tänään.

Niin, ja miksi nämä keskituloiset tai pienituloiset (mutta ei ihan köyhät) eivät noudata omia neuvojaan? Jos palkka on liian pieni, niin miksi ei vaihdeta parempipalkkaiseen työhön? Tai oteta lisähommia tai kouluttauduta uudelleen? Miksi ei karsita reilusti menoja?

Onko ihmisoikeus asua isossa omakotitalossa  - siis kenenkään oikeus ihan tulotasoon katsomatta? Sitä sietäisi pohtia. Tarvitseeko nelihenkinen perhe laadukkaseen asumiseen toistasataa neliötä? Omasta mielestäni ei. Jos asuntolaina tuntuu isolta menolta, niin oliko se pakko ottaa?

Pitääkö ulkomaanmatkalle päästä monta kertaa vuodessa tai edes kerran vuodessa? Onko se jokin ihmisoikeus? Jos ei polla kestä kotona olemista, niin suosittelen avun hakemista tunnetaitoihin ja - säätelyyn. Se ei nimittäin ole normaalia, että pää hajoaa, jos ei lomamatkalle pääse.

Voisin jatkaa listaa, mutta en jaksa. Toisten neuvominen on niin hemmetin helppoa ja niin herkullista. Maassa makaavien potkiminen kaikkein herkullisinta, eikö niin? Helpottaa niin hemmetisti omaa surkeaa oloa.

Iso osa asuu siellä ja siten kuin missä asuu siksi että heillä on TYÖT siellä.

Ja mikä maassa makaava tuo nyt oli?

Mikä työ edellyttää ison omakotitalon hankkimista?

Mistä ihmeestä sinä puhut?

Lue aiemmat viestit.

Vierailija
927/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jochen Walhelm.

Ai sellaisilla saksalaisilla joiden lapsi puhuu täydellistä suomea? Tuon nimisiä ihmisiä on asunut Suomessa ainakin 1800-luvulta lähtien.

No esimerkiksi mun serkulla. Viettänyt aina kesänsä täällä ja puhuu täydellistä suomea. Isoäitinsä muutti Saksaan joskus sodan jälkeen.

Serkun nimi on täysin saksalainen.

Vierailija
928/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue aiemmat viestit.

En jalsa sun sössötyksiäsi selata.

Vierailija
929/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jochen Walhelm.

No esimerkiksi mun serkulla. Viettänyt aina kesänsä täällä ja puhuu täydellistä suomea. Isoäitinsä muutti Saksaan joskus sodan jälkeen.

Nyt ei puhuta Saksaan muuttaneista suomalaisista.

Vierailija
930/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jochen Walhelm.

Ja tämä Jochen on aikuisiällä tullut Suomeen?

Jotenkin luulen että sukunsa on ollut täällä jo pidempään.

Vierailija
931/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jochen Walhelm.

Nyt ei puhuta Saksaan muuttaneista suomalaisista.

Ei mun serkkuni ole Saksaan muuttanut suomalainen.😂

Vierailija
932/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jochen Walhelm.

Ja tämä Jochen on aikuisiällä tullut Suomeen?

Jotenkin luulen että sukunsa on ollut täällä jo pidempään.

Mahdoton sanoa kun se ämmä siinä nyyhki vain omaa tarinaansa eikä tää juuri puhunut

Vierailija
933/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotias tulee vieraaseen maahan, viiden vuoden päästää pääsee lastenkotiin koska adoptioperheessä ei voi elää. Tällä lapsella ei ole ollut mitään muuta. Ei tätejä, ei kummeja, ei serkkuja, ei kenties edes isovanhempia. Sen jälkeen elämä laitoksessa eli lastenkodissa. Ei todellakaan mikään normaali lapsus ja tottakai sillä on merkitystä esim. turvallisuudentunteeseen. 

Antakaa armoa perheelle, äidille ja isälle, ei kukaan meistä ole täydellinen.

Vierailija
934/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä hyvinvoivat alemman- ja ylemmän keskiluokan kultapossukerholaiset arvostelevat kovin sanoin jutun perhettä.

Hyvin havaitsee, ettei sitä ymmärrystä heikompiosaisia kohtaan tunnu moneltakaan löytyvän, jos ei ole omakohtaista kosketuspintaa asioihin. Tuomita kyllä silti osataan.

Vai ärsyttääkö arvostelijoita eniten se, ettei heillä itsellään ole noin lämmin suhde omiin lapsiinsa tai aikaa heille. Suhde, joka ei perustu rahalla ostettuun rakkauteen.

Harva ymmärtää, että voivat itsekin joskus olla köyhiä. Työkyky ja terveys voi mennä silmänräpäyksessä jos huono tuuri käy.

Tämä on aivan totta, että varsin hyvinkin pärjäävä ihminen voi yhtäkkiä olla köyhä. Kaikkea elämässä eteen tulevaa ei voi ennakoida ja harvalla on niin paljon omaisutta, että sen turvin pystyisi elämään vaikka ei enää ikinä voisi tehdä työtä tai saisi työtä, tai saisi kunnolla palkattua työtä (Suomessakin on työtä tekeviä köyhiä, matalapalkka-alojen tuloilla eletään kädestä suuhun, se on omakin elämäntilanteeni). Monella keskiluokkaisella on myös paljon velkaa, esimerkiksi iso asuntolaina jonka kanssa on katastrofi jos tulot tippuvat.

Ajatus omasta putoamisesta köyhyyteen pelottaa, ja siksi on mukavampi uskotella itselleen, että niin ei voisi koskaan käydä. Että ne köyhät, ne ovat ihan erilaisia kuin itse on, perustavanlaatuisella tavalla erilaisia, ne ovat Toisia, ja siksi ei itse voisi koskaan olla samassa tilanteessa. Köyhien toiseuttaminen etäännyttää köyhyyden itsestä, köyhyys ei koske Minua, koska Minä olen erilainen ihminen, fiksumpi, korkeamman moraalin omaava, yksinkertaisesti parempi, aivan eri lajia kuin nuo köyhät.

Ja vitut. Olen ollut köyhä, enkä mikään malliköyhä, jalo ja nöyrä. Vaan virheitä tehnyt ja paljon. Ikinä muita en ole köyhyydestä syyttänyt, lähinnä ehkä vanhempiani mutta mitäpä heidän syyttäminen auttaisi.

Suomessa köyhyydestä nousee, vaikkei olisi äärettömän ahkera ja neuvokas tai suurta verkostoa auttamassa. Vaatii ihan vaan sitä, että tekee itse pienen osansa.

Nouseeko aina? Nouseeko jos vaikka sairastuu tai vammautuu työkyvyttömäksi eikä ole ehtinyt kerryttää eläkettä? Nouseeko jos jää työttömäksi vanhemmalla iällä ja kukaan ei enää edes kutsu työhaastatteluun kun on liian vanha? Nouseeko jos omaa sellaiset oppimisvaikeudet, että moni matalapalkkatyökin on liian vaativaa? Nouseeko jos ei ole koskaan mistään saanut pärjäämisen ja normaalin elämän mallia?

Vaikka joku pystyy, vaikka sinä pystyit, ei se tarkoita, että jokainen pystyy, eikä se tarkoita, että se joka ei pysty on vain niin laiska ja huono ihminen.

Vierailija
935/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä Patricia Walhelmin kanssa siitä, että köyhän pitäisi pystyä saamaan niin monta lasta kuin haluaa, vaikka ei olekaan rahaa. Jokainen perhe joutuu miettimään kuinka moneen lapseen on varaa. Heidän tilanteeseen vaikuttaa olennaisesti lasten määrä eikä sitä pysty kieltämään mitenkään. On kurjaa kun joudutaan tekemään päätöksiä lasten hankinnasta talouden ehdoilla, mutta pitää miettiä minkälainen elintaso kuitenkin helpottaa elämää. Minä keskituloisena keskiluokkaan kuuluvana ihmisenä päätin, että kaksi lasta on maksimi meidän perheessä osittain sen vuoksi, että haluan taata sen, että meillä on varaa elää mukavaa elämää ja kustantaa lasten harrastukset. En halua, että joutuisimme tilanteeseen, jossa näistä asioista on tingittävä, koska lapsia on liikaa emmekä pysty elättämään heitä kaikkia kunnolla.

Sama tilanne täällä. Sydäntäni särki, kun jouduimme tekemään päätöksen, että kahteen lapseen riittää meidän talous. Minä käyn töissä, miehellä pätkätöitä. Nyt, kun lapset alkavat olla murkkuikäisiä, ymmärrän, että oli ainoa oikea päätös. Harrastukset, vaatteeet yms. maksaa todella paljon. Ei todellakaan olisi ollut varaa kolmanteen. Siksi tuntuukin jotenkin epäreilulta, että työttömillä on etuoikeus hankkia viisi lasta ja yhteiskunta maksaa.

Vierailija
936/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja paha karsastus isipapalla myös. Ohis.

Vierailija
937/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue aiemmat viestit.

En jalsa sun sössötyksiäsi selata.

No älä sitten kysele.

Vierailija
938/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitistä samaa mieltä mutta isä oli hyvin varautunut ja selvästi onneton. Jotenkin luovuttaneen oloinenkin.

Isälle ja lapsille toivoisin hyvää mutta valitettavsti äiti ei saanut empatiaani nousemaan yhtään.

Vierailija
939/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6-vuotias tulee vieraaseen maahan, viiden vuoden päästää pääsee lastenkotiin koska adoptioperheessä ei voi elää. Tällä lapsella ei ole ollut mitään muuta. Ei tätejä, ei kummeja, ei serkkuja, ei kenties edes isovanhempia. Sen jälkeen elämä laitoksessa eli lastenkodissa. Ei todellakaan mikään normaali lapsus ja tottakai sillä on merkitystä esim. turvallisuudentunteeseen. 

Antakaa armoa perheelle, äidille ja isälle, ei kukaan meistä ole täydellinen.

Kyynel kyynel kyynel nyyhke.

Eihäm hänkään ole armoa antanut niitä kersoja vääntäwssään.

Jossain vaiheessa aikuisen elämässä tulee kohta jossa sillä kauheella lapsuudella ei vaan voi enää ratsastaa.

Ja tällä ammattikarjakolla se raja oli toisen lapsen jälkeen.

Vierailija
940/4664 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitistä samaa mieltä mutta isä oli hyvin varautunut ja selvästi onneton. Jotenkin luovuttaneen oloinenkin.

Isälle ja lapsille toivoisin hyvää mutta valitettavsti äiti ei saanut empatiaani nousemaan yhtään.

Ei normaaliälyllä varustettu mies ajaudu tuollaiseen tilanteeseen! Miksei ole pannut piuhojaan poikki?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi