koiran astutus
Ketään kasvattajaa paikalla?
Tänään kävi koirallani juoksuinen narttu kotona astutusreissulla. Koiran omistaja ei ole kasvattaja mutta rekisteröityjä pentuja oli tarkoitus tehdä. Molemmat ollaan lähes ensikertalaisia tässä asiassa. Alkuun narttu antoi tiukasti hammasta kun urokseni edes haisteli takapäätä. Kokeilimme sekä sisällä että ulkona. Sitten nartun omistaja piti nartusta etupuolelta kiinni ja urokseni uskalsi astua. Otti tiukasti moneen kertaan kiinni takapäästä ja selkeästi yritti osua siinä kuitenkaan onnistumatta. Tätä yritettiin kauan ja uros lepäsi aina välillä sisällä. Menimme ulos ja vaikka ei saisi antaa olla keskenään niin ulkona narttu tarjosi itseään selvästi mutta uros ei osunut. Lähtivät sitten pois eikä halua kokeilla uudestaan.
Voisiko narttu antaa astua ilman että oli vielä parhaat päivät? Nartun omistaja ei ollut ihan varma milloin juoksut alkoivat mutta nyt kolme päivää kääntänyt häntää omille nartuille heillä kotona. Hammasta kuitenkin antanut.
Mielestäni pimppa näytti kohtuu pienelle enkä meinannut sitä löytää karvojen seasta.
Urokseni on muutoma vuosi sitten onnistuneesti parissa minuutissa astunut meillä käyneen nartun. Eikä silloin ollut tämmöistä ongelmaa. Sillä koiralla oli mielestäni turvonneempi pimppa.
Joten miten olisi pitänyt toimia?
Kommentit (28)
HIENOA ETTÄ MEITÄ PIDETÄÄN TÄMÄNKIN ALAN ASIANTUNTIJOINA!
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 04:30"]Niin "tyhmä" syy oli että nartun omistaja halusi nartulta itselleen pennun koska tykkää koirastaan ja on hyvä agilitykoira kuten minun koirani. Itse en olisi tästä pentueesta ollut ottamassa pentua. Ihmetytti vaan kun ekalla kerralla silloin muutoma vuosi sitten onnistui. Silloin nartun omistaja kasvattaja mutta koirat vapaana sisällä ja uros astui heti hyvin. No oli miten oli...saimme kokemusta jos tulee kyselyä muuten. Sitä karvaakin oli pimpan ympärillä paljon ja tosiaan kovin pieni.
[/quote]Se oli koiran pimppa.... Normaalia.
Jos nartulta tulee hammasta niin ajankohta ei ole oikea. Oikeassa ajankohdassa narttu sekä uros ovat hyvin halukkaita ja ellei kokoeroa ole valtavasti niin kokenut uros löytää kyllä tiensä perille. Suorittimen progesteroni testiä ensi kerralla, jotta tietää kannattaako kokeilla astutusta vai odottaa vielä.
Juu liian aikaista oli. Nartun omistajan olis kannattanut käydä kennelliiton kasvattajakurssi niin ois ollut selvillä tämäkin. Se että nartut hyppii kotona toistensa selkään ei viel tarkoita, et ois vamis myös urokselle. Pitää olla valmis ajelemaan useampana päivänä.
Mutta ehkä hyvä niin. Aika paljon pitää muutakin tietää esim.koiran synnytyksistä ja pikkupentujen hoidosta, joten ehkä nartun om.ei ollut vielä valmis vastuulliseen hommaan.
Nim. 11 pentuetta kasvattanut
Koiran astutus ei ole aina yhtä helppoa kuin Airan kostutus.
Vierailija kirjoitti:
Nartuilla on vielä se tapa, että ei niille ihan mikä uros tahansa kelpaa. Sekin on nähty, että narttu vaan istuu sitkeästi paikallaan toivotun uroksen kanssa, mutta itse valitsemansa luo vaelsi monta kilometriä jos uros oli kiinni eikä päässyt nartun luo.
Ihmisillä on tuo sama tapa!! Vaikka nainen tapaisi tosi loistavan miehen, niin silti pitää alkaa etsiä parempaa.
Täältähän löytyy asiantuntemusta ihan mihin vaan! Oman kokemuksen perusteella koira itse tietää sen oikean ajan parhaiten. Tai siis koirat, ei fiksu uros edes yritä mitään jos ei ole hyvä aika.
Varmimmin pentuja tulee vahingossa. Päästäpä juoksuinen narttu kerran vahingossa irti, niin se ehtii löytää jostain innokkaan uroksen, vaikka ihmiset eivät olisi edes huomanneet juoksua. Ja sitten suurella työllä ja vaivalla yritetään saada astutetuksi sopivalla uroksella, ei hommasta tule yhtään mitään.
Nartuilla on vielä se tapa, että ei niille ihan mikä uros tahansa kelpaa. Sekin on nähty, että narttu vaan istuu sitkeästi paikallaan toivotun uroksen kanssa, mutta itse valitsemansa luo vaelsi monta kilometriä jos uros oli kiinni eikä päässyt nartun luo.