Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä aina haukutaan sairaanhoitajia, lähihoitajia yms? Alkaa tosiaan huvittamaan

Vierailija
24.09.2006 |

joidenkin muka " fiksumpien" mammojen nokkela ammattien arvostelu. Sairaanhoitajia on maassamme niin monia, että ei siitä yhtä ja ainoaa ihmistyyppiä löydy. Yhtä lailla voiai ajatella, että vähintään yhtä typerää on opiskella jotain puolalaista runoutta ja käytännöllistä filosofiaa jossain yliopistolla ja työskennellä sitten jossain Stokkan kassalla...mutta sehän on fiksujen touhua se.

Erikoista, kun omassa ystäväpiirissäni on kymmeniä sairaanhoitajia ja tietysti monen muunkin ammatin edustajia ( tutkijatohtoreita., lääkäreitä, opettajia, ekonomeja yms) ja ei tulisi mieleenkään pitää sairaanhoitajia jotenkin tyhmempinä kuin muita. Mutta ehkä olen itse niin tyhmä ( olenhan myös sairaanhoitaja), että viihdyn kaltaisteni joukossa. MInulla tosin on myös muun alan yliopistotutkinto ( maisteri), joten en sitten olekaan niin tyhmä, vai? Ja kumma kyllä, moni tuttavani on opiskellut myös paljon muutakin ja elämänhistoria saattaa olla aika värikäs. Työpaikoilla olen tutustunut 5-kymppisiin lähihoitajiin, joilla saattaa olla takanaan akateemisia koulutuksia yms " fiksun ihmisen" taustaa, mutta silti ovat jostain syystä hakeutuneet ko. koulutukseen ja töihin. Monella sairaanhoitajalla on itseni tavoin myös muuta koulutusta ( esim. pappi ja juristi-sairaanhoitajia tms).

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon tekemisissä hoitohenkilökunnan ja lääkäreiden kanssa (siis keskussairaalatasolla). Ja päällimmäinen käsitykseni ja kokemukseni on todella positiivinen! Useimmat hoitajat (sekä lähi- että sairaanhoitajat) ovat olleet todella ammattitaitoisia ja inhimillisesti potilaaseen suhtautuvia. Erään hoitajan toiminta (jossa kyseenalaisti lääkärin käsityksen) todennäköisesti pelasti lapseni hengen, olen siitä ikuisesti kiitollinen. Yleensä lääkäreiltä olen saanut paljon tylympää ja kurjempaa kohtelua osakseni. Toki hoitajienkin ammattikuntaan mahtuu niitä, joiden ei olisi alalle pitänyt päästäkään, mutta niinhän se on joka ikisessä ammattikunnassa. Itse arvostan suunnattoman paljon hoitajien työtä ja olen varma, että suurin osa arvostelijoista ei tiedä tuosta tärkeästä ammatista YHTÄÄN MITÄÄN!

Vierailija
102/117 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on krooninen sairaus ja sisareni sairastaa syöpää, äitini on pitkäaikaissairas. Joten kokemusta on tullut.

Ihan fiksujakin olen tavannut, mutta hirvittävän paljon ynseitä, typeriä, aloitekyvyttömiä, huonolla itsetunnolla varustettuja herkkähipiäisiä hosujia. Valitettavan paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisia, ja voin sanoa oman opetuskokemukseni perusteella, että

hoitoalalle hakeutuu fiksua, osaavaa porukkaa.

Ongelmana on vain se, että nuoret, juuri kouluun tulleet, kärsivät toisinaan heikosta itsetunnosta. He tietävät nämä amis-haukut ja kokevat ne aika raskaasti. Eivät tietenkään kaikki, mutta osa heistä.

On hienoa huomata, miten nämä nuoret kolmen vuoden opiskelun aikana kasvavat kohti ammattia. Siinä missä lukiolainen vasta aloittaa opintonsa, nämä hoitajiksi valmistuneet voivat aloittaa työelämän.

Se jos mikä on fiksua!

t. opettaja, joka käynyt lukion ja yliopiston

Vierailija
104/117 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kuulla teidän mielipiteitä, mutta sivistyneet ihmisethän tietävät, että mielipiteellä, huomautuksella, jopa palutteella ei ole varteen otettavaa merkitystä ilman henkilöllisyyttä. Että, jos todellisuudessa olette vierailiat tätä mieltä niin nimi alle, niin voidaan mielipiteenne ehkä huomioida.

Mutta tehän olette niin sivistyneitä kun hoitajat ovat tyhmiä, niin miksi, ette osaa antaa palutetta ja mielipidettä asian mukaisella tavalla, vaan piloudutte anonyymin taakse? Vai kääntyikö tyhmyys myös sivistyneiden puolelle?

Vierailija
105/117 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun jälkeen pääsin myös yliopistoon, mutta halu tehdä sairaanhoitajan työtä voitti. Mikäli olisi voinut lukea jonkinlaiseksi " ylemmäksi" sh:ksi, olisin lukenut, mutta nyt oli tyydyttävä 3,5 vuoden koulutukseen lukiopohjalla (muuten 4,5 v).

Olen usein miettinyt, että onko hoitoalalla keskimääräistä enemmän yleissivistyneitä ihmisiä? Näppituntumalla väittäisin, että suurin osa on käynyt lukion ja ainakin omissa työkavereissani ja sh-kavereissani on monella todella hyvät paperit. On jopa 9,5 keskiarvoa lukiosta ja laudaturin papereita, useimmilla ehkä sellaista 8,5 ka ja cumun tai magnan yo-paperit.

Lisäksi erittäin suuri osa opiskelee jotakin työn ohella: avoimessa approja, yliopistossa hoitotiedettä, terveystiedettä, johtamista tms. joko harrastuksena tai tutkintoon tähdäten. Kieliopintoja tms. Ette uskokaan kuinka paljon nykyään tarvitsee varsinkin englantia esim. ensiavussa tai tapaturmaosastolla!

Yksi asia, mikä voi johtaa hoitajien kyynistymiseen ja töykeäänkin käytökseen ajan myötä, on varmasti alimitoitettu miehitys ja työn määrä. Hoitoalalle hakeutuu usein hyvin tunnollisia ihmisiä ja työskentely omien voimavarojen rajoilla vuosikausia ja -kymmeniä väsyttää. Jatkuva tunne siitä, että potilaita ei ehdi hoitaa kuten haluaisi, ei ehdi kohdata ja keskustella, se syö miestä ja naista!

Yksi pointti on kuitenkin myös potilas. Suomalaisessa hoitokulttuurissa potilas sairaalakoltun päälle laitettuaan muuttuu täysin passiiviseksi, palveluksia vailla olevaksi. Ette uskokaan, millaisia potilaat voivat olla. Mutta tästä ei sen enempää, jokainen hoitoalan ammattilainen tietää mistä puhun.

Vierailija
106/117 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein se on merkki kiltistä tytöstä, joka uskoo auktoriteetteja. Aika hanhesta siis.

Vierailija
107/117 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäni tuntuu, että minulla ei ole mikään loistava itsetunto, mutta en usko että se negatiivisesti minusta näkyy. Pikemminkin palvelen varmasti liikaakin potilaita ja ystävällinen olen aina ja mielessäni manaisinkin potilasta.

sh

Vierailija
108/117 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin lähihoitajaksi ja kirjoitin samalla myös ylioppilaaksi mukavin arvosanoin. Nyt opiskelen yliopistossa (:

Vierailija
109/117 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua taitaa tosissaan nyppiä nämä jutut, mutta hanki itsellesi kunnon ammatti niin ei tarvitse katkeroitua!

Vierailija
110/117 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kritiikkiä ei siedetä ollenkaan.

Vierailija
111/117 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kritiikin sieto on tosi ylimalkainen ilmaisu. Menepäs antamaan kritiikkiä ihan kenen tahansa työstä, niin vastaus on harvoin kovin lämmin. Hoitotyössä työskennellään niin intiimeillä elämän alueilla, että kovin monet potilaat ovat tuntosarvet pystyssä erittäin herkkinä loukkaantumaan silloinkin, kun siihen ei oikeasti ole mitään syytä.

Tästä kertoo sekin, että välillä valitetaan, ettei henkilökemiat kohtaa hoitajalla ja potilaalla. Kuinka moni vaihtaa kaupankassan, kirjastotädin, opettajan, lastentarhanopettajan, what ever, sen vuoksi, että hän ei tunnu sielunkumppaniltani?

Vierailija
112/117 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaupanalalle opiskeleville opetetaan heti " asiakas on aina oikeassa" -ei tarkoita että on " oikeassa" vaan että asiakasta käsitellään oikein, hänen ongelma kuunnellaan, asiakas saa kommentoida tylystä myyjästä, huonosta tuotteesta jne.

Itse olen saanut 2 lasta ja toisen kohdalla olin kuuntelemassa kun kätilö läksytti yhtä asiakastaan todella törkeästi, juuri synnyttänyt nainen alkoi itkemään koska hän tivasi kätilöltä vastausta ja kätilö pommitti takasin. Itse sanoin mielipiteeni kätilölle ja jäin tukemaan itkevää esikoisen saanutta naista. Kätilö poistui paikalta.

Musta hoitajat tekee hyvää työtä, mutta kaikkea mahtuu mukaan! Hyvän työn voi tehdä huonosti, olla törkeä, ei viitsitä selittää asiakkaalle -tekeehän hoitaja sitä päivittäin, mutta unohdetaan että vastassa on ihminen joka on tilanteessa ekaa kertaa ja tilanne voi olla pelottava.

Mulla on tuttavapiirissä pari hoitajaa. En ole itse alalla.

Kummastuttaa miten hoitajat inisee jostain taustalta huonosta palkasta ja " kiireestä" . Kun asiat on NIIN huonosti. Vedetään niska limassa hommia, väsytään, masennutaan. Ja kaikki tämä " koska olen kutsumustyössä" ja olen KORVAAMATON!

Töihin on muka PAKKO mentävä. Sairaanakin. Onko kukaan kuullut REKRITÖINNISTÄ?? Sairaanhoitajan hommaan kuuluu ottaa toinen hoitaja jos yksi sairastuu. Mutta ei sitä hoitajat ajattele, ne tekee töitä siihen saakka kunnes pinna on tiukka ja joudutaan joko sairaslomalle piiiiiiiitkäksi aikaa tai vaihdetaan alaa: ei musta ollutkaan hoitajaksi; vaikka oikea syy on ettei hoitajia ole riittävästi, töitä ei keritä hoitamaan kuin vähän ja sekin huonosti. Ollaan vaan " korvaamattomia" ja poltetaan kynttilää molemmista päistä!

Ei mikään muu ammattikunta tee tuollasta!? Se on musta TYHMÄÄ! Oli ihminen itse miten järkevä hyvänsä muuten.

Kyllä mua ällöttää vanheta Tampereella jos tulevaisuus on paikassa jossa nyt 100 uutta hoitsua palkattiin että saadaan EDES keskinkertaista palvelua. Kyllä minua hävettäisi olla hoitaja tollasessa laitoksessa, ei yksi hoitaja pärjää mitenkään jos vajaus henkilöstössä on noin suuri!!! Pitää vaatia että hoidokit saa hoitoa SIVISTYNEESSÄ MAASSA. Ihmettelen miksei muut laitokset noussut NYT kun on saatu ennakko tapaus. Mutta olkaa vaan hiljaa ja kitukaa OI te viisaat ja korvaamattomat hoitajat!

Oksettaa ihan.

Vierailija
113/117 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja huseeraa potilaan/asiakkaan arimmilla, henkilökohtaisimmilla alueilla. Ja potilas/asiakas on usein myös haavoittuvaisimmillaan sairaana. Eli vaatii vähän päänkäyttöä olla kohtelias ja asiallinen potilaalle! Ja jos mokailee, se pitää sitten kanssa myöntää rehellisesti. Tää on minusta suurimpia puutteita!

Ja minä muuten kyllä valitsen kirjaston ja kaupan sen henkilökunnan palvelualttiuden mukaan. Samaten lasten päiväkoti ja koulu on valittu sen mukaan, miten tasokasta henkilökuntaa niissä oli. Tietenkin.

Vierailija
114/117 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ä myös on aina oltu aivan mahtavia. Sen sijaan Naistenklinikalla hoitajista osastolla suurimmasta osasta mulla ei ole mitään hyvää sanottavaa, ammattitaito ehkä muuten hyvä, mutta potilaiden kohtelu tiettyjen hoitajien taholta lähenteli julmuutta. Ja ne ihmissuhdetaidot on siinä(kin) työssä todella tärkeitä.

Vierailija
115/117 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tää on kumma keskustelu! Eiköhän jokainen halua tehdä hyvää työtä, toivoo että hänen työtä arvostetaan ja saa joskus kiitosta. Siksi kiitän työkaveria, mun koulussa on joskus sanottu että anna positiivista palautetta työkaverille. En ole hoitoalalla. Käytän lapsia neuvolassa ja lapset on hoidossa. Menen sairaalaan synnyttämään ja sairastaessa terkalle tai lääkärille. En silti koe tarvetta ylistää hoitohenkilökuntaa. Koska tasapuolisuuden nimissä pitäisi minun ylistää bussikuskia jonka kyydissä menen sairaana lääkäriin tai kiitän siivoojaa joka siivoaa kuraset jälkeni.

Harva teistä kiittää minua vaikka mun kautta ostatte ruokanne kaupasta.

Jos saan huonoa kohtelua niin valitan, se on mun oikeus. Itse arvostan sitä että saan palautteen itse kuin että minusta kanneltaisiin aina johtoportaaseen, minä olen luolteeltani ainakin semmonen että koitan parantaa huonoja puoliani.

Jos mulla on kädet niin kipeät etten jaksa avata karkkipussia niin soitan nappia että hoitaja tuo sakset. Sitä varten hoitaja on työssään, että auttaa minua, en tee sitä juoksuttaakseni hoitajaa vaan koska kädet on kipeät. Luulisi että hoitaja ymmärtää asian!! En minä ala hiljaa odottamaan kotiinpääsyä etten olisi tiellä tai vaivana -koska joku on minua sairaampi- Tai kysynkö saksia siivoojalta jolla teistä on huonompi työ kun kerkeää pitämään taukonsa?

Kiittelen hoitajia avusta. Mutta kyllä minusta on KAMALAA että joku alistuu tekemään työtä alimiehityksessä niin ettei kerkeä lakisääteiselle tauolle!

Kyseessä ei ole mitenkään se, että muut ihmiset työssään tekee huonompaa hommaa jos kerkee pitämään taukonsa! Kyseessä on se että hoitajat ei vaadi lakisääteistä taukoa!! Kyllä jokasella on oikeus istua ja ladata akkuja. Ei todellakaan ole kyseessä se että mun homma ei ole yhtä arvokasta jos istun taukoni. Kyllä meiltä saadaan kaikki ruokarekat liikkeelle ajallaan vaikka taukoni pidän. Meitä on töissä niin monta että työt saadaan tehtyä ja jokanen pääsee tauolle. Niin homman pitää mennä.

Silloin kun yksi hoitaja istuu taolla niin toinen kerkee hoitamaan sen lattialle kaatuneen ihmisen. Kukaan ei saa olla niin korvaamaton ettei voi olla tauolla! Herra jestas! Toistan: teitä on liian vähän!!

Ja kun joku ketjussa kirjoitti ettei niitä hoitajia niin vaan palkata varalle -ai miten niin ei?? Kyllä siihen vaan pitää palkata!! Hoitajiakin käsittääkseni saadaan palkattua ulkopuolisista. Meilläkin on tehtaalla kätilöitä, sairaanhoitajia töissä.

Teillä on niin kummat systeemit että roikutte sijaisina, työolot on huonot justiin siksi että sielä on kiire alimiehityksen vuoksi ja kamala nokkimisjärjestys; sinänsä tavallista toi nokkiminen kun on kyseessä naisvaltanen ala..

Huulet töttörällä luin kun joku mietti et miltä sitten tuntuu kun vanhat ikäluokat lopettaa työt ja sairaanhoitajia on vielä vähemmän ja joku Svetlana (vai mikä haukkumanimi olikaan) tekee töitä eikä ymmärrä enää mitä haluat.. Oletko ajatellut sitä että se on TAAS teiltä pois: teillä kiire lisääntyy ja asiakasmäärä nousee. Työpaikallasi olot PAHENEE.

Minä vaadin jatkossakin palvelua. En todellakaan odota mitään hotellipalvelua mutta normaalia sairaanhoitoa: annetaan lääkkeet, käännetään usein sängyssä, vaihdetaan vaippaa, jutellaan hetki, annetaan sakset karkkipussia varten. Jos tollanen aiheuttaa hoitajassa närää niin voi miettiä omaa asennetta (siis jos kyseessä ei ole asiakas joka selvästi juoksuttaa) tai sitä tarvitaanko lisää työvoimaa.

Vierailija
116/117 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sin aukaisua varten, ei potilas!

Se on muuten helppo sanoa, että teitä on liian vähän, vaatikaa lisää henkilökuntaa. Mutta pirulauta, kun kunnat säästävät, niin säästövaatimukset kohdistuvat hoitajien määrään. Sama asia, kuin koulujen lopettamiset ja suuret opetusryhmät. Eipä niitäkään saa estettyä, vaikka kuinka vanhemmat kapinoivat.

Kerropa keino, miten asia toteutetaan. Kun hoitoalan työssä ei voi laittaa lappua luukulle (jos voisikin, niin 5 minuutissa kaikkien palkka tuplattaisiin, jotta saataisiin hoitajat töihin) niin viime lakonkin suurin anti oli se, että työnantajat tulkitsivat, että lakkovahvuuksillakin pärjättiin " hyvin" . Eli potilasvahinkoilmoituksia ei tullut tulvimalla kun vähäiset hoitajat puursivat. Ja lakon seurauksena henklökuntamäärä on monessa paikassa alhaisempi nyt, kuin ennen lakkoa! Siinä teille ihmeteltävää!

Vierailija
117/117 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksamme koko ajan itse palkkamme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan