Miksi täällä aina haukutaan sairaanhoitajia, lähihoitajia yms? Alkaa tosiaan huvittamaan
joidenkin muka " fiksumpien" mammojen nokkela ammattien arvostelu. Sairaanhoitajia on maassamme niin monia, että ei siitä yhtä ja ainoaa ihmistyyppiä löydy. Yhtä lailla voiai ajatella, että vähintään yhtä typerää on opiskella jotain puolalaista runoutta ja käytännöllistä filosofiaa jossain yliopistolla ja työskennellä sitten jossain Stokkan kassalla...mutta sehän on fiksujen touhua se.
Erikoista, kun omassa ystäväpiirissäni on kymmeniä sairaanhoitajia ja tietysti monen muunkin ammatin edustajia ( tutkijatohtoreita., lääkäreitä, opettajia, ekonomeja yms) ja ei tulisi mieleenkään pitää sairaanhoitajia jotenkin tyhmempinä kuin muita. Mutta ehkä olen itse niin tyhmä ( olenhan myös sairaanhoitaja), että viihdyn kaltaisteni joukossa. MInulla tosin on myös muun alan yliopistotutkinto ( maisteri), joten en sitten olekaan niin tyhmä, vai? Ja kumma kyllä, moni tuttavani on opiskellut myös paljon muutakin ja elämänhistoria saattaa olla aika värikäs. Työpaikoilla olen tutustunut 5-kymppisiin lähihoitajiin, joilla saattaa olla takanaan akateemisia koulutuksia yms " fiksun ihmisen" taustaa, mutta silti ovat jostain syystä hakeutuneet ko. koulutukseen ja töihin. Monella sairaanhoitajalla on itseni tavoin myös muuta koulutusta ( esim. pappi ja juristi-sairaanhoitajia tms).
Kommentit (117)
Asiakkaat maksavat palkkasi, joten tietty nöyryys olisi syytä säilyttää. Tai vaihtaa alaa, jos ei niska taivu.
Vierailija:
Soitatte kelloa minuutin välein, kun lasiin pitää saada vettä tai peittoa kohentaa ja kuitenkin omat jalkasi ja kätesi toimivat.
Me olemme hoitajia, emme palvelijoita.
ja vaadin rahoilleni vastinetta myös kusipäisiltä konitohtoreilta!
Vierailija:
ja vaadin rahoilleni vastinetta myös kusipäisiltä konitohtoreilta!
Mutta maksan siltä teidän tumpeloiden palkat, joten minun silmilleni et hypi.
Näin se vain tässäkin yhteikunnassa vielä on.
Nyöryyttä ja empatiaa minulta löytyy, mutta palvelijaksi en suostu.
Jos jokainen potilas ymmärtäisi tuon eron niin työ olisi huomattavasti mukavampaa.
Todella järkyttävää lukea tällaisia kirjoituksia. Todella odotan sitä, että suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Mistä luulette saavanne hoitoa sen jälkeen? On varmaan kiva, kun osastolla tulee vastaan pelkkiä Svetlanoja, jotka eivät ymmärrä edes mitä puhut...
t. 50
Vierailija:
Asiakkaat maksavat palkkasi, joten tietty nöyryys olisi syytä säilyttää. Tai vaihtaa alaa, jos ei niska taivu.
Uskomatonta että tuollaisia on voinut olla hoitotyössä.
Tätä keskustelua kun seuraa niin huomaa miksi jotkut saavat terveydenhuollossa joskus huonoa kohtelua. Eihän tuollaisen hullun kanssa voi kukaan tulla toimeen.
No niin, poistun takavasemmalle. Kiitos väittelystä, huomaan, että sinulta loppui jo argumentit kesken joten tätä on turha jatkaa:)
Mielenkiinnosta kysyn, että mikä mahtaa olla oma koulutustasosi? Jutut on ainakin sitä tasoa, että liekö edes peruskoulu käytynä?
Jos siis minulta kysyt, kuka lienetkään. Olitkos itse joku likiläheshoitaja vai mikä?
67
Olen itse hoitaja ja todellakin käyttäydyn potilaita kohtaan ystävällisesti ja kunnioittavasti jne jne. " juoksen pää kolmantena jalkana" ja tiedän kyllä mitä on kiire (en syö, juo tai käy wc:ssä koko työvuoron aikana), on joskus vaikeaa hymyillä jäädä keskustelemaan vaikka potilas sitä haluaisikin, ei riitä aika. On hyvin vaikeaa tehdä työtään täysipainoisesti jos normaalisti pitäisi työvuorossa olla esim 5 hoitajaa ja vuoro tehdäänkin kahdella hoitajalla, valitettasti yhden ihmisen hoidettavaksi jää niin paljon asioita+potilaita, että on hyvin mahdotonta tehdä työtään niin kuin sen haluaisi tehdä. Kuitenkin se ikävä tosi asia, että nämä tilanteethan ei ole meistä hoitajista tai lääkäreistä kiinni, siihen vaikuttavat ylemmät tahot ja se ikävä asia, että sijaisia alkaa olla vaikea saada, eli työvoimapula alalla näkyy jo joissakin paikoissa.
Ketkä jaksaa valittaa hoitajien/lääkärien käyttäytymisestä, ottakaa yhteyttä ennemmin päättäviin elimiin, ystävällistä käyttäytymistä saa paljon paremmin hoitajilta, kun en ei ole työvoimapulan takia joutuneet olemaan 13 päivää putkeen töissä ja tekemään 13-14h työpäiviä siinä alkaa pakostakin jo jossakin vaiheessa hymy hyytymään yrityksistä huolimatta...
Miksi suostutte tuollaiseen? Eikös teillä ole ammattijärjestöä?
No sillä perusteella ei yliopistossa ole yhtään sen kummallisempia opiskelijoita kuin amk:ssakaan. Eikös yliopistoihin ole pääsykokeet, joihin päntätään vuosikausia ts luetaan pääsykoekirjoja ulkoa??? Mitä älykkyyttä se muka on? Vai väitättekö, että yliopistoihin opiskelemaan pääsevät hallitsevat alaansa (esim lääketiede) niin hyvin ettei tarvitse kirjoista mitään ulkoa opetella?
Meillä muuten oli töissä kesätyttönä eräs yliopisto-opiskelija, en ihan vakuuttunut hänen älykkyydestä, sillä hän ei osannut laskea edes yksinkertaista prosenttilaskua, joka meni vähän niinkuin näin; 1650:sta 10% + 17 euroa. Hän oli soittanut meidän pomolle ja kysynyt miten se lasketaan eikä siltikään ymmärtänyt....
passuuttaja soittelee tyhjänpäiväisiä asioita. Juuri yksi päivä oli hermoissa hillitsemistä, kun pitkän osaston toisessa päässä potilaan OMAINEN soitti kelloa ja halusi sakset, kun KARKKIPUSSI OLI NIIN VAIKEA AVATA! Oli lähellä, etten hypännyt pussin päälle. Saksia en vienyt, siinä meni raja minulla, vaan priorisoin erittäin huonossa kunnossa olevan leikkauspotilaani.
Esimerkiksi kun pyrkii opiskelemaan kieliä, katsotaan todistus, sitten on pääsykoekirjat, mutta ratkaisevinta on se, pärjääkö kielellistä lahjakkuutta mittaavissa testeissä.
Lääkäreille pitäisi saada jokin soveltuvuuskoe, etteivät täydet psykopaatit ja antisosiaaliset tapaukset pääsisi lainkaan asiakaspalvelutyöhön.
Minä en muuten ymmärrä tuota sairaanhoitajien kerskailua päässälaskutaidoillaan. Tietenkin pitää osata annostella oikein, mutta kyllä vähintään yhtä tärkeää on osata se varsinainen hoivatyö.
T:lääkäri