Miksi täällä aina haukutaan sairaanhoitajia, lähihoitajia yms? Alkaa tosiaan huvittamaan
joidenkin muka " fiksumpien" mammojen nokkela ammattien arvostelu. Sairaanhoitajia on maassamme niin monia, että ei siitä yhtä ja ainoaa ihmistyyppiä löydy. Yhtä lailla voiai ajatella, että vähintään yhtä typerää on opiskella jotain puolalaista runoutta ja käytännöllistä filosofiaa jossain yliopistolla ja työskennellä sitten jossain Stokkan kassalla...mutta sehän on fiksujen touhua se.
Erikoista, kun omassa ystäväpiirissäni on kymmeniä sairaanhoitajia ja tietysti monen muunkin ammatin edustajia ( tutkijatohtoreita., lääkäreitä, opettajia, ekonomeja yms) ja ei tulisi mieleenkään pitää sairaanhoitajia jotenkin tyhmempinä kuin muita. Mutta ehkä olen itse niin tyhmä ( olenhan myös sairaanhoitaja), että viihdyn kaltaisteni joukossa. MInulla tosin on myös muun alan yliopistotutkinto ( maisteri), joten en sitten olekaan niin tyhmä, vai? Ja kumma kyllä, moni tuttavani on opiskellut myös paljon muutakin ja elämänhistoria saattaa olla aika värikäs. Työpaikoilla olen tutustunut 5-kymppisiin lähihoitajiin, joilla saattaa olla takanaan akateemisia koulutuksia yms " fiksun ihmisen" taustaa, mutta silti ovat jostain syystä hakeutuneet ko. koulutukseen ja töihin. Monella sairaanhoitajalla on itseni tavoin myös muuta koulutusta ( esim. pappi ja juristi-sairaanhoitajia tms).
Kommentit (117)
Tulkaapas päiväksi teho-osastolle töihin niin loppuu tällainen narina. Täällä puhuttiin helpohkosta työstä. Tällainen työ ei tule koskaan olemaan helppoa koska uusia vakavia sairauksia ilmenee ja jokaisella potilaalla (eivät ole asiakkaita vaan potilaita) sairaus tai trauma on omanlaisensa.
Tervetuloa teholle myöskin potilaaksi te jotka niin arvostatte meitä. On varmaan hienoa maata henkitoreissaan hengityskoneessa kun minä ja muut tyhmät säädämme konetta josta elämänne riippuu. Lisäksi laitamme teihin lääkkeitä joissa pienikin annostusvirhe voi koitua kuolemaksi. Ette pysty edes puhumaan. Joudutte vain katsomaan kun idioottihoitaja hyörii ympärillä ja tekee jotain tyhmää.
Tosiasiassa toivon ettemme koskaan tapaa.
Niin ihanaa kuin olisikin keskustella teidän, älykkäiden, hohdokkaiden hoitsujen kanssa, niin taidan mieluummin mennä vaihtamaan kissanlaatikon hiekat. I rest my case. (Ps. tiedoksi sairaanhoitajille: se tarkoittaa, että olen todistanut pointtini, ja lopetan keskustelun. Voitte vapaasti jäädä hehkuttamaan hoitoalan ihanuutta - ehkä vielä joskus itsekin uskotte siihen!)
Mutta et saanut minua vaihtamaan alaa, edes harkitsemaan sitä. Piste.
lähtöä, yhteensä 1 1/2 vuotta. Miksikö niin kauan? Olen mies, ja kävin intissä välissä, ja jäi luppoaikaa...:D
Olen nykyinen akateeminen, melkoisen älykäskin. Koen em. syistä olevani kyvykäs kirjoittamaan tähän ketjuun.
Henkilökohtaiset johtopäätökset:
En tavannut normaalia tyhmempiä ihmisiä, päinvastoin. Työilmapiiri oli erinomainen, ihmiset inhimillisempiä kuin muilla työpaikoilla, joissa olen ollut.
Työ oli raskainta, mitä olen koskaan tehnyt. Ja uskokaa - olen tehnyt monenlaista työtä, monenlaisissa ympäristöissä. On ollut projektinvetovastuuta jne.
Uskon, että eräs tässä ketjussa alkupäässä kirjoittanut on oikeassa: sairaanhoitajat edustavat arvoja, joita ei tässä ajassa arvosteta. Nyt pitäisi olla tehokas, kylmä, laskelmoiva, tuottava. Sairaista ja heikoissa huolehtimisessa ei ole mitään näistä. Nämä asenteet tuottaa koveneva kilpailuilmapiiri - ja mitä kovemmaksi kilpailu menee, sitä kovemmaksi asenteet kärjistyvät.
Uskon myös, että joillakin on henkilökohtainen vendetta julkisia palveluja vastaan - koska tämä maksetaan minun verorahoillani jne. Edelleen pidän tätä esimerkkinä kovenevista arvoista, jotka eivät ole oikein mitenkään puolusteltavissa - ne ovat nimittän pelkkää itsekkyyttä.
ystävän lohdutukseksi tarkoitetut selitetykset. Kas kun hän ei selittänyt, että tuota hakijaa ei otettu, jotta hän pääsisi muualle yhteiskunnallisesti vaikuttavampaan asemaan, kun sh:t ei ole niin tärkeitä :-)
Eräs ystäväni luki kemiaa yliopistossa, keskeytti sen ja haki useita kertoja lähihoitajaksi. Eikä päässyt! Tällä hetkellä hänellä ei ole ammattia. Haluaisi hoitoalalle, mutta portti pystyssä soveltuvuuskokeiden johdosta.
Uskon, että suurin osa sh-ammatin haukkujista on tosiaan katkeroituneita alalle yrittäneitä. Yliopistoonkin voit yrittää lukuisia kertoja,mutta hoitoalalle et pääse, jos valitsijat niin päättävät :-)
Ai kun alkoi päivä hyvin ja olen NIIN YLPEÄ ammatistani!
Monelle voi olla yllätys, että monet miehet vaihtavat miesvaltaiselta alalta hoitoalalle. Eräskin paperimies oli meillä sh-harjoittelujaksolla. Hän sanoi, että palkan laskun kompensoi se, että pääsee tekemään työtä ihmisten kanssa. Koneiden kanssa seurustelu ei pidemmän päälle sovi kaikille.
Olen akateemisen loppututkinnon suorittanut, hyväpalkkaisessa työssä, enkä todellakaan haikaile hoitajaksi.
Hyvin paljon olen saanut nuivaa ja surkeaa palvelua hoitajiltaja kyllä minusta tääällä monen hoitajan kirjoituksesta paistoi sellainen yli-ihmisen asenne, että puistattaa. Selvä kykenemättömyys toimia rakentavassa yhteishengessä potilaan kanssa ja halu piiloutua muiden vastuunkantajien selän taa ja syyttää aina jotakuta muuta työolosuhteista.
joiden mielestä sairaanhoitajat on pelkkää plää plääätä ja koko hoitotyö silkkaa paskaa, enää tulko valittamaan niitä typeriä vaivojanne mihinkään julkiseen terveydenhuollon yksikköön, älkääkä viekä lapsianne neuvolaan jossa idiootit terveydenhoitajat rakkaita yliviisaita lapsianne tutkiskelee.
Painukaa joukolla yksityiselle! Vahinko tietysti teille että sielläkin ne samat paskapäähoitajat, jotka siis ovat koiraakin tyhmempiä, ovat taas vastassa.
Ihmettelen vielä sitäkin että mistä luulette saavanne avun kun sairastutte? Eihän tyhmät idiootit VOI mitenkään osata hoitaa teitä. Parempi jäädä kotiin ja kuolla sinne. Älkääkä ikinä soitelko piipaa-autoa itsellenne tai läheisillenne, sielläkin on pari kappaletta kuspäitä.
Lisään vielä koulutuksesta sen verran että itse olen opiskellut hoitoalaa 7 vuotta. Eikä se opiskelu ollut mitään peukaloiden pyöritystä.
En vaan jaksa ymmärtää mitä teillä on meitä vastaan? Mielestäni erittäin arvokas ammatti. Sen takia siihen kouluttauduinkin, en minkään kutsumuksen takia.
Mene kuule itseesi vaan ja yritä edes kehittyä työssäsi.
TOisinpäin tunnen kyllä montakin.
Kaipa niitä on poikkeuksiakin mutta yleensä nämä hoitust ovat valinneet ammattinsa sillä perusteella että se on se tavallinen tuttu ja turvallinen
enkä kyllä voi heitä minään järjen jättiläisinä pitää. Sovinnaisia, hierarkiaan uskovia ja pikkusieluisia ovat kaikki nämä minun tuntemani.
Itse tunnen erään 59-vuotiasan kielenkääntäjän, joka valmistui just lähihoitajaksi. Nokian entinen PR-ihminen tms korkeassa asemassa oleva nainen opiskelee sairaanhoitajaksi ( vaikkei rahan takia tarttis tehdä enä mitään...). Vain tyhmä ihminen tekee yleistyksiä siten kuin tällä palstalla tehdään. Mutta jos luulee sen olevan jotenkin terävää, ni eiköhän se elämä opeta.
hoitotyö on suurimmalta osin kutsumusammatti.
Kaikki ovat alalla kutsumuksesta, nuorisotyöntekijä, päihdehoitaja (onkohan se erikoisala juuri tuo...) sitten lastenhoitoon erikoistuneita. Ei minusta mitenkään tyhmiä ihmisiä.
Olen ilmeisesti nyky-yhteiskunnassa poikkeuksellinen ihminen, kun arvostan kutsumusta ja työstä pitämisestä enemmän kuin hienoa titteliä ja korkeaa koulutusta.
Itse en ole hoitoalalla, en koe sitä omakseni.
A) Onko fiksua opiskella vuosikausia jotain teoreettista filosofiaa ja mennä sitten töihin jonnekin lukioon tms opettajaksi tai kitkutella apurahoilla koko ikänsä?
B) Opiskeleeko jonkin käytännön ammatin, jossa riittää töitä ja tekee mielestään suht siedettävää ja helpohkoa työtä ja keksittää sitten energiaansa harrastuksiinsa ja ehkä johonkin muuhun?
ELi ei se opsikelu aina älykkyyttä määritä
T. FM. jolla on kuitenkin koulutusta vastaava vakituinen työ
Nainen on naiselle susi jne. Nämä hoiva-alat ovat juuri niitä, jotka edustavat perinteistä " heikkoa" naiseutta kontrastina nykypäivän elämänmenon yleisille vaatimuksille: suostuminen pienellä palkalla työskentelyyn, empatia, läheisistä välittäminen ja hoivaaminen, kyvyttömyys pitää puolensa työmarkkinoilla lakkorajoituksien seurauksena.
Jollakin epämääräisellä tavalla moni yhdistänee sairaan- ja lähihoitajat myös julkisten palvelujen jäykkyyteen.
Nykyinen ihannenainen on laskelmoiva ja tehokas urabusinesstykki, joka itsekkäästi poimii haluamansa elämän tavaratalosta.
Minä en muuten täällä näitä aloja dissaile, enkä tule dissaamaan jatkossakaan.
eikä kyvykäs oppimaan tieteellistä ajattelua. Ja tällainen amk-luuseri pääsee vain ahkeruudella läpi tiedekorkeakoulusta, muut pääsevät siksi, koska ovat älykkäitä.
Haloo?
koululta sokkona papereita selaa, hyvät karsitaan pois ja huonot jätetään... Mutta jos niitä hyviä piti ottaa edes se muutama, miksi et ollut niiden joukossa?