Kaikki eivät tunnu ymmärtävän (Facebookista)
On todella hämmentävää huomata, että kaikki eivät tunnu ymmärtävän, että ihmiset käyttävät Facebookia eri tavoin. On olemassa monia eri "Facebook-persoonia", joiden tapa käyttää Facebookia on hyvin erilainen. Itse olen aina tajunnut tään, mutta olen huomannut että tämä on tosi monelle vaikea käsittää.
Parhaiten tämä tulee esiin siinä, kun törmään tuttuihin. Vaihdetaan kuulumisia ja jutellaan niitä näitä. Sitten he suorastaan järkyttyvät, jos kerron että seurustelen tai että olin viime viikolla Prahassa. Koska en ole kertonut näistä asioista Facebookissa, vaikka olen muuten todella aktiivinen Facessa ja muissakin medioissa ja olen aina netissä. Ihmiset jotenkin olettavat, että jos olet aktiivinen Facessa, niin kerrot kaiken elämästäsi siellä. Ja jos et kerro mitään, elämässäsi ei tapahdu mitään, et koskaan matkustele ja olet yksinäinen sinkku.
Itse kuitenkin käytän somea lähinnä maailman tapahtumien, ajankohtaisaiheiden ja uutisten seuraamiseen. Jaan paljon uutisia ja artikkeleita, joskus hassja kuvia ja videoita, mutta en juuri mitään omasta elämästäni. Mulla on tuhansia Facebook-kavereita, joista tunnen ehkä noin muutaman sataa. Osa julkkiksia, joilla on myös tuhansia Face-kavereita. En ota Facebookia ollenkaan tosissani, enkä pidä sitä puhelinmuistiona, jossa on vain tuntemani ihmiset.
Pidän kuiten yksityisasetuksissa kahta listaa: toisessa listassa on 10 ihmistä, kaikkein lähimmät. Ainoastaan heille jaan joskus jotain henkilökohtaista, esim. matkakuvia sun muita sellaisia. Kaikki muut saavat lukea uutisvirrastani pelkkiä artikkeleita ja uutisia, eivätkä he tiedä näistä yksityisistä päivityksistä mitään.
Jotkut ovat hysteerisen tarkkoja, että hyväksyvät kavereikseen ainoastaan ihmisiä, jotka tuntevat. Joillekin riittää, että on puolituttu vuosien takaa tai lapsuudenkaveri. Jotkut myös käyttävät Facebookia vain henkilökohtaisten kuulumisten kertomiseen. Tämä on yksi tapa käyttää facebookia.
Myös instagramia käytetään eri tavoin. Jotkut ottavat vain maisemakuvia. Ei tämä tarkoita sitä, ettei hellä ole elämää ja että he eivät tee mitään muuta elämässää kuin kulje luonnossa ottamassa kuvia. Silti moni tekee todella yksinkertaisiia päätelmiä toisten somekäytöksestä.
Jotkut käyttävät Facebookia seuran etsimiseen, etsivät seurustelukumppania tai uusia ystäviä. Tämäkin on yksi tapa käyttää facebookia. Eikä yhtään hullumpi.
Mua kiinnosti tämä asia sen verran, että googlailin onko tehty jotain tutkimuksia, ja onhan niitä tehty. Tutkimusten mukaan yksinäiset ihmiset jakavat eniten henkilökohtaisesta elämästään Facebookissa, kun taas sosiaaliset ihmiset jakavat enemmän artikkeleita ja puhuvat politiikkaa. Eipä yllättänyt. Tästä huolimatta aktiivisia somekäyttäjiä, jotka olemme juuri niitä sosiaalisimpia oikeassa elämässä, luullaan yksinäisiksi nörteiksi. Pistää huvittamaan! :D
Tosi usein puolituttujen hämmästellessä miten paljon kaikkea teen elämässäni vaikka en ole sanallakaan kertonut Facessa mitään, olen ollut tyyliin monttu auki. En vaan ymmärrä, miten se on ihmisille vaikea tajuja, ettei kaikilla ole tarvetta kertoa elämästään Facessa.
Oletteko törmänneet vastaavaan?
Kommentit (24)
Naurattaa kun aikuisten ihmisten päivitykset on tyyliin: lähden kahville.
Ei anna kauhean älykästä kuvaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:19"]
Mua kiinnosti tämä asia sen verran, että googlailin onko tehty jotain tutkimuksia, ja onhan niitä tehty. Tutkimusten mukaan yksinäiset ihmiset jakavat eniten henkilökohtaisesta elämästään Facebookissa, kun taas sosiaaliset ihmiset jakavat enemmän artikkeleita ja puhuvat politiikkaa. Eipä yllättänyt. Tästä huolimatta aktiivisia somekäyttäjiä, jotka olemme juuri niitä sosiaalisimpia oikeassa elämässä, luullaan yksinäisiksi nörteiksi. Pistää huvittamaan! :D
[/quote]
No mä löpisen politiikkaa ja jaan kissavideoita Facessa ihan sen takia, että ei mulla ole tällä hetkellä oikein mitään elämääkään, mitä sinne päivittää. Kaikki Face-kontaktini olen tavannut, ovat vähintään hyvänpäiväntuttuja. Aika harvaa heistä nykyään silti kiinnostaa, mitä mulle kuuluu. Poissa silmistä, poissa mielestä. Tähän tilanteeseen on päädytty mm. muuttamalla useasti maasta toiseen.
Jotenkin vähän selittelyn makua tuossa aloituksessasi. "En oikeasti ole nörtti, vaikka olen aktiivinen Facessa!!1". Voi luoja, mitä väliä mitä joku ulkopuolinen asiasta ajattelee.
[/quote]
Eli sä olet just niitä typeryksiä, jotka sitten yllättyy kun tapaat vaikkapa mut oikeassa elämässä ja kerron, että seurustelen jo toista vuotta, vaikken sitä facessa ole kertonutkaan ja että olin eilen lintsille ja viime viikolla prahassa. Just tätä mä tarkoitin. Mä törmään niin usein tommoseen, että ihmetellään ja päivitellään, että joillain yllättäen onkin elämää, vaikkeivat siitä raportoikaan Faceen.
Ole fiksu. Älä oleta, että ihmiset autoomaattisesti laittavat elämänsä Faceen. Mä itse hoidan kuulumiset kasvotusten, puhelimitse ja Whatsappilla. Face on mulle (ja monille muille) vähän sama kuin twitter, artikkelien jakoon ja politiikkaan tarkoitettu kanava.
-ap
[/quote]
En hetkeäkään hämmästelisi... ohis Outo ajatelma.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:19"]
[/quote]
No mä löpisen politiikkaa ja jaan kissavideoita Facessa ihan sen takia, että ei mulla ole tällä hetkellä oikein mitään elämääkään, mitä sinne päivittää. Kaikki Face-kontaktini olen tavannut, ovat vähintään hyvänpäiväntuttuja. Aika harvaa heistä nykyään silti kiinnostaa, mitä mulle kuuluu. Poissa silmistä, poissa mielestä. Tähän tilanteeseen on päädytty mm. muuttamalla useasti maasta toiseen.
Jotenkin vähän selittelyn makua tuossa aloituksessasi. "En oikeasti ole nörtti, vaikka olen aktiivinen Facessa!!1". Voi luoja, mitä väliä mitä joku ulkopuolinen asiasta ajattelee.
[/quote]
Eli sä olet just niitä typeryksiä, jotka sitten yllättyy kun tapaat vaikkapa mut oikeassa elämässä ja kerron, että seurustelen jo toista vuotta, vaikken sitä facessa ole kertonutkaan ja että olin eilen lintsille ja viime viikolla prahassa. Just tätä mä tarkoitin. Mä törmään niin usein tommoseen, että ihmetellään ja päivitellään, että joillain yllättäen onkin elämää, vaikkeivat siitä raportoikaan Faceen.
Ole fiksu. Älä oleta, että ihmiset autoomaattisesti laittavat elämänsä Faceen. Mä itse hoidan kuulumiset kasvotusten, puhelimitse ja Whatsappilla. Face on mulle (ja monille muille) vähän sama kuin twitter, artikkelien jakoon ja politiikkaan tarkoitettu kanava.
-ap
[/quote]
Mitä ihmettä sä sekoat siellä? En mä tee mitään päätelmiä kenenkään FB-käyttäytymisen perusteella, kunhan kerroin omasta käyttäytymisestäni, joka ei kyllä vastannut yhtään tuota sinun selvitystäsi. Päätelmiä sinusta voi kyllä tehdä sen perusteella, että sua todella näköjään huolettaa muiden ajatukset noinkin paljon, että teet asiasta oikein aloituksen ja itket täällä monen kommentin verran. :D Jos olisit oikeasti sinut itsesi kanssa, sulle olisi aivan sama, mitä joku mahdollisesti tulkitsee sinusta ja persoonastasi sen perusteella, mitä someen päivität ja mitä jätät päivittämättä. Oikeasti, ei se ole noin vakavaa. :*
Kyllä ymmärrän, että on erilaisia ihmisiä hengailemassa somessa, mutta sitä en ymmärrä miksei voi olla vuorovaikutteinen tai jakaa itsestään mitään henkilökohtaista koskaan.