Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VL:t miksi lapsillanne ei ole kotiintuloaikoja?

Vierailija
16.06.2015 |

Lapsillamme käy sekä vl- että ei-vl kavereita kylässä ja lähes poikkeuksetta vl-lapset saavat olla tuntitolkulla kylässä ilman että kukaan kaipaille. Jos kysyy että moneltako sun pitää lähteä niin vastaus on että en tiiä. Muilla taas on yleensä aina esim. tunti tai korkeintaan 3 tuntia ja se on mielestäni ihan riittävä aika kyläilyyn alle kymmenvuotiailla.

Omilleni sanon aina milloin pitää olla kotona ja joskus harvoin saattavat soittaa lisäaikaa.

Olen tietty tyytyväinen että lapsilla on kavereita mutta joskus ärsyttää kun ei tiedä yhtään että milloin vieras aikoo lähteä jos on jotain muuta menoa tai jos on ruokaa vain omalle perheelle ja toinen onkin 5 tuntia niin ei ole kiva kun toinen tuijottaa nälkäisen näköisenä (yleensä kyllä saa välipalaa mutta en ruoki muitten lapsia). Joistakin tapauksista tiedän jo etukäteen sanoa että saa olla neljään niin tajuaa sitten lähteä mutta miksi aina minun se pitää päättää?

Onko se vaan vanhemmille parempi mitä enemmän lapset ovat poissa kotoa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vl? Sori, tää on varmaan kaikille muille selvä lyhenne, tunnustan tyhmyyteni.

Vierailija
2/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jumala antaa näille lapsille merkin, kun pitää kotiin lähteä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vl= vanhoillislestadiolainen :)

Vierailija
4/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, jos on 8-15 mukulaa kotona, on ihan taatusti kiitollinen, että joku on jossain muualla kuin siinä helmoissa tarvitsemassa äitiä.

Vierailija
5/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella ei ole kotiintuloaikaa niin sittenhän sinä kerrot vieraalle koska pitää lähteä..esim. meillä on nyt ruoka-aika joten sinun pitää nyt lähteä omaan kotiin, heippa. Tai kerrot että teillä on nyt menoa oman perheen kesken. 

Voihan se muutenkin olla että vieraan lapsen äiti on sanonut että saat olla 4 tuntia kylässä ja teille sopiikin vain 2h...

Vierailija
6/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:39"]

Mieti, jos on 8-15 mukulaa kotona, on ihan taatusti kiitollinen, että joku on jossain muualla kuin siinä helmoissa tarvitsemassa äitiä.

[/quote]

Niinpä. Lestoilla on vekkuli tapa lykätä kakaransa muiden ristiksi, joko sisarustensa, naapurustonsa tai kavereiden vanhempien. Ja sitten kirkasotsaisina kertovat kuinka niin hyvin jaksavat itse lapsensa hoitaa. 

Vierailija
7/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:39"]

[/quote]

Niinpä. Lestoilla on vekkuli tapa lykätä kakaransa muiden ristiksi, joko sisarustensa, naapurustonsa tai kavereiden vanhempien. Ja sitten kirkasotsaisina kertovat kuinka niin hyvin jaksavat itse lapsensa hoitaa. 

[/quote]

Siis tarkoitin, että sisarukset hoitavat toisiaan.

Vierailija
8/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:42"]

Jos lapsella ei ole kotiintuloaikaa niin sittenhän sinä kerrot vieraalle koska pitää lähteä..esim. meillä on nyt ruoka-aika joten sinun pitää nyt lähteä omaan kotiin, heippa. Tai kerrot että teillä on nyt menoa oman perheen kesken. 

Voihan se muutenkin olla että vieraan lapsen äiti on sanonut että saat olla 4 tuntia kylässä ja teille sopiikin vain 2h...

[/quote]

Toki kerronkin mutta en haluais aina olla "häätämässä" pois. Mielestäni se on lasten vanhempien tehtävä kertoa se aika. Ainakin meillä niin ja lapset lähtiissä kysyvät että moneenko saa olla.

Vierailija
9/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:42"]

[/quote]

Toki kerronkin mutta en haluais aina olla "häätämässä" pois. Mielestäni se on lasten vanhempien tehtävä kertoa se aika. Ainakin meillä niin ja lapset lähtiissä kysyvät että moneenko saa olla.
[/quote]
No sanot sun lapsillesi että tästä lähin teillä saa olla kylässä vaikka 2h. Kertovat sitten niille lestakavereille myös ja problem solved.

Vierailija
10/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tuo sisarukset hoitavat toisiaan mantra. Mitä sitten? Ps. Hankkimaa oma elämä!! Ja on muuten kotiintuloajat!!!!!! Terv. Vl 22v

Vierailija
11/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:56"]Aina tuo sisarukset hoitavat toisiaan mantra. Mitä sitten? Ps. Hankkimaa oma elämä!! Ja on muuten kotiintuloajat!!!!!! Terv. Vl 22v
[/quote]
ei ole ainakaan suurimmalla osalla täällä. T.vl-äiti jonka lapsilla ne on.

Vierailija
12/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä vl.t sitä ja V:t tätä! Naurettavaa provosointia yhestä ihmisryhmästä ja täällähän tartutaan heti ku kala koukkuun kun saa tilaisuuden purkaa lesta-anksteja! Onko kyseessä katkerat ex-lestat vai muut toisten elämän valinnoille katkerat ihmiset??

Itse aiheeseen; Meidän lapsilla on todellakin kotiintulo-ajat, sen sijaan monella naapurin lapsella ei ole huolimatta siitä etteivät satu olemaan lestoja? Jos lasten kaverit ei tajua lähteä kotia niin sanon ihan reippaasti että nyt on teidän aika lähteä kotia.. eipä ole asiasta tullut ongelmaa!

Että turha yleistää sellasta skeidaa että jos yhellä vl-perheeellä ei oo kotiintulo-aikoja niin sitten ei oo kellään kyseiseen ryhmään kuuluvalla!

Vierailija
13/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 19:56"]

Aina tuo sisarukset hoitavat toisiaan mantra. Mitä sitten? Ps. Hankkimaa oma elämä!! Ja on muuten kotiintuloajat!!!!!! Terv. Vl 22v

[/quote]

Ei ole mitään mantraa vaan tosiasia. Kun niitä lapsia alkaa olemaan puolijoukkueellinen, on tyhmemmällekin selvää ettei lasten vanhemmat itse kykene hoitamaan sellaista laumaa. Lapset hoitavat siis toisiaan ja ovat senkin takia puoliksi heitteillä.

Vierailija
14/14 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vl mutta lapsia useampia.  Ei minulla ainakaan yhtään sen helpompaa ole jos joku yksi koululainen on kylässä kaverilla kun kolme muuta lasta kotona. Eikä siinä mitään vaikeaakaan ole jos ovat kaikki kotona. Mutta olen kyllä ajatellut joskus että miettiikö joku yhden tai kahden lapsen vanhempi näin. Joskus vähän rivien välistä näin olin lukevinani lasten kyläilyistä kun omani oli kaverilla yökylässä ja kaverin äiti sitten vinkkaili ei niin suoraan että josko heidänkin muksu sitten vastavuoroisesti "hoidossa " eli yökylässä meillä että saavat vapaaillan. Tottakai kyläillä voi puolin ja toisin, mutta ei se juuri meidän rutiineihin vaikuta eikä mikään palvelus minulle ole jos lapseni on kylässä. Lapsen takia annan kaverille mennä, en itse siinä helpommalla pääse kun kiltit lapset eikä mitään kauhukakaroita. Mutta joku voi tosiaan niinkin sen ottaa että hoidatan sen helpoimman isomman lapsen muilla kun on kylässä, ok. Sama ohjelma ja rutiinit isossa perheessä kuitenkin on niitä lapsia yksi muualla tai pari extraa. 

Ruoka-asiaa en ole kyllä näin köyhänä ajatellut että jossain kyläpaikassa tosiaan syötäisiin niin että vieraat katsovat nälkäisinä vieressä. Meillä tarjotaan kyllä ruokaa vieraille ovat sitten lapsia tai aikuisia, muu olisi junttimaista ja huonoa käytöstä . En ole ajatellut että joillain olisi ruuasta niin kova pula kun itsekin elänyt niin pienillä tuloilla ja opiskelevana yh:nakin ollut varaa tarjota ruokaa vieraille. 

Kotiintuloaikoja meillä ei mitenkään kiinteästi ole eikä vieraiden ulosheittoaikojakaan. Jos ei mitään menoja ole niin ei se vieras lapsi siinä haittaa. Jos jotain on niin ihan reippaasti osaan sanoa että nyt sun olisi aika lähteä kotiin. Lapset kyllä tekee välillä sitäkin että menee vaikka koulun jälkeen kaverille kysymättä lupaa kotoa, naapurustossa saattaa poiketa pihalta jollekin kotiin vaikka ei saisikaan ilman lupaa. Näitä meilläpäin on ollut useinkin. Kannattaa kysyä että tietääkö vanhemmat että olet meillä, niin ainakin itse teen. Lapsi saattaa sanoa vaikka menevänsä leikkipuistoon ja hakevansa kaveria sinne mutta kaveri ehdottaakin että jäädään heille leikkimään. Kotiintuloaikoja ei monella ole senkään takia koska lähes kaikilla kouluikäisillä on kännykät ja vanhempi soittaa esim milloin on töiden jälkeen kotona jos käy kaupassa sen jälkeen tms. Meilläkin tapauskohtaista, jos ei ole erityistä syytä olla tiettyyn aikaan kotona ja lapsi kysyy mihin saakka saa olla niin sanon että siihen saakka kun kaverin perheelle sopii. Usein esim siihen saakka kun kaverin äiti tulee töistä/jumpasta/kaupasta jos kaveri on yksin kotona. Tämä on niin perhekohtaista, joillain on tiukat 2 tunnin vierailuajat, toisilla ei taas mitään tiettyjä aikoja ja rennompi meininki. Kannattaa tehdä oman perheen tapa selväksi ettei tule väärinkäsityksiä. Kaikki ei esim ajattele että lapsi on heitteillä jos on kylässä, en ainakaan itse enkä toivo että kukaan meistä niin ajattelee että lapsi olisi täällä heitteillä meillä kylässä ollessaan.