Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Facebookin seinät täynnä vain pintaliitopäivityksiä

Vierailija
24.06.2015 |

Kuvitteleeko joku naamakirjalainen elävänsä jotain niin erikoisen tapahtumarikasta elämäänsä, ja päivittelee seinälleen naurettavuuksiaan päivästä toiseen. Edellisen kaltainen naamakirjalainen kuvittelee vissiin, että muilla naamakirjalaisilla ei ole elämää lainkaan, kun ei joka s...n normielämän tapahtumaa kirjaa seinälleen kehuakseen mukamas elämäänsä, joka loppuen lopuksi on suurimmaksi osaksi täysin tylsää puurtamista ja päivästä päivään yhtä sitä ja samaa - huippuhetkiä on ihmisen elämässä harvoin itse kullakin, mutta naurattaa kun joku yrittää esittää oman tylsän elämänsä jonkinlaisena ihanuutena ja glamourina, vaikka se on tosiasiallisesti aivan muuta. Mitäpä se muuta voisi ollakkaan. jos ammattikin on ihan tavis ja on avioeroa sun muuta suhdesotkua taustalla. Rahat ovat lopussa monellakin, ja velkaa on kaulaa myöten, ja voi,voi, ja niitähän ei kerrota, eikös niin, että näyttäisi edes joltesinkin ihmeellisen seesteiseltä arkielämä näillä päivittäisen elämän pikkuarkiset käänteensä kirjaavilla naamakirjallisilla.

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua raivostuttaa facebuukissa ne youtubesta poimitut kappaleet! Viikonloppuna illasta varsinkin huomasi, kun tyypi jakaa valehtelematta 20 eri paskaa biisiä ja seinä täyttyy sit niistä!!
.Onneksi voi valita ketä seuraa..

Vierailija
2/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän nää päivittäjät, jotka jo aamusta kertovat kaikille, kuinka monta kuppia kahvia joivat ja kuinka nukkuivat. Mielestäni jokapäivä noin 3 samanlaista päiväkirjatyylistä höpinää on liikaa ja kertoo kirjoittajan itsekeskeisyydestä.

Ihmiset jakavat mielellään positiivisia kokemuksiaan (niitä negatiivisia vain pikkupiirille). Se on luonnollista. Itsekin varmaan haluat jakaa onnesi?

On tosin myös niitä, joiden viestit ja kuvat on tarkoituksella valittu kertomaan jotain. Ne ovat kerta toisensa jälkeen identtisiä ja siksi epäuskottavia. Itselläni nainen, joka postaa AINA perhekuvia ja huomaa piiloviestin: ollaan niin onnellisia..kadehtikaa ja katsokaa meidän taloakin jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:48"]

Enemmän ärsyttää nykyään instagramin käyttö. Itsestään napsitaan kymmeniä samanlaisia naamakuvia päivittäin. Todellisuudesta poiketen kaikki ovat rankasti filtteröityjä ja feikattuja. Otetaan sata samanlaista kuvaa ja valitaan niistä se missä ei näytetä ollenkaan itseltään. Sitten täytetään hastageilla: kikkailkaa snäppäilkää yms. Kenestä tahansa rumiluksesta saadaan tietynlaisin vippaskonstein edustuskelpoinen. Instagramista on tullut tyhjäpäiden rinkirunkkauskerho jossa käydään kehumassa muita vain sen toivossa että saataisiin kehuja takaisin. Tästäkö se itsetunto pitää ammentaa nykyisin?

[/quote]

Amen.

Vierailija
4/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:34"]

On taas käämit palannu jollain. 

[/quote] :D Ei lainkaan käämit palaneet facen vuoksi, mutta eräs suomalainen psykologian proffa juuri kertoi eräässä tv-ohjlelmassa, että naamakirjaan suurin osa kertoo vain niitä positiivisia asioitaan elämästään, ja todellisuus voi olla täyttä kaaosta kyseisen ihmisen elämässä. Mutta kun joku kohta toimii, niin sitä sitten hehkutetaan ylitse äyräiden, ja oletetaan, että kadehtijoita riittää.

[/quote]

En käsitä tätä ajattelutapaa. Ensinnäkin, sehän on hienoa ja ihailtavaa, että ihminen näkee asioissa positiivista, kaaoksenkin keskellä. Toiseksi, mitä on "ylitse äyräiden" hehkutus? Missä on se Suomen Valtion Virallinen Hehkutus -asteikko? Kolmanneksi, mistä tuo oletus kumpuaa, että muut a.) kadehtisivat b.) nämä henkilöt edes ajattelisivat päivityksiä tehdessään, että "nyt se Mirkku on varmasti mulle kade"?

Onko sinulla itsetunto niin huonoissa kantimissa, että ihan oikeasti ärsyttää toisten positiivisuus ja se pitää vääntää vinoiluksi? 

Vierailija
5/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta ja tunnen samoin. Siksi en enää "käy" Facebookissa. Onneksi on se valinnan mahdollisuus. Se on nyt on yleensä niin että isossa joukossa pinnallisuus lisääntyy. Ei uskalleta mennä mihinkään OIKEASTI henkilökohtaiselle alueelle.

Vierailija
6/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ärsyttää nykyään instagramin käyttö. Itsestään napsitaan kymmeniä samanlaisia naamakuvia päivittäin. Todellisuudesta poiketen kaikki ovat rankasti filtteröityjä ja feikattuja. Otetaan sata samanlaista kuvaa ja valitaan niistä se missä ei näytetä ollenkaan itseltään. Sitten täytetään hastageilla: kikkailkaa snäppäilkää yms. Kenestä tahansa rumiluksesta saadaan tietynlaisin vippaskonstein edustuskelpoinen. Instagramista on tullut tyhjäpäiden rinkirunkkauskerho jossa käydään kehumassa muita vain sen toivossa että saataisiin kehuja takaisin. Tästäkö se itsetunto pitää ammentaa nykyisin?

[/quote]

Mistä se sitten pitäisi ammentaa? En näe tuossa toiminnassa mitään pahaa, vaarallista tai väärää, vaikka en sitä itse harrastakaan. 

Vierailija
7/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 09:07"]

Tiedän nää päivittäjät, jotka jo aamusta kertovat kaikille, kuinka monta kuppia kahvia joivat ja kuinka nukkuivat. Mielestäni jokapäivä noin 3 samanlaista päiväkirjatyylistä höpinää on liikaa ja kertoo kirjoittajan itsekeskeisyydestä. Ihmiset jakavat mielellään positiivisia kokemuksiaan (niitä negatiivisia vain pikkupiirille). Se on luonnollista. Itsekin varmaan haluat jakaa onnesi? On tosin myös niitä, joiden viestit ja kuvat on tarkoituksella valittu kertomaan jotain. Ne ovat kerta toisensa jälkeen identtisiä ja siksi epäuskottavia. Itselläni nainen, joka postaa AINA perhekuvia ja huomaa piiloviestin: ollaan niin onnellisia..kadehtikaa ja katsokaa meidän taloakin jne.

[/quote]

Mistä tämä olettamus syntyy, että kuvan tai päivityksen postaajalla olisi taka-ajatuksena muiden kateelliseksi tekeminen. Etkö itse kykene olemaan onnellinen mistään elämässäsi ilman, että ajattelen sen sitä kautta kuinka joku on nyt varmasti kateellinen sinulle. Täysin vieras ajatusmaailma.

Vierailija
8/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:21"]

Kuvitteleeko joku naamakirjalainen elävänsä jotain niin erikoisen tapahtumarikasta elämäänsä, ja päivittelee seinälleen naurettavuuksiaan päivästä toiseen. Edellisen kaltainen naamakirjalainen kuvittelee vissiin, että muilla naamakirjalaisilla ei ole elämää lainkaan, kun ei joka s...n normielämän tapahtumaa kirjaa seinälleen kehuakseen mukamas elämäänsä, joka loppuen lopuksi on suurimmaksi osaksi täysin tylsää puurtamista ja päivästä päivään yhtä sitä ja samaa - huippuhetkiä on ihmisen elämässä harvoin itse kullakin, mutta naurattaa kun joku yrittää esittää oman tylsän elämänsä jonkinlaisena ihanuutena ja glamourina, vaikka se on tosiasiallisesti aivan muuta. Mitäpä se muuta voisi ollakkaan. jos ammattikin on ihan tavis ja on avioeroa sun muuta suhdesotkua taustalla. Rahat ovat lopussa monellakin, ja velkaa on kaulaa myöten, ja voi,voi, ja niitähän ei kerrota, eikös niin, että näyttäisi edes joltesinkin ihmeellisen seesteiseltä arkielämä näillä päivittäisen elämän pikkuarkiset käänteensä kirjaavilla naamakirjallisilla.

[/quote]

Lukematta viestejä tämän pidemmälle tästä ketjusta - oletko todellinen? :D Kuka oikeasti kirjoittelisi jonnekin facebookkiin mitään muuta kuin pintapuolisia kommentteja muiden ruodittaviksi? Kuka kuvittelee, että jotakin toista kiinnostaa lukea facesta tilitystä elämän surkeudesta? 

Minä ainakin käytän tuota typerää sivustoa vain kiinnostavien artikkeleiden ja sivustojen linkkipankkina, ja jaan seinälläni joskus näitä, jos tiedän että joku ystävistäni saattaisi ehkä olla niistä kiinnostunut, mutta henkilökohtaista elämää en todellakaan jaa tuonne.

Vierailija
9/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että yksi Facebook-ongelmien suurimmista syistä on se, että ihmisillä on niin valtavat määrät kavereita ja useimmat niistä ovat sellaisia, joihin ei muuten ole ollut yhteyksissä vuosikausiin eikä yhtään kiinnosta. Kun käytännössä ventovieras ihminen päivittää kissansa kuvia, ei kerta kaikkiaan kiinnosta. Kun kuvavirrassa on vain niitä elämän ihania asioita eikä tiedä siitä ventovieraasta ihmisestä mitään, tulee sellainen mielikuva, että hän yrittää luoda elämästään epärealistista kuvaa.

Itselläni on Facebookissa vain vähän kavereita, kaikki sellaisia joihin olen säännöllisesti yhteydessä myös muuten kuin Facebookin kautta. Minulla on takana hyvin rankka ajanjakso, jolloin sattui jos jonkinlaista vastoinkäymistä, ja nämä ystäväni kyllä tiesivät, että elämäni oli kaukana ruusuilla tanssimisesta. Mutta vaikeuksista avautuminen tuntui luontevimmalta kahden kesken, Facebookiin päivittelin lähinnä elämän hyviä asioita - ja koska vaikeuksia riitti, ne hyvät asiat olivat hyvinkin pieniä. Tuskin kukaan ajatteli, että yritän rakentaa kulissia, koska kommentit olivat yleensä tyyliä "Kiva, kun kuitenkin löydät myös ilonaiheita." Ja koska tunnen henkilökohtaisesti kaikki Facebook-kaverini ja olen kiinnostunut heistä ja heidän elämästään, en ärsyynny heidän päivityksistään, koskevatpa ne sitten lapsia, kissoja, kuntosalia tai lomamatkoja. Kateutta saatan joskus tuntea, mutta sitä tuntisin silloinkin, jos kaveri esittelisi huikeita lomakuvia henkilökohtaisesti kasvotusten, se ei siis ole kiinni viestintävälineestä.

Omalla kohdallani Facebook on lisännyt entisestään kanssakäymistäni ystävieni kanssa ja se on mukava lisä elämään. Mutta jos itse kokee, että siitä on enemmän harmia kuin iloa, kannattaa ehkä miettiä, voisiko sitä käyttää jotenkin eri tavalla tai kannattaisiko poistaa tili. Ei siinäkään mitään vikaa ole.

Vierailija
10/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 09:04"]

Mua raivostuttaa facebuukissa ne youtubesta poimitut kappaleet! Viikonloppuna illasta varsinkin huomasi, kun tyypi jakaa valehtelematta 20 eri paskaa biisiä ja seinä täyttyy sit niistä!! .Onneksi voi valita ketä seuraa..

[/quote]

Jep, sama.

Ja sitten kyllä ihmettelen niitä ihmisiä, jotka unelmalomallaan palmun alla maatessa postaavat varttitunnin välein faceen jotain IS:n uutislinkkejä tai muuta vastaavaa. Eikö sitä siellä LOMALLA voisi sen verran irtautua normaalista arjesta, että laskisi edes pariksi tunniksi irti luurista ja keskittyisi ihan vaan aistimaan sitä todellisuutta ympärillään?

Vierailija
11/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:48"]

[/quote]

Mistä se sitten pitäisi ammentaa? En näe tuossa toiminnassa mitään pahaa, vaarallista tai väärää, vaikka en sitä itse harrastakaan. 
[/quote]

Vaikkapa jostain aidosta ja oikeasta mitä teet. Instagram: otat itsestäsi kuvia jotka eivät näytä sinulta, tarkoituksena kerjätä kehuja ja tykkäyksiä tuntemattomilta, jotka tekevät sen ainoastaan vastakehujen toivossa. Voiko mitään feikimpää enää olla. Jos tämä on elämän suola, on siinä tapauksessa epäonnistunut elämässään ja pahasti.

Vierailija
12/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun tilapäivitykset ärsyttää, estä ne. Helppoa. 

Vierailija
13/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:48"] Enemmän ärsyttää nykyään instagramin käyttö. Itsestään napsitaan kymmeniä samanlaisia naamakuvia päivittäin. Todellisuudesta poiketen kaikki ovat rankasti filtteröityjä ja feikattuja. Otetaan sata samanlaista kuvaa ja valitaan niistä se missä ei näytetä ollenkaan itseltään. Sitten täytetään hastageilla: kikkailkaa snäppäilkää yms. Kenestä tahansa rumiluksesta saadaan tietynlaisin vippaskonstein edustuskelpoinen. Instagramista on tullut tyhjäpäiden rinkirunkkauskerho jossa käydään kehumassa muita vain sen toivossa että saataisiin kehuja takaisin. Tästäkö se itsetunto pitää ammentaa nykyisin? [/quote] Mistä se sitten pitäisi ammentaa? En näe tuossa toiminnassa mitään pahaa, vaarallista tai väärää, vaikka en sitä itse harrastakaan.  [/quote] Vaikkapa jostain aidosta ja oikeasta mitä teet. Instagram: otat itsestäsi kuvia jotka eivät näytä sinulta, tarkoituksena kerjätä kehuja ja tykkäyksiä tuntemattomilta, jotka tekevät sen ainoastaan vastakehujen toivossa. Voiko mitään feikimpää enää olla. Jos tämä on elämän suola, on siinä tapauksessa epäonnistunut elämässään ja pahasti.

[/quote]

Minusta tuo on vaaraton ja harmiton tapa paikkailla huonoa itsetuntoa. Monia paljon tuhoavampiakin tapoja löytyy huomion kalasteluun. Ideaalimaailmassa me kaikki olisimme eheitä minuudeltamme, mutta todellisuudessa näin ei ole. Jos Instagram toimii näille rikkinäisen minuuden omaaville ihmisille balsamina, olkoon niin. 

Vierailija
14/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 09:43"]

Ymmärrän ap:ta ja tunnen samoin. Siksi en enää "käy" Facebookissa. Onneksi on se valinnan mahdollisuus. Se on nyt on yleensä niin että isossa joukossa pinnallisuus lisääntyy. Ei uskalleta mennä mihinkään OIKEASTI henkilökohtaiselle alueelle.

[/quote] ...paitsi viestiosiossa, siellä kahden kesken puidaan ja viedään esim. oman sukulaisen alkoholiongelmista tietoa aivan sivullisille ja asiaan millään tavalla osallisiksi joutumattomille henkilöille ihan vaan kaukaisuudestaan tuntevalle tutun tutullekin. Mutta itse en ole syyllistynyt moiseen, vaikka tiedänkin monenkin omassakin naamakirjassani olevista ystävistäni yhtä sun toista, mutta kun tiedän myös sen, että itse asianomainen tietää itse parhaiten, miten mikäkin asia on vaikuttanut jne. niin en repostele kenenkään sivullisen elämässään olleita ja olevia ongelmia, mutta olen oppinut pitämään tietämiäni asioita muista ihmisistä sisälläni jo töittenikin puolesta.

Vierailija
15/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa itsetunto, niin ei tarvitse ottaa toisten päivityksiä henkilökohtaisesti. Ihan totta, ei se päivityksen kirjoittaja ajattele sinua sitä kirjoittaessaan. 

Vierailija
16/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 10:52"]

Kasvattakaa itsetunto, niin ei tarvitse ottaa toisten päivityksiä henkilökohtaisesti. Ihan totta, ei se päivityksen kirjoittaja ajattele sinua sitä kirjoittaessaan. 

[/quote] Mitä hemmettiä itsetunto liittyy aloittajan juttuun millään muotoa? Vahvalla itsetunnolla omaava ihminen ei vaan postaa alati kuvia arkielämänsä ympyröistään, kun ei näe siihen tarvetta levitellä omaa henkilökohtaista elämäänsä minuuttiaikataululla jopa sadoille kaverilistalla oleville tutuilleen. Minusta ihminen, joka roikkuu jatkuvalla syötöllä facebookissa päivitellen oman elämänsä arkielämän kuvioitaan, joita kaikki ihmiset hommailevat omassakin elämässään, kertoo vain himopostailijan oman elämänsä "yksinäisyydestä", jonka pääasiallinen ja suurin kaveri onkin itse FACEBOOK. 

Vierailija
17/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Seuraat ilmeisesti omaan makuusi vääränlaisia tilejä Instagramissa. Sieltä löytyy kyllä kuvagallerioita ihan kaikesta maan ja taivaan välillä, selfiepommittajia ei tarvitse seurata jollei niistä pidä. Itsellä on seurannassa n. 200 tiliä ja selfieitä tulee feedissä vastaan hyvin harvoin, ei edes kerran kuussa. Kauniita luontokuvia, upeita maisemia, eläinkuvia jne tulee sen sijaan eteen hyvin paljon. Jonkin verran myös joitain sisustus- ja ruokakuvia. Kuvaan itsekin instaan lähinnä luontoa ja maisemia. Omassa galleriassa on melkein 300 kuvaa eikä yhtään ainutta selfietä :)

Vierailija
18/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 10:52"]

[/quote] Mitä hemmettiä itsetunto liittyy aloittajan juttuun millään muotoa? Vahvalla itsetunnolla omaava ihminen ei vaan postaa alati kuvia arkielämänsä ympyröistään, kun ei näe siihen tarvetta levitellä omaa henkilökohtaista elämäänsä minuuttiaikataululla jopa sadoille kaverilistalla oleville tutuilleen. Minusta ihminen, joka roikkuu jatkuvalla syötöllä facebookissa päivitellen oman elämänsä arkielämän kuvioitaan, joita kaikki ihmiset hommailevat omassakin elämässään, kertoo vain himopostailijan oman elämänsä "yksinäisyydestä", jonka pääasiallinen ja suurin kaveri onkin itse FACEBOOK. 

[/quote]

Ja aivan samoin vahvalla itsetunnolla varustettu ihminen ei kuvittele muiden ajattelevan juuri häntä päivittäessään Facebookiin tilapäivityksiä ja kuvia. Vahvalla itsetunnolla varustettu ihminen ei ärsyynny toisten tilapäivityksistä tai kuvittele niitä jonkinlaisksi viesteiksi juuri hänelle. 

Vierailija
19/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua tökkii henkilöt, kenen päivitykset on jatkuvaa oman itsensä ja erinomaisuutensa tehostamista. Kenen päivityksistä ja kuvista oikein paistaa läpi, että "kehukaa minua". Haetaan kehuja profiilikuviin, leipomuksiin, sisustukseen ja kaikkeen mikä liittyy jotenkin itseen. Tehdään esim.upean näköinen, vaivaa vaativa kakku, mutta päivitys on luokkaa että "tämmösen epämääräsen kakun minä tein tuossa ihan vain ohimennen".

Vierailija
20/108 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse paivitan facebookia ehka parin viikon valein, jos sattuu jotain mainitsemisen arvoista. Joka piknikkia ja pyoralenkkia ei tarvitse reportoida someen, mutta viime aikoina olen paivittanyt vaikka pitkaan haaveilemani ratsastuskurssin alkamisesta ja grilli-illanvietosta vaihtarileski-ystavamme kanssa. Ei luulisi ketaan nyppivan? :) itsekin siis paivitan vain positiivisia tapahtumia, negatiiviset voin jakaa ystavien kanssa kasvokkain. En osaisi kuvitella etta jakaisin vaikka keskenmenot, kodin kaaoskuvat tai urheiluvammat.