Miksi monilla 30+ ikäisillä naisilla on aknea?
Kommentit (46)
Älypuhelin teetättää. Lopetin käytön ja akneni parani.
Kyllä se miehen puutekin näkyy aknena naamassa ja valituksen kiertessä.Jota on raskasta kunnella kun joka puolella valitetaan eikä osata olla kiitolisia.
Liikunta, rasvalliset/herkku ruuat minimiin, ja juo paljon vettä. Lisäksi Basiron geeli.
Ainaskin vähenee, jos ei muuta.
Omalla kohdallani se on perinnöllistä. Molemmilla vanhemmillani on ollut nuorena todella paha akne, joka on jättänyt molemmille syvät kuoppa-arvet, joten tottakai minäkin olen perinyt kunnon aknegeenit. Kaikki mahdollinen on kokeiltu (ruokavaliot, e-pillerit, ihotautilääkärin määräämät lääkkeet, kosmetologin hoidot jne.), mutta mikään ei tuo pysyvää apua. Kärsin aknesta varmaan vielä eläkkeelläkin.
Ei mulla oo ollu. Oon
Olisko perinnöllistä…
Ovat lopettaneet vuosikausia jatkuneen e-pillerien syömisen.
PCOS aiheuttaa mulle aknea vieläkin, vaikka olen jo täyttänyt 40 v.
mulla on aknea käsivarsissa endometrioosin takia (hormoni sairaus)
Aknen taustalla on aina hormonaalisia tekijöitä.
Aikuisiän akne voi puhjeta kelle vaan. Ei sillä ole mitään tekemistä hygienian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ihoni oli ihan hirveä 4 kk pillereiden lopettamisen jälkeen. Sitten kesti vielä toiset 4 kk ennen kuin se oli taas hyvä.
Eivät pese itseään, julistavat sen sijaan "keho puhdistaa itse itsensä" näkemystä. Yleensä myös haisevat voimakkaasti hielle.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön pillereitä ja silti on akne.
N40.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisiän akne voi puhjeta kelle vaan. Ei sillä ole mitään tekemistä hygienian kanssa.
Totta kai on. Lue vaikka Terveyskirjastosta.
Finnejä vain tulee, entäs sitten?
Yliherkkyys spermalle yksi tekijä. Kuitenkin haluavat sitä kasvoille.
Tussuun tulee välillä isoja mätäpaiseita, ei ehkä aknea kuitenkaan XD
En keksi oikein muuta syytä kuin hormonit. Raskaana akne katosi, mutta etenkin kun kuukautiskierto pärähti käyntiin uudestaan synnytyksen jälkeen, niin iho alkoi jälleen kukkia. Ärsyttävää. Iho-ongelmani eivät onneksi ole niin pahat, mutta kyllä se harmittaa, kun ei ole sellainen kuulas ja heleä iho, vaan tällainen sekaiho, joka samaan aikaan tuntuu ajoittain kuivalta, mutta silti on joitain rasvoittuvia kohtia. Ja kyllä, pesen kasvot päivittäin ja kaikenlaisia kikkoja on kokeiltu, paitsi e-pillereitä. Ne voisivat olla se viimeinen oljenkorsi.