Miksi helvetissä joku haluaa omakotitalo nimisen työleirin?
Lunta tulee, joten raskaan työvuoron jälkeen taas kotia raatamaan. Vapaillakaan et saa ottaa rennosti, vaan aina se työleiri kutsuu lumikolan, ruohonleikkurin, pensassaksien, haravan, trimmerin, plus miljoonan muun asian muodossa. Lisäksi asuminen on hemmetin kallista. En voi kuin ihmetellä niitä, jotka haluaa moisessa kalliskustanteisessa raadanan oravanpyörässä elää elämänsä.
Kommentit (455)
Mene sinä ap vain autollasi sinne kuntosalille peilailemaan.
Toisten mielestä ulkonapuuhailu on mukavaa. Olen itse ratkaissut tämän niin, että asun kerrostalossa, mutta minulla on mökki. Asun siellä pari kuukautta kesällä, kun pihankäyttö on suurimillaan. Ilman mökkiä haikailisin varmasti omakotitaloon. Mikä ei kuitenkaan yksinasuvalle ole järkevä tai taloudellisesti mahdollinen ratkaisu.
Kaikkea ei voi saada 🤷.
Miksi kaikesta täytyy aina vääntää vastakkainasettelua? Asukoon kukin miten tykkää. Ei kaikki omakotitalotkaan ole samanlaisia, uusimmissa on semmoisia missä on pihaa (ja sen hoitamista) tuskin lainkaan. Tai samalla tontilla voi olla useampia, jolloin nekin muodostavat taloyhtiön. Toki omassa talossa on aina enemmän puuhaa (jotkut meistä tykkäävät siitä), toisaalta taas on tilaa vaikka kotikuntosalille tms. harrastuksille ihan eri tavalla. Kerrostalossa taas saa nauttia asumisen helppoudesta ja palvelutkin on mahdollisesti paljon lähempänä. Jos taas haluaa välimuodon niin rivitalot ja paritalotkin on keksitty.
Kerrostalossa asuen voi harrastaa kivoja asioita kuten veneilyä. Ei sitä omakotitaloa ole kovin helppo kesälläkään jättää vaikka kolmeksi viikoksi tyhjilleen, kun lähtee reissuun. Ja kuvittelisi mökkeilijöillekin sopivan paremmin kerrostaloasumisen kuin omakotitalon. Varsinkin kun meikäläinen ei ole saanut sitä multasormigeeniä lainkaan.
Haaveilen omakotitalosta. Siksi koska haluan oman pihan,omaa rauhaa,kiva tehdä pihatöitä ja nikkaroida ja remontoida ja sisustaa,laittaa kasvimaa,kukkia...siksi :) on kokemusta kerrostalo-ja omakotitaloasumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritseviä tai valittavia naapureita.
Omakotiasumisessahan noita häiritseviä naapureita vasta riittääkin, ks. kohta oma lupa, oma tupa.
Vierailija kirjoitti:
Luonnon rauha.
Saattaahan sitä välillä linnunlauluakin kuulua, mikäli naapuri ei nikkaroi, rälläköi, sirkkelöi, naapurin teini huudata mopoa tai naapurin lapset kilju trampalla.
Vierailija kirjoitti:
oi katsella ikkunasta/pihalta metsää ja nähdä kauriita, peuroja ym. eläimiä.
Yleensä taajama-alueella näet omakotitalosi ikkunoista vain suoraan naapuritalon ikkunoista sisään. Luontoelämykset rajoittuvat naapurin näkemiseen nakuna.
Vierailija kirjoitti:
oma lupa ja rauha olla omassa pihassa ja talossa
Tämä lause se onkin omakotitaloalueen pahin vitsaus. Kesällä kaikki elämä siirtyy ulos pihoihin ja yötä päivää kestävä sirkus on sen mukainen, koska "oma tupa oma lupa". Kaikki elävät omakotitalounelmaansa täysillä.
Kylläpä Kallion verorahoilla elävä on katkera ja kiukkuinen! :D
Millä Kallion verorahoilla? Onko Kalliossa oma verotussysteemi :D?
Minusta on mukavaa kun ei ole taloyhtiön sääntöjä riesana ja voi elää omien aikataulujensa mukaan ilman että se häiritsee naapureita.
Vierailija kirjoitti:
Asuminen paperiseinäisessä vanhassa kerrostalossa on ihan helvettiä.
Tuohon kun lisää vielä pakkososiaalisuuden eli kun pihalla törmää keneen tahansa niin oletus on että alkaa juttelemaan ja kertoo minne menee ja mistä tulee, miten on mikäkin naapurien tai taloyhtiön asija.
Lisäksi kauhistellaan kaikki mahdollinen mitä voidaan ja mitä kukakin on tehnyt. Ainakin väärin pysäköinnit ja ehkä turhat autolla ajamiset ulko-ovelle. Rappukäytövämeluamiset sun muut.
Eikä tuossa ollut kuin pieni osa. Mulla ei oikeasti ole naapurien kanssa mitään kunnollista asiaa eli tuskaa tuollaisten kuunteleminen kylläkin on mutta se kai kuuluu kerrostaloelämään.
Asunto kuluu samalla lailla riippumatta asumismuodosta. Lunta kertyy talvella säästä riippuen niin kerrostalojen kuin okt:n pihoille ja kaduille tasapuolisesti. Kuka hoitaa mitenkin ko. asiat on henk.kohtainen valinta. Kerrostaloissa harvemmin saa itse osallistua loistavaan liikuntamuotoon, vaan on raotettava kukkaron nyörejä. Ja toisekseen kaikilla ei ole varaa asua kerrostaloissa, vaan on itse osallistuttava asuntonsa ylläpitoon.
Ei niitä hommia ole pakko tehdä itse. Rahalla saa ostettua palveluita. Syksyisin minä haravoin ja mies putsaa rännit. Lumia kolataan jos montakymmentä senttiä sataa, mutta muulloin annetaan senkin olla. Ei kaupunkikaan katuja hoida helmikuun jälkeen :D
Mukavaa on asua niin, että seinän takaa ei kuulu naapurin jyske, ovien paiskominen, lasten kirkuminen, koiran räksytys, pianon pimputus ja kaikki muu älämölö. Ulkoa saattaa ääniä kuulua, mutta ne ei häiritse. Hyvät ikkunat auttaa äänien eristyksessä.
Omakotitalosta muutan pois jos tarvitsee hoitokotiin mennä. Muutoin en.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne työt pitää tehdä yhtiössä ja silloin maksetaan huoltoyhtiölle ja lisäksi isännöitsijälle asioiden hoitamisesta. Se vasta kallista on! Mieluummin tehdään itse.
Niinpä ! Kaverin omistamassa kerrostaloasunnossa tehtiin putkiremppa ja kylppäriä fiksattiin, lasku 49 th .Kiva kun ei ole itsellä omassa ok talossa tulossa mitään tuollaista. Putket tehty niin, että kestävät minun loppuikäni. Lattialämmityskin tehty vastuksilla. Hullu hinta kaverille , purkifirmat rahastavat taloyhtiöillä kunnolla 🙄
Juu ei tee mieli asua missään kolhoosissa.
Oma tupa , oma lupa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa asuen voi harrastaa kivoja asioita kuten veneilyä. Ei sitä omakotitaloa ole kovin helppo kesälläkään jättää vaikka kolmeksi viikoksi tyhjilleen, kun lähtee reissuun. Ja kuvittelisi mökkeilijöillekin sopivan paremmin kerrostaloasumisen kuin omakotitalon. Varsinkin kun meikäläinen ei ole saanut sitä multasormigeeniä lainkaan.
No, kesällä ei ole ongelmaa jättää yksikseen okt. Mitä sillä on väliä, jos nurmikko kasvaa vähän pidemmäksi. Senkin hoidon voi ulkoistaa kesällä, nuoret mielellään käyvä ajamassa kesätöinä, samoin kukkien kastelun
Talvella käytössä lumilinko. Ei ole kovin raskasta, eikä tarvitse usein. Kesällä itsevetävä ruohonleikkuri; sitäkään ei turhan usein. Mikään työleiri tämä ei ole ollut näiden 8 vuoden aikana mitä olen tässä asunut. Kyllä sen sellaiseksi varmasti saisi jos halusisi, koska itsestähän se on kiinni. Tykkään kuitenkin tästä: oma tupa, oma lupa.
Vierailija kirjoitti:
Talvella käytössä lumilinko. Ei ole kovin raskasta, eikä tarvitse usein. Kesällä itsevetävä ruohonleikkuri; sitäkään ei turhan usein. Mikään työleiri tämä ei ole ollut näiden 8 vuoden aikana mitä olen tässä asunut. Kyllä sen sellaiseksi varmasti saisi jos halusisi, koska itsestähän se on kiinni. Tykkään kuitenkin tästä: oma tupa, oma lupa.
Sittenhän on myös robottileikkureita.
Ja moni meidän naapureista on ottanut traktori ukon putsaamaan lumet pihalta.
Erikoista nykyään on se, että perustarpeesta on tehty bisnes ja asuminen on rahallinen sijoitus. Jokainen valitkoon asumismuotonsa ihan itse. Ja Piste.
Itse ainakin tykkään, kun on tekemistä ja nimenomaan fyysistä tekemistä toimistossa istutun päivän jälkeen. Itselle lumityöt on paljon mielekkäämpää, kuin lähteä esim. kuntosalille työpäivän jälkeen. Ja kesällä pihalla puuhailu on parasta terapiaa ja omaa aikaa. Kerrostalossa tylsistyn nopeasti, kun ei ole mitään fyysistä tekemistä.
Mä oon valmis vaikka minkälaiseen työleiriin kunhan ei ole seinänaapureita. Sitten kun ei enää pysty omakotitalossa asumaan niin toivon että vanhuuden myötä tulen kuuroksi niin ei tarvi idioottinaapureiden häiriköintiä kuunnella.
Meillä on peräti 2 isoa taloa tontteineen:) Toinen Suomessa ja toinen ulkomailla.
Kerrostaloon minut saa vain uurnassa
t mummo
Meitä on niin moneksi. Tuli nuoruuteni asuttua maatilalla - aattelin ettei enää ikinä kun sieltä opiskelemaan lähdin kaupunkiin. Kaupungissa vuokralla oli aikansa kivaa, oli kaverit, kaupat ja viihdykkeet lähellä ja suurin kotityö oli siivous. Mutta kun bailausaika jne meni ohin, niin sitten kyllästyin kun ei ollutkaan oikein mitään tekemistä, tilaa harrastaa jne. Nyt taas maalla (ei maatila) vanhassa hirsitalossa jossa on kiva puuhastella töiden jälkeen ja harrastusmahdollisuus on ihan tuossa pihan toisella laidalla vanhassa navetassa, nikkarointia, taiteilua, askartelua jne. Kaupungissa piti aina mennä jonnekin tekemään jotain. - tai siltä se ainakin tuntui kun muuttopäätös kypsyi.
Lumityöt tekee naapuri traktorilla (ja ihan verokirjalla, kun joku siitä kuitenkin urputtaisi), joten pientä kolausta silloin tällöin. Nurmikonleikku kesäisin joka viikko, mutta sehän on vain hyötyliikuntaa ja kun pitää puutarhatöistä, niin mikäs siinä. Huonona puolena on työmatka jota nyt kornan jälkeen ei kylläkään joka päivä tarvitse ajella sekä pitkät kauppamatkat, mutta ne hoituu yleensä työmatkalla kun suunnittelee asiat etukäteen. Polttopuiden teko on kyllä kypsää, mutta kun se takaa talvella lämmön, niin kyllähän sen tekee (tai voisi ne tietty ostaakin jos niikseen tulee).
Mutta ymmärrän, ettei tämä puuhastelu kaikille sovi ja silloin varmasti rivari/kerrostalo on paras mahdollinen. Itsellä on vähän sellainen, että kaupungin pientaloalueelle, jossa ne talot on vieri vieressä, en muuttaisi. Mutta varmaan sekin on ihan hyvä paikka asua niille, jotka sitä arvostavat koska välimatka töihin ja palveluiden äärelle on pienempi.
Asuin muutamassakin kerrostalossa, ja minua ainakin häiritsi se kyttääminen ja erinäköiset "heippalaput" joita jaettiin auliisti muille asukeille (ehkä osuin vaan tuollaisiin taloyhtiöihin). Itse olin varmaan sellainen harmaa hiljainen hiirulainen, kun en moisia juuri saanut - taisin jonkin saada kun kaverin auto oli väärässä paikassa parkissa pari päivää.