Uusperheelliset, miten hoidatte lapsia kun kaikki paikalla?
Meillä on 2 yhteistä, pientä lasta ja miehelläni lisäksi 2 edellisestä avoliitostaan. Aina kun miehen lapset ovat meillä, he haluaisivat jatkuvasti tehdä asioita, joihin pienimpiä ei voi ottaa mukaan, mikä tarkoittaa, että minun pitäisi sitten olla kahden pienen lapsemme yh ne ajat kun miehen lapset ovat meillä (ja ovat enemmän kuin joka toinen vkonl). Miten te muut uusperheelliset olette sumplineet nuo asiat?
Kommentit (333)
Ja jos ei olisi koronaa, he olisi harrastamassa.
Korona-aika on lapsille hyvin raskasta ja isä toimii ihailtavasti kun on kastensa kanssa noin paljon.
En tajua miten joku viitsii kitistä siitä mihin kenenkin lautanen tai että lapset ei saisi toivoa ruokia.
Sinä kökötät liikaa siellä kotona ja pikkuasiat paisuu siksi valtaviksi.
Kaikesta paistaa todella paha asenne noita lapsia kohtaan, anteeksi nyt.
T uusperheessä kasvanut, ikäeroja joka suuntaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tällä palstalla saat vaan kuraa niskaan, suosittelen lämpimästi liittymään facen uusperhe- ja bonusäitiryhmiin. Siellä saa tehtyä julkaisuja myös anonyyminä.
Ymmärrän tilanteesi ja sen miksi ja mikä siinä harmittaa. Avain muutokseen on isällä. Hyvitteleekö hän isommille lapsille sitä ettei ole heidän elämässään jatkuvasti läsnä? Tästä syyllisyysvanhemmuudesta löytyy netistä hyviä tekstejä, pistäppä miehesi lukemaan. On väärin yhteisiä lapsianne kohtaan, että he saavat isän huolenpidon vain isompien ollessa äidillään. Pienten kasvaessa he alkavat ymmärtää tilanteen, että ovat "toisarvoisia". Meillä melkein kävi näin, isän silmät avautuivat uusperheneuvonnan avulla. Sen jälkeen aloimme perheytyä.
Kiitos näistä vinkeistä ja sanoista ❤️. Olen nimenomaan huolissani meidän lapsistamme kun kasvavat, niin mielestäni on heitä kohtaan väärin kun näillä kahdella on täysin eri säännöt (eli ei ole sääntöjä ollenkaan vaan saavat jättää astiansa pöytään yms.) ja täysin eri asema perheessämme. Ei isä heille sano, että tehdään mitä vain eivätkä he saa päättää joka päivän ruokalistaa vaan heille on säännöt ja meidän perheessämme aikuiset päättävät asioista. Vielä nämä pienemmät eivät onneksi varmaan asiaa täysin ymmärrä, mutta isompi alkaa pian ymmärtämään ja siksi koen tämän nykytilanteen ongelmallisena.
Koen, että juuri tuosta syyllisyysvanhemmuudesta on kyse, vaikka lapset viihtyvät äidillään ja heillä on siellä isäpuoli yms. Koen, että nämä isommat lapset ovat jo ymmärtäneet olevansa kunnia-asemassa kotonamme ja käyttävät sitä tosissaan hyväkseen kaikilla tavoilla.
Ap
Sata viestiä vaati, että sait kerrottua mikä se ongelma on. Tähän asti sanoit ja annoit ymmärtää, että isä ei saisi viettää niin paljon aikaa lastensa kanssa.
Jos teillä kommunikointi on kotona yhtä avutonta, niin teillä on kommunikointiongelma, joka ratkeaa sillä, että puhut asiasta miehesi kanssa. Kerrot aiempaa monisanaisemmin ja perusteellisemmin, että mikä mättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tällä palstalla saat vaan kuraa niskaan, suosittelen lämpimästi liittymään facen uusperhe- ja bonusäitiryhmiin. Siellä saa tehtyä julkaisuja myös anonyyminä.
Ymmärrän tilanteesi ja sen miksi ja mikä siinä harmittaa. Avain muutokseen on isällä. Hyvitteleekö hän isommille lapsille sitä ettei ole heidän elämässään jatkuvasti läsnä? Tästä syyllisyysvanhemmuudesta löytyy netistä hyviä tekstejä, pistäppä miehesi lukemaan. On väärin yhteisiä lapsianne kohtaan, että he saavat isän huolenpidon vain isompien ollessa äidillään. Pienten kasvaessa he alkavat ymmärtää tilanteen, että ovat "toisarvoisia". Meillä melkein kävi näin, isän silmät avautuivat uusperheneuvonnan avulla. Sen jälkeen aloimme perheytyä.
Kiitos näistä vinkeistä ja sanoista ❤️. Olen nimenomaan huolissani meidän lapsistamme kun kasvavat, niin mielestäni on heitä kohtaan väärin kun näillä kahdella on täysin eri säännöt (eli ei ole sääntöjä ollenkaan vaan saavat jättää astiansa pöytään yms.) ja täysin eri asema perheessämme. Ei isä heille sano, että tehdään mitä vain eivätkä he saa päättää joka päivän ruokalistaa vaan heille on säännöt ja meidän perheessämme aikuiset päättävät asioista. Vielä nämä pienemmät eivät onneksi varmaan asiaa täysin ymmärrä, mutta isompi alkaa pian ymmärtämään ja siksi koen tämän nykytilanteen ongelmallisena.
Koen, että juuri tuosta syyllisyysvanhemmuudesta on kyse, vaikka lapset viihtyvät äidillään ja heillä on siellä isäpuoli yms. Koen, että nämä isommat lapset ovat jo ymmärtäneet olevansa kunnia-asemassa kotonamme ja käyttävät sitä tosissaan hyväkseen kaikilla tavoilla.
Ap
Sata viestiä vaati, että sait kerrottua mikä se ongelma on. Tähän asti sanoit ja annoit ymmärtää, että isä ei saisi viettää niin paljon aikaa lastensa kanssa.
Jos teillä kommunikointi on kotona yhtä avutonta, niin teillä on kommunikointiongelma, joka ratkeaa sillä, että puhut asiasta miehesi kanssa. Kerrot aiempaa monisanaisemmin ja perusteellisemmin, että mikä mättää.
Niin, tuo on ap:n tulkinta, erittäin liioiteltu sellainen.
Totta kai perheissä jokainen saa toivoa ruokia. Varmaan sinäkin ap teet joskus itsellesi mieleistä ruokaa. Eivätkö muut saisi mielestäsi saada mieleisiään ruokia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI teillä on tuo tilanne???
Koska olen naimisissa mieheni kanssa ja hänen nuoruuden rakastettu tuli aikoinaan raskaaksi ”vaikka söi pillereitä”.
Ja sen takia sinä synnytit kaksi lasta?
Olisiko mun pitänyt jäädä lapsettomaksi?
Itse ajattelen asian niin, että ei tietenkään tarvitse olla 24/7 yhdessä, mutta mielestäni perheen pitää sopeuttaa tekemisensä sen mukaan, että huomioidaan, että tässä tilanteessa emme voi tehdä kaikkia asioita mitä ilman vauvaa ja taaperoa voisimme tehdä. Nämä lapset ihan jatkuvasti ehdottavat kaikkea sellaista, mikä pienille ei sovi. Eihän ydinperheessäkään isä mene kahden lapsen kanssa aamusta iltaan paikasta toiseen mihin vaan ikinä haluavat mennä ja äiti hoida vauvan ja taaperon kanssa sillä välin ruokia yms.
Ap
Eikun juuri näin ainakin meillä usein toimitaan. Meillä on ydinperheessä neljä lasta, joista kaksi hiukan isompia ja kaksi ihan pientä. Tietysti tekemiset jakaantuvat kahtia aikuisten välille, ja usein meillä parhaillaan ainakin siten, että isä isompien kanssa isompien juttuja tekemässä, ja minä pienempien kanssa kotona tai muissa puuhissa. Siksikin jo näin päin, että pienin on rintaruokinnalla. Ihan täysin normaali kuvio myös muissa tuntemissani lapsiperheissä. Olisi täysin kohtuutonta vaatia isompia sisaruksia istumaan hiekkalaatikolla kaiket päivät pienempien sisarusten tahtiin, jotta koko perhe voisi kaiken aikaa olla yhdessä.
Kenen päättämiä ruokia sinä, ap, syöt lounaalla? Varmaankin oman makusi mukaisia.
Tai sitten se sun taaperosi määrää mitä syötte…
Ap - minkä ikäisiä nuo isommat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on hyvä esimerkki kaikille naisille, jotka hankkii lapsia lapsellisen miehen kanssa: teidän pitää varautua siihen, että hoidatte lapsianne 100 prosenttisesti. Miehen pitää jakaa oma aikansa henkilökohtaisen harrastusten, parisuhteen, edellisen liiton lapsien ja uusien lapsien kanssa. Sitä aikaa ei vain ole kaikkeen.
Ap:n mies kylläkin hoitaa niitä kahta nuorempaa 20 päivää kuussa ja elättää heidät ja ap:n.
Missä on kerrottu että mies elättää yksin koko perheen?
En ihan hahmottanut mitä pahaa on siinä että lapset saa toivoa ruokia?
Kyllä meillä syödään lähinnä just ruokia joista tykätään.
Kerran viikossa kauppareissu ja siinä saa kaikki toivoa mitä haluaa.
On ruokia joista kukaan ei tykkää. Niitä wi tehdä koskaan
Ja yleensä se ruoka on ns buffet-idealla jolloin jokainen poimii itseöleen mitä haluaa. Salaatin aineksetkin on yleensä erillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on hyvä esimerkki kaikille naisille, jotka hankkii lapsia lapsellisen miehen kanssa: teidän pitää varautua siihen, että hoidatte lapsianne 100 prosenttisesti. Miehen pitää jakaa oma aikansa henkilökohtaisen harrastusten, parisuhteen, edellisen liiton lapsien ja uusien lapsien kanssa. Sitä aikaa ei vain ole kaikkeen.
Ap:n mies kylläkin hoitaa niitä kahta nuorempaa 20 päivää kuussa ja elättää heidät ja ap:n.
Missä on kerrottu että mies elättää yksin koko perheen?
Ap on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai perheissä jokainen saa toivoa ruokia. Varmaan sinäkin ap teet joskus itsellesi mieleistä ruokaa. Eivätkö muut saisi mielestäsi saada mieleisiään ruokia?
Kyse ei ole toivomisesta ja ennen kun miehelle yhtäkkiä meni päälle tuo syyllisyysvanhemmuus, minä pyrin tekemään ruokia, joista tiesin lasten pitävän ja olimme kyselleet yleisesti mitkä ovat lempiruokia eikä niin, että nämä lapset päättävät ruoasta lähtien ihan jokaisen asian meillä ollessaan. Mutta nykyään tilanne menee niin, että kun isommat lapset tulevat, isä kysyy ensimmäisenä mitä haluavat syödä ja sen mukaan mennään, paitsi että siinä isä sitten vetää rajan ettei kokkaa pizzaa ja hampurilaisia kun lapsista nuorempi yleensä toivoo montaa ruokaa samalle ruokailulle. Ennen teimme arkena terveellistä arkiruokaa ja viikonloppuna pizzaa yms., mutta nyt syömme sitä mitä lapset kunakin päivänä haluavat ja minä teen sitten meidän lapsellemme terveellisempää ruokaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole toivomisesta ja ennen kun miehelle yhtäkkiä meni päälle tuo syyllisyysvanhemmuus, minä pyrin tekemään ruokia, joista tiesin lasten pitävän ja olimme kyselleet yleisesti mitkä ovat lempiruokia eikä niin, että nämä lapset päättävät ruoasta lähtien ihan jokaisen asian meillä ollessaan. Mutta nykyään tilanne menee niin, että kun isommat lapset tulevat, isä kysyy ensimmäisenä mitä haluavat syödä ja sen mukaan mennään, paitsi että siinä isä sitten vetää rajan ettei kokkaa pizzaa ja hampurilaisia kun lapsista nuorempi yleensä toivoo montaa ruokaa samalle ruokailulle. Ennen teimme arkena terveellistä arkiruokaa ja viikonloppuna pizzaa yms., mutta nyt syömme sitä mitä lapset kunakin päivänä haluavat ja minä teen sitten meidän lapsellemme terveellisempää ruokaa.
Ap
He on teillä 10 päivöä kuussa ja silloinkin koulussa päivät.
Mitä he siis muka teillä päättävät? Iltaruuan noina päivinä kun teillä ovat. Ai kauheeta.
Mikäön ei pakota sinua edes syömästä samaa.
Ruokatoiveita saa esittää mutta kyllä aikuiset päättävät mitä syödään. Ja jokainen saa korjata omat astiansa pöydästä ja muutenkin siivota omat jälkensä. Mielestäni myös isommat lapset voivat osallistua jonkin verran myös kotitöihin, eivät he ole lomalla vaikka saavatkin viettää aikaa enemmän isän seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuohan ei ole lasten vika, että haluavat pizzaa yms…..kaikki haluavat, jos saavat.
Minkä ikäisistä lapsista on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Ruokatoiveita saa esittää mutta kyllä aikuiset päättävät mitä syödään. Ja jokainen saa korjata omat astiansa pöydästä ja muutenkin siivota omat jälkensä. Mielestäni myös isommat lapset voivat osallistua jonkin verran myös kotitöihin, eivät he ole lomalla vaikka saavatkin viettää aikaa enemmän isän seurassa.
Mutä ihmeen väliä sillä on miStä kohtaa keittiötä ne astiat sinne tiskikoneeseen lataa?
Ja onko ap edes väittänyt ettei ne lapset tekisi kotitöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä he siis muka teillä päättävät? Iltaruuan noina päivinä kun teillä ovat. Ai kauheeta.
He ovat meillä myös viikonloppuisin. Ja he päättävät ruoan lisäksi mitä teemme (eli mitä isä tekee heidän kanssaan, mihin menevät, mitä katsomme telkkarista yms yms yms).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
He ovat meillä myös viikonloppuisin. Ja he päättävät ruoan lisäksi mitä teemme (eli mitä isä tekee heidän kanssaan, mihin menevät, mitä katsomme telkkarista yms yms yms).
Ap
Hmmm. Meillä miehen lapset saavat päättää, mitä haluavat tehdä. Mutta he eivät määrää, mitä _minä_ teen.
Ts. He eivät määrää, mitä minä katson telkkarista. Jos haluavat katsoa jotain, mitä minä en halua, niin menkööt omaan huoneeseen katsomaan.
Minä kyllä teen sellaista ruokaa, ettei pitäisi olla valittamista. Mutta he eivät tule minulle sanomaan, mitä haluavat syödä. Minä päätän, mitä teen ruokaksi. Jos ei kelpaa, niin olkoot syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ja? On korona-aika, ei ole harrastuksia. Ja kenen se pitäisi päättää?
Miksi teillä on cain yksi telkkari? Tottakai eri-ikäiswt katsooe eri ohjelmia!
Jospa sitten ne jotka syömiset päättävät niin hankkivat ne ruuat koko perheelle tai ne valmistetaan / tilataan yhdessä.
Yhdessä tekemistä enemmän.