Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt vl-äiti avautuu

Vierailija
23.06.2015 |

Hei.

Olen 24-vuotias vanhoillislestadiolainen nainen. Mieheni on 28v. ja meillä on tällä hetkellä kolme ihanaa lasta ja neljäs tulossa. En tiennyt kenelle voisin oloani purkaa joten päätin tehdä tänne kirjoituksen. En tiedä kiinnostaako tämä ketään, mutta kaipaisin erityisesti samankaltaisessa tilanteessa olevien neuvoja.

Olemme olleet naimisissa 4 vuotta. Seurustelimme useamman vuoden ajan ja tutustuimme toisiimme perinpohjin. Naimisiin mentyämme tulin heti raskaaksi ja saimme vilkkaat kaksospojat. Puoltatoista vuotta myöhemmin syntyi tyttö. Hän on erittäin vaativa lapsi ja päiväni täyttyvät tällä hetkellä tytön hyysäämisestä sekä vilkkaiden poikien kaitsemisesta. Tämäkin vielä menettelisi, mutta olen asian kanssa niin yksin.

Mies on yrittäjä ja tekee pitkää päivää töissä. Lähtee 6 aikoihin aamulla ja palaa illalla pahimmillaan puolen yön aikoihin. Se olin minä, joka valvoi kaksosten kanssa aiempina vuosina yöt ja nykyään tytön kanssa. Kaiken kukkuraksi syksyllä meille tulee neljäs lapsi. En tiedä miten jaksan. Tuntuu niin väärältä ajatella, ettenkö jaksaisi ottaa kaikkia lapsia vastaan joita meille siunaantuu, mutta kun en ihan oikeasti jaksa! Olen vain niin läpen väsynyt ja kyllästynyt tämän härdellin pyörittämiseen. On tiskiä ja pyykkiä, sotkua ja likaa joka paikassa. Väsyneenä kaikki tuntuu ylitsepääsemättömän raskaalta ja tiedän, että jos vain saisin nukuttua kunnon yöunet niin kaikki tuntuisi helpommalta. En halua valvottaa tai rasittaa miestä yhtään enemään hänen rankan työnsä takia. Lapset ovat todella rakkaita meille vanhemmille mutta tuntuu että voimat loppuu kesken.

Omat vanhempani asuvat kaukana, tiedän että he auttaisivat minua tilanteessani mielellään mutta miehen töiden takia emme pysty muuttamaan lähemmäs vanhempiani. Miehen vanhemmat asuvat lähettyvillä, mutta heillä ei juurikaan ole mahdollisuuksia/halua auttaa meitä esim lastenhoidossa.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surettaa nämä vl-äidit jotka ovat uskontonsa uhreja. On muitakin tapoja elää ja olla kuin vl-usko.

Voimia ja rohkeutta tehdä oman elämänsä päätökset oman jaksamisen mukaan. Järki käteen. Ehkäisy käyttöön heti uuden vauvan synnyttyä.

Lapset kärsii jo nyt tuosta tilanteesta. Ei kenenkään pitäisi joutua tänä aikana tuollaiseen tilanteeseen. Apua tarvitset ennen kuin olet siinä tilanteessa kuin huonetoverini sairaalassa, holtitonta lisääntymistä ja äiti oireili fyysisesti ja psyykkisesti - joutui ajoittain mielisairaalaan.

JOs asiat ajautuu niin pitkälle niin heti niitä lapsia hoitaa joku muu ja äiti joutuu pakkolepoon pöpilään. Ei hyväksi kenellekään.

Vierailija
22/100 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä kierukka neljännen syntymän jälkeen. Voit kysyä itseltäsi, että miksi Jumala rankaisisi ketään siitä että tämä huolehtii perheestään ja itsestään. Jumala ei vaadi suurta lapsilaumaa, Jumala vaatii vain uskon. Usko on pääsylippu taivaaseen, ei se montako lasta sulla on. Pahemmin siinä Jumalaa vastaan rikkoo jos jättää lapsensa heitteille. "Sen minkä teet yhdelle minun pienimmistäni sen teet minulle"

Huolehdi lapsistasi, niistä olemassaolevista. Ja itsestäsi. Lisää lapsia vasta kun jaksat, ei yhtään aiemmin. Viis siitä mitä jotkut miessaarnaajat sanoo. Niiden ainoa tarkoitus on saada liike pysymään suurena, ei ne pientä ihmistä ajattele. Älä niiden takia tuhoa perhettäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksei ehkäisyä voida käyttää?
Eikös se jumala luonut meille aivot juuri siitä syystä että niillä ajatellaan ja ihmiskunta kehittyy.
Niiden aivojen ansiosta lääketiede on mennyt eteenpäin ja on kehitetty turvallisia ja toimivia ehkäisymenetelmä.
Jos se jumala ei olisi halunnut ihmiskunnan kehittyvän, niin olisihan hän kaiken järjen mukaan luonut yksinkertaisemmat aivot!
Tämä nyt vähän aiheen vierestä mutta syksyllä sinullekin ajankohtainen. Siis tämä ehkäisyasia.
Nyt neuvoisin ottamaan väsymyksen puheeksi neuvolassa ja kyselet perhetyöntekijöistä.
Voisitko hakea vanhemmille lapsille kerhopaikkaa?

Vierailija
24/100 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:04"]Syksyllä kierukka neljännen syntymän jälkeen. Voit kysyä itseltäsi, että miksi Jumala rankaisisi ketään siitä että tämä huolehtii perheestään ja itsestään. Jumala ei vaadi suurta lapsilaumaa, Jumala vaatii vain uskon. Usko on pääsylippu taivaaseen, ei se montako lasta sulla on. Pahemmin siinä Jumalaa vastaan rikkoo jos jättää lapsensa heitteille. "Sen minkä teet yhdelle minun pienimmistäni sen teet minulle"

Huolehdi lapsistasi, niistä olemassaolevista. Ja itsestäsi. Lisää lapsia vasta kun jaksat, ei yhtään aiemmin. Viis siitä mitä jotkut miessaarnaajat sanoo. Niiden ainoa tarkoitus on saada liike pysymään suurena, ei ne pientä ihmistä ajattele. Älä niiden takia tuhoa perhettäsi.
[/quote]
Niin samaa mieltä!
Jumala tuomitsee siellä taivaan portilla, ei kukaan muu. Kukaan ihminen ei ole toista tuomitsemaan!

Vierailija
25/100 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:50"]

Voisitteko palkata hoitajan sinulle kaveriksi kun vauva syntyy? Ottakaa selvää. Moni on tehnyt niin ja siinä olisi jollekin työpaikka ja kuorma olisi sinulle keveämpi ♥

[/quote] Eikös nyt ole tarjolla lapsille myös kunnallista kotihoitoa? Ts. se maksaa jonkin verran, mutta hoitaja voi viedä  esim isompia lapsia ulos. Käsittääkseni kuntien velvollisuus on tarjota tuota palvelua? Kysy onko kunnassasi ko palvelua, jos et saa lähipiiristä apua itsellesi. Voimia ja paljon haleja sinulle :)

Vierailija
26/100 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa hyvä laajakuvatelevisio!

Vierailija
27/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:54"]

8 vielä jatkaa, että minunkin mieheni on yrittäjä ja tiedän kyllä että yrittäjältä ei työt tekemällä lopu, aina voi tehdä pyöreää päivää jos niin tahtoo. Ne lapset on kuitenkin yhteisiä, ja jos toinen ei jaksa niin toinen ei voi vain paeta sinne töihin vaan on miehenkin joustettava ja kannettava vastuuta perheestä.

[/quote]

Heh. Tutkimuksen mukaan pisintä työpäivää tekevät pikkulasten isät..... Että se siitä. Kun kotona odottaa rättiväsynyt (=äkäinen) vaimo ja kiljuvat mukulat, niin ylitöitähän kyllä riittää. Ne kun ovat mukavampia tehdä kuin lastenhoito kotona ja niistä saa vielä rahaa :)

Vierailija
28/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa himokkaat lestat, jotka vaan paneskelee menemään ja sitten valittaa kun ei jaksais pentujaan hoitaa.

Vierailija
29/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskoilla on isoja perheitä (yli 10 lasta) ja kenenkään heidän miehet ei tee tuollaista työpäivää. Jos ootte yhdessä sopineet ottavanne kaikki lapset vastaan, pitää molempien myös hoitaa arkea. Työpäivä max 8 tuntia, jotta miehelle jää aikaa olla perheenisä. Oma yritys myyntiin ja töihin toiselle. Nyt pidät miehellesi kunnon puhuttelun. Ja päiväkoti vois olla kaksosille hyvä paikka syksystä lähtien. Älä uuvuta ittees.

Vierailija
30/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä lasta myös ja olen todella väsynyt. Ehkä masentunutkin kun en tulle iloa enää mistään. Hoidan lapset myös yksin koska mies on töissä pitkää päivää. Viikonloppuna tunsin mahassa kipua ja tiedän sen johtuvan ovulaatiosta. Se kipu tulee kerran kuukaudessa ja on niin kova ettei sitä voi olla huomaamatta vaikka yritän. Yritin viivyttää sänkyyn menoa. Pesin pyykkiä kylpyhuoneessa ja siivosin keittiötä myöhäiseen yöhön. Ei auttanut. Mies odotti ja tuli sisääni. Muutaman viikon kuluttua se sitten selviää.

Vierailija
31/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti miettikää naiset! Ongelmana ei ole lapsien määrä vaan se että miehenne tekee pitkää päivää. Mulla on kolme helppoa lasta. Mies teki 8 tunnin päiviä kun lapset oli pieniä. Odotin todella kun kello tuli neljä ja häippäsin yksin kauppaan tms saadakseni olla yksin hetken. Opetin mieheni selviämään lasten kans myös yksin. Olen vuorotyössä ja mieheni on joutunut todellakin hoitamaan perhettä. Lapset on yhteinen urakka. Jos mies ei sitä tajua, lähtekää menemään...

Vierailija
32/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 teet syntiä!

Vierailija
33/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 00:49"]Oikeasti miettikää naiset! Ongelmana ei ole lapsien määrä vaan se että miehenne tekee pitkää päivää. Mulla on kolme helppoa lasta. Mies teki 8 tunnin päiviä kun lapset oli pieniä. Odotin todella kun kello tuli neljä ja häippäsin yksin kauppaan tms saadakseni olla yksin hetken. Opetin mieheni selviämään lasten kans myös yksin. Olen vuorotyössä ja mieheni on joutunut todellakin hoitamaan perhettä. Lapset on yhteinen urakka. Jos mies ei sitä tajua, lähtekää menemään...
[/quote]

Sulla on kolme lasta, joiden kanssa selviytymiseen olet opettanut miehesi?

Vierailija
34/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 34, jos et ole provo: ymmärrätkö, ettei seksiin tarvitse suostua, jos ei halua? Jos mies ottaa väkisin, se on raiskaus ja ehdottoman väärin. T. Toinen vl-äiti

Vierailija
35/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teille voisi tulla au pair?

Meillä on vähän sama tilanne,että mies tekee pitkää päivää ja itse olin aivan loppu. Au pair on ollut suuri apu ja ihan jo se,että voin nukkua päikkärit rauhassa on auttanut jaksamaan.

Tsemppiä sulle Ap!

Vierailija
36/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mies raiskannut mua. Olen kyllä mukana seksissä ja haluan sitä. Mutta kun ehkäisyä ei ole ja olen väsynyt.

Vierailija
37/100 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja 86:lla ja 90:lla ja toki muillakin.

Minustakin olisi tärkein saada se mies havahtumaan tilanteeseen ennenkuin ollaan liian pitkällä. Myös minun mieheni on työhullu (rakastaa oikeasti työntekoa) ja lisäksi pyydetään kaikkiin mahdollisiin juttuihin ammattitaitonsa vuoksi. Olen sanonut että kun lapset ovat pieniä niin silloin tehdään vähemmän töitä ja kun he eivät enää niin paljon tarvitse meitä niin sitten voi taas ottaa lisää tekemistä. Hyvin on mennyt perille vaikka välillä pitää muistuttaa kun olisi niin innoissaan kaikesta uudesta. Rahan vuoksi meillä ei onneksi tarvitse tehdä "liikaa" työtä.

Vierailija
38/100 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 01:12"]

Miksi ap riskeeraa lastensa hyvinvoinnin turvatakseen oman taivaspaikkansa?

[/quote] tätä olen monesti ihmetellyt. Ihan normaali ihmisen perusbiologia ja psyyke saa yleensä vanhemmat pistämään aina lapsensa hyvinvoinnin ykköseksi. Miten ihmeessä tuommonen ihmisten itte keksitty fantasia-taivaspaikka saattaa olla arvokkaampi kuin omien lasten hyvinvointi???

Vierailija
39/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep, yhteiskunnan pitäisi maksaa kotiin hoitaja, kun yhdet eivät voi käyttää ehkäisyä.

Vierailija
40/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useiden vl-perheiden olen nähnyt palkkaavan yksityisen hoidon tuella lastenhoitajan. Espoossa tosin yksityisen hoidon tukeen saa varsin avokätisen kuntalisän, jota jakapaikassa ei tietysti ole. . Lastenhoitajat on ulkonäön perusteella vanhempien nuorempia sisaruksia/serkkuja yms. Varsinkin näin kesäloma-aikaan teidänkin suvusta ehkä löytyy joutilasta nuorisoa?
Toinen vaihtoehto on tietysti kaupungin perhetyö, sieltä kannattaa jokatapauksessa kysellä apuja.
Päiväkoti on hyvä vaihtoehto myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi