Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt vl-äiti avautuu

Vierailija
23.06.2015 |

Hei.

Olen 24-vuotias vanhoillislestadiolainen nainen. Mieheni on 28v. ja meillä on tällä hetkellä kolme ihanaa lasta ja neljäs tulossa. En tiennyt kenelle voisin oloani purkaa joten päätin tehdä tänne kirjoituksen. En tiedä kiinnostaako tämä ketään, mutta kaipaisin erityisesti samankaltaisessa tilanteessa olevien neuvoja.

Olemme olleet naimisissa 4 vuotta. Seurustelimme useamman vuoden ajan ja tutustuimme toisiimme perinpohjin. Naimisiin mentyämme tulin heti raskaaksi ja saimme vilkkaat kaksospojat. Puoltatoista vuotta myöhemmin syntyi tyttö. Hän on erittäin vaativa lapsi ja päiväni täyttyvät tällä hetkellä tytön hyysäämisestä sekä vilkkaiden poikien kaitsemisesta. Tämäkin vielä menettelisi, mutta olen asian kanssa niin yksin.

Mies on yrittäjä ja tekee pitkää päivää töissä. Lähtee 6 aikoihin aamulla ja palaa illalla pahimmillaan puolen yön aikoihin. Se olin minä, joka valvoi kaksosten kanssa aiempina vuosina yöt ja nykyään tytön kanssa. Kaiken kukkuraksi syksyllä meille tulee neljäs lapsi. En tiedä miten jaksan. Tuntuu niin väärältä ajatella, ettenkö jaksaisi ottaa kaikkia lapsia vastaan joita meille siunaantuu, mutta kun en ihan oikeasti jaksa! Olen vain niin läpen väsynyt ja kyllästynyt tämän härdellin pyörittämiseen. On tiskiä ja pyykkiä, sotkua ja likaa joka paikassa. Väsyneenä kaikki tuntuu ylitsepääsemättömän raskaalta ja tiedän, että jos vain saisin nukuttua kunnon yöunet niin kaikki tuntuisi helpommalta. En halua valvottaa tai rasittaa miestä yhtään enemään hänen rankan työnsä takia. Lapset ovat todella rakkaita meille vanhemmille mutta tuntuu että voimat loppuu kesken.

Omat vanhempani asuvat kaukana, tiedän että he auttaisivat minua tilanteessani mielellään mutta miehen töiden takia emme pysty muuttamaan lähemmäs vanhempiani. Miehen vanhemmat asuvat lähettyvillä, mutta heillä ei juurikaan ole mahdollisuuksia/halua auttaa meitä esim lastenhoidossa.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro miehellesi, että lapsillanne on oikeus isään. Lähde purkamaan tätä väsymystä lasten näkökulmasta. Lapsille ei ole oikein, että he eivät saa olla isän kanssa. Vertaa miehesi siskon lapsia omiisi ja kerro, että olet kateellinen kun heillä on isä mutta teidän lapsilla ei ole. (Eikö se siskon mies tehnyt 8h työpäivää.) Onko lapset miehelle toivottuja vai "elämään kuuluvia välttämättömiä pahoja".

Käytännön yksinhuoltajana keskity vain olennaiseen, eli lasten hoitamiseen ja rakastamiseen. (Itse olen huomannut, että mitä enemmän lapsia pitää sylissä, sitä rauhallisempia he ovat). Jos miehesi ei ehdi olla kotona, vaadi teille kotiapua mieheltäsi joko hän itse tekee tai palkkaa tekijän. Miehesi sisko saa apua mieheltään. Vielä jos vertaa sinua siskoonsa, sano vaan että, "voi voi, ottas muakin päästä kun olen saanut niin surkean vaimon". Hänen " syynsä" se sinun väsymys on kun on antanut sinun väsyä eikä auta sinua. Kysy mieheltäsi kumpi hänelle on tärkeämpää, oma työ vai perheen jaksaminen. Työpäivää pystyy lyhentämään, kukaan ei ole töissä korvaamaton, mutta kotona on.

Voimia sinulle ja Jumalan siunausta ja varjelusta. Ja miehellesi myös, sekä hänelle ymmärrystä tilanteesi.

Terveisin viiden lapsen Vl-äiti ja yrittäjän vaimo. (Meillä on keskusteltu lapsen oikeudesta isään ja mieheni ymmärsi ja työpäivät ovat lyhentyneet.)

Vierailija
82/100 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa. Me palkattiin lasten hoitaja, että minä saan omaa aikaa. Pitää olla terveellä tavalla itsekäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää raskausasia on erittäin vaikea. Srk ja sen jäsenet painostavat tietenkin olla ehkäisemättä Myös mies on ehkäisyä vastaan enkä itsekään nuorena ennen lasten tuloa ymmärtänyt että jossain vaiheessa ne voimat OIKEASTI loppuvat.
Miehen siskolla on suuri perhe, yli 10 lasta ja yllättäen mies vertaa minua siskoonsa. Kun sisko jaksaa, myös minun tulee jaksaa. Uskon, että osittain on jopa helpompaa 10-lapsisen perheen kanssa jossa on isompia lapsia joilta saa apua. Lisäksi siskon mies tekee normaalia 8h työpäivää.
Mieheni on luvannut yrittää lyhentää työpäiviään mutta vielä ei minkäänlaista muutosta ole tapahtunut. Tiedän, ettei hän voi täysin ymmärtää tilannettani. Enkä halua häneltä liikaa vaatia ja ehdottomasti haluan hänen antaa nukkua ne kuuden tunnin yöunensa.
Tällä hetkellä en toivo mitään muuta niin paljoa kuin esimerkiksi paria tuntia omaa aikaa, kävisin kaupungilla syömässä ja keräisin voimia.
Rakastan lapsiani yli kaiken mutta samalla pelkään jo neljännen lapsen syntymän jälkeistä elämää.
Voinko ehkäistä mieheltä salassa? En tiedä pystynkö siihen.. Pelko siitä, etten pääsekään taivaaseen on suuri. Varmasti kuulostaa ulkopuolisen mielestä naurettavalta mutta näin on. Lisäksi joutuisin valehtelemaan miehelle. Olen ihan sekaisin kun en tiedä mitä tehdä.. :(

Ap

Vierailija
84/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinne taivaaseen pitäisi ylipäätään päästä. Minä en ainakaan halua. Minulle riittää tämä elämä ja elän sen omalla tavallani.

Olin aiemmin uskonnon uhri ja nyt ajattelen toisin kuin silloin. Miksi pitäisi olla ahne ja ajatella että joku iankaikkisuus. Me ihmiset olemme kuolevaisia ja meillä on alku ja loppu ihan kuin kasveilla ja eläimilläkin.

Helvettiä ja kadotusta ei ole. Relaa hyvä ihminen ja tee omasta elmästäsi näköisesi.

Ehkäiset vaikka salaa, teetä sterilisaatio jos niin haluat se on sinun oma asiasi.

kolmen äiti joka on steriloitu, kaksi keskenmenoakin olen kokenut

Vierailija
85/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:20"]

Tää raskausasia on erittäin vaikea. Srk ja sen jäsenet painostavat tietenkin olla ehkäisemättä Myös mies on ehkäisyä vastaan enkä itsekään nuorena ennen lasten tuloa ymmärtänyt että jossain vaiheessa ne voimat OIKEASTI loppuvat. Miehen siskolla on suuri perhe, yli 10 lasta ja yllättäen mies vertaa minua siskoonsa. Kun sisko jaksaa, myös minun tulee jaksaa. Uskon, että osittain on jopa helpompaa 10-lapsisen perheen kanssa jossa on isompia lapsia joilta saa apua. Lisäksi siskon mies tekee normaalia 8h työpäivää. Mieheni on luvannut yrittää lyhentää työpäiviään mutta vielä ei minkäänlaista muutosta ole tapahtunut. Tiedän, ettei hän voi täysin ymmärtää tilannettani. Enkä halua häneltä liikaa vaatia ja ehdottomasti haluan hänen antaa nukkua ne kuuden tunnin yöunensa. Tällä hetkellä en toivo mitään muuta niin paljoa kuin esimerkiksi paria tuntia omaa aikaa, kävisin kaupungilla syömässä ja keräisin voimia. Rakastan lapsiani yli kaiken mutta samalla pelkään jo neljännen lapsen syntymän jälkeistä elämää. Voinko ehkäistä mieheltä salassa? En tiedä pystynkö siihen.. Pelko siitä, etten pääsekään taivaaseen on suuri. Varmasti kuulostaa ulkopuolisen mielestä naurettavalta mutta näin on. Lisäksi joutuisin valehtelemaan miehelle. Olen ihan sekaisin kun en tiedä mitä tehdä.. :( Ap

[/quote]

Nyt lusikka kauniiseen käteen. Ensinnäkin sulje korvasi SRK:lta. Ehkäisykielto ei perustu raamattuun vaan siihen että liikkeen halutaan pysyvän kasvavana. Haluatko olla kasvattamassa lisää SRK:laisia vai onko oma elämä ja perhe tärkeämpi?

Miehesi taitaa olla vielä keskenkasvuinen (anteeksi nyt vaan) ja hänen on helppo vaatia sinulta jos ei edes ole näkemässä sinun elämääsi lasten kanssa. Käskeppä hänen vaihteeksi valvoa vaikka kaksikin yötä putkeen ja sen jälkeen hoitaa lapsia uupumatta. Siihen EI missään nimessä saa vedota että sisko pärjää. Minunkin sisko on pärjännyt hienosti 14 lasten kanssa, minulle tekee tiukkaa muutama. Se jos ei ole turvaverkkoja lähellä ei tilannetta yhtään paranna.

Mielestäni sinun nyt ihan ensimmäisenä pitäisi se mies herättää tähän todellisuuteen. Älä enää alistu olemaan yksinhuoltajana. Käske hänen vaikka pakottaa ne vanhempansa teille lastenvahdiksi tms. Lähde tosiaan yksin johonkin tai kavereiden kanssa, vaikkapa viikonlopuksi ja jätä se mies yksin pärjäämään.

Rakkauttasi lapsiasi kohtaan ei kukaan varmasti kyseenalaista mutta samalla he voivat olla tosi kuormittaviakin jatkuvine tarpeineen. Et ole huono äiti jos ajattelet myös itseäsi. Samalla kun hoidat itseäsi jaksat myös paremmin lasten kanssa. Miten sitten käy olemassaolevien lasten jos sinä romahdat? Kuka ne sitten hoitaa? Tuskin mies silloinkaan pystyy auttamaan jos nykyäänkin tekee tiukkaa.

Itse kyllä suosittelen sitä ehkäisyä. JOs pahalta tuntuu niin vaikka 1-2 vuodeksi ja katsot sitten mitkä ovat voimavarat. Ajattele se vaikka sairaudenhoitona jos se helpottaa. Mutta puhu tosiaan miehesi kanssa ja pakota hänet ymmärtämään missä mennään.

t. 56

Vierailija
86/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos lohduttavasta viestistä nro 62. En vielä ole minkäänlaista päätöstä ehkäisystä tehnyt suuntaan enkä toiseen mutta alustavasti kysyisin minkälaista ehkäisyä kannattaa harkita? Mies ei varmastikaan suostuisi kumiin.

Ap

Vierailija
87/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava jos sait lohtua vaikka varmaan vähän tylystikin kirjoitin. En osaa noista ehkäisyhommista kovin sanoa. Meillä on toiminut varmat päivät+kumi mutta sitä ei voi salassa käyttää jos et pysty miehelle kertoa. Neuvolassa (jälkitarkastuksessa) varmasti kerrotaan mikä on paras vaihtoehto sinulle. Tsemppiä sinulle. Tulisin varmasti auttamaan jos sinut tuntisin livenä. :)

t. 62

Vierailija
88/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoisin, kuten tässä ketjussa aiemminkin, että keskustelet asiasta lääkärin kanssa ja kerrot vakaumuksestasi, ja ettei asia ole helppo. Jos lääkäri suosittelee ehkäisyä, voit sanoa miehellesi, että sellainen suositus on tullut henkisen (ja fyysisen) jaksamisesi suhteen, ja asiantuntijoiden neuvoja kannattaa kuunnella. Voit ajatella, että ehkäisy on tähän tilanteeseen hätäapu ja ennaltaehkäisyä sen suhteen, ettei tilanne kehity äärimmäisen kriittiseksi, mitään lopullisia päätöksiä ei tarvitse tehdä. T. Toinen vl-nainen

Vierailija
89/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piuhat poikki vaan! Ei tule yhtään lapsia! Mä en sääli koska täysin itseaiheutettua.

Vierailija
90/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka ajatukseni oli, että millä voimilla tuo mies sen neljännen lapsen siitti, mutta josko keksisin rakentavampaakin sanottavaa. 

Ensin, neuvottelu miehen kanssa. Sinä et jaksa, sanot sen hänelle selvästi. Hänen on vähennettävä työsidonnaisuuttaan ja oltava isä lapsilleen ja puoliso vaimolleen. Ja sit lähdette työstämään ratkaisuja. Teidän on mahdollista palkata apua kotia tai lasta hoitamaan, myös neuvolan perhetyöstä voitte saada ensiapua mutta se ei pitkälle riitä. 

Kunnioitan vakaumustanne ja ehkäisyn kanssa teette niin kuin oikeaksi koette. Itse olen ihan uskonnoton, mutta tiedän jonkun verran vl-perheitä työni kautta ja jotkut ovat tulkinneet uskontokieltoa siten, että väsymys ja masennus on sairaus, joka vaatii hoitoa ja joillakin se hoito on syntyvyyden säännöstely. Olette nuoria, turha on ajatella mitään piuhat poikki-ratkaisuja ellei se oikealta tunnu, mutta joskus muutaman kuukaudenkin ehkäisyn käyttö auttaa niin että jaksaa paremmin. On ihan eri asia naisen biologialle saada lapsia vaikka 1,5v välein kuin 3v välein. 

Mut kaikkein oleellisinta on nyt se, että mies ottaa perheestään vastuun, muunkin kuin taloudellisen. Yhdessä etsitte ratkaisut.

Vierailija
91/100 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 01:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 01:06"] Muutenkin tietenkin palveluja kannattaa hyödyntää. Itse vain olen vähän skeptinen sen suhteen lisääkö esim. isompien lasten päivähoitoon vieminen välttämättä kovin paljon voimavaroja. Riippuu toki monesta mutta jos kaikki viennit ja haut jäävät äidille (kuten ap:n tapauksessa varmaan jäisi), lapset ja koko perhe sairastelevat sitten paljon ja kiukkuilevat ikäväänsä niin onko siitä paljonkaan iloa vaikka toisaalta toki esimerkiksi päiväunille pääsy olisi äidille todella tärkeää, samoin se, että voisi joskus käydä vaikka vauvan päiväuniaikaan tuulettumassa kahvilassa tms mitä nyt kukakin tarvitsee. Joten noiden suhteen kannattaa punnita plussia ja miinuksia ja etsiä teille hyvä systeemi. Vaikka lapsia ei tulisi yhtään lisää niin aikamoinen homma ap:lla vallankin jos ei mies ala ottaa enemmän vastuuta ja sitä ei musta saa pois sillä, että jollakulla on 15 lasta. Sitä enemmänkin taisi syntyä lapsia minunkin isoisoisälleni kahden vaimonsa kanssa mutta aika oli toinen ja en nyt mitenkään ylistäisi sitä heidän selviytymistään. [/quote] Äidin jaksaminen on yksi näkökulma, mutta on myös lapsen oikeus varhaiskasvatukseen. Itselläni oli vanhemmat lapset 3 ja 5, kun vauva syntyi. Molemmat jatkoivat osaviikkoisena hoidossa. En nukkunut kuin alle tunnin pätkissä vauvan takia, joten en pystynyt tarjoamaan lapsille kehittävää ja etenevää varhaiskasvatusta: askartelut, musiikkituokiot, maalaus, metsäretket, voimistelut jne. jäivät välillä hyvin vähälle. Lapset katsoivat usein dvd:ta (vl:lla ei edes tätä mahdollisuutta?) tai leikkivät omissa oloissaan. Lähes kaikki valveillaoloaikani kului vauvan hoitoon, ruoan valmistukseen, pyykkiin ja siivoukseen. Ainoastaan soittoläksyt yritimme soittaa päivittäin (vauva kuunteli mielellään soittoa, joten soittaminen oli minullekin mahdollisuus tehdä jotain muuta kuin kotitöitä). Lisäksi olen itse arvostanut päiväkodin henkilökunnan asiantuntemusta lasten kehityksen suhteen. Lapset ovat myös saaneet tukea niissä asioissa, joissa ovat sitä tarvinneet (esim. kynäote & hienomotoriikka, ryhmätaidot, pettymyksen sietokyky). Meillä lapset ovat olleet toivottuja ja ehkäisy on ollut myös käytössä. Kolmannen jälkeen asennutin kuparikierrukan, ja kai voisin sitä suositellakin. Nyt pidemmän ajan jälkeen vuodot on asettuneet kohtuullisen normaaliin.

[/quote] Kiitos kirjoituksestasi! kerrankin täyttä  realismia siitä millaista se on. Sinulla on selkeät menetelmät mietittynä miten saat arjen sujumaan! Tässä on hienoa sekin että olet niin paljon pyrkinyt katsomaan asioita lapsen kannalta, ja samoin oman hyvinvoinnnin kannalta. Jos äiti väsyy tai masentuu, silloi ollana kaltavalla pinnalla. Äidin vointi pitää asettaa ykköseksi, sillä siitä riippuu niin paljon!!

Vierailija
92/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites se, että mies ei tule sisälle? Ruiskii siemenet muualle (pyllyn päälle, rinnoille jne)?

Vierailija
93/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä se hyvä puoli tuossa miehen työajassa, ettei tule enempää kakaroita ;)

Vierailija
94/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:30"]

Sinänsä se hyvä puoli tuossa miehen työajassa, ettei tule enempää kakaroita ;)

[/quote]

Ei kyllä näytä miehen työajat olevan kovin hyvä ehkäisykeino ap:n perheelle. Neljässä vuodessa kolme lasta ja neljäs tulossa. Veikkaan että seksille noilla on aina aikaa ja jaksamista, jopa miehellä vaikka mitään muuta se mies ei taida sitten ehtiäkään. 

Nyt kannattais ottaa se järki käteen. Mä olen sitä mieltä, että jokaisen on tehtävä tasan sen verran lapsia kuin mitä jaksaa itse hoitaa. Poikkeuksena on sairaudet ym. yllättävät tilanteet. Silloin yhteiskunta on velvollinen auttamaan. Mutta ei se nyt niin voi mennä, että entistenkään kanssa ei enää jaksata, mutta silti vaan tietoisesti pukataan lisää lapsia. Joko isompien sisarusten hoidettavaksi tai yhteiskunnan vastuulle. Kyllä se ensisijainen hoitovastuu on aina vanhemmilla ja sen mukaan mietitään montako lasta tehdään. Voi olla karusti sanottu, mutta sellaisilta vanhemmilta pitäis ottaa lapset kokonaan pois. Ja pistää piuhat poikki yhteiskunnan toimesta. Ei ne vanhemmat nimittäin ole enää ihan terveitä päästään. Ei siinä lapsia ja niiden hyvinvointia ajatella yhtään. Se oma taivaspaikka on niin kallis ja tärkeä että omat lapset jätetään oman onnensa nojaan. Ihan oikeastiko te kuvittelette, että lapsimäärä on se, jolla se taivaspaikka lunastetaan? Mä väitän, että taivaanportit pistetään tollasilta lopullisesti kiinni ja todetaan, että painu helvettiin kun et omista lapsistasi huolehtinut. Mä en ikinä pystyisi oman taivaspaikkani vuoksi laiminlyömään lapsiani, mieluummin menen sitten vaikka helvettiin.

Vierailija
95/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä elämää. Kypsymätön mies kun vertaa sinun jaksamistasi siskonsa jaksamiseen.

Vierailija
96/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks väsynyt vl-äiti, mutta nyky-Suomessa uskontokuntaan kuuluminen ja sen sääntöjen noudattaminen on oma valinta. Oikeasti  naisella on mahis valita paljonko niitä lapsia hankkii. Ymmärrän toki että vl-aivopesun kokeneilla se on vaikeampaa, mutta silti mahdollista.

Multa ei valitetttavasti tipu sympatiaa ihmiselle joka lisääntyy siksi että jotkut uskoo että tämä maa pitäisi täyttää. Ei tarvitse.

Vierailija
97/100 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Hommaa aivot, ap!

Vierailija
98/100 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap on ottanut asiaa puheeksi miehensä kanss?

Vierailija
99/100 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap riskeeraa lastensa hyvinvoinnin turvatakseen oman taivaspaikkansa?

Lapsimyönteinen vl uskonto ei taidakkaan olla niin lapsimyönteinen?

"Onko mulle tilattu veripusseja? "

https://freepathways.wordpress.com/2015/10/26/onko-mulle-tilattu-veripu…

Vierailija
100/100 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukana lapsimyönteisyydestä... muuten kuin että saavat pakkosynnyttämis-määräyksellä liikkeen jäsenmäärän pysymään korkeana. Lestat kiusaa  toisiaan ja painostaa tekemään jälkeläisiä enemmän kun ois varaa ja voimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän