Väsynyt vl-äiti avautuu
Hei.
Olen 24-vuotias vanhoillislestadiolainen nainen. Mieheni on 28v. ja meillä on tällä hetkellä kolme ihanaa lasta ja neljäs tulossa. En tiennyt kenelle voisin oloani purkaa joten päätin tehdä tänne kirjoituksen. En tiedä kiinnostaako tämä ketään, mutta kaipaisin erityisesti samankaltaisessa tilanteessa olevien neuvoja.
Olemme olleet naimisissa 4 vuotta. Seurustelimme useamman vuoden ajan ja tutustuimme toisiimme perinpohjin. Naimisiin mentyämme tulin heti raskaaksi ja saimme vilkkaat kaksospojat. Puoltatoista vuotta myöhemmin syntyi tyttö. Hän on erittäin vaativa lapsi ja päiväni täyttyvät tällä hetkellä tytön hyysäämisestä sekä vilkkaiden poikien kaitsemisesta. Tämäkin vielä menettelisi, mutta olen asian kanssa niin yksin.
Mies on yrittäjä ja tekee pitkää päivää töissä. Lähtee 6 aikoihin aamulla ja palaa illalla pahimmillaan puolen yön aikoihin. Se olin minä, joka valvoi kaksosten kanssa aiempina vuosina yöt ja nykyään tytön kanssa. Kaiken kukkuraksi syksyllä meille tulee neljäs lapsi. En tiedä miten jaksan. Tuntuu niin väärältä ajatella, ettenkö jaksaisi ottaa kaikkia lapsia vastaan joita meille siunaantuu, mutta kun en ihan oikeasti jaksa! Olen vain niin läpen väsynyt ja kyllästynyt tämän härdellin pyörittämiseen. On tiskiä ja pyykkiä, sotkua ja likaa joka paikassa. Väsyneenä kaikki tuntuu ylitsepääsemättömän raskaalta ja tiedän, että jos vain saisin nukuttua kunnon yöunet niin kaikki tuntuisi helpommalta. En halua valvottaa tai rasittaa miestä yhtään enemään hänen rankan työnsä takia. Lapset ovat todella rakkaita meille vanhemmille mutta tuntuu että voimat loppuu kesken.
Omat vanhempani asuvat kaukana, tiedän että he auttaisivat minua tilanteessani mielellään mutta miehen töiden takia emme pysty muuttamaan lähemmäs vanhempiani. Miehen vanhemmat asuvat lähettyvillä, mutta heillä ei juurikaan ole mahdollisuuksia/halua auttaa meitä esim lastenhoidossa.
Kommentit (100)
Etkö muka jo lapsuudenkodissasi tajunnut mihin lähdet, jos nait vl-miehen? Ei luulis tulevan yllätyksenä, että tuollaista elämää synnytys- ja lastenhoitokoneena se tulee olemaan seuraavat vuosikymmenet. Elämä on valintoja. Kannattaa seuraavaksi valita itselle sopivin ehkäisy.
Hei, selvitä ja selvittäkää miehesi kanssa onko tuo ehkäisemättömyys Raamatun mukaista. Jotenkin tuntuu väärältä, että on pakko tehdä lapsia enemmän kuin jaksaa. Minulla yksi lapsi, olen uskossa, enkä aio tehdä enempää. Koska en jaksa ja rakastan tätä yhtä niin paljon, etten halua hänelle väsynyttä ja poissaolevaa äitiä. Minusta tuntuu, että tuo ehkäisykielto on vl-yhteisön luomaa ryhmäpainetta ja sillä on hyvin vähän tekemistä raamatun totuuden kanssa. Jumala on hyvä, suuri ja armollinen.
Tällä samalla otsikolla on täällä(kin) avauksia ssäännöllisesti, milloin mikäkin elämäntilanne (tosin aina ongelmana on että äiti ei meinaa jaksaa liian suuren lapsilauman kanssa)
Jospa nyt olisi aika alkaa käyttää omia aivojaan. Niitä mitkä Jumala on itse kullekin luonut. Alkaa käyttää sitä omaa vastuuta, jonka varaan Jumala on ihmisen jättänyt. Ihan omaa. Ei yhteisöpaineen.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 00:43"]
Mulla on neljä lasta myös ja olen todella väsynyt. Ehkä masentunutkin kun en tulle iloa enää mistään. Hoidan lapset myös yksin koska mies on töissä pitkää päivää. Viikonloppuna tunsin mahassa kipua ja tiedän sen johtuvan ovulaatiosta. Se kipu tulee kerran kuukaudessa ja on niin kova ettei sitä voi olla huomaamatta vaikka yritän. Yritin viivyttää sänkyyn menoa. Pesin pyykkiä kylpyhuoneessa ja siivosin keittiötä myöhäiseen yöhön. Ei auttanut. Mies odotti ja tuli sisääni. Muutaman viikon kuluttua se sitten selviää.
[/quote]
Eikö jo ole ainakin "lähes raiskaus"
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 07:54"]
Tällä samalla otsikolla on täällä(kin) avauksia ssäännöllisesti, milloin mikäkin elämäntilanne (tosin aina ongelmana on että äiti ei meinaa jaksaa liian suuren lapsilauman kanssa)
Jospa nyt olisi aika alkaa käyttää omia aivojaan. Niitä mitkä Jumala on itse kullekin luonut. Alkaa käyttää sitä omaa vastuuta, jonka varaan Jumala on ihmisen jättänyt. Ihan omaa. Ei yhteisöpaineen.
[/quote]Kyllä pistää miettimään, kuinka suuri osa näistä avauksista on oikeasti provoja, tähänkään ei ole tullut ainuttakaan kommenttia tai vastausta ap:ltä... Ja jos nyt tästä avauksesta nimenomaan puhutaan, niin ei mielestäni ole "liian suuresta lapsilaumasta" kyse kun lapsia on vain kolme (toki neljäs tulossa), sen verran lapsia on monella ei-vl-perheelläkin. Samoin tämänkin palstan perusteella monet yhdenkin lapsen ei-vl-äidit väsyvät, miksi se väsyminen on niin väärin jos kyseessä on vl-äiti, mietinpähän vain. Olen itse suurperheen äiti ja toisin kuin luullaan, väsymys ei ole kasvanut kasvamistaan lapsi lapselta, vaan on vaihdellut tilanteiden mukaan. Kyllä vain sen ensimmäisenkin lapsen kanssa oli omat vaikeutensa kun piti opetella äitinä olemista ja kyllä väsytti, vaikka lapsia oli tuolloin tasan yksi.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:46"]Lopeta nussiminen. Onko pakko olla perse pystyssä jos ei halua lapsia
[/quote]
Oon aina miettiny, että jos on itse väsähtänyt ja mieskin tekee kellonympäri töitä niin missä helkatin välissä ehditte panna lisää lapsia alulle?! :D
Jospa vaan nukkuisitte :)
Ap on varmaan lähtenyt suviseuroihin Vaasaan, siksi ei kommentoi?
Tarvitset lepoa ja omaa aikaa, tärkeää olisi järjestää myös kahdenkeskistä aikaa miehesi kanssa. Tilanteesi on hyvin raskas ja apua kannattaa pyytää heti. Omaa terveyttä ja jaksamista täytyy hoitaa muuten ei jaksa olla hyvä äiti 24/7. Kaikkea hyvää teidän perheelle!
Omaa järkeä saa käyttää. Hyvönen aika. -vl
Juuri tätä teettää USKONTO. Orjia, syyllisyyttä, taakkoja, pakkoa.
Soisin, että nämä taakoitetut vl-äidit löytäisivät sen oikean evankeliumin tarjoaman USKON. Elämän ja vapauden. Vapauden etsiä sitä elämää, joka Jumalalla on sinua varten. Ei sitä elämää, jota taustayhteisö ja vanhat sovinnaisuussäännöt odottavat. Irrota katseesi traditioiden ja uskonnollisuuden vaatimuksista ja katso Kristukseen. Näin Jeesuskin opetti.
Ja sitten ihan käytännössä: voisitteko hakea vanhimmille lapsille päivähoitopaikkaa? Olisiko teillä varaa palkata kotiapua?
Välillä mietityttää kuinka typeriä jotkut vl:t ovat. Varmaan opetettu makaamaan selällään ja antaa miehen panna ja tulla. Me rakastellaan miehen kanssa paljon ja aktiivisesti mutta ne kerrat kun hän on laskenut siemenet sisään on varmaan laskettavissa yhden käden sormilla. Joskus hän tulee pyllyn päälle, joskus rinnoille, joskus suuhun jne jne. Ja lapsia on kaksi, suunniteltua. Ja ehkäisyä ei ole.
Niin väärin toiset saa lapsia vaikka ei välttämättä haluaisi ja jaksaisi. Itse haluaisin saada lisää lapsia ja jaksaisin niitä hoitaakin, mutta pitäs ensin löytää kunnon mies joka myös haluaisi lapsia ja kuuluisi lasten elämään. Mutta. Voin kyllä ottaa vastaan pieniä vauvapalleroita hyvään kotiin:)
En usko että provo sillä näitä tapauksia on oikeasti, ja paljon. Kun ei saa puhua omassa uskonyhteisössä niin pakko johonkin avautua ja tämä paikka on sitten yksi (vaikkei varmastikaan paras).
Harmi kun ap katosi mutta toivotaan että palaa kommentoimaan mikäli ehtii. Jos on vaativa lapsi niin se kyllä vie kaikki voimat ja jos tosiaan vilkkaat kaksoset vielä siinä niin on varmasti aika kortilla.
Olen itse vl mutta ajattelen omilla aivoillani. En itse pystyisi saattamaan itseäni tilanteeseen jossa on noin monta pientä ja varsinkin jos siitä miehestä ei ole mitään apua lastenhoidossa. Omanikin on työnsä puolesat paljon menossa mutta tietää minun jaksamiseni rajat ja auttaa minkä pystyy ja kehoittaa ottamaan omaa aikaa. On oltava itsekäs jos aikoo jaksaa ja minulle on tärkeintä että hoidan lapset hyvin ja itsekin pärjään siinä sivussa.
Oikeasti mua ottaa aivoon tämä vl-touhu vaikka siinäkin on paljon hyvää. Miksi nuoret naiset ovat niin nössöjä että suostuvat jatkuviin raskauksiin ja siihen että se mies on niin paljon poissa? Ihan vastuunpakoilua miehiltä työ älytön töissäoleminen. Kyllä vähemmälläkin pärjää.
Teille kritisoijilel toivoisin vähän kunnioitusta kuitenkin. Vaikka itsekin kritisoin niin tiedän silti että millaisen paineen alla nämä nuoret naiset elävät. Suku painostaa lisääntymään, neuvolassa kehotetaan käyttämään ehkäisyä ja ulospäin pitää näyttää jaksavalta vaikka meinaa pää levetä.
Vastuuttaisin myös näitä vanhempia vl-äitejä. Pitäisi lopettaa se lisääntymisen tuputtaminen omille tyttärille. Jos itse on jaksanut hyvin niin silti pitäisi nähdä milloin siinä oman lapsen perheessä ei enää jaksetakaan. Onneksi nykynuoret ovat jo paljon ajattelevampia kuin entiset ja moni käyttää salaa ehkäisyä. No tästä aiheesta olisi vaikka kuinka paljon kirjoitettavaa mutta nyt on lähdettävä ulos! :)
Se vielä mikä ärsyttää on just se että ollaan sitten kärkkymässä näitä kunnan palveluita kun ei enää jakseta hoitaa omia lapsia. Se on sinällään ok mutta mieluummin käyttäisi sitä järkeä ennenkuin ollaan siinä tilanteessa että ei enää selvitäkään omin avuin. Toki kaikki avuntarve ei aina johdu siitä että lapsia on "liikaa". Olen itsekin ollut tilanteessa että olisin tarvinnut apua vaativan vauvan kanssa (kun vei ihan kaiken energiani) mutta en tajunnut sitä hommata ja lapsia on vain muutama isoilla ikäeroilla.
Ehkäisyllä ei ole mitään tekemistä taivaspaikan kanssa. Luetteko te vl:t ollenkaan Raamattua? Anteeksi, en halua olla tyly. Pistää vaan suututtamaan, kun evankeliumi vesitetään.
Kannattaa tietysti tarkistuttaa esim. Hb ja kilpirauhasarvot, etteivät sellaiset syyt olisi omalta osaltaan lisäämässä väsymystä. Sterilisaationkin tietysti saisit automaattisesti 4 lasta synnytettyäsi. Kierukka tai ehkäisykapseli voisi olla ehkäisyvaihtoehto, olen ymmärtänyt, että ainakin osa lestadiolaisista hyväksyy ehkäisyn, kun äiti ei kertakaikkiaan jaksa ottaa vastaan lisää lapsia. Osa tietysti hyväksyy ehkäisyn muissakin tapauksissa.
Kertokaapa lestadiolaiset, missä raamatussa on mainittu ehkäisykielto, tai meikkaamiskielto, tai hiusten värjäyskielto. Vaatteilla koreilemiseen tai ylellisen elämän harjoittamiseen sen sijaan Raamatussa on otettu kantaa.
Sterilisaatio tuskin on hyvä vaihtoehto, kun olette noin nuoria ja periaatteessa haluatte ehkä paljonkin lapsia. Voisi kaduttaa myöhemmin. Ennemminkin tarvittaisiin muutaman vuoden tauko, sitten asiaa voisi miettiä uudelleen. Ihan eri asia synnyttää koko ajan tiheästi kuin saada neljä lasta nuorena, kasvattaa heidät isommiksi ja ehkä sitten saada lisää lapsia vaikka kolmekymppisenä.
Jospa vain kieltäydyt seksistä ovulaation aikaan, koska olet liian väsynyt? Ei välttämättä toimi satavarmasti, mutta harventaisi synnytyksiä. Ehkäisykapseli voisi myös olla hyvä vaihtoehto, kondomi tai pillerit ovat henkisesti liian rankkoja, kun niistä pitää päättää joka kerta uudelleen.
Ihan ensimmäiseksi kannattaisi lähteä vaikka viikonlopuksi tai miehen mahdollisella lomalla omien vanhempien luo lepäämään raskauden vaivojen vuoksi ja jättää kaikki lapset yksin miehen hoitoon. Pärjääthän sinäkin yksin, miksei siis isä. Aika nopeasti mies alkaisi ymmärtää, mikä tuossa väsyttää, jos vaan anoppi malttaa pysyä pois auttamasta. On rankkaa, jos puoliso ei ole samassa rintamassa, vaan vaatii ja syyllistää. Olen itse käynyt aika pahassa uupumuksessa ihan yhden ainoan vaativan vauvan kanssa, ja kyllä helpotti, kun mies vihdoin ymmärsi, että hänen on osallistuttava.
Työssäkäyvä voi muuten ihan hyvin hoitaa yöheräämisiä. Olen kokeillut: ollut vuoroin kotona vuoroin töissä vaativissa asiantuntijatehtävissä, kun lapset ovat valvottaneet. Töissä oli helpompaa, koska aikuisten kanssa voi vähän hallita omia aikataulujaan. Voi luvata soittaa kohta takaisin, käydä vessassa, syödä lautasen tyhjäksi, pitää pienen tauon...
Tämä ei ole provo. Vastailen tänään myöhemmin kun illalla pitäis olla aikaa.
Ap
Seuraavalla neuvolakäynnillä ota rohkeasti esiin, että et jaksa. Varmasti sinulle voidaan järjestää apua. Tunsin lestadiolaisen äidin joka romahti henkisesti ja ajoi lapsineen rekan alle, sillä yliväsynyt ei kyennyt ottamaan apua. Niin voi väsyneelle käydä ja hän ei todellakaan ole vastuussa tekemästään. Vastuu lähinnä miehellä ja lähimmillä, sillä väsynyt väsyy äärimmilleen ja ei osaa edes pyytää apua. Ympäristön, siis srkn, tuomio ja syyllistäminen lisää painetta. Eivät kaikki ole hymyileviä kolmentoista låpsen aktiivisia äitejä, vaan helposti taakkojensa alla väsyneitä pieniiä naisia. Etsi ja vaadi apua!