Pienen lapsen äiti - miten toimisit tässä nolossa tilanteessa?
Olet vaatekaupan kassalla maksamassa, esikouluikäinen (noin) lapsesi mukana. Kassan vieressä on näytillä pieniä myyntiartikkeleita, mukaan lukien kynsilakkoja. Lapsesi ottaa yhden, pudottaa sen lattialla, väriä roiskuu tiskiin ja housuillesi. Miten reagoit?
a) pyytelet anteeksi, torut kovasanaisesti lastasi. Pyydät paperia ja siivoat jälkesi, maksat lapsesi rikkoman kynsilakan.
b) pyytelet anteeksi, pyydät paperia ja siivoat jälkesi. Maksat lapsesi rikkoman kynsilakan.
c) pyydät anteeksi, mutta et tarjoudu maksamaan tai siivoamaan. Mitäs sijoittavat tuommoisia kassalle, jossa lapset saattavat ne saada käsiinsä.
d) ilmoitat vahingosta ja alat torua lastasi, kun on liannut sinun housusi. Jos myyjä kehtaa kysyä maksua lakasta, suutut.
Tämä on tositilanne Myyrmannin Gina Tricot -myymälästä. Minusta tuo kuvastaa äidin asennetta lastenhoitoon ja lapsiin noin laajemminkin.
Kommentit (25)
Oon tiputtanu kynsilakkoja monta kertaa eikä koskaan oo yksikään pullo mennyt rikki..?
Itse kyllä kannan vastuun omista vahingoistani, vaikken edes olisi "jäänyt kiinni". Ja jos vielä lapselle sattuu vahinko, niin juurihan vanhempi näyttää mallin siitä, miten elämässä kannetaan vastuuta omista teoista. Todella harmillista, että tässäkin maassa kasvatetaan vastuuttomia lusmuilijoita, jotka tulevat aikuisenakin syyllistämään omista mokistaan vain muita...
C, tosin en ajattele noin, että mitäs sijoittivat tuohon.
Ihmettelen, että ap:n tapauksessa on vaadittu korvaamaan se kynsilakka...
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:53"]
C, tosin en ajattele noin, että mitäs sijoittivat tuohon.
Ihmettelen, että ap:n tapauksessa on vaadittu korvaamaan se kynsilakka...
[/quote]
Ei vaadittu. Minusta tapoihin kuuluu vaan TARJOUTUA maksamaan se, koska sen asiakkaan oma lapsihan sen pudotti, eikä se tippunut itsestään tai siksi, että on huteralla hyllyllä tms.
ap
Itsellä viimekesäisestä kirpparikesätyöstä tälläisiä kokemuksia:
1. Nuoripari tiputti vahingossa laavalampun, meni rikki. Olivat heti kauhean huolissaan ja pahoillaan ja tulivat etsimään henkilökuntaa. Olisivat itse siivonneet ja maksaneet, muttei tietenkään mitään maksua vahingosta, ja hyvin ehti siivoamaankin, kun kaksi töissä, joten "hätistin" vain pois tieltä, sanoin, että vahinkoja sattuu ja itse luuttusin. Jäi hyvä mieli itselle, toivottavasti asiakkaillekin.
2. Äiti lapsen kanssa: ovat astiapuolella ja äiti tulee sieltä kertomaan että hei, teidän pitäisi kiinnittää toi yksi hylly paremmin: lapseni vain hipaisi sitä ja keikkasi siitä jonkin astian alas. Hälytän kassalle apua ja menen siivoamaan siruja, sanon että hyvä kun ilmoitit, katsonpa sen hyllyn kuntoon. Äiti seurailee vähän vaivaantuneen oloisena siivoilujani ja selittää vielä muutaman kerran, kuinka hylly on hutera ja lapsi vain käytännössä kulki sen ohi. Varmaan halusi puhua itsensä maksamisen vastuusta, jos sellaista oltaisiin pyydetty. Sanoin taas että selvä ja voitte jatkaa shoppailuja, minä hoidan tämän. Lähti siinä vaiheessa ja kun tarkastan hyllyn, siinä ei ole mitään vikaa eikä huteruudesta ole tietoakaan. Lapsi on ehkä vahingossa huitaissut astian hyllyltä ohi kulkiessaan, vahinkoja sattuu, eikä siinä mitään. Vähän harmitti vaan äidin asenne ja "valkoinen valhe". Luulen että kummallekin meistä jäi paha mieli.
Että niin... Ihmisiä on kyllä niin erilaisia ja monenlaista suhtautumista omaan tai lapsen vahinkoon...