Asentohuimauksesta
Kärsin talvella asentohuimauksesta 10 viikkoa. Välillä piti olla töistä pois ja pelkäsin aivokasvainta- pääkin kuvattiin.
Sitten olin oireeton 3kk kunnes aloitin juoksemisen. Juoksen 2x viikossa ja asentohuimaus on päällä lähes päivittäin (teen asentohoitoa joka aamu). Tänään olin hammaslääkärissä ja tuolista ylösnoustessa huippasi ja vieläkin on pää sekaisin.
Voiko juoksu aiheuttaa sakkojen heilumista? Entä mitä muita syitä voisi olla johon voi itse vaikuttaa?
Kommentit (5)
Onko sulla niska jumissa ? Tai jotain selkävaivoja? Mun asentohuimaista pahentaa aivan lieväkin selkä- tai niskavaiva. Jospa lisävenyttely juoksulenkkien yhteydessä auttaisi.
Asentohuimaukseen on kolme eri liikesarjaa sen mukaan, mihin kaarikäytävään tasapainojyväset ovat jääneet jumiin. Jos saamasi liikesarja ei auta, niin kokeile jotain toista. Esim. minulla auttoi Rahkon manööveri, kun taas yleisemmin suositellusta Epleyn manööveristä ei ollut paljonkaan apua. Parasta olisi tietysti, jos asiantunteva lääkäri ensin tutkisi asentohuimauksen syyn ja sen perusteella päättelisi, mikä liikesarja on oikea. Löysin Googlella jonkin amk-opinnäytetyön, jossa asiaa oli selitetty.
Ap on käynyt Rahkolla ja saanut kolmen sarjan manööverit tehtäväksi.
Teen niitä ainakin viikonloppuisin oireettomanakin aikana.
Niskatkin ovat jumissa!!! Aina!!
Nyt vain alkoi mietityttää juoksun ja asentohuimauksen yhteys kun asentohuimaus alkoi samalla viikolla kun aloitin juoksemisen.
Kiinnitä huomiota juoksuasentoosi. Helposti tulee esim. jännitettyä hartioita, jotka on sit ihan jumissa. Lisääntynyt jumi lenkeistä voinee olla lisääntyneen huimauksen taustalla?
Onko katsottu, että teet hoidot oikealle puolelle ja teetkö aina kaikki liikkeet ja onko asento tarkistettu? Mulla saattaa tulla huimaus esim autoa ajaessa, kun vilkaisen taustapeiliin. En ole keksinyt muuta, kun tehdä kaikki 3 asentohoitosarjaa välillä kaksi-kolmekin kertaa päivässä.