Kumpi on parempi lähtökohta sairaanhoitajaksi aikovalle, lukio vai lähihoitajakoulu?
Kummasta on enemmän hyötyä jos aikoo sairaanhoitajaksi?
Kommentit (27)
Aina voi mennä iltalukioon amiksen jälkeen mutta se on enemmän kurinalaista itseopiskelua iltapuolella ja kaikilta ei onnistu tai kursseja ei järkätä samalla lailla. Lukio myös antaa parhaimmillaan korvaamattoman sivistyksen ja tiedonjanon/tavan prosesoida tietoa, se vain pitää osata ottaa vastaan. Kymmenen vuotta oman lukioajan jälkeen olen erittäin kiitollinen että kävin lukion, hoitoalalle päädyin myös.
Voi tosiaan käydä amiksen yhteiset opinnot (äidinkieli, matikka, enkku, ruotsi) lukion puolella ja kirjoittaa myös ylioppilaaksi. Se vaatii vielä pari reaaliainetta tuohon kylkeen.
Itse menin vuosia sitten lukioon kun en päässyt opiskelemaan lähihoitajaksi. - Jos nyt pitäisi valita, niin menisin varmaan lukioon, koska se ei vielä sido mihinkään. Tok on erinomainen asia, jos uskoo tietävänsä, mitä haluaa opiskella lukion jälkeen, niin voi sitten lukiossa ollessa keskittyä mahd. myöhempien opintoja silmällä pitäen oikeisiin oppiaineisiin.
Voi toki käydä, niin kuin itselleni, että lukion ja ylioppilaskirjoitusten jälkeen ei halua lainkaan sille alalle, mitä piti lukion alkaessa omana juttunaan.
Itse esimerkiksi haleuduin aivan tousta alaa opiskelemaan yliopistolle. Jollain tavoijn koin yliopistoon haun jollain tavoin helpommalta. Kukaan ei yliopistolle hakiessa ollut kiinnostunut korvien välistäni tai alalle yleisestä soveltuvuudesta tai halunnut haastatella minua yksi tai yhdessä muiden kanssa. Jos olisin kuluvana keväänähakemassa, niin riittäsi, että olisin kirjoitatnut "riittävän hyvin" ylppäreissä, eikä tarvitsisi käyd
ä minkäänlaisissa pääsykokeissa.
Mene lukioon. Tajuat, etyä maailmassa on muitakin ammatteja, joista saa parempaa palkkaa.
On tasokkaampi (insinööri)miehille, jos on lukiosivistys.
Oletteko te kaikki vastaajat tosiaan sairaanhoitajia edes että tiedätte mistä puhutte?
Jos tiedät että haluat sairaanhoitajaksi niin ehdottomasti lähihoitaja on parempi pohja. Sillä saa ensimmäisen harjoittelun sekä koulusta riippuen muutakin hyväksilukua. Itse sain aika paljonkin, ja vielä lisää hyvän sairaalatyökokemuksen ansiosta. Myös kädentaitoihin on jo todella paljon etua muihin nähden ja saat nopeutettua opintoja ihan kivasti.
Kokemuksesta, on nimittäin kaikista näistä mainituista kolmesta kokemusta. Lukion en koe tuoneen yhtään mitään sairaanhoitaja-opintoihin, sehän oli pelkkää yleissivistävää hömppää.
Lukio. Ne esitelmät ja kirjalliset jutut on helppoja lukion käyneelle.