Saako seurakunnan palveluja jos ei kuulu kirkkoon?
Miten on, onko kuuluminen kirkkoon edellytys sille, että voi saada apua diakonilta tai diakonissalta? Tietääkö kukaan?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:49"]Saa keskusteluapua. Diakonilta tai papilta, kummalta haluaa. Kotiavusta en tiedä onko sellaista ollenkaan.
[/quote]
Haluaisin nimenomaan keskustella diakonin kanssa enkä papin. Asia ei koske sielunhoitoa vaan enemmänkin juuri kodinhoitoa. Onkohan seurakunnilla tällaisia palveluita esim diakoniatyön piirissä?
[/quote]
Tämä oli ap.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:51"]Riippuu asiasta tai tehtävästä. Mutta asetat seurakunnan palvelijan vaikean asemaan, jos et kuulu kirkkoon, sillä sinulla on lain tuoma oikeus uskonnolliseen vakaamukseen ja olla ateistina. Se sotii kirkonpalvelijan uskonnollilsta vakaamusta, ja on ristiriidassa sinun oman vakaumuksi kanssa, jota kirkon tulee kunnioittaa.
[/quote]
Mitä kummaa höpötät ateistin uskonnollisesta vakaumuksesta? Useimmat ateistit vaan ajattelevat, että ei kai sitä jumalaa ole. Itse olen agnostikko eli epäilijä, mutta ilmeisesti sinun määritelmälläsi ateisti. Ei minulla ole mitään vakaumusta, jota rikkoisi se, että halusin kirjoita apua.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:51"]
Riippuu asiasta tai tehtävästä. Mutta asetat seurakunnan palvelijan vaikean asemaan, jos et kuulu kirkkoon, sillä sinulla on lain tuoma oikeus uskonnolliseen vakaamukseen ja olla ateistina. Se sotii kirkonpalvelijan uskonnollilsta vakaamusta, ja on ristiriidassa sinun oman vakaumuksi kanssa, jota kirkon tulee kunnioittaa.
[/quote]Höpsis, eivät he mitään pullossa eläviä ole. Eivät koe olevansa vaikeassa asemassa ja osaavat kunnioittaa toisin ajattelevia. Sinun tulee tosin itse olla valmis suvaitsemaan jos diakoni(ssa) jotain kristillistä haluaa sanoa (mitään tuputtamista tai käännyttämistä en tarkoita), kunniotus puolin ja toisin. Et voi -tai toki voit, mutta eettisesti ja moraalisesti on väärin- mennä vaatimaan apua kirkolta ja samalla halveksia kirkon oppia ja ajattelua.
"]Saa keskusteluapua. Diakonilta tai papilta, kummalta haluaa. Kotiavusta en tiedä onko sellaista ollenkaan. [/quote]
Haluaisin nimenomaan keskustella diakonin kanssa enkä papin. Asia ei koske sielunhoitoa vaan enemmänkin juuri kodinhoitoa. Onkohan seurakunnilla tällaisia palveluita esim diakoniatyön piirissä?"
Tuskin kodinhoito apua saa seurakunnalta, sillä jo nyt monet seurakunnat ovat suurissa taloudellisissa vaikeuksissa ja tehtävät tehdään vapaaehtoistyövoimin. Luulen, ettei vapaaehtoiset ole kovinkaan kiinnostuneita lähtemään perheiden kotia siivoamaan, vaan vapaaehtoisia tarvitaan ruokajonoissa ja siihen liittyvissä tehtävissä.
Meillä ei ainakaan kysytä kuuluuko seurakuntaan vai ei. Diakonia auttaa kaikkia.
Ei kirkollisveroa makseta siksi, että mitä minä saan täästä. Kirkon jäsenyys on syvällisempi juttu kuin jonkun yhdistyksen vuosimaksu. Seurakunta ei ole vain hyväntekeväisyysjärjestö tai rahasto, jonne voit maksaa sisään lhavina vuosina kuin vakuutuksen tavoin. Kirkkoon kuulumaton saa kirkon palvelut maksutta kuten jäsenetkin, koska yhdenvertaisuuslaki. Ja onhan selvä, että hädässä olevia vakaumukseen katsomatta autetaan aina.
20 euron tukeen pettyneelle terveisiä: Olisi siellä ollut myös lämmintä ruokaa. Jos on tosi hätä, ei ole varaa valittaa, vaatia ja nakella niskojaan. Mistä luulet, että pienet diakoniamäärärahat seurakunnissa johtuvat? Siitä että ihmiset toimivat kuten sinä, eroavat seurakunnasta ja/tai suuttuvat Jumalalle, kun se ei ollutkaan minulle toiveautomaatti.Taju yhteisöstä ja yhteisöllisyydestä on hukassa. 20 euron avun ottaminen henkilökohtaisena loukkauksena kertoo aikamme ihmisen syvällä persoonassa asuvasta narsismista. Muutkaan eivät saa enempää ja monet seurakunnat ovat nykyään rutiköyhiä.
Diakonialla on muitakin tapoja auttaa vaikeuksissa olevaa kuin ruoka, raha ja keskustelutuki. Se, mitä työtapoja, perinteitä ja mahdollisuuksia juuri teidän seurakunnassa ja rovastikunnassa on, selviää vain ottamalla yhteyttä seurakunnan diakoniatoimistoon. Kaikki lähtee kuitenkin yhteistyöstä sinun tilanteen korjaamiseksi - myös sinun pitää tehdä osasi.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:39"]
Kiitos vastauksista! En tiedä vielä käännynkö seurakunnan puoleen. Haluan vain selvittää eri mahdollisuuksia. Kyseessä olisi keskusteluapu ja mahdollisesti esim kodinhoitoon liittyvä kertaluonteinen apu. Ap
[/quote]
Kyllä sieltä varmaan keskusteluapua saa, tai Jeesus kääntyy haudassaan.
[/quote]Tai siis taivaissa ;)
Kiitos vastauksista! En tiedä vielä käännynkö seurakunnan puoleen. Haluan vain selvittää eri mahdollisuuksia. Kyseessä olisi keskusteluapu ja mahdollisesti esim kodinhoitoon liittyvä kertaluonteinen apu. Ap
[/quote]
Jossain kirkko ei antanut parisuhdeterapiaa pariskunnalle jos toinen ei kuulunut kirkkoon. Riippuu varmaan siitä että minkälaisia pikkusieluja kyseisen seurakunan työntekijät ovat. Kirkko ei myöskään osta palevluita yrityksiltä joiden omistaja ei kuulu kirkkoon.
Ihmiset pitää kirkkoa jonain tarpeidentäyttöautomaattina. Sinne ei mitään makseta, ei veroa tms, mutta hyöty halutaan irti. Milläs diakonit teitä "vapaamatkustajia" auttavat kun kirkosta eroaa koko ajan veronmaksajia? Olisi syytä kunkin pohtia. Raha ei edelleenkään kasva puussa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:41"]
[/quote]
Kyllä sieltä varmaan keskusteluapua saa, tai Jeesus kääntyy haudassaan.
[/quote]
Jeesus ei ole haudassa. :) Joke's on you! Ja sä ap voit tunkea ton kertaluontosen kodinhoitoapus vaikka hanuriisi ja siivota lättisi itse. Jos eroat kirkosta, et siitä enää hyödy. Piste. Ottaa niin helvetisti kaaliin kuinka ahne, röyhkeä ja "minulla on oikeus!!!11"-mentaliteetti kukkii teissä loisijissa. Nauratti kyllä kun mun yksi äänekkäimmistä "uskonnot on pahuutta ja kristinusko syöpä"-mesoajakavereista kyllä meni vikkelästi hakemaan leipää kun massu kurni ja nälkä yllätti.Tää on sama kuin muslimeilla jotka saapuvat länsimaihin, ottavat kaiken tuen ja avun vastaan, mutta haukkuvat ja kauhistelevat lakkaamatta valkoisten kafiirien syntisyyttä ja pahuutta.
Lopettakaa se avun kuppaaminen läskit. Joku ne verorahoillansa on maksanut ja ne ei sinulle kuulu sen jälkeen kun olet erosi valinnut. Ja ei, en kuulu itse kirkkoon. Harkitsin kuulumistA, koska tuen sydämmestäni sitä mitä kirkko tekee vanhuksien hyväksi. Kuitenkin arvot sotivat vastaan. Tein päätökseni, siinä pysytään ja vastuu kannetaan. Suosittelen teillekin, tekopyhät siat.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:23"]Ei kirkollisveroa makseta siksi, että mitä minä saan täästä. Kirkon jäsenyys on syvällisempi juttu kuin jonkun yhdistyksen vuosimaksu. Seurakunta ei ole vain hyväntekeväisyysjärjestö tai rahasto, jonne voit maksaa sisään lhavina vuosina kuin vakuutuksen tavoin. Kirkkoon kuulumaton saa kirkon palvelut maksutta kuten jäsenetkin, koska yhdenvertaisuuslaki. Ja onhan selvä, että hädässä olevia vakaumukseen katsomatta autetaan aina.
20 euron tukeen pettyneelle terveisiä: Olisi siellä ollut myös lämmintä ruokaa. Jos on tosi hätä, ei ole varaa valittaa, vaatia ja nakella niskojaan. Mistä luulet, että pienet diakoniamäärärahat seurakunnissa johtuvat? Siitä että ihmiset toimivat kuten sinä, eroavat seurakunnasta ja/tai suuttuvat Jumalalle, kun se ei ollutkaan minulle toiveautomaatti.Taju yhteisöstä ja yhteisöllisyydestä on hukassa. 20 euron avun ottaminen henkilökohtaisena loukkauksena kertoo aikamme ihmisen syvällä persoonassa asuvasta narsismista. Muutkaan eivät saa enempää ja monet seurakunnat ovat nykyään rutiköyhiä.
Diakonialla on muitakin tapoja auttaa vaikeuksissa olevaa kuin ruoka, raha ja keskustelutuki. Se, mitä työtapoja, perinteitä ja mahdollisuuksia juuri teidän seurakunnassa ja rovastikunnassa on, selviää vain ottamalla yhteyttä seurakunnan diakoniatoimistoon. Kaikki lähtee kuitenkin yhteistyöstä sinun tilanteen korjaamiseksi - myös sinun pitää tehdä osasi.
[/quote]
En maksanut kirkollisveroa saadakseni jotain takaisin. Mutta koin, että äärimmäisessä hädässä rakas kirkkoni hylkäsi minut. Ja siinä tilanteessa kyllä tuli mieleen, että miksi minun pitäisi aina vaan antaa, eikä koskaan saada takaisin. Tuo ei ole narsismia, se on ihmisyyttä. Ja sinä olet tekopyhä. Et tiedä mitään minun tilanteestani silloin. Eikä siellä ollut lämmintä ruokaakaan.
En pettynyt Jumalaan, petyin kirkkoon. Olin jotenkin lapsellisesti kuvitellut, että seurakunta on paikka, jossa oikeasti autetaan ihmisiä.
Mitään apua tai palveluita ei saa. Meilläpäin ainakin suoritetaan kaikille jotka ei kuulu kirkkoon vain nk. pintahautaus. Perinteisen syvähautauksen saavat kirkon jäsenet.
Kaikki "kirkon palvelut" eivät ole kirkon palveluita. On palveluita jotka kunta ostaa seurakunnalta ja seurakunta on vain niiden tuottaja, tuolaisiin palveluihin ei tietenkään voi tehdä mitään rajausta uskonnon mukaan, siis periaatteessa, käytännössä kyllä tulee rajaus, koska tuskin muslimit tai uskonnottomat haluavat mennä seurakunnan tiloissa järjestettäväään perhekertoon tai koululaisten iltapäivätoimintaan tai edes parisuhdeneuvontaa tms.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 01:13"]
Kaikki "kirkon palvelut" eivät ole kirkon palveluita. On palveluita jotka kunta ostaa seurakunnalta ja seurakunta on vain niiden tuottaja, tuolaisiin palveluihin ei tietenkään voi tehdä mitään rajausta uskonnon mukaan, siis periaatteessa, käytännössä kyllä tulee rajaus, koska tuskin muslimit tai uskonnottomat haluavat mennä seurakunnan tiloissa järjestettäväään perhekertoon tai koululaisten iltapäivätoimintaan tai edes parisuhdeneuvontaa tms.
[/quote]Perhekerhoissa ja lasten päiväkerhoissa käy yllättävän paljon uskomattomia. Ilmainen palvelu kelpaa heillekin.
32: miksi ap:ta moitit? En minä ainakaan huomannut hänen kommenteissaan mitään itsekästä hyväksikäyttöä. Oliko tuo nyt ihan kristillistä lähimmäisenrakkautta tuo sinun viestisi :(
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 01:16"]
32: miksi ap:ta moitit? En minä ainakaan huomannut hänen kommenteissaan mitään itsekästä hyväksikäyttöä. Oliko tuo nyt ihan kristillistä lähimmäisenrakkautta tuo sinun viestisi :(
[/quote]
Öö, no mä todellakin nään.
Vinkuu jotain helvetin siivousapua ja terapiaa instituutiolta jota ei tue eikä tunnusta. Toi nimenomaan on loisimista ja kermat päältä kaapimista, takinkääntöä. Kyl mullekkin kelpais siivousapu hei!
Toiseen kohtaan en jaksa edes vastata. Luetunymmärtäminen aiheuttaa sulle ilmeisesti isoja vaikeuksia. Mut toi on varmaan hyvä argumentti kuppaukseen! :) Toi toimii kaikkeen "hyvinvointivaltion pitää pitää huoli heikommitaan". Näppärää toisten hyvyyden törkeää hyväksinäyttöä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 01:15"]
Perhekerhoissa ja lasten päiväkerhoissa käy yllättävän paljon uskomattomia. Ilmainen palvelu kelpaa heillekin.
[/quote]
Ei se mikään ilmainen ole, vaan juuri kunnan kuntalaisilleen maksama ja seurakunnan liiketoimintaa. Piikkusen pääsevät kunnan kustannuksella tekemään lähetystyötä.
Mistä ihmeestä uskovilla on luulo että kirkkoon kuulumattomat olisivat jotenkin kiinnostuneita kirkon "palveluista"?
En todellakaan veisi lastani aivopetäväksi johonkin seurakunnan kerhoon tai leirille. Minun hautajaisiin papin kutsuminen on sama kuin kusisi haudalleni. Ei myöskään voisi vähempää kiinnostaa parisuhdeterapia, jossa Jumala olisi kolmantena pyöränä. Suoraa raha-apua en pitäisi loukkauksena itseäni kohtaan, mutta minusta saavat pitää veriset rahansa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:51"]Riippuu asiasta tai tehtävästä. Mutta asetat seurakunnan palvelijan vaikean asemaan, jos et kuulu kirkkoon, sillä sinulla on lain tuoma oikeus uskonnolliseen vakaamukseen ja olla ateistina. Se sotii kirkonpalvelijan uskonnollilsta vakaamusta, ja on ristiriidassa sinun oman vakaumuksi kanssa, jota kirkon tulee kunnioittaa.
[/quote]
Aika moni nykypappi on ihan leipäpappi, ilman se kummempaa vakaumusta. Omakin rippipappini uskoo evoluutioon ja pitää hyvänä asiana, kun tyhmät tappaa toikkaroinnillaan itsensä. "Darwin pitää huolta omistaan." totesi, kun tampiot kuoli grillattuaan teltassa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:28"]Yhteisöveron muodossa niitä veroja kaikki kirkolle kantavat, joten parempi olisi saada. [/quote] No kirkkoon kuuluvat maksaa satoja euroja enemmän joka tapauksessa kirkolle.
[/quote]Mitä siitä sitten? Tämä ei ole vapaaehtoinen vero, tämä yhteisövero. Näin ollen kirkon apu on pakollinen velvollisuus kirkolle jokaista veroa maksavaa kohtaan. Onhan tämä selvää, eihän kirkko sentään mikään vampyyri ole.
[/quote]
Jos ajattelet noin, että maksu antaa oikeuden saada palvelua, niin eikö tästä loogisesti seuraa, että enemmän maksavat saavat enemmän palvelua?
Olen maksanut useita tuhansia kirkollisveroa siihen mennessä, niin otin ihan henkilökohtaisena loukkauksena sen 20€ maksulapun. Siihen liittyi vielä saarna, että mitään herkkuja ei meidän rahoilla ostella!