Gluteeniton ruokavalio, AUTTAKAA!
Ystäväni on tulossa viikonlopuksi ja hänellä on gluteeniton ruokavalio. Olen yrittänyt selvittää netistä ja kysyä ystävältä, mutta en kertakaikkiaan ymmärrä.
Esimerkiksi, jos minulla on puuroa, jossa on aineksissa "luonnonmukaisesti vijelty täysjyväkaura", niin onko tämä sopivaa gluteenittomalle ruokavaliolla olevalle?
Netissä lukee, että gluteenia sisältää vehnä, ohra ja ruis. Eli tämän tiedon mukaan ymmärrän, että kaura sopii? Kuitenkin olen nähnyt puuroja, joissa on esim. "gluteeniton kaurapuuro" tms.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Hän on minun ystäväni ja tulee luokseni viikonlopuksi, joten tottakai huolehdin, että hänelle on sopivaa ruokaa! Asia on hieman "outo" itselleni, mutta haluan tutustua asiaan ja ymmärtää gluteenitonta ruokavalio paremmin. Minulle on ihan sama, onko hän allerginen vai omasta halustaan... jos hän on niin päättänyt, niin minun tehtäväni ei ole arvostella asiaa. Olen ystävä ja kunnioitan toista ihmistä ja myös hänen valintojaan ruokailujen suhteen.
Kiitos kaikista asiallisista vastauksista! :)
-ap
Minulla on keliakia - vatsavaivat olivat vähäiset - huomasin ne oikeastaan vasta sitten ne, kun ne jäivät pois. Iho-oireitakaan en yhdistänyt keliakiaan. Keliakia näkyi verikokeesta ja ruokavaliolla minulla on jäänyt lisäksi niveloireet pois, jotka olivat pahin vaiva.
Olet hyvä ystävä, ap. Ja tosiaan. Ruoka voi aiheuttaa monenlaisia oireita, ei keliakia ole ainoa suolistosairaus, johon ruokavalio on hoitona. Ei pidä vähätellä esimerkiksi sopimattoman ruuan aiheuttamia vatsakipuja, ne voivat kuulkaa olla todella pahoja.
Mulla on keliaakikkoystävä, joka ei odota koskaan mitään kahvia kummempaa tarjoilua ja ilahtuu aina ihmeellisistä viritelmistä, joita olen yrittänyt värkätä gluteeinittomiksi.
Olen todennut, että juustot + herkkutarjotin (hilloja, pähkinöitä, hedelmiä tuoreina ja kuivattuna, leikkeleitä )on ihan ehdoton, hyvää ja hermot säästyy, pieniä glut keksejä juustojen kanssa on, ja ne on ihan hyviä munkin suuhun. Tietty hyvää viiniä. Kalliiksi tulee, mutta se helppous:)
Pääruuat on helppo tehdä gluteiinittomina, ei ongelmia.
Leivonta vähän hakusessa, mutta marjarahkaan olen työntänyt sellaisia glut vilhelmiinoja tarjolle laittaessa. Pakkasesta saa hyviä mantelijauhokakkuja, joita ei arvaisi gluteiinittomiksi.
Aamupalana hedelmäsalaattia, jogurtteja ja rahkaa, glut karjalanpiirakoita (pahoja mun suuhun!) valmiina pakasteena ja kananmunia.
Voit kysyä häneltä, kuinka tarkkana hänen on oltava ruokavalionsa kanssa. Jos hänellä on keliakia, hän voi syödä vain ja ainoastaan gluteeniton-merkinnällä varustettuja tuotteita. Ärtyneen suolen oireyhtymässä kestää jonkin verran gluteenia, mutta taudin vaiheesta riippuen toinen sietää hiukan enemmän, toinen vähemmän.
Kaikki ruoka, missä ei ole viljaa, on gluteenitonta. Mitään erityistuotteita ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ruoka, missä ei ole viljaa, on gluteenitonta. Mitään erityistuotteita ei tarvita.
Olet niin oikeassa. Keliaakikot on itse keksineet, että heidän ruokavalioon kuuluu kaikenlaisia "erikoistuotteita"
Siinä on eroa, onko hän keliaakikko vain muista syistä gluteeniton. Ei-keliaakikko esim. voi käyttää samaa levitettä kuin muut, keliaakikolle pitää olla oma.