Miten kerron äitille että alko menkat?
Eli siis mulla alko eilen menkat kun olin kaverilla. Sitte tulin kotiin ja ollaan siisäitin kaa puhuttu vähän menkoista mutta ei oikeestaan. Se on kumminki kertonu et mistä löydän siteit ja tällee ni laitoin siteen päälle. Tänään kouluaamuna ei ollenkaa maistunu aamupala ja meillä on 8-15 koulua. Sitte meillä on vielä koulussa ruokaa mistä en tykkää ja sitte vaan alko ahdistaa ihan sairaasti. Yölläkin olin yli tunnin hereillä koska ahdisti niin paljon. No nyt aamulla sitte ahdisti niin paljon että aloin oikeen itkemään ja sitte tottakai molemmat vanhemmat tuli siihen sillee kysymään että mikä nyt on (ehkä osittain sen takia että en koskaan kerro yhtään mitään fr). Ja sitte olisin ehkä kertonukki, mutta ku iskä oli siinä ni en sitte viittiny. Sitte äiti sano mulle että joisin ees vähän mehua mutta sitte mulle tuli paha olo. Äiti ja iskä sitte lähti töihin, mutta äiti sitte sano että voisin laittaa sille viestillä että mikä mulla on. Miettisin, että voisin laittaa pelkästään sen veritippa emojin mutta en sit tiiä. Auttakaa koska en oikeesti pysty tähän. En usko että pystyn sanomaan äitille face to face eikä se oo mitenkään mun ja äitin väleistä kiinni tai muutenkaan äitistä, vaan ihan vaan mun ahdistuksesta ja tällee. Onko ideoita? Tarvisin ideoita nopeesti
Kommentit (34)
Vanhempasi ovat huolissaan. Laita äidille viesti: "Kuukautiset alkoivat". Hänen ei tarvitse sitten olla niin sydän syrjällään, että mikä sinulla on. Muista, että äitisikin on ollut lapsi ja samassa tilanteessa. Toimi heti.
Lähetä vaan se viesti. Tai sitten kysy äitiltäsi jotain siteistä tms.
Ja ihana äiti sulla, selvästi arvaa, mistä voi olla kyse, koska antaa sulle tilaa ja mahdollisuuden vastata viestillä (ei tarvitse siis kasvokkain sanoa). Äitisikin on ollut nuori ja samassa tilanteessa kuin sinä, muista se.
Kerrot sille äidille, et alko menkat. Ja ahdistus helpottaa. Isällesikin nämä ovat arkisia juttuja, ei tarvitse ujostella.
Kerro tai laita viestiä et menkat alkoi. Voit kertoa että on huono olo, äiti sit neuvoo mitä kannattaa tehdä. Onneksi äiti oli jo näyttänyt missä siteet on.
Laita vaan "Menkat alko" äläkä mieti liikaa. Ei siitä tapahdu mitään pahaa
Äitis ymmärtää jo sanoista kun sanot, Ne alkoi nyt. Ei sun tarvii hävetä mitään, kun luonnollinen asia on. Hyvä hygienia menkkojen aikana, alapääsuihkua ja usein siteen vaihto. Tsemppiä!
Ja missään nimessä ei mitään veritippaemojita. Äitisi lähettää poliiisit katsomaan, mikä sinulla on.
Kerro äidille vaan vaikka viestillä "menkat alkoi ja maha on kipeä", jos et pysty sanomaan. Ei hätää, äiti on ollut ihan samassa tilanteessa kuin sinä ja ymmärtää kyllä! Äiti tulee varmasti tosi iloiseksi kun kuulee että mistään vakavammasta ei ole kyse. Voitte yhdessä myöhemmin vaikka juhlistaa tätä tapahtumaa, on tosi hienoa että kehosi toimii niin kuin pitää! Kehoon liittyvät muutokset aiheuttaa joskus häpeää, mutta tätä ei tarvitse häpeillä. Puolet maailman väestöstä käy saman homman läpi. Onnea uudesta elämänvaiheesta!
Maailman luonnollisin asia. Me vanhemmat käydään lastemme kanssa kaikenlaisia keskusteluja ja usko pois ne tuntuu nololle teistä nuorista ehkä, mutta meille aikuisille ne on ihan vaan elämää. Ja äitisi on käynyt ihan saman läpi omassa nuoruudessaan. Ei me olla sitä unohdettu. Jos sinulle jo siteiden paikankin näytti niin johan äitisi niitä on osannut odotella kun tyttären kuukautiset yleensä alkaa samassa iässä kuin äidinkin.
Laita vaikka tekstari nyt äidille.
Koulussa voi kääriä vaikka wc paperia pikkareiden suojaksi jos ei uskalla terkarilta hakea sidettä.
Ei äidille ja isälle kuukautiset ole mikään häpeä, sä voit kertoa vaikka isä kuulisi. Hän tietää että se on normaalia että tytöt saavat kuukautiset.
En ole vieläkään kertonut äidilleni että minulla on menkat. Pitäisikö? Miksi?
N32
Me kaikki äiditkin on oltu tyttöjä, joilla alkoi ekat menkat. Se oli hämmentävää, outoa, pelottavaa, noloakin. Me ollaan kaikki samassa veneessä. Tervetuloa joukkoon, olet ihana. Sanot vaan äitille tai laitat viestin, menkat alkoi, ja hän tietää tasan mistä on kyse.
Osaatko vielä sanoa, mikä ahdistaa? Onko menkat pelottavaa muutos?
Vierailija kirjoitti:
N32
En kertonut minäkään ja olen jo 46v. Oma tyttäreni kertoi, hän onkin paljon avoimempi kuin minä olin oman äitini kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ja missään nimessä ei mitään veritippaemojita. Äitisi lähettää poliiisit katsomaan, mikä sinulla on.
Mä ainakin kysyisin mitä se tarkoittaa, mitä on sattunut?
Vierailija kirjoitti:
Kerrot sille äidille, et alko menkat. Ja ahdistus helpottaa. Isällesikin nämä ovat arkisia juttuja, ei tarvitse ujostella.
Tämä. Ei isääkään tarvitse ujostella, ellei sitten ole huonot välit isän kanssa.
Itse en kertonut äidille menkkojen alkamisesta, käytin vain koulusta saatuja näytepaketteja ekan kierron. Jossain vaiheessa äitini sitten möykkäsi kaverille, ettei minulla ole vielä kuukautiset alkaneet, jolloin sitten tokaisin jotain, että et tiedä mitään. (Ja tämä vaahtoaminen oli se syy, miksi en mitään kertonut alunperin.) Ihan neutraalisti suhtautui lopulta, ihmetteli vain, miksi en aiemmin kertonut. Isälle sitten sanoi, että tuo siteitä kaupasta, johon isä sitten sanoi, että kirjoita kauppalistaan millaisia ja milloin tarvitsee. Isä hoiti meillä kauppaostokset, joten pakostakin oli isänkin tiedossa nämä asiat, eikä sitä tarvinnut hävetä. Enemmän hävetti tuo äidin vaahtoaminen, ettei kuukautiset ole alkaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
En kertonut minäkään ja olen jo 46v. Oma tyttäreni kertoi, hän onkin paljon avoimempi kuin minä olin oman äitini kanssa.
Sun ikäpolvea on kasvatettu vähän eri tavalla, ei ole paljon äitiä lapsen terveys vaivannut, jos tytölle ei ala menkat nuorena nii silloin se on kyllä terveyden kannalta paha ongelma, mikä pitäisi tutkia ja hoitaa. Ennen lapsia vaan tehtiin ku niitä vaan tuli, nykyään yleensä lapset ovat kuitenkin melko yleisesti toivottuja ja heidän elämänsä kiinnostaa vanhempia. Sen verran paljon että jossain vaiheessa kysyy jo ihan itse tytöltä onko niitä menkkoja vieläkään kuulunut... Haastavaa on tietää missä iässä ne vaan alkaa...
Laitat samoilla sanoilla, mitä kirjoitit otsikkoon