Hyvän ystävän tyly käytös
Miten toimisit tilanteessani? Hyvä pitkäaikainen ystävä ja lapseni kummi käyttäytyy ikävästi. En ole häntä loukannut, tai mitään erimielisyyksiä tai sanomista tai muutakaan draamaa ei ole ollut. Hänellä on aikaa, ei ole töissä. Ei lapsia, puolison kanssa elää. Aiemmin asuimme samalla paikkakunnalla vuosia ja näimme viikottain, soittelimme useamman kerran viikossa tasapuolisesti. Nykyään hän soittaa harvoin, mutta kun soittaa puhuu pitkäänkin. Itse soittelen hänelle useammin max kerran viikossa välillä harvemmin. Kun soitan hänellä on aina kiire. Kiire lähteä lenkille, kiire alkaa syömään tai muusta syystä lopettaa puhelu lyhyeen. Välillä sanoo, että.sori hän on pahoillaan pitää lopettaa. Usein ei myös vastaa, eikä välttämättä soita takaisin lähipäivinäkään. Suren asiaa koska hän on hauska tyyppi ja olimme ennen hyvin läheisiä ja jaoimme paljon asioita , puhuimme kaikesta. Nyt hänellä on yksi ystävä selvästi ylitse muiden, josta usein puhuu mainiten nimellä tyyliin Maria sanoi sitä, Marian mielestä asia on näin, puhuin Marialle sinunkin tilanteesta ja hän sanoi näin. Soittelevat ymmärtääkseni päivittäin tai lähes. Minua harmittaa hyvän ystävyyden menetys tai niin koen sen. Paitsi silloin kun hän itse soittaa ja haluaa puhua enemmänkin tai tapaamme. Tai joskus harvoin kun häntä huvittaa ja " ehtii" puhua kun soitan. Monet kerrat olen miettinyt , etten enää soita , ja välillä niin olen tehnytkin ja on voinut mennä kuukausia ennenkuin hän soittaa. Koen että ystävyytemme toimii hänen ehdoilla täysin ja hän määrittelee koska voimme esim. puhua. Tiedän jos kysyn asiasta, että hän sanoo, ettei mitään ole käynyt välillämme. Mutta selkeästihän hän ei jaksa tai halua useinkaan jutella kanssani. Miten itse toimisit tilanteessani?
Kommentit (56)
Hänellä on uusi bestis, ei kai tuossa sen kummempaa. Olet pudonnut listalla alemmaksi.
Ai hyvä ystävä? No, en nyt kyllä sanoisi.
Sitä kutsutaan elämäksi. Ystävyyssuhde on solmittu tietyssä elämänvaiheessa tai tiettyyn tarpeeseen, ja nämä alkuperäiset motiivit eivät enää täyty
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on uusi bestis, ei kai tuossa sen kummempaa. Olet pudonnut listalla alemmaksi.
Hippasen lapsellista aikuisiässä puhua bestiksistä.
Minusta ystävyyssuhteet menevät ja tulevat, samojen kanssa välimatkaa ja sitten taas palataan tai ei palata. uusia tulee ja jonkun uuden kanssa löytyy jokin yhdistävä juttu, niin muut väistyy ehkä kokonaan tai joksikin ajaksi. Minusta kirjoittajan tapainen odotus ystävyydestä olisi ahdistaa, jotenkin kaavamaista yhteydenpitoa.
Minulla on esim lapsuudenystävä, joskus ollaan tiiviisti yhteydessä, joskus vähemmän tiiviisti, joskus hiljaista ja silti ystävyys säilyy ja on minulle erittäin tärkeä juurikin siitä syystä, etei pakoteta tai painosteta mihinkään enkä myös koe olevani mikään kilpailija hänen muille ystäville.
Sinulla on lapsi ja hänellä ei = erilainen elämän tilanne ja tämä yleensä muuttaa sitä ystävyyden asetelmaa.
Ikävä juttu, mutta harva ystävyys jatkuu läpi elämän. On sitten vaikea päättää jättääkö ystävyyden etäisen tuttavuuden tasolle vaiko lopettaa kokonaan. Itsellä vanha opiskelukaveri oli aina kiireinen pitämään yhteyttä, viesteihin vastasi parilla sanalla eli oli suorastaan tyly. Silti hänestä oli tärkeää nähdä se pari kertaa vuodessa ja minun olisi pitänyt raportoida hänelle kuulumiset. Epäilin että pelkkää uteliaisuuttaan halusi jatkaa tuttavuutta (entistä ystävyyttä).
Seuraavan kerran kun ystäväsi soittaa niin sano, että Tiina oli sitä mieltä, että ystävyytemme on yksipuolinen. Tiina oli myös sitä mieltä, että kannattaa miettiä tarkkaan mitä puhuu ettei bestis juotua Marialle.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan elämäksi. Ystävyyssuhde on solmittu tietyssä elämänvaiheessa tai tiettyyn tarpeeseen, ja nämä alkuperäiset motiivit eivät enää täyty
Tuo on ennemminkin kaveruutta tai toveruutta. Ystävyys ei tunne elämäntilanteen asettamia rajoja, se on sielujen yhteyttä, toisin kuin kaveruus ja toveruus, jotka ovat sidoksissa elämäntilanteisiin, työpaikkoihin, ja lasten ikiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei se ystävyys ole myöskään parisuhde jossa ollaan mustasukkaisia muista muista ystävistä, kun se teini-ikä on ylitetty.
Kuulostaa kovasti omalta pitkäaikaiselta ystävältäni (ollaan tunnettu ala-asteelta saakka). Hän vain on aina, alusta asti ollut sellainen, että jos joku uusi ystävä tai asia alkaa kiinnostaa häntä enemmän, jää meidän ystävyyssuhteemme ihan sivuseikaksi. On myös aina tehnyt sitä, että puhuu minun asioistani näille toisille ystäville. Ei kovinkaan lojaalia siis. Samalla hän kuitenkin vaatii, että minä olisin aina saatavilla ja syyllistää, jos en ole.
Monesti vuosien varrella olen yrittänyt ottaa häneen etäisyyttä ja löytää muita ystäviä, mutta kokonaan hän ei ole kuitenkaan elämästäni jäänyt, koska muutti perässäni samaan kaupunkiin opiskeluaikoina. On kuitenkin helpottanut, että näemme vain harvakseltaan ja olen hankkinut muitakin ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun ystäväsi soittaa niin sano, että Tiina oli sitä mieltä, että ystävyytemme on yksipuolinen. Tiina oli myös sitä mieltä, että kannattaa miettiä tarkkaan mitä puhuu ettei bestis juotua Marialle.
Typistetään itsensä lapsen tasolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopeampi kirjoittaa kuin "läheisin ystävä"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ennemminkin kaveruutta tai toveruutta. Ystävyys ei tunne elämäntilanteen asettamia rajoja, se on sielujen yhteyttä, toisin kuin kaveruus ja toveruus, jotka ovat sidoksissa elämäntilanteisiin, työpaikkoihin, ja lasten ikiin.
Niiin ystävyys on kuin parisuhde jossa ei ole sitä seksiä. Ystävyyskin väljenee ja päättyy eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei se ystävyys ole myöskään parisuhde jossa ollaan mustasukkaisia muista muista ystävistä, kun se teini-ikä on ylitetty.
No tuo nyt taas on pelkkää itsepetosta väittää ettei yhtään haittaa jos läheisin ystävä löytääkin uuden ja jäät kakkoseksi.
Kertoisin ystävälleni saman, mitä tännekin kirjoitit. Siitä vain avoimesti tunteistani sekä huolestani jatkuuko ystävyytemme. Laittaisin ensin viestiä, että ehditkö juttelemaan minulle tärkeästä asiasta ja koska hänellä olisi siihen jutteluun rauhallinen hetki.
Olipa ystävän vastine sitten mikä tahansa tietäisin tehneeni kaiken sen, mitä voin ystävyytemme eteen nyt tehdä. Sen jälkeen antaisin ystävän olla ja ajan kulua. Elämäntilanteet muuttuvat ja ystävä saattaa joku päivä taas kaivata minua.
On aivan turhaa arvailla ystävän aivoituksia ja missä milloinkin mennään. Ystävyys pitää sisällään myös rehellisyyden toista kohtaan ja sen sinä voit nyt selvittää onko teidän välillänne enää sellaista.
Ystävyys on kuin kukka sitä pitää kastella. Jos tuntuu toinen ei huomioi ja menee aina muotisanan kireen taakse. Anna olla. Jatka eteenpäin.Sinulla on oikeus karsia ne ihmiset elämästäsi pois ,jotka kohtelevat sinua huonosti. Niin olen minäkin tehnyt ja voin hiton hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopeampi kirjoittaa kuin "läheisin ystävä"...
Mitä teit kaikella säästetyllä ajalla?
Uusi kaveri on uusi ja kiehtovampi. Anna olla, jossain kohtaa se uusi ystäväkin muuttuu vanhaksi ja hänellä voi olla taas enemmän mielenkiintoa sinuunkin.