Miten työlästä on työkyvyttömyyseläkkeelle hakeminen?
Mulla on ollut lapsesta saakka ocd, diagnosoitiin myös masennus, joka ei kumminkaan ole ainakaan enää niin vaikea. Jotenkin pärjäilen perusarjessa, mutta mua väsyttää jatkuvasti. Mulla on opiskelupaikka, mutta opinnot eivät etene ollenkaan. Mietin työkyvyttömyyseläkkeelle hakemista, mutta jo se tuntuu työläältä. Olen ollut mielenterveyspalveluiden asiakkaana aikasemmin, mutta en enää, ja jo pelkkä ajatus sinne palaamisesta ahdistaa. Tuntuu, että mua pidetään jotenkin hauraana siellä.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tuo masennus eli voiko teeskennellä masentunutta eikä tarvii mitään pillereitä vetää? Haluaisin työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta terveyttä en halua millään "lääkkeillä" pilata.
Haet määrätyt pillerit apteekista, mutta ei niiden syömistä kukaan pysty tarkkailemaan.
Apteekista ne kannattaa hakea siksi, että niiden ostamisesta jää jälki, joten kannattaa hakea ne varmuuden vuoksi.
Itse törmäsin aikoinaan psykiatriin, jolle kerroin lääkevastaisuudestani ja hänen reaktionsa oli, eipä sitten kirjoitella sinulle reseptejä.
Pääsin vakavan masennuksen vuoksi eläkkeelle muutamassa vuodessa :-)
Mutta kyllä ne lääkärit aina kysyy lääkkeistä. On aika raskasta valehdella ja keksiä stoorit aloitusoireista, tehosta, annoksen muutoksista ym ja muistaa ne myöhemmin. Varsinkin kun lääkäreistä osa saattaa huomata valehtelun.
Lääkärit sanoo ihan aidoistakin oireista että asiakas valehtelee joten se on ihan sama onko ne oikeita vai keksittyjä. Valehtelijana se kuitenkin pitää.
En muuten usko hetkeäkään, että yksikään lääkäri sanoo, että "asiakas valehtelee."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää saada sairauspäiväraha. Siitä vuoden päästä kuntoutustuki. Sitä sitten uusitaan noin vuoden välein, kunnes kymmenisen vuotta on kulunut. Tuolloin saa eläkkeen.
Ei saa välttämättä silloinkaan. Itse olen ollut kuntoutustuella 15 vuotta ja edelleen halutaan kuntouttaa.
Oikeastiko voi saada noin kauan? Miten muuten on yritetty kuntouttaa?
Vierailija kirjoitti:
Kylllä tässä täytyyy alkaa käyttämään konemaisesti keinoja. AMfetamiiinijohdannaista alkuun ja katsotaaan miten mikäkin johtaa.
Valitetttavasti näiin. Kovaaa tullaaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää saada sairauspäiväraha. Siitä vuoden päästä kuntoutustuki. Sitä sitten uusitaan noin vuoden välein, kunnes kymmenisen vuotta on kulunut. Tuolloin saa eläkkeen.
Ei saa välttämättä silloinkaan. Itse olen ollut kuntoutustuella 15 vuotta ja edelleen halutaan kuntouttaa.
Jep. Kuntoutustuelle on suht helppo päästä, kun sairauspäivärahaa ei voi määrätä kuin vuoden, mutta kuntoutustuelta oikealle eläkkeelle ei ole helppoa päästä.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miks ihmeess joku haluaa työkyvyttömyyaeläkkeelle nuorena? Pienellä eläkkeellä kituuttamista, eikä mihinkään ole varaa.
Kaikille ei materia elämässä ole tärkeintä.
Tonnin eläkkeellä jota itse saan, pystyy elämään ihan mielekästä elämää.
Asiaa auttaa se, että meitä on kaksi omasta tahdostaan syrjäytynyttä yhdessä ja asuinpaikkana maksettu omakotitalo, jossa asuinkustannukset minimaaliset.
Vaatteet kirppareilta, kalusteet käytettyinä, auto, matkailuauto ja moottoripyörä samoin, jotka pystyn omatoimisesti pitämään liikennekunnossa.
Kun turha jokapäiväinen säheltäminen työssä jää pois, jää pois myös paljon kustannuksia joita työssä käymisestä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tuo masennus eli voiko teeskennellä masentunutta eikä tarvii mitään pillereitä vetää? Haluaisin työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta terveyttä en halua millään "lääkkeillä" pilata.
Haet määrätyt pillerit apteekista, mutta ei niiden syömistä kukaan pysty tarkkailemaan.
Apteekista ne kannattaa hakea siksi, että niiden ostamisesta jää jälki, joten kannattaa hakea ne varmuuden vuoksi.
Itse törmäsin aikoinaan psykiatriin, jolle kerroin lääkevastaisuudestani ja hänen reaktionsa oli, eipä sitten kirjoitella sinulle reseptejä.
Pääsin vakavan masennuksen vuoksi eläkkeelle muutamassa vuodessa :-)
Mutta kyllä ne lääkärit aina kysyy lääkkeistä. On aika raskasta valehdella ja keksiä stoorit aloitusoireista, tehosta, annoksen muutoksista ym ja muistaa ne myöhemmin. Varsinkin kun lääkäreistä osa saattaa huomata valehtelun.
Lääkärit sanoo ihan aidoistakin oireista että asiakas valehtelee joten se on ihan sama onko ne oikeita vai keksittyjä. Valehtelijana se kuitenkin pitää.
En muuten usko hetkeäkään, että yksikään lääkäri sanoo, että "asiakas valehtelee."
Ne sanoo kaikenlaista. Psykiatrit on sieltä asiattomimmasta päästä mitä olen ikinä tavannut.
En tiedä sinun tilanteestasi, mutta itsellä neurologisen sairauden kanssa (eräälle) sairauslomalle jäämisestä eläkkeelle (pysyvälle) pääsy kesti 3,5 vuotta. Vaati muutaman Kelan kuntoutuksen, ammatillisen kuntoutus yrityksen ja vuoden sairausloman. Pysyvä tuli kerralla, ei mitään kuntoutustukia.
Toki tätä ennen ammattia olin vaihtanut ja kouluttautunut jo 2 kertaa terveysongelmien takia omaehtoisesti, ja sairauslomia oli ollut kuukausia jos ei jopa vuosia. Olin 42 v., kun eläke päätös tuli. Kun eläkepäätös tuli, tulivat myös helpotuksen kyyneleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miks ihmeess joku haluaa työkyvyttömyyaeläkkeelle nuorena? Pienellä eläkkeellä kituuttamista, eikä mihinkään ole varaa.
Kaikille ei materia elämässä ole tärkeintä.
Tonnin eläkkeellä jota itse saan, pystyy elämään ihan mielekästä elämää.
Asiaa auttaa se, että meitä on kaksi omasta tahdostaan syrjäytynyttä yhdessä ja asuinpaikkana maksettu omakotitalo, jossa asuinkustannukset minimaaliset.
Vaatteet kirppareilta, kalusteet käytettyinä, auto, matkailuauto ja moottoripyörä samoin, jotka pystyn omatoimisesti pitämään liikennekunnossa.
Kun turha jokapäiväinen säheltäminen työssä jää pois, jää pois myös paljon kustannuksia joita työssä käymisestä tulee.
Tonni per naamahan on ihan sikana :o esimerkiks opiskelijoiden oletetaan elävän asumistuella joka kattaa helsingissä max 400€ vuokrasta, tämän lisäksi opintotuki 250€ ja loput on lainaa. Toimeentulotuen kanssa kun jaksaa säätää niin 500€ käyttörahaa laskujen jälkeen, rankaisujen kanssa huimasti vähemmän...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mukavaa eläkkeellä m47. Olen kaksisuuntaisen takia ollut nyt pari vuotta.
Kyllä tämä itselläni työssä käynnin voittaa mennen tullen. Yhdeksäs vuosi eläkkeellä alkaa kaksisuuntaisen takia. Niiden pitää pian alkaa tehtailla uusia diagnoosinimikkeitä, jotta on mistä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko voi saada noin kauan? Miten muuten on yritetty kuntouttaa?
Kyllä voi. Kaksi kertaa on myönnetty kuntoutuspsykoterapia. Mihinkään ammatilliseen kuntoutukseen en ole kyennyt osallistumaan, vaikka sitä nytkin on suositeltu. Nyt on haettu vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta, mutta tuskin työkykyiseksi tulen enää. Kunhan pärjäisin edes arjessa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kuntoutustuelle on suht helppo päästä, kun sairauspäivärahaa ei voi määrätä kuin vuoden, mutta kuntoutustuelta oikealle eläkkeelle ei ole helppoa päästä.
eri
Jos aikaa menee kymmenen vuotta tai viisitoista vuotta niin kannattaa kysyä mikä järki ja vaatia eläkkeen hakemista. En minä roikkunut kuin 4 vuotta kuntsarilla kun sain eläkkeen ihan pyytämällä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan hienoa kun pitää esittää masentunutta kaikille tutuille koko loppuelämä.
Mitä sitä tutuille esittää, lääkärillehän sitä esitetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan hienoa kun pitää esittää masentunutta kaikille tutuille koko loppuelämä.
Eikä tarvitse. Riittää että esittää sitä virallisesti niille tahoille joille tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pääse ei pääse edes kelan terapioihin jossei ole kokeillut lääkehoitoa. Vi tuttaa tämmöset feikki masentuneet. Vedä widdu päähäs ja mee töihin.
Kyllä Kelan terapioihin pääsee, vaikka ei ois syönyt lääkkeitä. Niissähän käy nykyään suurinpiirtein joka toinen nuori. Eikä ne mitään lääkkeitä ole syöneet. Ainoastaan sellaisilta, jotka on liian huonokuntoisia terapiaan, voidaan vaatia ensin lääkityksen aloittamista, että on siinä kunnossa että pystyy menemään terapiaan
eri
Faktat löytyy kyllä heidän sivuiltaan. Aikuiset ei pääse vaikka söisinkin lähetteet tulee bumerangina takas.
Noin 9-10 vuotta olin aikoinaan määräaikaisella kutoutustuella, ennen pysyvää eläkettä jonka sain ollessani yli 30 vuotias. Diagnoosina psykoosisairaus. Itse olin työkkärin ja sosiaalitoimiston kuntoutuksissa useamman vuoden heti sairastumisen jälkeen, eläkkeen hakua piti itse pyytää lääkäriltä! Eli ei ihmistä helpolla tosiaan kaikkialla päästetä.
Nämä eläkkeelle haun ja pääsyn mahdollisuudet vaihtelevat suuresti ympäri maata.
Tärkeää on siis itse olla aktiivinen pyytämään eläkettä, ja kuntoutuksen epäonnistuessa se pitää tuoda lääkärille ilmi. Se että kuntouttaa itseä, voi myös ylläpitää tai jopa pahentaa valmiiksi jo huonoa tilannetta. Ainakin näin ajattelen jälkiviisaana miettiessäni omaa historiaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Jos aikaa menee kymmenen vuotta tai viisitoista vuotta niin kannattaa kysyä mikä järki ja vaatia eläkkeen hakemista. En minä roikkunut kuin 4 vuotta kuntsarilla kun sain eläkkeen ihan pyytämällä sitä.
Työkyvyttömyyseläkettä ei saada pyytämällä.
Ensin sen pohjat kirjoittaa hoitava lääkäri.
Sen jälkeen sen hoitavan lääkärin lääkärintodistus menee vakuutusyhtiön / Kelan lääkärille.
Jotka lopullisesti ratkaisevat ja päättävät sen, saako joku henkilö sen työkyvyttömyyseläkkeen vai ei.
Ja hylkääviäkin päätöksiäkin tulee, ja alkaa kuntousrumba sun muut.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä nyt voi pitää paikkaansa, jos ihmisellä on esim syöpä jota ei voi parantaa. Mitä kuntoutusta hän tarvitsee? Ja 10 vuotta pitää kärvistellä, että pääsee eläkkeelle? Ja jos ei jaksa, saa jyrsiä pajunvartta pahvilaatikossa ilman kattoa pään päällä?
Riippuu iästä.
Yksityislääkärin lausunto vakuutusyhtiöön.
Suora nopein väylä.
Hulluudesta ei voi parantua, ei tarvitse teeskennellä.