Mikä vaikuttanut teillä lapsen syntymäpainoon?
Meillä kaksi lasta 3070g ja 48 cm pitkiä,syntyneet 39 plus pari päivää päälle kolmas 3240 g ja sama pituus,syntynyt paria päivää ennen kuin sisaruksensa.Eli ovat olleet hirmu pieniä mielestäni.Itse olen aina lihonut raskauden aikana n.30 kiloa joten itse en ole ollut pieni.:)
En ole tupakoinut enkä juonut joten miksi lapseni ovet noin pieniä kun muilla tuntuisi olevan täysi aikaiset yli 4 kiloisia.
Kommentit (35)
Tärkeä vaikuttava tekijä on varmasti myös istukan toiminta, sitä kauttahan se ravinto ja happi siihen sikiöön menee. Uskoisin että äidillä, jonka metabolia on heikolla tolalla esim. heikon fyysisen kunnon, korkean verenpaineen tms. takia, on todennäköisempää että istukka ei toimi kovin hyvin, varsinkaan loppuvaiheessa kun rastitus äidin elimistölle on kovimmillaan.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 14:40"]
Tästä tuli kyllä joskus viime vuonna mielenkiintoinen dokkari yleltä. Siinä oli tehty vertailuja kahden eri maan (en kuollaksenikaan muista mitkä, mutta toinen oli hyvinvoiva länsivaltio ja toinen joku köyhempi maataloudella elävä) vastasyntyneiden painoista. . Yllätyksenä saattaa tulla, että nuo köyhemmän maan lapset syntyivät keskimäärin isompina ja terveempinä (radi-tapauksia ei tietysti otettu lukuun kummassakaan maassa). Tuon maan ihmiset söivät paljon maitotuotteita ja vihanneksia. Nimenomaan noiden kahden ruoka-aineen oli tutkimuksissa todettu kasvattavan vauvaa terveellisellä tavalla. Roskaruuan ja etenkin sokeristen ruokien syöminen taas hidasti sikiön kasvua. Eli terveellisesti syövä voi hyvinkin saada isomman vauvan kuin hyvin ylipainoinen mäkkiruualla elävä.
[/quote]
Siinä dokkarissa huomioitiin myös istukan koko. Iso istukka -> vahva, isohko vauva. Jos siis puhutaan samasta dokkarista, tosin se ei-länsimaa oli joku Saudi-Arabia tms. arabivaltio, missä joku lääkäri oli alkanut taulukoida lasten syntymäpainoja ja istukan painoa, ja huomannut sen että istukan pitää olla hyvän kokoinen että lapsi kasvaa hyvin. Ja liittyikö se istukan kunto sitten äidin nauttimaan ravintoon, mahtoiko siinä olla jopa eroja Ramadanin aikaan kuin muina aikoina raskaana olleiden välillä. Dokkarissa kerrottiin myös Intiasta muistaakseni, missä perinteinen kasvispohjainen ruokavalio oli alkanut korvautua prosessoiduilla tuotteilla ja lasten syntymäpainoissa oli ongelmia ja niitä RD-tapauksia jne, joita ei ennen ollut ollut.
Olen itse ihan reippaasti ylipainoinen enkä syö niin terveellisesti kuin pitäisi, en voi kehua sillä. Omat lapset on syntyneet 2vko yli LA ja viikkoa alle LA, ensin mainittu painoi 3660g ja toinen 3750g. Oliko eka 50cm ja toka 49 cm. Keskikokoisia, vahvoja vauvoja. Sokerit koko raskauden ajan erinomaisesti viitearvoissa vaikka painon puolesta olisi RD-riski, mutta ei minulle toisaalta ihan hirveästi painoa enää raskausaikana tullut lisää.
Oma syntymäpainoni on ollut yli 4kg ja olen syntynyt vähän ennen LA, lasten isä 3300g, pituuksiamme en muista. En usko että sillä on juurikaan merkitystä syntymäpainoon syntyykö miten suhteessa laskettuun aikaan, kunhan siinä normaalin rajoissa (+/- 2vko) eli ei ennenaikaisena. Ei lapsen pitäisi kerätä paljonkaan painoa enää siinä loppuvaiheessa. Ainoa että jos istukka prakaa (itsekseen tai äidistä johtuvista syistä), on raskausmyrkytystä tai huonosti hoidettu sokeritauti (tms.), niin sitten ehkä lapsen kasvussa voi näkyä syntyykö 2vko ennen LA vai onko kohdussa huonoissa olosuhteissa vielä kuukautta myöhemmin.
En usko että sillä on lapsen kannalta merkitystä miten paljon äiti lihoo tai kerää nestettä raskausaikana, mikäli siihen painonkertymiseen ei liity sairautta, enempi merkitystä lapsen kokoon olisi minusta äidin syntymäpainolla kuin aikuispainolla. Vaikka sanotaan että kasvaneet BMI:t liittyy isompiin sikiöihin (isompiin istukoihin myös?), niin voihan siinä olla syy-seuraus-suhde sokeriaineenvaihdunnallinen, eli BMI korkea -> haimalla rankkaa -> sokeritaudin oireita -> isot vauvat. Jos haima kestää niin ylipaino ei niin haittaisi, siltä minusta tuntuu.
AP:lle vielä sanoisin, että eihän teidän lapset mitään rimpuloita ole olleet, vähän keskiarvoa pienempiä mutta lähempänä keskiarvoa kuin ne sukulaisen selvästi yli nelikiloiset.
No meillä kumpikin lapsi on painanut reilusti yli neljä kiloa. Eivät ole olleet sokerivauvoja. Olen itsekin ollut melkein nelikiloinen syntyessäni joten lienee "sukuvika".
Joo mielenkiintoista on,ilmoittelen tässä viikon-kahden kuluessa että minkä kokoinen oli neljäs tulokas!Jännittää.Taas tullut tosiaan 30 kiloa itselle painoa ja sf mitta on siinä käyrien keskellä.
Syön tosiaan sillälailla väkisinkin terveellisesti että en ole vähentänyt määriä vaan syön "paljon" tai yhtäpaljon kuin ennen raskautta mutta lisään aina tarkoituksellisesti vihanneksien ja marjojen määrää ja juon reilusti vettä.Syön oikeastaan vähän "väkisinkin" terveellisesti.Silti painoa tulee koska teen työtä vähemmän tottakai kun raskauden ulkopuolella.
Istukasta eivät ole synnärillä sanoneet mitään erikoista,esitelleet vain ja siinä se.Niistä arvoista en itse tajua ainakaan mitään.
Istukan paino varmaan kuitenkin on merkitty synnytyskertomukseen. Ainakin toisen lapsen papereista muistan lukeneeni että itsellä istukka painanut 500g. Ja niin, mulla myös SF-mitat olleet aina siellä ylemmällä katkoviivalla, paitsi nyt tässä 3. raskaudessa (syksyllä LA) SF-mitta on noin kuukautta edellä raskaudenkestoa eli maha iso...
t. se jolla keskikokoiset tai ihan vähän yli 3660g ja 3750g vauvat
Minä harrastin rankahkoa liikuntaa läpi raskauden, välillä pelkäsin että vauva olisi sen takia pienipainoinen. No ei ollut, 3930g jötikkä tuli. Bmi ennen raskautta oli 21.
Joo kyllähän noi ihan sinänsä hyvän kokoisia on olleet noille viikoille mutta kyllä musta vähä tuntus että varsinkin noiden sukulaisnaisten mielestä jotkä löpsäyttäneet noita 5 kilosia niin mielipide on se että kyllä noissa jotain vikaa on kun ovat noin pieniä!:)
Vauva oli 4kg ja syntyi rv 42. Itse olen ollut 1,8kg rv 37 ja mies 3,1kg rv 39. Olen 155cm pitkä ja hoikka, kiloja tuli raskausaikana 6. Söin todella terveellisesti. En tupakoi. Istukka painoi melkein 600g. Ei ainakaan tässä tapauksessa geenien tai radin takia tullut isoa vauvaa.
22 jatkaa: Esikoisen istukka tutkittiin ja se oli ainakin pieni ja muistaakseni jotain pientä siinä oli, ehkä kalkkeumaa? Mutta ei mitään suurempaa vikaa. Ja toisen kohdalla en oksentanut kovin montaa kertaa koko raskauden aikana, lähtöpainokin oli hiukan isompi ja kiloja tuli 10kg. Ekassa olin alussa 56kg - ennen synnytystä 62kg - jälkitarkastuksessa 57kg ja toisessa raskaudessa 74 - 84 - 75kg.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:32"]22 jatkaa: Esikoisen istukka tutkittiin ja se oli ainakin pieni ja muistaakseni jotain pientä siinä oli, ehkä kalkkeumaa? Mutta ei mitään suurempaa vikaa. Ja toisen kohdalla en oksentanut kovin montaa kertaa koko raskauden aikana, lähtöpainokin oli hiukan isompi ja kiloja tuli 10kg. Ekassa olin alussa 56kg - ennen synnytystä 62kg - jälkitarkastuksessa 57kg ja toisessa raskaudessa 74 - 84 - 75kg.
[/quote]
Ja lyhyitä ollaan :)
Meillä on kaksi lasta ja toinen oli syntyessään pieni ja toinen iso.
Minulle tuli molemmissa raskauksissa yhtä paljon kiloja ja molemmat lapset ovat syntyneet melkein laskettuna päivänä...toinen 2 päivää ennen ja toinen seuraavana päivänä.
1.lapsi painoi alle 3kg ja 2.lapsi painoi 4kg.
Ja tämä toisen lapsen iso koko oli yllätys koska häntä seurattiin rv 36 asti sydänäänien takia ja koko ajan oli pienikokoinen ja syntymäpainoarvio oli n.3kg. Mutta kun sydänäänet muuttui normaaliksi silloin rv 36 niin taisi alkaa hurja loppukiri kun mahakin kasvoi isoksi niiden viimeisten 4 viikon ajan.
Itselläni oli alapaine lähellä 100 ja raskausmyrkytys alkamassa, synnytys käynnistettiin la:na, lapsi syntyi 2800 g ja pituus 48 cm.
Istukan virtauksissa oli ilmeisesti ollut jotain hämminkiä, jota ei kontrolleissa havaittu. Käynnistyksen yhteydessä lapsen sydämeen alkoi tulla droppeja ja päädyttiin kiireelliseen sektioon.
Itse olen sytynyt 4 viikkoa etuajassa ja painoin tuolloin jo 3200 g.
En tupakoi.
Meillä suvussa kaikki vauvat pieniä. Esikoiseni oli rv37-38 1970g, oksensin koko raskauden ja kävin tiputuksessakin, painoa ennen synnytystä +6kg ja käynnistettiin kun lapsi ei kasvanut mahassa. Oli syntyessään kuitenkin täydellinen tyttö, ei tarvinnut ylimääräistä hoitoa. Hoikka on edelleen (2v) mutta normaalisti kasvaa käyrällään. Toinen syntyi pari päivää lasketun jälkeen ja oli 2990g, kympin tyttö hänkin. Siskoni lapset lasketun jälkeen tyttö 2,5kg ja poika 3,5kg. Me synnyimme siskon kanssa kaksosina rv36 ja itse olin 1985g. Myös mieheni on syntynyt pikkuisena ja ilmeisesti sisaruksensakin. Miehen perhe on myös hoikkia muutenkin, ihan älytön aineenvaihdunta tai jotain. Lapsistamme esikoinen on myös tällainen hoikkeliini vaikka syö paljon ja toinen taas hieman pyöreämpi mutta on alkanut hoikistumaan (nyt 1v).