Mikä vaikuttanut teillä lapsen syntymäpainoon?
Meillä kaksi lasta 3070g ja 48 cm pitkiä,syntyneet 39 plus pari päivää päälle kolmas 3240 g ja sama pituus,syntynyt paria päivää ennen kuin sisaruksensa.Eli ovat olleet hirmu pieniä mielestäni.Itse olen aina lihonut raskauden aikana n.30 kiloa joten itse en ole ollut pieni.:)
En ole tupakoinut enkä juonut joten miksi lapseni ovet noin pieniä kun muilla tuntuisi olevan täysi aikaiset yli 4 kiloisia.
Kommentit (35)
Sekä minulla ja miehellä on ollut aikoinaan iso syntymäpaino eli yli neljä kiloa, joten onhan se selvä, että lapsetkin ovat sitten isoja.
Anoppi on nippanappa 150 cm ja ollut pientilan emäntä, navettatöitä on ollut joka päivä eikä kodissa ollut mitään mukavuuksia sähkövaloa lukuunottamatta. Liikuntaa on ollut niin paljon, että ei siinä lihomaan ole päässyt. Olenkin ihmetellyt, miten ihmeessä hän on niinkin isoja lapsia synnyttänyt. Oma äiti oli 10 cm pitempi ja hyvin hoikka, imetti vielä sisarustani raskausaikana, mutta niin vaan yli nelikiloisen lapsen synnytti kahdessa tunnissa.
Olen itse 158 senttinen ja mies 180 senttinen joten tasaa puntteja.Molemmat ollaan painettu syntyessä sellanen 3400g joten ihmettelen tota meidän lasten pientä kokoa.Veljieni vaimoille on syntynyt 2 viikkoa yli la.noin 5 koliosia lapsia joten meidän rimpuloille naureskellaan..
Sokereissa ei ikinä mitään vaikka tota painoo tullutkin paljon..AP
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 14:03"]
Sekä minulla ja miehellä on ollut aikoinaan iso syntymäpaino eli yli neljä kiloa, joten onhan se selvä, että lapsetkin ovat sitten isoja.
Anoppi on nippanappa 150 cm ja ollut pientilan emäntä, navettatöitä on ollut joka päivä eikä kodissa ollut mitään mukavuuksia sähkövaloa lukuunottamatta. Liikuntaa on ollut niin paljon, että ei siinä lihomaan ole päässyt. Olenkin ihmetellyt, miten ihmeessä hän on niinkin isoja lapsia synnyttänyt. Oma äiti oli 10 cm pitempi ja hyvin hoikka, imetti vielä sisarustani raskausaikana, mutta niin vaan yli nelikiloisen lapsen synnytti kahdessa tunnissa.
[/quote]
Ne pienet naiset niitä isoja vauvoja saavatkin hyvin synnytettyä kun hennot luut joustavat. Ihan tosiasia. Aasialaiset hyviä synnyttäjiä. Isommilla naisilla, kuten itsekin olen, sisälantio saattaa olla hyvinkin ahdas ja joustamaton.
Kai ne kuuluisat geenit tässäkin asiassa määräävät suurimman osan. Olen itse aika pieni, mutta kaikki lapset yli nelikiloisia.
Söin normaalisti, enkä saanut painoa yli sen suositellun 10-12 kg.
meillä lapset olleet 2500, 2650 ja 2700 syntyissään ja pituudet 45,49,47cm
Kummankin suvussa muuten syntyy vähintään 3,5 kiloisia vauvoja.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 14:18"]
meillä lapset olleet 2500, 2650 ja 2700 syntyissään ja pituudet 45,49,47cm
Kummankin suvussa muuten syntyy vähintään 3,5 kiloisia vauvoja.
[/quote]
Ja painoa itselle tullut odotusaikana 9-15 kiloa.
Meillä kaikki olleet alle kolmikiloisia, pari keskosen kokoista, vaikka täysiaikaisia. En ole tupakoinut ja itse olen ollut yli kolmekiloinen. Syt ei selvinnyt pieneen painoon, istukka ilmeisesti ei jaksanut loppuun asti täysillä.
En todellakaan tiedä :D Tyttö syntyi 38+4 painaen 2820 g ja oli 48 cm pitkä. Miehen kanssa molemmat painettu noin 3,4 kg syntyessämme ja ollaan 168 ja 183 cm pitkiä. Itse olen ylipainoinen ja sain 12 raskauskiloa vielä päälle. Eli meillehän olisi pitänyt tulla sumopainija, mutta tulikin pikkuruinen tyttö.
.
Loppuraskaudessa tuota kasvua ultrattiinkin mutta mitään ongelmia ei löytynyt. Nlalääkäri totesi että saahan sitä olla pienempikin :) Toivon että seuraava olisi yhtä pieni aikanaan, jos vaikka pääsisi alakautta pungertamaan niin helpottaisi varmasti sitäkin.
En itse usko Oikeen muuhun kuin sokerilapsiin, eli äidillä sokerit todella koholla raskausdiabeteksen takia ja lapsi syntyy isona. Muuten tuntuu olevan täysin sattumaa. Itselläni diagnosoitiin rasituksessa raskausdiabetes, mutta kotona mitatessa sokerit eivät olleet koskaan koholla, lapseni syntyi laskettuna aikana vähän vajaa nelikiloisena ja 53 cm. Ystäväni on todella pieni, alle 50kg nainen ja hänen lapsi syntyi saman painoisena kuin omani. Toinen kaverini taas on todella tukeva ja lapsi vähän päälle kaksi kiloinen. En siis Oikeen osaa nähdä mitään logiikkaa tässä :D itselläni ei raskaudessa tullut painoa ollenkaan, eli käytännössä laihduin sen lapsen verran raskausaikana.
Sen kun tietäisi, itse ja mies on oltu syntyessämme 50cm ja 3,5kg alle kumpikin. Meidän kaikki kolme lasta on painaneet yli 4kg jokainen ja pituutta on ollut 52-54cm. Mulla tuli painoa raskauksissa max 12kg ja niin helkkarillinen närästys koko ajan, että mitään ei voinut oikein syödä, eli siitäkään tuo ei voi johtua. Ja sokerit ovat olleet ok sekä minulla että lapsilla.
Geenit, kuten kaikilla. Lisäksi radi ja istukan vajaatoiminta.
Tästä tuli kyllä joskus viime vuonna mielenkiintoinen dokkari yleltä. Siinä oli tehty vertailuja kahden eri maan (en kuollaksenikaan muista mitkä, mutta toinen oli hyvinvoiva länsivaltio ja toinen joku köyhempi maataloudella elävä) vastasyntyneiden painoista.
.
Yllätyksenä saattaa tulla, että nuo köyhemmän maan lapset syntyivät keskimäärin isompina ja terveempinä (radi-tapauksia ei tietysti otettu lukuun kummassakaan maassa). Tuon maan ihmiset söivät paljon maitotuotteita ja vihanneksia. Nimenomaan noiden kahden ruoka-aineen oli tutkimuksissa todettu kasvattavan vauvaa terveellisellä tavalla. Roskaruuan ja etenkin sokeristen ruokien syöminen taas hidasti sikiön kasvua. Eli terveellisesti syövä voi hyvinkin saada isomman vauvan kuin hyvin ylipainoinen mäkkiruualla elävä.
Tyttö 2710g, 50cm, 36+3 viikoilla raskausmyrkytyksen takia. Poika 3710g, 54cm, 40+3. Tyttö 3890g, 52cm, 40+0. Muksut syntyessään isohkoja. Itse olen 170cm ja mies 180cm. Molempien suvuissa miehet isoja ja pitkiä, jopa yli 2 metrisiä.. Geenit..
Ei radia 3300g 51cm ja radi 4500g ja 53cm. Tyttöjä molemmat.
Meillä molemmat pojat syntyneet 2 vkoa yliaikaisina, esikoinen oli syntyessään 2995g/53cm ja kuopus 2916g/50cm. Itse olen ollut syntyessäni 3200g/52cm ja myöskin yliaikainen. Kuopuksemme kohdalla tutkittiin paljonkin, mistä pieni koko johtuisi. Lopulta kättärillä todettiin, että ei kaikkien tarvitse olla isoja ja toisekseen eipä ole äitikään kovin iso. En siis ole ylipainoinen ja raskausaikana kiloja tuli alle 10kg.
Eiköhän ne geenit määrää aika paljon, lukuunottamatta sitten sokerivauvoja tai tupakoivia äitejä.
Oma lapseni syntyi täysiaikaisena (39+3) 2900g ja 49cm <3 :) Olen itse myös melko pieni (165cm, 53kg) ja raskauskiloja tuli 9kg eli ei paljoa. Ehkä se on vaan geeneistä yms. kiinni? Söin ihan normaalisti, herkuttelinkin aika paljon :)
Tupakkaa en ole koskaan polttanut!
Mistä sen tietää, mikä juuri minun lasteni kokoon on vaikuttanut? Toki väestötasolla tiedämme, että vanhempien koko vaikuttaa, raskauden kesto, tukakointi jne. Mutta ei kellään ole niin paljon lapsia itsellään, että voisi omista lapsista vetää jotain tilastofaktoja.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 14:33"]
En itse usko Oikeen muuhun kuin sokerilapsiin, eli äidillä sokerit todella koholla raskausdiabeteksen takia ja lapsi syntyy isona. Muuten tuntuu olevan täysin sattumaa. Itselläni diagnosoitiin rasituksessa raskausdiabetes, mutta kotona mitatessa sokerit eivät olleet koskaan koholla, lapseni syntyi laskettuna aikana vähän vajaa nelikiloisena ja 53 cm. Ystäväni on todella pieni, alle 50kg nainen ja hänen lapsi syntyi saman painoisena kuin omani. Toinen kaverini taas on todella tukeva ja lapsi vähän päälle kaksi kiloinen. En siis Oikeen osaa nähdä mitään logiikkaa tässä :D itselläni ei raskaudessa tullut painoa ollenkaan, eli käytännössä laihduin sen lapsen verran raskausaikana.
[/quote]
Ei minulla ollut raskausdiabetestä vaikka tutkittiin, lasten syntymäpaino oli kuitenkin yli viisi kiloa.
- nro 3
No en minä ainakaan osaa sanoa, miksi nyt ylipäänsä ihmiset ovat valtavan paljon isompia kuin ennenvanhaan? Oviaukotkin taloissa oli semmoisia 160 cm, tuolit tosi pieniä jne.
Meillä minä olin syntyessäni 4 kg, mies alle 3 kg. Iso mies siitä kuitenkin tuli ja itsekin olen 170 cm. Lapset: 1. 3550 g ja 51 cm, 2. 3980 g ja 52 cm, 3. 4560 g ja 53 cm. Kaikista on tullut isoja, pojat nyt lähes 190 cm ja tyttö (12v) 171 cm. Painoa mulle tuli kahdessa ekassa raskaudessa 12 kg ja kolmannessa 14 kg, verensokeri oli ihan normaali.
Joku selitti, että koko on geeneissä, mutta riippuu sitten ravinnon määrästä ja laadusta, miten isoksi lapsi kasvaa. Ennen jäätiin pienemmiksi, kun ruokaa oli useimmilla vähän ja se oli laadultaa huonoa (paljon puuroa, leipää, perunaa, vähän rasvaa, proteiinia ja tuoreita kasviksia).
Meillä lapset pienen kokoisia koska poltin tupakkaa.Oli tota samaa kokoa joten..