Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kimurantti tilanne -- koira otettiin pois!

Vierailija
22.06.2015 |

Koira on ollut minulla "hoidossa" viitisen vuotta. Käytännössä täysin oma, koska omistaja on ollut kyvytön hoitamaan. 

Nyt riitaannuin koiranomistajan kanssa ja on hankkinut sille uuden kodin. Omistusoikeus on hänellä paperilla, mutta todella julmaa meitä kohtaan. Hyvän hyvyyttäni otin ja niin minä kuin lapset olemme kiintyneitä koiraan paljon. 

Olisi pitänyt olla kaukaa viisas ja vaihtaa omistajaa ihan virallisesti. Mutta kaikki meni hyvin tähän asti. Ei paljon koiran etua nyt ajattele tämä ihminen. Koira ei mielestäni ole tavara, jota omistusoikeuden nimissä heitellään paikasta toiseen, kun sattuu kiukuttamaan. 

Lapset eivät vielä tiedä, lauantaina luovutus. Miten tämän nyt heillekin selittää.. huoh?

Kommentit (190)

Vierailija
161/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:56"]L A S K U .
-Ruoat: riippuu koiran koosta, ison koiran ruoka/kk vois olla jotakin 60€, keskikokoisen 50€ ja pienen koiran 30-40€. Kertaa se kahdellatoista ja sen jälkeen viidellä.
-tarvikkeet (lelut, hihnat yms) luultavasti n. 50€/vuosi
-lääkärikäynnit: riippuen tietysti koirasta, mutta normitarkistukset saattavat maksaa muutaman satasen vuodessa
-koiran ulkoiluttaminen ja hoitaminen yleisesti jotakin tonnin vuodessa.
Noin minä laskuttaisin.
[/quote]

Vierailija
162/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:37"]

Viiden vuoden kulut ovat vähintään 1800e (pikkukoiran ruoka, kaksi hammaskiven poistoa, rokotukset, madotukset). Todennäköisesti paljon enemmän, jos koira ei ole ihan pieni. Lisäksi vielä tarvikkeet ja korvaus hoidosta. Teet laskun ja luovutat koiran vasta kun lasku on maksettu. Tuskin haluaa maksaa parin tonnin laskua 10v koirasta.

[/quote]

Hyvin arvioitu. Ynnäsin itsekin, että pari tonnia kuta kuinkin. Koira oli varsin häiriintynyt tullessaan, joten kasvatustyö on vaatinut aikaa ja erinäisiä voimavaroja sekin. Se ei tietysti ole paperille laitettavaa. 

Koirasta on joka tapauksessa ollut iloa moninkertainen määrä rahaan nähden. Edelleen korostan, että tämä koira on ollut perheehjäsen (onpa kulunut, vähän ällökin sanonta, mutta totta). 

ap
[/quote]
Jos minä laitan pk-seudulla pikku koirani kenneliin hoitoon, se maksaa vähintään 20€/vrk. Pitkäaikainen hoito kai olisi halvempaa. Mutta joka tapauksessa, hoidosta voi minusta laskuttaa tuhansia euroja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:37"]

Viiden vuoden kulut ovat vähintään 1800e (pikkukoiran ruoka, kaksi hammaskiven poistoa, rokotukset, madotukset). Todennäköisesti paljon enemmän, jos koira ei ole ihan pieni. Lisäksi vielä tarvikkeet ja korvaus hoidosta. Teet laskun ja luovutat koiran vasta kun lasku on maksettu. Tuskin haluaa maksaa parin tonnin laskua 10v koirasta.

[/quote]

Hyvin arvioitu. Ynnäsin itsekin, että pari tonnia kuta kuinkin. Koira oli varsin häiriintynyt tullessaan, joten kasvatustyö on vaatinut aikaa ja erinäisiä voimavaroja sekin. Se ei tietysti ole paperille laitettavaa. 

Koirasta on joka tapauksessa ollut iloa moninkertainen määrä rahaan nähden. Edelleen korostan, että tämä koira on ollut perheehjäsen (onpa kulunut, vähän ällökin sanonta, mutta totta). 

ap
[/quote]

Ymmärrän, ettei raha ole teille tärkeää vaan koira, joka on selvästi hyvin rakas teille. Tämän tietävät myös vanha ja uusi omistaja, jos olet heidän kanssaan puhunut, mutta he eivät nähtävästi välitä teistä tai mieti koiran parasta. Eli ainoa asia mitä voit tehdä koiran pitämiseksi on tehdä lasku hoidosta ja toivoa ettei omistaja ole halukas maksamaan.

- 67

Vierailija
164/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt on jos koskaan se aika panna "kovat piippuun" ja puolustaa koko perhettä. Saatana mussa heräs semmoinen leijonaemo että ihan on karvat pystyssä! Teidän koiraahan EI viedä!

Vierailija
165/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoa ap uuden ostajaperheen tunteisiin.

Itse jos olisin lemmikkiä hankkimassa niin en todellakaan haluaisi riistää kenenkään toisen perheenjäsentä itselleni lemmikiksi. Tosin kaikki ihmiset eivät tietenkään ajattele kuten minä, mutta tunteisiin vetoaminen voi auttaa.

Vierailija
166/190 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten kävi?

Vierailija
167/190 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkäs pstanuy sem koiran 5 v sitten? Myyntipaperit kadonnu, harmi.

Vierailija
168/190 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 16:50"]Etkäs pstanuy sem koiran 5 v sitten? Myyntipaperit kadonnu, harmi.
[/quote]ostanut

Vierailija
169/190 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:21"]Jos koira on ollut yli puoli vuotta uudessa paikassa, katsotaan koiran olevan sen talon omaisuutta. Koira on lainsilmissä verrattavissa tavaraksi. Entisellä omistajalla ei ole minkään näköistä oikeutta koiraan jos sulla on todistajia, että koira on ollut teillä jo 5vuotta!!! [/quote] Ja perustat väitteesi mihin? Linkkiä kiitod

[/quote] Suomen lakiin. Googleta.

[/quote]

Paitsi että lain mukaan noin ei ole. Samalla tavalla minä saisin naapurin auton itselleni, koska hän pitää sitä parkissa pihassani.

Vierailija
170/190 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan tämä totta vai ei?

Eikö eilen lauantaina pitänyt olla sen kohtalokkaan päivän, luulisi että ap olisi jotain infonnut jos ei ole provo.

Hyvä tietysti sen (olemattoman) koiran kannalta jos mitään traagista kodinvaihtoa ei tapahdukaan.

Vierailija
171/190 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä rakkihullujen ongelmat on kyllä täyttä komiikkaa :D

Vierailija
172/190 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohn tämä oli, ja kohta AP tulee itkuisena kertomaan kuinka ilkeä setä vei koiran ja eilinen päivä meni itkiessä, eikä sen takia joutanut kertoa tilannepäivitystä

Vierailija
173/190 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mikä tilanne? Lähtikö koira eilen uuteen perheeseen?

Vierailija
174/190 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

huhuu ap

Vierailija
175/190 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 14:23"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:31"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:19"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:04"] Vetoa ap uuden ostajaperheen tunteisiin. Itse jos olisin lemmikkiä hankkimassa niin en todellakaan haluaisi riistää kenenkään toisen perheenjäsentä itselleni lemmikiksi. Tosin kaikki ihmiset eivät tietenkään ajattele kuten minä, mutta tunteisiin vetoaminen voi auttaa. [/quote] Yritän.. teen kaikkeni, kun nähdään lauantaina. Liika tunteilu voi kuitenkin olla pahksi. En missään nimessä aiko vuodattaa kyyneliä ja parkua lapsen lailla: mä kun niin haluuuuuuuun! Olen periaatteessa hyvä käännyttämään ihmiset puolelleni, mutta nähtäväksi jää.  ap [/quote] Ostajana huomauttaisin, että juridisesti minä omistan koiran, joten se lähtee nyt meille ja kaikista mahdollisista aikaisemmista kuluista vastaa se entinen omistaja. Tässä ketjussa on ihan hurja määrä vääriä tietoja ja olettamuksia. Jos koirasta ei ole hoitosopimusta, ei perheellä ole mitään oikeuksia siihen koiraan, vaikka miten kauniisti laumasta ja lapsista puhuisitte. Suurin osa ostajista onneksi tuntee oikeutensa, joten jos koira ei lähde matkaan hyvällä, lähtee se seuraavaksi poliisin hakemana ja se maksaa ap:lle aika paljon. [/quote] Oikeus saattaa hyvinkin todeta, että omistajuus on näiden vuosien aikana siirtynyt ap:lle, joka on koirasta huolehtinut ja hoitanut sitä viimeiset viisi vuotta. Eli se siitä, sinun kannaltasi. [/quote] Kuule, omistus ei siirry vuokra-asunnossakaan, vaikka joku siinä asuisi 10 vuotta. Koiran kanssa sama asia, ei hoitaminen ja omistaminen liity toisiinsa. [/quote] Jos maksan kuluja sinun asunnostasi vuosikausia, itse asiassa niin paljon, että asunnon todellinen arvo moninkertaisesti ylittyy? Ja meillä ei ole (vuokra)sopimusta, joka minut tähän velvoittaisi. Hyvällä syyllä voisin esittää sinulle vaateita oikeudessa :) [/quote]   Höpö höpö. Väitteitä tai jopa vaatimuksia saat toki esittää, mutta ei niillä mitään perustetta ole. Tällaisessa tilanteessa teidän katsottaisiin sopineen asunnon vuokraamisesta, vaikka siitä ei paperilla lukisikaan. [/quote] Eivät nämä ole mitenkään verrattavissa olevia tapauksia. Vuokra-asuja saa vastineen maksuilleen. Ei ole uskottavaa, että kukaan hoitaisi toisen koiraa ilmaiseksi, lähes kaikki kulut maksaen, viiden vuoden ajan. Kyllä se oikeus tällaisiakin asioita arvioi.

[/quote]

Ei arvioi. Omistusoikeus ei synny sillä, että saa koiran hoitoosi. Vaikka omistaja ei maksa, saa perhe siitä korvaamatonta iloa.

Etsi googlella "esineoikeus" ja huomaat, että oikeus ei koiraa tuolla perusteella hoitajalle anna.

Vierailija
176/190 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 14:23"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:31"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:19"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:04"] Vetoa ap uuden ostajaperheen tunteisiin. Itse jos olisin lemmikkiä hankkimassa niin en todellakaan haluaisi riistää kenenkään toisen perheenjäsentä itselleni lemmikiksi. Tosin kaikki ihmiset eivät tietenkään ajattele kuten minä, mutta tunteisiin vetoaminen voi auttaa. [/quote] Yritän.. teen kaikkeni, kun nähdään lauantaina. Liika tunteilu voi kuitenkin olla pahksi. En missään nimessä aiko vuodattaa kyyneliä ja parkua lapsen lailla: mä kun niin haluuuuuuuun! Olen periaatteessa hyvä käännyttämään ihmiset puolelleni, mutta nähtäväksi jää.  ap [/quote] Ostajana huomauttaisin, että juridisesti minä omistan koiran, joten se lähtee nyt meille ja kaikista mahdollisista aikaisemmista kuluista vastaa se entinen omistaja. Tässä ketjussa on ihan hurja määrä vääriä tietoja ja olettamuksia. Jos koirasta ei ole hoitosopimusta, ei perheellä ole mitään oikeuksia siihen koiraan, vaikka miten kauniisti laumasta ja lapsista puhuisitte. Suurin osa ostajista onneksi tuntee oikeutensa, joten jos koira ei lähde matkaan hyvällä, lähtee se seuraavaksi poliisin hakemana ja se maksaa ap:lle aika paljon. [/quote] Oikeus saattaa hyvinkin todeta, että omistajuus on näiden vuosien aikana siirtynyt ap:lle, joka on koirasta huolehtinut ja hoitanut sitä viimeiset viisi vuotta. Eli se siitä, sinun kannaltasi. [/quote] Kuule, omistus ei siirry vuokra-asunnossakaan, vaikka joku siinä asuisi 10 vuotta. Koiran kanssa sama asia, ei hoitaminen ja omistaminen liity toisiinsa. [/quote] Jos maksan kuluja sinun asunnostasi vuosikausia, itse asiassa niin paljon, että asunnon todellinen arvo moninkertaisesti ylittyy? Ja meillä ei ole (vuokra)sopimusta, joka minut tähän velvoittaisi. Hyvällä syyllä voisin esittää sinulle vaateita oikeudessa :) [/quote]   Höpö höpö. Väitteitä tai jopa vaatimuksia saat toki esittää, mutta ei niillä mitään perustetta ole. Tällaisessa tilanteessa teidän katsottaisiin sopineen asunnon vuokraamisesta, vaikka siitä ei paperilla lukisikaan. [/quote] Kyllä, ja apn tilanteessa todennäköisesti katsottaisiin koira luovutetuksi aplle de facto.

[/quote]

Jos omistaja on muistuttanut säännöllisesti, että koira on hänen, ei mitään omistusoikeuden luovutusta ole suoritettu.

Vierailija
177/190 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:04"]

Vetoa ap uuden ostajaperheen tunteisiin.

Itse jos olisin lemmikkiä hankkimassa niin en todellakaan haluaisi riistää kenenkään toisen perheenjäsentä itselleni lemmikiksi. Tosin kaikki ihmiset eivät tietenkään ajattele kuten minä, mutta tunteisiin vetoaminen voi auttaa.

[/quote]

Yritän.. teen kaikkeni, kun nähdään lauantaina. Liika tunteilu voi kuitenkin olla pahksi. En missään nimessä aiko vuodattaa kyyneliä ja parkua lapsen lailla: mä kun niin haluuuuuuuun!

Olen periaatteessa hyvä käännyttämään ihmiset puolelleni, mutta nähtäväksi jää. 

ap

[/quote]

Ostajana huomauttaisin, että juridisesti minä omistan koiran, joten se lähtee nyt meille ja kaikista mahdollisista aikaisemmista kuluista vastaa se entinen omistaja.

Tässä ketjussa on ihan hurja määrä vääriä tietoja ja olettamuksia. Jos koirasta ei ole hoitosopimusta, ei perheellä ole mitään oikeuksia siihen koiraan, vaikka miten kauniisti laumasta ja lapsista puhuisitte. Suurin osa ostajista onneksi tuntee oikeutensa, joten jos koira ei lähde matkaan hyvällä, lähtee se seuraavaksi poliisin hakemana ja se maksaa ap:lle aika paljon.

[/quote]

Kyllä oikeus tällaisessa tilanteessa katsoo, että ei kyseessä ole mikään hoitosuhde, vaan entinen omistaja on käytännössä antanut koiran pois. Se siis on ap:n perheen omistuksessa, eikä hoitosuhteessa.

Eiköhän koiran elossaolo todista sen, että sitä on ruokittu, eläinlääkäristä saa hoitohistorian+ laskutiedot ja todistajia päälle, niin ei tarvitse mitään kuitteja näytellä.

Etkä ap odota lauantaihin, vaan toimit heti. Lauantaina on jo liian myöhäistä.

[/quote]

Ajatteletko samoin muistakin asioista? Saat isältäsi lainaan auton  - kas, se onkin omasi, koska käytit sen huollossa. Tuttava pyytää, että otat pihavarastoosi hänen tavaransa ulkomaankomennuksen ajaksi - hieno juttu, vuoden kuluttua pidät niitä ominasi, koska olet niistä huolehtinut. Käytätte anopin kesämökkiä joka vuosi - eikö se siis oikeastaan ole teidän?

Tutki vähän oikeustapauksia, koira on esine eikä esineellä ole tunnearvoa kuin omistajalleen.

Vierailija
178/190 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:43"]Katsotaan, jos edes jonkin pehmeän laskun saisin sovittua, että koira olisi täällä silloin tällöin. Sata kilsaa on välimatka eli ei mahdotonta, jos vain uudet omistajat suostuvat. 

[/quote]

Sinähän kirjoitit 8. viestissä "Nyt on niin, että asumme sen verran lähekkäin, että ei voi mennä läpi. Näkisi minut koiran kanssa useinkin ja meillä on myös yhteistä tuttavapiiriä. "

Päätä nyt, onko se uusi omistaja lähellä vai 100 km:n päässä.

Olkoon provo, mutta meneehän ainakin varoittavana esimerkkinä muille.

[/quote]

Paikka, josta siirtyi minulle on naapurissa. Sen sijaan tämä uusi omistaja on n. 100 km:n päässä 

Kiitos paljon kannustavista kommenteista. Olen varannut juristille ajan ja siitä sitten selviää, onko jotain tehtävissä. Olen päässyt pahimpien itkujen yli ja nyt toimin. Katsotaan, mihin se kantaa. 

Palaan tähän kyllä täälläkin varmasti. Nyt nousi surun ja epätoivon jälkeen taisteluraivo. Ainakin vähintä, mitä voin tehdä on selvittää asiat. 

ap

Vierailija
179/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:43"]

En vaan tajua, että miksi hyvätuloinen lääkäriperhe tahtoisi 10v koiran.

[/quote]Samaa minäkin ihmettelen. Ja ilmaiseksi. Kertonee jotain ko perheestä, ei se akateeminen koulutus ja hyvä sosioekonominen asema aina ole tae sydämnsivistyksestä.

Vierailija
180/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:43"]

En vaan tajua, että miksi hyvätuloinen lääkäriperhe tahtoisi 10v koiran.

[/quote]

Koska heidän lapsensa ovat nähneet tätä koiraa ja haluavat juuri sen. Eli kuten aikaisemmin selitin, niin ovat siis tuttuja tämän ex-omistajan kanssa. 

[/quote]Nähneet sen sinulla vai vuosia sitten häiriintyneenä "ystävälläsi"?

Jos lääkäriperhe tietää että koira on ollut sinulla miksi haluavat ottaa sen?

Ei lapset saa päättää että haluavat juuri jonkun koiran josta sattuvat tykkäämään. Koira ei ole lelu vaan tunteva ja ajatteleva olento. Vaikka tunteisiin ei noissa ihmississä pystisi vetoamaan, pystyisikö faktoihin, surua ja kenties häiriökäyttäytymistä odotettavissa koiran puolelta jos iällä erotetaan omasta laumasta?

Tai ainakin että koira ei olisi onnellinen vaikka kuinka hyvin hoitaisivat.

Vai onko ajatuksena ettei haluta nähdä pennun kasvatusvaivaa ja tieto siitä että kymmentä vuotta tulee koira tuskin olemaan hoidettavana..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän