Jonkinlainen terveystarkastus n. 40-vuotiaana? Yksityinen? TK?
Ollaan miehen kanssa molemmat lähestymässä 40:ä ikävuotta ja on käynyt mielessä, pitäisikö sitä köydö jonkinlaisessa terveystarkastuksessa. Mun terveyttä nyt on seurattukin raskauden aikana, mutta varsinkin mies on käynyt tosi vähän lääkärissä. Ehkä jotain kolesteroliarvoja ym. olisi jossain vaiheessa hyvä mitata. Tehdäänkö terveyskeskuksessa tämmöisiä terveystarkastuksia?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:09"]
Muutama vuosi sitten Helsingissä tk-lääkäri oli sitä mieltä, että ilman muuta tehdään, jos joku haluaa terveystarkastuksen. Käytännössä lääkäri ei tehnyt mitään fyysistä tarkastusta, vaan puhuttiin puhelimessa (ekhä olin varannut soittoajan ja lääkäri soitti, en muista enää). Hän teki labralähetteet, joita olivat mm. sokerirasotus ja kolesterolimittaus. Lopuksi hän soitti ja kertoi tulokset. Edelleenkään en päässyt vastaanotolle, vasn tarvittaessa olisin saanut reseptit suoraan apteekkiin, nykyään sähköisenä. Teinä sittaisin ajanvaraukseen ja kertoisin tilanteenne. Me freelancerit olemme tässäkin väliinputoajia, työverveyshuoltoa kun ei ole, ja sitä kannattaa painottaa. Jos ei ole oireita, vaivoja tms., niin tarkastukseen pääsy voi kestää. Painottaisin aikaisempia oireita, esim. jos on sokerit olleet koholla raskauden aikana, itse mitattu verenpaine koholla jne.
[/quote]
Meillä on nyt TK:ssa ihan hyvä lääkäritilanne, joten vastaanotolle pääsee ihan hyvin.
Joo, samaa mieltä freelancerien asemasta, YEL:n jälkeen ei ole kyllä varaa maksella vielä työterveydestä.
Ap
[/quote]
Sori krijotusvihreet! Olin aiheesta niin innostunut, etten tarkistanut puhelimella näppäiltyä. Jep, muilla töissä olevat eivät osaa arvostaa saamiaan etuja kuten vaikka työterveyshuoltoa tai lomarahoja. Huvittuneesti aina vastaan kysymyksiin, olenko lomalla. Olenhan minä, aina niinä päivinä, kun töitä ei ole. Mutta nyt meni ohi... Soittakaa ihmeessä omaan tk:een. Friikkuja on paljon enemmän kuin ennen.
Riippuu varmaan kaupungista, järjestetäänkö ikäkausiterveystarkastuksia. Tampereella ainakin järjestettiin muutama vuosi sitten 40-vuotistarkastua, jossa tehtiin muutamia verikokeita (kolesteroli, paastosokeri, hemoglobiini ainakin), papakoe ja jotain muutakin muistaakseni.
Voit tilata ajan yksityiseen labraan ihan vaan! Ei tarvitse edes lähetettä. Laboratorio.fi
Ilmankos sairaat ei saa lääkäriaikoja nopeasti, kun terveet käyvät siellä ihan vaan varmuuden vuoksi.
Joko aloittaja on tarkastukseen päässyt vai jonossa vielä?
Minä varasin terveystarkastus ajan opiskelijalta paikallisesta terveysoppilaitoksesta. Ensi maanantaina menen. Tuskin maltan odottaa. Toivottavasti nuori ja kaunis opiskelija tyttö tarkastaa minut perinpohjaisesti. M43
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:09"]
Muutama vuosi sitten Helsingissä tk-lääkäri oli sitä mieltä, että ilman muuta tehdään, jos joku haluaa terveystarkastuksen. Käytännössä lääkäri ei tehnyt mitään fyysistä tarkastusta, vaan puhuttiin puhelimessa (ekhä olin varannut soittoajan ja lääkäri soitti, en muista enää). Hän teki labralähetteet, joita olivat mm. sokerirasotus ja kolesterolimittaus. Lopuksi hän soitti ja kertoi tulokset. Edelleenkään en päässyt vastaanotolle, vasn tarvittaessa olisin saanut reseptit suoraan apteekkiin, nykyään sähköisenä. Teinä sittaisin ajanvaraukseen ja kertoisin tilanteenne. Me freelancerit olemme tässäkin väliinputoajia, työverveyshuoltoa kun ei ole, ja sitä kannattaa painottaa. Jos ei ole oireita, vaivoja tms., niin tarkastukseen pääsy voi kestää. Painottaisin aikaisempia oireita, esim. jos on sokerit olleet koholla raskauden aikana, itse mitattu verenpaine koholla jne.
[/quote]
Meillä on nyt TK:ssa ihan hyvä lääkäritilanne, joten vastaanotolle pääsee ihan hyvin.
Joo, samaa mieltä freelancerien asemasta, YEL:n jälkeen ei ole kyllä varaa maksella vielä työterveydestä.
Ap