Jonkinlainen terveystarkastus n. 40-vuotiaana? Yksityinen? TK?
Ollaan miehen kanssa molemmat lähestymässä 40:ä ikävuotta ja on käynyt mielessä, pitäisikö sitä köydö jonkinlaisessa terveystarkastuksessa. Mun terveyttä nyt on seurattukin raskauden aikana, mutta varsinkin mies on käynyt tosi vähän lääkärissä. Ehkä jotain kolesteroliarvoja ym. olisi jossain vaiheessa hyvä mitata. Tehdäänkö terveyskeskuksessa tämmöisiä terveystarkastuksia?
Kommentit (27)
Onko teillä kummankaan suvussa jotain kroonista sairautta? Jos on, niin voit ottaa sen asian tiimoilta yhteyttä paikalliseen yliopistolliseen sairaalaan ja kysyä, jos heillä olisi joku tutkimus meneillään johon haluaisitte osallistua. Jos pääsette tutkimusryhmään, niin saatte käydä läpi kattavan terveystarkastuksen ennen aloitusta.
Älkää nyt terveet tehkö itsestänne turhaan sairaita. Saatte reseptikasan kouraan ja lääkäri hymisee. Ja tarkkailu alkaa ja olette lisänneet itsenne kroonista sairautta potevien joukkoon. Kulutatte turhaan potilasjonoja lääkärille ei jää siten aikaa todella sairaille.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:03"]Ilmankos sairaat ei saa lääkäriaikoja nopeasti, kun terveet käyvät siellä ihan vaan varmuuden vuoksi.
[/quote]
Ei noissa ikäkausitarkastuksissa käydä normaalisti terveyskeskuksen päivystyksessä tai aikavarauksella, vaan erikseen numetyssä paikassa "Ikäkausiterveystarkastukset". Ei kuormita normitk:ta. Tuohan on sitä paitsi ennaltaehkäisevää hoitoa ja tulee usein halvemmaksi kuin mennä hoitoon vasta sitten, kun mahdollinen sairaus on edennyt jo pitkälle.
Mulla on työterveyshuolto, mutta se ei kata mitään lääkärinpalveluja, joten ei se kaikilla auta. Veriarvot katsotaan kolmen vuoden välein. Maailmalla on ihan luonnollista käydä terveystarkastuksissa. Se on kumma, että hammastarkastuksissa ja muutamassa naisten taudin tarkastuksessa saa käydä, mutta yleisisissä tarkastuksissa ei. Itse en käynyt vuosiin ja kun lopulta kävin vatsakipujen takia, mulla todettiin aika paha B12-vitamiinin puutostila, mikä ei pitkäaikaisena ole mikään hyvä juttu.
Ei teillä työterveyshuoltoa ole?
Ellei ole, niin eivät terveyskeskuksessa tee mitään yleisluontoisia tarkastuksia ilman syytä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:55"]
Ei teillä työterveyshuoltoa ole?
Ellei ole, niin eivät terveyskeskuksessa tee mitään yleisluontoisia tarkastuksia ilman syytä.
[/quote]
Olemme molemmat freelancereita, joten ei ole. Onko tuo tieto faktaa vai arvelua?
Ap
Faktaa. Tietysti voit teeskennellä kaikenlaisia oireita ja siten sinut tutkitaan. Mutta et pääse vain terveystarkastukseen pyytämällä päästä terveystarkastukseen.
Jatkan...
Yksityisellä tietysti saatte mitä haluatte. Miksi, ette tekisi niin? Ei se huippukallista ole.
No kyllä terveyskeskuksesta ihan varmasti saa lähetteen labraan, jos kertoo, ettei pitkään aikaan/koskaan ole otettu kolestroleita yms perusverinäytteitä. Sanot vaikka/mies sanoo, että suvussa on korkeaa kolestrolia tms, niin kyllä onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:59"]
Jatkan...
Yksityisellä tietysti saatte mitä haluatte. Miksi, ette tekisi niin? Ei se huippukallista ole.
[/quote]
Lääkärikäynti ei olekaan kallista yksityisellä, mutta verikokeet ovatkin sitten jo toinen juttu!
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:59"]
No kyllä terveyskeskuksesta ihan varmasti saa lähetteen labraan, jos kertoo, ettei pitkään aikaan/koskaan ole otettu kolestroleita yms perusverinäytteitä. Sanot vaikka/mies sanoo, että suvussa on korkeaa kolestrolia tms, niin kyllä onnistuu.
[/quote]
Ja meillä molemmilla onkin suvussa korkeaa kolesterolia (toisaalta, kelläpä Suomessa ei ole, tai tältä ainakin tuntuu). Eihän näistä jutuista tarvitse nuorena huolta kantaa, mutta kun ikää karttuu, on ehkä syytä kartoittaa vähän, mitä kehossa tapahtuu.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:59"]
[/quote]
Ja meillä molemmilla onkin suvussa korkeaa kolesterolia (toisaalta, kelläpä Suomessa ei ole, tai tältä ainakin tuntuu). Eihän näistä jutuista tarvitse nuorena huolta kantaa, mutta kun ikää karttuu, on ehkä syytä kartoittaa vähän, mitä kehossa tapahtuu.
Ap
[/quote]
Ei mulla ainakaan ole kolesterolissa mitään vikaa ja olen 41v. Minä en edes tunne ketään jolla olisi. Ihme käsitys sulla.
Kyllä luulisin että saisi ajan noille perusveren arvojen mittaamiselle ihan terveyskeskuksessa ellei ole joku aivan kusipää hoitsu vastassa.Siihenhän meidän terveydenhuollon pitäisi juuri perustua,ennakoiva hoito.Soitatte molemmat sinne ja sanott että esim kolesterolia pitäisi sukurasituksen takia tarkastella.Verenpaine on hyvä mitata kans.Jos mitään oireita mistään eriskummallisemmasta ei ole niin mitään kummoisia erikoistestejä ei varmaan tehdä,mutta kyllä ne varmaan katsoo esim punasolu/valkosolumäärät yms siinä samalla verikokeella jos sanotte että onkohan kaikki muut arvot myös ok.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:59"] No kyllä terveyskeskuksesta ihan varmasti saa lähetteen labraan, jos kertoo, ettei pitkään aikaan/koskaan ole otettu kolestroleita yms perusverinäytteitä. Sanot vaikka/mies sanoo, että suvussa on korkeaa kolestrolia tms, niin kyllä onnistuu. [/quote] Ja meillä molemmilla onkin suvussa korkeaa kolesterolia (toisaalta, kelläpä Suomessa ei ole, tai tältä ainakin tuntuu). Eihän näistä jutuista tarvitse nuorena huolta kantaa, mutta kun ikää karttuu, on ehkä syytä kartoittaa vähän, mitä kehossa tapahtuu. Ap [/quote] Ei mulla ainakaan ole kolesterolissa mitään vikaa ja olen 41v. Minä en edes tunne ketään jolla olisi. Ihme käsitys sulla.
[/quote]
En mä sitä minään henkilökohtaisena loukkauksena tarkoittanut, lähinnä se oli piikki lääketeollisuuden suuntaan. Relax.
Ap
Muutama vuosi sitten Helsingissä tk-lääkäri oli sitä mieltä, että ilman muuta tehdään, jos joku haluaa terveystarkastuksen. Käytännössä lääkäri ei tehnyt mitään fyysistä tarkastusta, vaan puhuttiin puhelimessa (ekhä olin varannut soittoajan ja lääkäri soitti, en muista enää). Hän teki labralähetteet, joita olivat mm. sokerirasotus ja kolesterolimittaus. Lopuksi hän soitti ja kertoi tulokset. Edelleenkään en päässyt vastaanotolle, vasn tarvittaessa olisin saanut reseptit suoraan apteekkiin, nykyään sähköisenä.
Teinä sittaisin ajanvaraukseen ja kertoisin tilanteenne. Me freelancerit olemme tässäkin väliinputoajia, työverveyshuoltoa kun ei ole, ja sitä kannattaa painottaa. Jos ei ole oireita, vaivoja tms., niin tarkastukseen pääsy voi kestää. Painottaisin aikaisempia oireita, esim. jos on sokerit olleet koholla raskauden aikana, itse mitattu verenpaine koholla jne.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:07"]
Kyllä luulisin että saisi ajan noille perusveren arvojen mittaamiselle ihan terveyskeskuksessa ellei ole joku aivan kusipää hoitsu vastassa.Siihenhän meidän terveydenhuollon pitäisi juuri perustua,ennakoiva hoito.Soitatte molemmat sinne ja sanott että esim kolesterolia pitäisi sukurasituksen takia tarkastella.Verenpaine on hyvä mitata kans.Jos mitään oireita mistään eriskummallisemmasta ei ole niin mitään kummoisia erikoistestejä ei varmaan tehdä,mutta kyllä ne varmaan katsoo esim punasolu/valkosolumäärät yms siinä samalla verikokeella jos sanotte että onkohan kaikki muut arvot myös ok.
[/quote]
Meillä on nykyään ihan hyvä meininki TK:ssa. Muutama vuosi sitten ajanvarauksessa oli selvä politiikka yrittää käännyttää potilaita pois, mutta kerran meni vähän liian pitkälle ja laitoin palautetta asiasta. En varmaankaa ollut ainoa, joka näin teki, koska sen jälkeen käytäntö muuttui radikaalisti.
Ap
Helsingissä noilla oli tk:ssa aikanaan ohjelma jossa ne pyrkivät tekemään pienen perusterveystarkastuksen verikokeineen just nelikymppisille. Veikkaan kuitenkin että tuommoiset on jo säästetty pois. Voihan sitä kuitenkin kysyä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:59"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Ei mulla ainakaan ole kolesterolissa mitään vikaa ja olen 41v. Minä en edes tunne ketään jolla olisi. Ihme käsitys sulla.
[/quote]
Minun suvussani on sydän ja verisuonitauteja,oma äiti on jo ainakin tuosta 40vee mittauttanut kolesterolia säännöllisesti ( on juuri ja juuri sallituissa),syö beceliä ja rautaa (rautaarvojen mittaus kantsii tehdä).Se on ihan geeneistä kiinni, minulla on suvussa päälle nelikymppisenä mennyt ihmisiä hautaankin sepelvaltimotaudista johtuen eli kyllä ne kolesteroliarvot on hyvä mitata!
.