Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään muuta jätetty täysin syrjään ryhmätöissä opiskellessa?

Vierailija
10.02.2022 |

Minulle kävi noin. Tyypit tekevät tehtävää keskenään. Minä päätin, että teen sitten itsenäisesti oman versioni tehtävästä. Kuinka tämän voi selittää opettajille?

Mitä te muut olisitte tehneet minun tilanteessani?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan ryhmätöitä. Aina niissä on joku päällepäsmäri ja se/ne päättää ketkä on hyvää pataa keskenään tai jolla on hyvä asema ryhmässä.. Muiden ideoita ei oteta kuuleviin korviin tai pyöritellään silmiä. Tuollakin tavalla voidaan sulkea ulkopuolelle hienovaraisesti. Koettu on.

Vierailija
22/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli päällepäsmäri joka lopulta teki kaiken itse (halusi "viimeistellä", eli muutti kaiken), kun muiden työpanos ei hälle kelvannut. Hävetti esittää se kun siinä oli niin paljon turhaa pskaa mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä olette?

Täysi-ikäisiä.

Yleistä käyttäytymistä 18-vuotiailla

Vierailija
24/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan ryhmätöitä ja tekisin mieluummin itse. Mutta jos jotenkin joskus tilanne olisi niin että saisi kuitenkin nimensä siihen tehtävään niin tehköön ne niin ei tarvitse numeron eteen tehdä mitään. Jos olis semmonen yrjö tehtävä ja vois siivellä mennä.

Vierailija
25/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran amk:ssa eräässä paritehtävässä eräs hullu eukko omi koko tehtävän ja palautti sen niin, että mä en ehtinyt sitä lopullista tekstiä näkemään, yritti saada sen näyttämään siltä että olisi yksin tehnyt ja että minä en olisi lainkaan osallistunut :'D en tiedä missä vaiheessa muija oli skitsahtanut, tehtävän alussa kaikki meni hyvin ja mielestäni en kyllä mitään pahaa sanaa sanonut missään vaiheessa. Esityskin siitä tehtiin ihan hyvässä hengessä. Perus kiusaamisyritys oli siis kyseessä. En kyllä mennyt lankaan, en ole koskaan suostunut kiusattavaksi ja se varmaan ämmää harmitti. Kiitettävä arvosana tuli molemmille ja tein työssä oman osuuteni. Arvelin myöhemmin että ilmeisesti henkilöllä oli jonkinasteisia mt-ongelmia, oli joutunut työnsäkin jättämään (kuulemma opintojen vuoksi) ja otti varmaan nuppiin kun minä pystyin hyvin tekemään töitäkin kiiruisten opintojen ohessa. No mutta, se siitä.

Itse pyrin aina alusta asti olemaan ryhmätyössä aktiivisesti mukana ja otan heti vastuulleni jonkin asian, esim. jonkun tiedon hankinnan tai koko tehtävän palautuksen lopuksi. Silloin olet tärkeä osa tehtävää ja pysyt mukana. En tarkoita että tää olisi sun syy, jotkut ihmiset vaan on moukkia, mä en pystyisi jättämään ketään ulkopuolelle...jos joku olisi vaarassa jäädä ulos niin huomioisin ja kysyisin että mitä mieltä sinä olet yms. Mieluiten yleensä itse olen se joka huhuilee ekana niitä ryhmätyökavereita että saadaan porukka kasaan nopeasti, eli aktiivinen ote. 

Vierailija
26/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen heti alusta lähtien tehnyt hommia ja aikataulun ryhmätyölle. Jakanut jokaiselle haluamansa osuuden ryhmätyöstä. Hyvin meni kaksi päivää ja sitten jätettiin ulos."

Valittiinko sinut ryhmänvetäjäksi vai otitko aseman itse? 

Vierailija
27/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisemmat saatetaan ignoorata. Tai sitten tehtävät osataan jakaa, niin että jokainen tekee oman osansa ja sitten yhdistetään.

Vierailija
28/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen nimi on ryhmätyö syystä. Sitten on yksilötehtäviä.

Puhu opettajan kanssa, koska joku tuossa tarvitsee opastusta tehtävän toteuttamisessa.

Tarkoitatko minua?

Vierailija
29/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, joskus harvoin sain pariksi jonkun toisen hylkiön. Tai jos arvottiin ryhmät. Mutta tykkäsin lopputuloksesta eniten kun sain tehdä kaiken yksin, olen luonteeltani muutenkin ujo ja herkkä. Kun ajattelen asiaa jälkikäteen, on todella erikoista ettei kukaan opettaja halunnut puuttua siihen, etten oikeasti tehnyt ryhmätöitä kovin montaa mutta antoivat silti hyviä arvosanoja :D

Suosittelen AP:ta kysymään ja neuvottelemaan etukäteen opettajan kanssa, miten toimit tilanteessasi. Jos joku ryhmässäsi ei tee mitään eikä vastaa yhteydenottoihin, turha kirjoittaa hänen nimeään valmiiseen työhönkään. Ei vapaamatkustaja ansaitse arvosanaa tekemättömästä työstä. Käsittääkseni oppilaitoksissa on säästösyistä nykyään paljon enemmän ryhmätöitä, mutta koronan takia ryhmäytyminen ylipäätään voi olla hankalampaa.

Vierailija
30/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kutsustaan ryhmätöissä yleeensä iskäksi.

Vierailija
31/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas kurjaa ap. Siis jaoit tehtävät niin ettekö tee kaikki sitten omat osiot itseksenne vai miten tuo ulossulkeminen ilmenee siis?

Koska meillä on aikataulu niin jaoimme tehtävät ja päätimme, että varmistamme kaverienkin pysyvän aikataulussa sekä keskustella päivittäin kokonaisuuden etenemisestä. Siitä, että edistyykö työ kokonaisuutena hyvin ja mitä voisimme tehdä paremmin.

Kyse ei ole siitä, että olisi annettu jokaiselle oma osio yksin pakerrettavaksi ja lopussa sitten yhteen liitettäväksi. Tehtävänannossa oli maininta vertaisarvioinnista prosessin aikana. Kuinka vertaisarvioit jos sinut jätetään ulos ryhmästä?

Vierailija
32/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää itse olla aktiivinen. Odotatko, että joku antaa sulle hommat? Ei se niin mene.

En odota. Olen heti alusta lähtien tehnyt hommia ja aikataulun ryhmätyölle. Jakanut jokaiselle haluamansa osuuden ryhmätyöstä. Hyvin meni kaksi päivää ja sitten jätettiin ulos. Enkä tosiaankaan ole ketään loukannut enkä käyttänyt asiatonta kieltä.

Onko tämä normaalia käytöstä aikuisten opiskelijoiden ryhmätöissä yleensäkin?

Otit siis heti pomon paikan ja aloit käskyttää. Ei hyvä.

Mitä käskyttämistä on aikataulussa ja systemaattisuudessa kun on olemassa deadline? Miten olisit itse tuon asian ottanut esille kun kukaan muu ei halunnut asiaa käsitellä?

Vierailija
33/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota asia puheeksi ryhmän kanssa. Sano, että koit jääneesi ulkopuoliseksi etkä ole saanut ääntäsi kuuluviin. Puhuminen auttaa, mököttäminen ja vauvapalstalla itkeminen ei.

Olen puhunut ja he nyt ovat päättäneet jättää minut ulos. Olen tehnyt vielä kaiken huipuksi eniten töitä homman eteen ja ajattelin, että samalla vaivalla teen tehtävän sitten yksin loppuun kun kerran seura ei kelpaa.

Säilytä tähän mennessä tekemäsi osuus ja jatka siitä, mutta rajaa aihetta pienemmäksi alkuperäisestä. Kerro opettajalle tilanteesta ja kysy, onko ok.

Vierailija
34/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli päällepäsmäri joka lopulta teki kaiken itse (halusi "viimeistellä", eli muutti kaiken), kun muiden työpanos ei hälle kelvannut. Hävetti esittää se kun siinä oli niin paljon turhaa pskaa mukana.

Tässä on tehty vasta viikko työtä ja minut suljettiin ulos ryhmästä. Varmasti on vielä tekovaiheessa olevassa materiaalissa pskoa, mutta sehän pitää yhdessä trimmata pois. Minä ihmettelen, että miksi te suostuitte enemmistönä sitten olemaan ”päällepäsmärin” ryhmässä?

Olen ollut ryhmässä, joka oli heikomman tason opiskelija mutta kuitenkin oli tärkeää saada hänenkin äänensä kuuluviin että hänkin oppii. Hänen tekemästään mokasta tuli sanomista koko ryhmälle ja tietenkin huonompi arvosana. Siitä huolimatta ainakin minulle jäi parempi omatunto. Ketään ei jyrätty.

Vierailija
35/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen heti alusta lähtien tehnyt hommia ja aikataulun ryhmätyölle. Jakanut jokaiselle haluamansa osuuden ryhmätyöstä. Hyvin meni kaksi päivää ja sitten jätettiin ulos."

Valittiinko sinut ryhmänvetäjäksi vai otitko aseman itse? 

Pakkohan se on jonkun suunsa avata. Ei missään jaettu titteleitä. Jos on aikaan sidottu tehtävä niin pakkohan sille on tehdä aikataulu ja jakaa tehtävää jokaisen ryhmän jäsenen vahvuuksien mukaan.

Vierailija
36/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää itse olla aktiivinen. Odotatko, että joku antaa sulle hommat? Ei se niin mene.

En odota. Olen heti alusta lähtien tehnyt hommia ja aikataulun ryhmätyölle. Jakanut jokaiselle haluamansa osuuden ryhmätyöstä. Hyvin meni kaksi päivää ja sitten jätettiin ulos. Enkä tosiaankaan ole ketään loukannut enkä käyttänyt asiatonta kieltä.

Onko tämä normaalia käytöstä aikuisten opiskelijoiden ryhmätöissä yleensäkin?

Otit siis heti pomon paikan ja aloit käskyttää. Ei hyvä.

Sinulla on varmaan vaikeaa työelämässä kun tulee heti ongelmia kun pomo tai työkaveri pyytää tekemään jotain.

Vierailija
37/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei ole jätetty, koska olen aktiivinen osallistumaan. Kolmesti on ollut ryhmässä sellainen jäsen jolta on joutunut jatkuvasti kyselemään ja pyytämään että saavat kirjoittaisivat edes pienen osuuden ryhmätyöhön. Ja siis mielestäni kaikki ryhmät on ollut mukavia ja on aluksi yritetty ottaa mukaan sitä henkilöä josta paljastuu että haluaa vain muiden tekemästä työstä numeron. 

Eli tarkoituksella ei olla ketään jätetty ryhmästä, mutta pakko on jättää siinä vaiheessa kun koko työ on muiden tekemä ja yksi ei ole osallistunut yhtään.

Vierailija
38/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko teillä yhteinen pohja esim. Wordissa vai mitä tarkoitat, että jaoitte tehtävät? Miten sinut on jätetty pois? Pidättekö yhteyttä livenä vai netin kautta? Itse opiskelen verkossa eikä me todellakaan joka päivä keskustella ryhmätyöstä. On niin paljon muutakin tekemistä.

Vierailija
39/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa siltä, että muut tulivat paremmin toimeen keskenään ja vähintään yksi heistä loukkaantui jostain syystä käytöksestäsi jonka takia eivät halua sinun kanssa työtä tehdä.

Vierailija
40/69 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin Ap niin odottaisin heidän tekevän työn ja vaatisin lopussa oman nimeni tekijöiden nimien mukaan. Heidän käytöksensä on alhaista. Etenkin kun kyseessä ovat periaatteessa aikuiset ihmiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän