Onko ketään muuta jätetty täysin syrjään ryhmätöissä opiskellessa?
Minulle kävi noin. Tyypit tekevät tehtävää keskenään. Minä päätin, että teen sitten itsenäisesti oman versioni tehtävästä. Kuinka tämän voi selittää opettajille?
Mitä te muut olisitte tehneet minun tilanteessani?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ymmärrettävää, että jos on toiminnanohjauksen kanssa haasteita tai muita ongelmia niin silloin tulos 5/5 ei ole realistinen tavoite. Olisi reilua kertoa heti ensimmäisellä kerralla diagnooseistaan, että muut osaavat ottaa ne huomioon. Mikään ADHD, dysleksia eikä masennuskaan ole nimittäin este tehdä erinomaisesti omaa osuuttaan. Itse asiassa juuri ADHD-opiskelijoilla on monesti selkeä lukujärjestys ja työ etenee koko ajan kun sitä ei jätetä viime tinkaan tehtäväksi.
ADHD sisältää usein juurikin toiminnanohjauksen haasteita. Itselläni on ADHD enkä sitä ole opiskeluissani kertonut. Miksi olisin? Olen kuitenkin se, joka tekee ryhmätyöt ajoissa ja kirjoitta sujuvasti jne, joten opiskelukaverit eivät tee diagnoosillani yhtään mitään.
Lainatussa kommentissa nimenomaan kiitettiin juuri oman osansa kurinalaisesti noudattanutta ADHD-ihmistä. Heiltä voi ottaa paljon oppia, että kuinka käytetään kalenteria ja tehdään lukujärjestyksiä. Moni diagnoosiin kuvittelee hoitavansa ryhmätyöhommelit viimeisinä päivinä vasemmalla kädellä. ADHD-ihminen voi ihan oikeutetusti pyytää myös, että pysytään asiassa eikä pidetä yllä turhaa chit chattia kun pitäisi tehdä yhdessä töitä Teamsin tai Zoomin välityksellä. Kuulumiset ehtii vaihtaa tehtävän ulkopuolisissa postauksissa jos nyt ei ihan petipotilas ole.
Kyllähän se kiusaaminen korkeakouluasteella kertoo jo aikuisten opiskelijoiden ryhmätyöskentelytaidoista kaiken. Jos olisin ope hylkäisin kiusaajien työn ja antaisin täydet pisteet yksin tehneelle. Kannattaa keskustella asiasta opelle, ettei luule että laiskottelet. Kuten kiusaajat koittaa sinua mustamaalata.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kiusaaminen korkeakouluasteella kertoo jo aikuisten opiskelijoiden ryhmätyöskentelytaidoista kaiken. Jos olisin ope hylkäisin kiusaajien työn ja antaisin täydet pisteet yksin tehneelle. Kannattaa keskustella asiasta opelle, ettei luule että laiskottelet. Kuten kiusaajat koittaa sinua mustamaalata.
Siitä ne sitten vasta suuttuisivatkin.
Ja nyt pitäisi vielä työttömän ryhtyä omaehtoiseen opiskeluun 😳!
Ryhmätyön merkitys kasvanut AMK:ssa, mutta ärsyttävät lusmuilijat ja taidottomat opettajat kuormittavat: https://yle.fi/uutiset/3-12305770 .
Vierailija kirjoitti:
Ota asia puheeksi ryhmän kanssa. Sano, että koit jääneesi ulkopuoliseksi etkä ole saanut ääntäsi kuuluviin. Puhuminen auttaa, mököttäminen ja vauvapalstalla itkeminen ei.
Mä tein näin nuorena ja ne muut tyypit katsoi kuin kehitysvammaista mitään sanomatta ja jatkoivat tekemistä kuin ei mitään olisi juuri tapahtunut.
Voit varmaan vaihtaa ryhmää ja mennä ylimääräiseksi toiseen.
Ryhmätyön tavoitteena on opetella työskentelyä erilaisten ihmisten kanssa. On epäreilua, että jotkut voivat valita ne tutut parhaat kaverit, kun toiset joutuvat aina näihin jämäryhmiin. Jos opettajalla olisi yhtään pelisilmää, hän jakaisi itse porukan ryhmiin niin että kaikki joutuvat tasapuolisesti epämukavuusalueelle.